Kecskeméti Közlöny, 1920. december (2. évfolyam, 276-300. szám)

1920-12-01 / 276. szám

Kecskemét, *920. December 1._________ Szerda **• SZÓ- KECSKEMÉTI KÖZLÖM a ), a ELŐFIZETÉSI ÁRA ■ a u Feleifi* szerk.: Dr. KISS ENDRE. Szerkesztőség­i III. ker., Szabadság-tér Pof évra — - - - - - korona. Egyes szám ára I korona. I. szám, II. emelet, 8 ajtó. Telefon 120 — 20 korona! Hagya menik minden nap. Kiadóhivatal­­ Széchenyi-tér 5. A város közgyűlése. Állásfoglalás fontos kérdésekben. — Ruha­segély a városi alkalmazottaknak. A november havi városi közgyűlést pontban 9 órakor nyitotta meg a főispán Az érdeklődés nagyon csekély volt, meg­nyitáskor alig húszan voltak jelen. A polgármesteri jelentést a közigaz­gatás október havi állapotáról a közgyűlés egyhangúlag tudomásul vette. A községi és th. takarékpénztárak felállítása és működésének intézményes biz­tosítása tárgyában Budapest székesfőváros közönségének átiratát a közgyűlés teljes mértékben magáévá tette és elhatározta, hogy állásfoglalásáról értesíti a nemzetgyű­lést és a főváros közönségét. Ezzel a kér­déssel lapunk már bővebben foglalkozott, fő célja a keresztény, nemzeti alapokra való helyezkedés által az idegen tőke elleni küzdelem. A katholikus autonómia sürgős megvalósítása, valamennyi feleke­­zethez tartozó alsó papság, a szerzetesek és apácák anyagi helyzetének javítása, a falu kultúrájának emelése és közegészségügyé­nek megjavításáról Sopron vármegye kö­zönségének átirata került ezután tárgyalás alá. Az előadó, Harkay Béla vázolta a kér­dések fomosságát, a katholikus autonómiá­nak a hitélet megerősítése szempontjából való fontosságát. Az alsópapság, szerzete­sek, apácák anyagi helyzetének javítása szintén elodázhatatlanul fontos, mert cse­kély fizetésükből képtelenek megélni. A falu kultúrájának emelése beláthatatlanul fon­tos nemzeti érdek, közegészségügyének ál­lamosítása pedig, a különböző betegségek rohamos terjedése miatt, szintén feltétlenül szükséges.­­ A közgyűlés mindenben egyet­értett az átiratban foglaltakkal és elhatá­rozta, hogy állásfoglalását a nemzetgyűlés és Sopron vármegye közönségének tudomá­sára hozza. A t­. igazolóválasztmán­y, a számon­­kérőszék újraalakításának és a közigazgatási bizottságból az 1920. év végével kilépő öt tag helyének betöltése céljából megtartandó választás idejéül a jövő közgyűlést tűzték ki. Dávid Nándorné zeneiskolai tanárnő igaz­gató helyettesítési díját 2008 - ban állapí­tották meg. Kecskemét mint kamarai központ. A Gazdasági Egyesület, Ipartestület és Baross­ Szövetség helyi fiókja javaslatot nyúj­tottak be a mezőgazdasági, kereskedelmi és iparkamarák működésének összhangbahozása céljából. Ezeket egy székhelyen helyezzék el, hogy hathatósabb m­űködést fejthessenek ki. Ezt a törekvést az államhatalom is támo­gatná. Kecskemét hivatott arra, hogy e ka­marákat itt helyezzék el, a közgyűlés hatá­rozata értelmében egy felirattal fordulnak ez ügyben az illetékes miniszterekhez. A népszámlálásra folyamatban vannak az előkészületek. A köz­gyűlés elhatározta, hogy a számlálósegéd­­biztosok fizetéséről és egyéb kiadásokról a városi tanács gondoskodjon. A külterületi népszámlálás megejtéséhez nincs elegendő fogat. Ezeket 100 koronás napidíj mellett a gazdák fogják rendelkezésre bocsátani. Egy felszólaló a napidíj felemelését kérte, a pol­gármester felszólalása után azonban az ere­deti javaslatot fogadták el, sőt többen díj­talanul ajánlották fel használatra fogataikat­ szólalása után, a kérdés fontosságára való tekintettel, egyhangúlag elfogadák, mint hogy az ezzel kapcsolatban előterjesztett póthitelnyilvántartásból kitűnt, hogy a város tekintélyes jövedelemtöbblettel rendelkezik. A nyugdíjszab. rend. 11 szakaszát a hadviseltek kérelme szerint módosították. A központi szeszfőzde bizottságának új tag­jaivá Dékány Lászlót, Mayerfi Zoltánt, Né­meth Lászlót, dr. dr. Szabó Lászlót, Tor­­m­ássy Ferencet és Gömöry Sándort válasz­tották meg. A pusztai tanítók iskolafűtés és taka­rításért járó díjairól és az iskolagondnoki állás szervezéséről szóló, valamint a többi jelentéktelenebb ügyekről beterjesztett javas­latokat a közgyűlés változatlanul elfogadta. — A Kada Gyermek Othon óvónői augusz­tustól visszamenőleg fejenkint 500 korona segélyt kapnak. — A proletárdiktatúra tör­ténetének megírásával dr. Szabó Kálmán múzeumőrt bizták meg, minthogy Garzó Jó­zsef levéltárnokot betegsége gátolja a munka elvégzésében. A közgyűlés fél 11 órakor ért véget. A városi alkalmazottak 50 százalékos ruhasegélyét 8 hónapra visszamenőleg, Bagi László fel­ Szahacsk&Qu­lgessás az esyházak ellen. Ez év elején hosszabb cikksorozatban feszegettük a homályt, amelybe a szabad­­kőmives testvérek munkájukat burkolták. A lefolyt tíz hó alatt ismeretünk igen megbővült. Bízvást állíthatjuk ezek alapján, hogy a „királyi művészet“ lényegével oly sokban ismerkedtünk meg s a magyar sza­badkőművesség működésére vonatkozólag oly adatokat gyűjtöttünk, amelyek az alsóbb fokokban tévelygő szabadkőművesek isme­retkörét is meghaladják. Ezen adatokból egyet-mást az általunk kevéssé tisztelt testvérek fejére olvasunk. Újabb időben néhányan ugyanis nem átal­lották csökönyös korlátoltságukban nyilt hitvallást tenni a V. É. N. E. M. — mint új Istenüket nevezik — mellett. Ezenfelül szorgalmatosan helyezgetik el zsidóbarát eszmetojásaikat körökben és egyletekben, hátha a kikelő kakukfiókák szárnyain újra vezetésre röppenhetnének. Itt tehát az idő a bizonyíték nyilvánosságra hozatalára. — Hogy is mondják a testvé­rek! „A szabadkőművesek szövetsége kizár gyülekezeteiből minden vallási és politikai vitatkozást.“ (Arató Frigyes: A szabadkő­művesség, II. kiadás 23. lap.) A gyakorlatban kissé másként fest a dolog. A „Sas” páholy első nyilvános mun­káján Paulus főmester (álnév, viselőjéről csak saját állapíthatjuk meg holtbizonyságga!) fejtegette szabadkőműves világításban a hit, tudomány és haza kérdését. A szónoklat páholyavató beszéd volt, s így méltán te­kinthető a „Sas“-ok irányadó programmjá­­nak. A beszéd a hitről a következőket tar­talmazza: „Mózesnek és Jézusnak élete és tanítása szomjat oltó, üdítő, gyógyító, tiszta forrás. Ez a forrás mindenki számára buzog, de ezt a forrást élelmes üzletemberek kisa­játították (értsd alattuk a lelkészséget), tila­lom kerítésével körülvették és a bő vizeket a dogmáknak (hittételek) néha penészes du­góival zárt palackokban szállítják s mire a szomjashoz vagy beteghez ér, pelyhüdt vi­zet kap szegény, nem Mózesnek és Jézus­nak lelkét, hanem az exklusiv felekezetnek szellemét. Vissza kell vezetni a lelkeket a tiszta kútfőhöz, le kell rombolni­ a tilalom kerítését (a kér­ egyházakat). Ezt a nagy munkát a mi emberszeretetünk erős keze végezheti el (t. i. a szabadkőműveseké). Meg kell értetni a világgal, hogy hinni nem egy jelentőségű azzal, hogy az ember igaznak vallja azt, amit az egyház tanít, csak azért, mert az egyház tanu­ja. A V. E. N. E. M. két hatalmas pallérját Mózest és Jézust ki kell szabadítanunk a dogmák vas­páncéljaiból, hogy szabadon mozoghassanak, járjanak szét és tanítsanak maguk. (Micsoda kaján frázis!) Hadd álljanak a küzdelem porondjára, úgy mint a diadalmas Dávid, aki Saul páncéljaiban egy lépést sem tudott tenni, de levetve a nehéz páncélt lesújtotta a nagy m­ahomet Góliátot. Jézusnak ellen­ségét, a római filiszeust (ez meg a római pápa), aki félelmetes óriás voltával rettegésbe ejti a legbátrabbak (ezek bizonyára a legbát­rabb zsidók) szívét is, csak Jézus és Mózes győzheti le.“ S ezt az egyház ellen izgató zsidó maszlagot a magyar fajból származó, kert­hüben nevelt testvérek bevették. Mint vi­gyoroghatott magában a zsidó Paulus test­vér ! A buta gojimok csak hadd fúrják az egyház épületét, hadd gyűílöljék m­eg pap­jaikat, mi zsidók hiszünk tovább a Rebbé­­nek meg a Talmudiak. Ilyformán Mózes­ Dávid majd csak legyőzi a Jézus-Goliátot. S akkor elkövetkezik a zsidók talmudi pa­radicsoma e földön, minden igazhitű zsidó­nak 3342 nem zsidó szolgája lészen. Az orosz szovjetben a zsidó népbiztosoknak már több van. Az iparosnevelés útja. — Pótoljuk a mulasztásokat. — , Múlt számunkban röviden hírt adtunk arról, hogy a közigazgatási kihágási biróság néhány iparost megbüntetett, mert nem írat­ták be iskolába tanoncaikat. Néhány szóval ugyanekkor a kérdés fontosságára is, rámu­tattunk. Most azonban ifj. Gombos Lászlónak kecskeméti iparos által szerkesztőségünkhöz intézett levele arra késztet bennünket, hogy kissé bővebben foglalkozzunk a dologgal. Tudjuk mindannyian, hogy bolsevizmus magyarországi „hősei“ teljes erejükkel rá­vetették magukat iparosifjúságunkra is. Fer­tőző munkájuk természetesen nem sikerült teljesen, piszkos kezük nyomai azonban mindenesetre ott maradtak az ifjúság fogé­kony lelkén. Ezeknek a nyomoknak eltün­tetése most eminens kötelességünk, ha erős, egészséges, dolgos iparosgenerációt akarunk nevelni. Az első orvosszer­kézen fekszik. Az iskolai nevelés. Az inas ugyanis mesterétől megtanulja ugyan a szakmájába vágó gya­korlati tudást, emellett azonban megfelelő elméleti ismeretekre is feltétlenül szüksége van, amelyeket csakis iskolai nevelés útján sajátíthat el. Ez a nevelés azonkívül meg­felelő irányban vezeti az ifjúságot, megta­nítja hazája és önmaga iránti kötelezettsé­geire, szóval oda is tendál, hogy a dikta­túra 133 napjainak pusztítását eltüntesse. Épen ez okból napjainkban sokszorosan kö­telesség az iparosifjúság megfelelő iskoláz­tatása. De a nevelésnek rendkívüli hatékony eszköze még, amelyre a fentebb említett levél írója is rámutat, bizonyos egyesületi élet megteremtése. Ez lehetővé tenné az iparosifjúság számára összejövetelek rende­zését, ahol felolvasásokat tarthatnának külön­böző szakügyekről és egyéb hasznos tárgyak­ról, ami bizonyára nem kis hatással lenne szellemi nívójuk emelésére. Megkedveltetné velük a komoly dolgokkal való foglalkozást, a nemes verseny felébresztené bennük az ambíciót, szóval mindenképen kedvező ered­ményekkel járna. A kezdet talán nehéznek ígérkezik, a siker azonban biztos és kárpó­tolna minden fáradságért.

Next