Kecskeméti Napló, 1913. június (2. évfolyam, 125-150. szám)

1913-06-01 / 125. szám

125. szám. Kecskeméti Napló veszedelmet mondottunk itt el abból a kártengerből, amelyet nap-nap mellett mind­jobban dagaszt az alkohol. S aki komolyan gondolkodik, annak azt kell mondani: igenis, nálunk, vasalt nadrágos úri­embe­reknél is van jogalapja az alkoholellenes mozgalomnak! Sajnos, nagyon is van. Mert a nép pálinkát iszik, ami olcsó, azonban a zöl­­delő szőlők, a magas kéményű s terpedt, széles medencéjű sörgyárak mind csak nekünk, az úri társadalomnak termelik a szegény ember által meg sem fizethető, drága részegítőt. Kell-e ékesebb bizonyíték rá, hogy az alkohol mérge mily óriási mé­retekben pusztít a mi soraink között is ! ? Védekezzünk tehát ellene. De hogyan? Ugy­e ez a legfogasabb kérdés ? Azért meg lehet vele birkózni. Csak értsük meg egymást s értsük meg az anti­alkoholista mozgalmat! Sokan ugyanis nin­csenek tisztában vele: hogy kell küzdeni az ital mérge ellen ? E mozgalmat úgy fog­ják fel, hogy ahol e nemes akció, mozga­lom megindul, ott mindjárt össze kell törni minden poharat, be kell falazni a pince­ajtókat, földönfutóvá tenni minden korcs­­márost. Ezt természetesen lehetetlennek tartják s épen azért lehetetlennek minősítik az egész mozgalmat. Helytelen az ilyen gondolkodás. Aki küzdeni akar az alkohol ellen, az ne akarjon egyszerre szembe­­szállani az egész világgal. Ne kiabáljuk az elveket szanaszéjjel, hanem vigyük át a magunk kis körében a gyakorlati életbe. Erre aztán igen sok mód van, kinek-kinek társadalmi viszonyaihoz képest. Csak utalunk egy pár helytelen szokásra: 1. Országszerte, főkép borvidéken szokásos, hogy nőtlen fiatalembert a téve­sen értelmezett vendégszeretet örve alatt addig kényszerítenek inni, amíg az le nem részegül, el nem veszíti józan ítélő képes­ségét. Absztinens védekezés: ha már okvet­len kell italt adni, adjuk módjával, a kény­szer itatást száműzzük portánkról. 2. Délelőtti vizittek alkalmával erős likőrökkel, snapszokkal traktálják a látoga­tóba jövőt, ami a legveszedelmesebb a gyomorra. Absztinens védekezés : délelőttönkint egyáltalán ne adjunk szeszes italt látogató­inknak. 3. Névnap, születésnap alkalmával az ünnepedre igen kellemetlen társadalmi adó a gratulálok étel-itallal torkig ellátása, mi az alkoholizmusnak igen erős vára. Pedig az ily­edinom-dánom az esetlegességekből eredő névnap s születésnapok alapja igazán nem lehet. A. v. Ne tartsunk sem névnapot, sem születésnapot, legalább is ne szeszes itallal. 4. Farsangi mulatságon a jó mulatás alatt azt értik a fiatal, sőt nem egyszer az idős urak is, ha öntudatlanra isszák ma­gukat. Ugyanez a majálisok alapelve is. A. v. Mulatságaink közepette társasá­gunkban ne engedjük túlzásba menni az italozást. Csak pár mintát, példát sorolunk itt fel, amelyek mintájára lehet harcolni min­denütt az alkohol ellen. Először mindenütt a túlzott alkohol ellen. Először mindenütt a túlzott alkoholélvezetet kell megtörni kör­nyezetünkben, akkor azután rátérhetünk a mérsékelt alkohol élvezésének mérsékelésére is, majd végül elérhető a teljes absztinencia, így, saját családunk, kisebb-nagyobb társaságunk köréből kell kiindítani az alko­holellenes bojkottot, amelyet nemrégiben proponált a szociáldemokrata párt vezető­sége is. Sajnos, sikertelenül, mert túl nagy­ban kezdette. Kis körökben indítsuk ezt meg s ha országszerte lesz millió és millió, egyre terjeszkedő ilyen kis kör, akkor mil­lió és millió lény s család szabadul fel az ital ördöge alól, amelyik ördög ma annyi könyet fakaszt. S hogy ennek anyagiakban hány milliárd korona haszna, lelkiekben minő, pénzértékben ki sem fejezhető áldása lenne, azt úri köröknek, kikhez e sorok szólnak, igazán fölösleges fejtegetni. Igaz, hogy nehéz harcolni e téren, mint minden nemes ügyért. De akiben van am­bíció, embertársai szeretete, az nem riad vissza semmi gúnytól, semmi rágalomtól, illetve — mondjuk ki nyíltan — az antial­­koholizmust leszóló butaságtól. Egy példa, egy epizód igen kedvesen tanúsítja ezt. 1910. június 27-én a tokaji borvidéket em­beremlékezet óta nem tapasztalt jégkár érte. Tojás nagyságú jegek estek. Rá pár napra, július 2-án a Nyíregyházáról Szerencsre tartó reggeli vonatban sokan utaztak. Töb­bek között egy igen megnyerő arcú pap bácsi is. Az utasok az elemi csapás láttára bemutatkozás nélkül is ismerősök lettek s szörnyüködve nézték a jégverés nyomait. Végre elhallgattak, kibeszélték magukat. A jó pap bácsi csak akkor szólalt meg s be­szélt emigyen: — Kesergünk, szomorkodunk, hogy el­verte a jég a termésünket. És mit tetsze­nek gondolni: miért van ez ? Mert a jó Isten haragja van felettünk, amiért az ő ál­dását, a szőlőt bor alakjában az ő megbán­­tására használjuk fel. Épen azért a bor bű­neiért és a bortermő tőkében ver meg most minket! Néma csend. Csak a töprengő arcok mutatták, hogy a pap bácsinak mély böl­­cseségű szavaiban az igazságot látják mind­annyian. Ez a pap bácsi az országszerte ismert utazó antialkoholista apostol , Dö­mötör György kisvárdai plébános volt. Az elemi csapást felhasználva, mindjárt ott a vonatban oly érdekfeszítően, oly hévvel, olyan lelkesedéssel beszélt a maga szent missziójáról, amit soha ez életben el nem feledhet, aki azt hallotta. Ezt a lelkesedést, ezt az emberszerete­­tet vigyük be mi is az alkoholellenes küz­delembe, nem törődve semmi sötétfejűség­­gel. Ebben a küzdelemben nem szabad is­merni politikai, vallási, nemzetiségi különb­séget, hanem csak egyet: az Isten képére teremtett embert, aki alapjában jó, de az ital rosszá teszi. Mentsük meg tehát a rossz italtól a jó embert! Akkor leszünk igazán jó apák, hitvesek, gyermekek, jó vendéglátók, barátok, akkor s csakis akkor mondhatjuk el, hogy szeretjük a felebarátunkat, az Isten képére teremtett embert! Patak László dr. A munkásember a munka perceiben szokott ábrándozni. Ott a munka forró óráiban festegeti a jövőt: a pihenés idejé­ben csak él a családjának. Mihály mester­ben is ott zsibongott, nyugtalankodott a vagyonszerzés vágya, de nála soha sem je­lentkezett a maga nyerseségében. Nála nem volt cél az, hanem gyönyörűség, amellyel körülfonta az asszony és gyermekei sorsát. Forgott az idő kereke hol föl, hol alá, de mindig előre . Mihály mester egy este összeült bogárszemű feleségével a családi asztalnál, késő vacsora után. A gyerekek mélyen aludtak. A függőlámpa a rögtönzött papi­ernyők ellenére is meg­világította arcocskáikat s gömbölyű karjai­kat, amint átölelték egymást. Szemük oda­tévedt az ágyakra, amelyben párosával feküdtek az apróságok. Szivük boldogság­gal volt tele. — Számoljunk, édes! — Hát számoljunk! — Én azt hiszem, hogy már kifutja a házra. — Ugyan már! . .. — Meg a szőlőre is. — Ej, ej, de vérmes vagy ! — Nem hiszed, édes ? —­ Sosem gondoltam rá. A pénzt te kezeled, de nem hiszem s boldogan rá­­legyintett a férfi kezére. A férfi elfogta és megszorította az asszonya kezét. Egy füze­tet vett elő s egy takarékkönyvet. — No édes, kinek lesz igaza ? És évődve belenézett az asszony szemébe. — Nem is magának. — Jól van no, hát számoljunk! Az asszony elé tett egy fehér lapot, kezébe adta a ceruzát s diktálta a számokat. — Add össze! — Ez kétezerötszáz forint. — Na! — és huncutkásan hunyorí­tott a szemével. — Jól van no! De ez még . .. — Gyerünk tovább! Most jön az utolsó három év. Ad össze ! — Ez háromezernégyszáz forint. — Összesen ? — Ötezerkilencszáz forint. És ekkor már felragyogott az asszony arca is. — Ehhez jön az évi remélhető nye­reségből vagy ezerötszáz forint! Az kerek­szám hétezer forint. Az édes felugrott s az ura nyakába borult. Csókolta, körülhizelegte, mint a gyerek az apját a karácsonyfa alatt az ajándékok közt. Közbe pedig mondogatta meleg, hálás szeretettel : — Te . .. te .. . te !.. . A férfi kiszabadította kezét s átfogta az asszony derekát. Nagy gyöngédséggel odatelepitette az ölébe s vigyázattal csó­kolta. Nem csókolóztak._ Az a effajta embe­reknél nem szokás. Ők csak csókolnak. Vagy a férfi, vagy az asszony. Egymás­után. Ilyen a szeméremérzetük. Az asszony belepirult és lehunyta szemét. — Ne hiszed-e most már? — De Istenem, ilyen hamar ? — Hamar ? ! Hát hogy volna hamar ? Négyen alusznak ott. Nézd csak? S odavetették tekintetüket az ágyra és tekintetükkel végigcirógatták mind a négy apróságot. — Igaz ! Már négyen. — Két fiú és két lány. — És milyen fiú és milyen lány? — vágta ki az apa suttogva, de büszkeséggel. — Pali volt az első. — Az a huncut! De féltettelek ám! Az asszony átfogta az ura nyakát. — Féltettelek. Az Isten megőrzött. — Mind a négyszer. — Mind a négyszer megőrzött. Ami­kor Mariskát hordoztad, megfogadtam, hogy Palit az Istennek szánom. — Nézd már ! Te a Palit? ... Én meg azt ígértem, hogy ha még egy fiam lesz, azt pappá nevelem ! — És édes, hát két gondolattal egy utón jártunk? De akkor meg melyik marad az én mesterségemben ? — Melyik? — Melyik? Az asszony az ura szemébe tekintett. Elpirult. Odahajtotta fejét az ura vállára s csöndesen szemérmesen súgta: — Akit az Isten ad ! A férfi ránézett az asszony kipirult arcára, nézte, nézte azokat a lesütött sely­mes pillákat, a piros ajkát s öntudatlanul ráhajtotta fejét az asszony fejére, puha hajára s úgy suttogta halkan, a titok bol­dog megértésével : — Édes .. . édes ... édes kis anyám ... 3. oldal * Tanulmányi kirándulás. A kecske­méti m. kir. áll. főreáliskola VII. és VI. osz­tályú növendékei szerdán Handmann Adolf festőművész és rajztanár, továbbá dr. Székány Béla természetrajz tanár vezetésével tanul­mányi kiránduláson voltak az ágasegyházi pusztán, Köncsög, Nagyrét-tó, Ágasegyházi­­tó és Kolon-tónál. A kirándulók természet­rajzi gyűjtést végeztek és a kedvezően szép időben rajzolgatták vázlatkönyveikbe a han­gulatos pusztai tájképeket és így közvetlen tapasztalatból ismerték meg a puszta szép­ségeit és hangulatosságait.

Next