Kecskeméti Lapok, 1873. január-június (6. évfolyam, 2-26. szám)

1873-04-20 / 16. szám

Hatodik évfolyam, 16. szám. Április 20. 1873. | Előfizetési ^dij: ^ J ^ - - -- 0 ,n, Hirdetések elfogadtatnak G-a 1-Szerkesztői szállás: 1 i a F ü 1­ö­p könyvkereskedésében, Hal-piac, 250. sz., hova a II **-*.. — II r ■ i ■ | hova az előfizetési pénzek, hirde­lap szellemi részeit illető V G fl V fi S I Il T I H 5 ül II II R T II H 11 ?iJafe és minden a UP am­aró közlemények küldendők. " * IC1IIIIU O.­­J. dundök kill- Utcáink pora. A kecskeméti ember, ki a világot nem épen a nagy piac közepére épített város­háza szí­k ablakából méregeti, hanem Tol­nán Baranyán túljárva, mint mondani szok­ták, országot-világot is látott, fájdalmasan érezheti olykor azon elmaradottságot, mely­­nélfogva e népességre, vagyonra egyaránt előkelő város Kecskemét, hazánk többi városai mellett, oly kiválóan hátul sántikál! Hogy mi nincsen itt s mi kellene ide, arról hetekig lehetne írni és beszélni,­­ minthogy erről — e lapok útján is — több ízben volt szó. Nem is arról akarunk ezúttal beszélni a mi nincs s a mi kellene, hanem ab­ból a mi van és a mi nem kellene! Oly valami ez, minek alkalmatlanságát a városban született s itt lakos polgártár­saink épen úgy érezik, mint a vidékről jövők méltán gáncsolják. Utczáink pora ez alkalmatlan s olykor türhetlen valami, mely a járó­kelő kö­zönség szemét, tüdejét ép úgy megrongálja , mint előmozdítja a tisztátlanságot; rutitja s bepiszkolja az utcára fekvő házakat kí­vül belől egyaránt s a tisztességes ruhában való járást lehetetleníti. Alkalmatlan a tél sara s kínos lát­vány, midőn az igavonó barom az utcza mély sarában aléltan rogy össze; de nem hisszük, hogy ha választásunk lehetne a sár és por között, a sárhoz állóknak na­gyobb többsége ne lenne. Ezzel azonban csak annyit akarunk mondani, hogy az utcapor eltávolításáról intézkedni szükséges. Szükséges igenis, még pedig úgy, hogy az intézkedésnek eredménye is legyen! A lakosság kicsinye­ nagyra érzi e bajt s mig egyik vagy másik lendütne valamit, a nagy többség ázsiai egykedvűséggel tűri s várja, míg a tervezgetett kövezet, vagy asphaltburkolat a por kavargását lehetlenné teszi, azaz a por eltávolítása czéljából a kis körmét sem mozdítja! Mire mutat ez? Arra, hogy e bajon csupán hatósági intézkedés segíthet, hatósági intézkedés, mely azonban szükség, hogy írott malaszt ne legyen, hanem szigorúan végrehajtassák. Gyökeres orvoslás, az utcák kikövez­­tetése s egyúttal a város tisztán tartása, s a szabad terek s szélesebb utcák befásí­­tása volna. De hol van azon idő, melyben ez irány­­bani óhajtásaink valósággá lesznek! Mesz­­sze, beláthatlanul messzre! Annyi tenni­valónk van minden irány­ban, hogy egy részről a legszükségesebbek vagyonunk egész összegét s teljes hitelünket igénybe veszik, más részről pedig ez óriás mű kivitele egyszerre úgy sem történhetnék, s ha a jövő nemzedéket megóvnánk is a jelen kellemetlen vendégétől, nekünk mégis gyermeket s mert előszeretettel foglalkozik vele, azért válik az annyira becsessé. Hetenkint egyszer Csütörtökön betű­ismertetés is van. Miután az óvodai téren sokan vannak, kik azt kizárják, indokolni kívánom, én miért alkal­mazom? Egyik oka az, hogy én azt óhajtom, hogy a gyermek minden ismeret elő­fogalmával lépjen ki az óvodából; másik oka meg az, ne lehessen az óvodát azzal vádolni, mintha az az értelmi tehetsége­ket parlagon hagyná, csupán csak mechanikus ügyességet sajátíttatna el s a gyermeket csak já­tékosságra szoktatná. Azon gyermekek, kik a lefolyt év alatt— 38 — hat éves korukat betöltve kiváltak az óvodából, igaz, hogy csak a magánhangzókat ismerték, de ezzel mégis nagyobb szolgálatot tettem, mintha minden betű­ ismertetés nélkül bocsátottam volna az elemi iskolába. Csütörtök délelőtt az erkölcsi elbeszélések napja is. Hogy függ a gyermek figyelme az ily elbeszé­léseken, pedig még sejtelme sincs arról, hogy a beszéd gondolkodó lélek tolmácsa — és mégis éppen az észlelhető figyelem és érdeklődés által tünteti fel világosan, hogy ébredő lelki­ tehetségei műkö­désbe vannak s ez leghathatósabb alkalom-eszköz arra, hogy az erkölcsi tanítások lelkületébe bevé­­sessenek. Mutatványul, mint kezelem én az ily törté­netkéket, idézem a következőt: „Egy apának és egy anyának volt egy kis fia, kit Gyulának neveztek. Ez mindennap rendesen eljárt az óvodába. Egy vasárnap délután sétálni vitték őt szülei egy igen szép erdőbe. Tudjátok-e, mit neveznek erdőnek? — — — Látott ott Gyula sok szép bogárkákat­, szedett virágokat, ezek egy részét kalapjára tűzte, a többit pedig szüleinek vitte oda, örömmel így kiáltván: valamely palliatív rendszabályról saját ér­dekünkben kellene gondoskodnunk ! Gondoskodnunk igenis, s erre nézve köteleztetni kívánnók a háztulajdonosokat, hogy telkeik mentében az utcát naponként kétszer jól fellocsoltassák, az engedetlen­­kedők ellenében pedig szigorú rendszabá­lyokat ajánlanánk. A közrend és köztisztaság, különösen pedig a közegészség érdekében mindenkitől lehet kívánni annyi áldozatot, mennyit az utcák locsoltatása megkíván, annyival in­kább, mert itt a közérdekben hozott áldo­zat eredményének jótékonysága mindenkire visszaháramlik, s hogy úgy szóljunk, a­mit elvesztett a réven, megnyeri a vámon. Mi tehát a közérdekben megvárnók a hatóságtól, hogy a város lakosságát, bi­zonyos bírság terhe mellett, az utcák lo­­csoltatására hívja fel; a népesebb s nagyobb közlekedési ut­­cákat és köztereket, e cé­lra készített alkal­matos eszközökkel locsoltassa; a locsolást végző személyzetről gondos­kodjék, s itt a rendőrileg letartóztatott csavargók, szökött cselédek számbavétes­­senek; az engedetlen háztulajdonosok költsé­gére a locsoltatást teljesittesse s a tőlük kérlelhetlenül beszedendő birság-összegek fe­leslegét a locsolást teljesítő személyzet dí­jazására fordítsa; átalában pedig kövessen el és tegyen „nézd kedves anyám! de szép! nézd édes­apám­! ez még szebb!!“ A világon ülve megpillantott egy pillangót is, a legszebb, a leggyönyörűbb szárnyú pillangót! Lábhegyen lépdelt felé, meg akarta fogni, de mert elrepült, levett kalappal futott sebesen utánna. „Vigyázz! el ne ess!“ kiáltott atyja utánra, de már későn volt, Gyula bizony elbukott, úgy elbukott, hogy kalapjáról is lehullt mind az a sok szép virág. Térdét, homlokát is nagyon megütötte, de azért ne gondoljátok ám, hogy ő mindjárt sirt! Oh nem! Kissé könybe lábadt szemekkel tekintett szülei felé s azután reszkető hangon ezt mondá: „sírjon az a pólya­baba, ki még beszélni nem tud!... én magyar fiú vagyok!“ mely közben szedte fel a földről a lehullt virágokat. Anyjához érve pedig igy szólt: „úgy-e anyám!? majd találok én még egy másik pillangót, egy még szebbet!? — s mind a hárman lassan-lassan leültek a fűbe egy fa alá. Elgondoljátok-e miért ültek le oly lassan?... no­ha nem—hát én majd megmondom! Azért ültek le oly csendesen, oly igen csen­desen , mert egy pici-pici kis madár gyönyörűen hangicsált, de ám oly igen kedvesen, hogy Gyula alig mert lélekzetet venni!! Azután hirtelen oda repült a daloló kis ma­dárhoz egy második kis madár, mely után rögtön elrepült mind a kettő. Apa, anya, Gyula úgy hallgattak, úgy várták még a dalt, azt a kedvesen csengő dalt, de hiába, azt többé nem hallhatták. Mind­hárman a felett tűnődtek: ugyan miért nem dalolt még az a két kis madár ?----------­Gyula végre így szólamlott meg: „úgy-e édes anyám! az a madár, az anya­madár volt, mely fiát hitta? Igazad van kis fiam! felelt anyja. TÁRCA. Mit művelnek a kisdedek az óvodában? (Vége.) Szerda délelőtt egy negyed óráig a kicsikék is számgyakorlattal vannak elfoglalva. Pici ujjaik s játékeszközök segélyével számolás 1 -től 5-ig. Fá­ból faragott állatokat is mutatok. Kérdem: a tehén lába? szeme? szája? füle? hát neki? mi van egy? mi van kettő a gyermeknek stb. Szerda délután, a délelőtti tárgy futólagos is­métlése után szilánk­fonás vétetik elő. E foglalko­zás azért lényeges, mert maradandó készítmények előállítására szolgál, miután összefonva helyekből felemelhetők. Az ehhez szükséges szilánkokat 10 hüvelyk hosszú, 4/8 hüvelyknyi széles, 1/10 hü­­velyknyi vastag nyírfából készült sima hajlékony vesszők képezik. Négy öt szilánkból kezd alakí­tani a gyermek, 12 egész 24 szilánkból pedig már szövevényes szép idomokat formálhat. A gondol­kodás ébresztésének hathatós eszköze az összeha­sonlítás, azért kiemelendő a táblácskák és szilán­­kok közti különbség. Ennek új tulajdonsága a hajlékonyság, melyik a szilánk alsó, felső lapja? hol a közepe? melyik a jobb, melyik a baloldali vége? stb. Miután a gyermek minden foglalkozásánál arra lesz szoktatva, hogy készítményeit értelmileg szemlélje, lassankint arra is képesíttetik, hogy az alkatrészek számát minden egyes résznek az egész­­hezi viszonyát, különböző szögek szabatos megha­tározását is felismeri, megnevezi. A szilánk­fonás bár a gyermek önkéntes cse­lekményeiből lett átvéve az óvodákban, bár nem mesterkélt, de még­sem könnyű foglalkozás s mert nem könnyű, türelemre, kitartásra szoktatja a

Next