Kecskeméti Ujság, 1909. május (1-2. évfolyam, 1-12. szám)

1909-05-16 / 1. szám

2. oldal igazságai és lelkiismeretnek szava ál­tal, embertársunkkal szemben pedig megszerezhetjük a Krisztusi parancs ál­tal: Szeresd felebarátodat, mint tenma­­gadat.“ Ezt a parancsot hirdetni és az élet­ben megvalósítani mindnyájunk köte­lessége, de különösen kötelessége azok­nak, kik a szó és a toll hatalmával ez­reket irányítanak. Ennek a Krisztusi parancsnak fej­leménye az emberi társadalomnak egyik legnemesebb és legszükségesebb erénye: a vallási türelem, a toleranczia. Ez alatt azonban nem a mindennel és minden­kivel megalkuvó elvtelenséget kell ér­tenünk, hanem azt a magasztos elvet, mely azt diktálja: tartsd meg, sőt védelmezd saját vallásodat, de ne bánjd, hanem tiszteld — másoknak a meggyő­ződését is ! Kell, hogy lelkünkben legalább annyi türelem legyen, mint amennyi a a tudós zsidónak— Gamáliélnek szivében volt, midőn a zsidók synedriumában ar­ra kérte hitsorsosait, hogy ne üldözzék a keresztényeket, mert ha a keresztény­ség emberektől vagyon, fel fog bomlani, ha pedig Istentől vagyon, úgy sem ronthatják azt le. És ha valahol szükség van a test­véri türelemre, úgy különösen ebben az idegen népek közzé beékelt, külső és belső bajokkal küzdő Magyarországban van arra szükség. — Mi nem érünk rá egymással gyűlölködni, ami erőnkre más irányban van szükség. Avagy nem látjuk a nemzetiségeknek ezeréves al­kotmányunk ellen törő áskálódásait ? Nem láttuk a közelmúltban, a nemzeti küzdelem nehéz napjaiban a mindenre kapható hazaárulók nagy seregét ? Nem halljuk a félrevezetett tömegek rettene­tes kiáltását: „Nincs Isten, nincs haza“ ? Ha léket kap a hajó, a hajó vezetői nem a fölött vitatkoznak, hogy milyen szinű zászló, leng az árboczon, hanem minden erejükkel a hajó megmentésére törekszenek: mi is, ha szorongatva lát­juk hazánkat, ne vallási villongásokkal gyengítsük egymás erejét, hanem egyet­értő szeretettel igyekezzünk elhárítani a közös veszélyt! Különben is e legrosszabb hittérítő a türelmetlenség. Ha bár szét vagyunk választva hit dolgában, egyesülhetünk a magyar haza szeretetében ! Ha bár nem mond­hatjuk el együtt a „credó­“t a „hisze­kegyet, de imádkozhatjuk együtt a hazaszeretet imáját : „Isten áldd meg a magyart!“ Ha a türelem jegyében folytatja ezen új lap megkezdett pályafutását, úgy magasztos részt vesz ki abból a munkából, mely édes magyar hazánk boldogságát czélozza! T­ÁRCA. A délszlávok népköltészete és népzenéje. Irta és a „Katona József“ körben május 14-én felolvasta: Dr. Kovács Pál. I. Mélyen tisztelt közönség ! Talán sokaknak föl fog az tűnni Önök között, hogy én, mint hivatásos jogász­­­mesterember, a délszlávok népköltészetéről és népzenéjéről tartandó mostani felolva­sásommal, tulajdonképen durva határsér­tést követek el, és vakmerően elszán­tom a mesgyéjét azon irigylésre méltó középiskolai tanár kollegáimnak, akiknek szakmájuknál fogva módjukban áll egész életükben a szép literaturával, poezissel, dallal, zenével foglalkozva, az istenek berkeit járni. De ne kicsinyeljenek le az én kedves kollegáim, ha nem átallok e díszes közön­ség előtt azzal kérkedni, hogy az istenek jóvoltából egy kicsit talán én is .Árká­diában születtem i­s a népdal és a népzene, — első­sorban természetesen a magyar népdal és a magyar népzene iránti rajon­— A kincskereső bizottság ülése. — Kecskemét, 1909. Május kél Zajos és nagy fontosságú ügy ke­rült csütörtökön a „kincskereső“ bizottság elé. Nem kisebb, mint Bugacz puszta ügye, amely mindaddig tart, ameddig­­ Bugaczból is tart ! Lárma és füst, heves és elkeseredett kiáltozás, amit itt-ott constatáltunk, ha nem is reszkettette meg a léget, de minden­esetre, nagyban hozzájárult annak a jel­lemzéséhez, hogy nagy és életbevágó, vagy helyesebben:­­ zsebbe vágó kérdést tár­gyalt a bizottság. Egyetlen nyugodt hang talán Kada Elek polgármesteré volt, aki előadta szép sorban a bizottság működési czélját, t. i. ha már Bugaczról beszélünk, válaszszuk ezt a témát kétfelé és előbb Bugacz Mo­­mnostorról, majd azután a Szentkirályi Bugaczról beszéljünk. (Ez lesz majd a leg­borsosabb !o­gásomat már kora gyermekkoromban, lehet mondani az anyatejjel, a puszták szűztiszta, üde levegőjével szívtam magamba. Az édes­apám földbirtokos, gazdál­kodó ember volt. Egész családunk 10 esz­tendeig állandóan a pusztán lakott. Ott nevekedtem én is 11 éves koromig, a zsenge gyermek­évek legfogékonyabb, bol­dog korszakában. Ott éltem a puszták népe között. Gyönyörtől ittas, sejtelmes lélekkel hallgattam napközben az aratók dalát, a „kettőző“ lányok édes bús énekét: „Az én rózsája szeme, szája, Többet ér mint a fajtája. A fajtája fekete gyász, — De ő maga arany kalász“. Alkonyatkor pedig az öreg számadó­gulyás bográcsa mellé telepedtünk le karéjba és faltuk mohó étvágygyal az il­latos „fordított kását“. Azóta se ettem — csak vadászaton néha — ilyen fölsé­­ges eledelt! Az öreg számadó a hamvadó tűz mellett mesélt azután Bogár Imréről, Bo­gár Jakabról, a 60-as évek betyár-roman­tikájáról. Mi suttyó gyerekek tátott száj­jal hallgattuk, a juhász bojtár pedig rá­­kezdte a tilinkón: „ Felszállott a páva, Vármegyeházára. Szegény, szegény Bogár Imre Vígasztalára*. Itt szívtam én magamba, — itt szű­rődött a lelkembe a magyar nép dala, a magyar nép dalának bűvös rythmusa, édes melódiája , amelynek nincs párja széles e világon, csak a János vitéz Tündérorszá­gában. De talán még ott se! Azóta is állandóan itt élek az alföl­dön. Kora nyártól, késő őszig, — amikor még jobban bírtam a derekam, — vadász­­fegyverrel a vállamon, bekóboroltam a határt. Jól kifáradva, leheveredtem a bár­sonyos gy­epre és hallgattam a távolról — az erdő aljáról — felém szűrődő pásztor fu­rulya-szót : „Daru madár gyere velem, Szállj előttem daru, szállj.“ . . Muzsikális ember nem vagyok. Sem­miféle hangszeren nem játszom. De rögtön megérzem, ha igazi magyar rythmus üti meg a fülemet. Nem ismerem — ha ugyan van ilyen — a magyar dal magasabb zenei törvé­nyét. De „ez a kérdés voltaképen nem is a tudomány, hanem az érzék dolga.“ írja néhai jó Tóth Béla, egyik tárcájában. KECSKEMÉTI ÚJSÁG 1-fő szám. Bugacot megint kikezdték. 2000 holdat újból eladnak. Nem érdektelen adatot tárt elénk a polgármester. Nevezetesen 1896-tól mind­máig, tehát 13—14 éven át az előirány­zott évi legelő bevételek négy esetben foly­tak be, minek következménye, hogy ez idő alatt 109 ezer 910 hor.-val kevesebbet kaptunk, mint kellett volna. De a szenzáció ezután következett, amikor kiderült hogy ennek az 15523 hold­­nyi területnek (mint ezt e sorok írója is annak idején megírta) holdanként 1 korona 60 fillér a tiszta jövedelme. Elhültek a város­atyák, csak a nagy gazdák mosolyogtak ravaszul. Igaz, hogy az állattenyésztés foko­zottan nagy áldozatokat kíván, sőt áldo­zattal kell is hogy járjon, de az mégsem helyes, hogy ezen óriási terület, amely legkevesebb 8000 baromnak elegendő legelő gyanánt, a kecskeméti gazdák tu­lajdonát képező 4000 drb. jószágál­lománynak is fennálljon és fenntartass­ék. A vita tárgyát tehát az képezte, hogy az 1800 drb. vidéki négylábú kiszorításá­val (tehát a helybelinek meghagynak 9—10000 holdacskát) felszabadulandó 2000 holdnyi terület adassék-e bérbe, vagy ami helyesebbnek találtatott: adassék- e el ? hogy az így befolyandó egy millió korona vételárnak 6°/0-os kamatával 37 ezer kor. fölöslege, új jövedelme legyen a városnak. 500 hold pedig kaszálónak hassíttassék ki. Hogy hol hasítsák ki, arra nézve külön­bözők voltak a vélemények, majd a hely­színi eljárás alkalmával ez is eldől. A vitához hozzászólottak Szappanos Elek, Pacsa Mihály, Mócza János, Szegedi György, Farkas József, Hankovszky Zsig­­mond, Tormássy Sándor stb. akik a ma­guk állás­pontját körvonalazták. Mégis elvben kimondották, hogy a 2000 holdat eladják, s erre nézve újabb tárgyalásokat indítanak meg. Még a városháza előtt is nagy zaj­jal folyt, az ülés után is, a heves „vita ” folyik mindaddig, mig ez az uj szenzáció,­­ ami a természetes fejlődés folyománya,­­ megszokottá nem válik. Reggelizés előtt fél pohár IrOQOVlí Vl' 7 gv.'trl.'TSL, Schmidthauer-féle I I^| í i p 1 ÍTj fi UVJZi, Használata valódi áldás gyomorbajosok- Kis üveg 40 fillér,­nak és székszorulásban szenvedőknek. Nagy üveg 60 fillér.

Next