Kelet-Magyarország, 1983. augusztus (40. évfolyam, 181-205. szám)

1983-08-13 / 191. szám

KM HÉTVÉGI MELLÉKLET A KM­ tárlata Ivan Mestrovic szobrai Goethe-portré Akt Banovic Strahinija — márványtorzó Két okból is jubileumi elő­adás Az ember tragédiája, az idei szegedi szabadtéri játé­kokon. Éppen száz esztende­je, hogy Madách drámai köl­teménye először került kö­zönség elé, és ötven éve, hogy itt a Dóm téren is felhangzott a dráma kezdetét jelentő „égi hang”: „Be van fejezve a nagy mű, igen.” A „nagy művet” akkor Hont Ferenc állította színpadra, s innen­től számítják a szabadtéri játékok történetét is. A nép­színházi törekvések mellett elkötelezett, kommunista ér­zelmű fiatal rendezőnek, — úgy mondják —, még a rendőrséggel is meggyűlt a baja 1933-ban. Hatalmas öt­ágú csillagot épített a díszlet­be, a párizsi szín fölé! Ez, s Ádám felfokozott, lelkes sza­vai („Ó, hallom, hallom a jövő dalát”) együtt már sok volt az ellenforradalmi rend­szer erőszakszervezetének. Ám az ötágú csillag nem ke­rült le a Dóm homlokzatáról. A merész, és talpraesett ren­dező­­előkerített valami régi illusztrált bibliát, melyben a bethlehemi csillag története­sen ötágúnak volt rajzolva. Ezt mutatta meg a hatóság­nak, mely elfogadta eme át­látszó magyarázatot, a több ezer fős közönség pedig ér­tette amit kellett. Az idén Vámos László ren­dezésében láthattuk a jubile­umi előadást. Vámos nem elő­ször rendezi meg a Tragédi­át itt, s ez a rendezése —, ahogy a Délmagyarország­­nak nyilatkozott — eddigi rendezéseinek szintézise. Igyekszik a filozófiai tarta­lom, és a totális látvány együttesét megteremteni. Vállalkozása felemás ered­ményt hozott. A látvány — bár egyes színekben valóban lenyűgözött — számtalan „be­épített hibalehetőséget” hor­dozott, s tudjuk, hogy ha va­lami meghibásodhat, akkor az meg is fog. Ügyesebb szer­kezetek, vagy sokkal több technikai próbaidő? Nem tu­dom mi lehetett volna a meg­nyugtató megoldás, hogy ne akadjon el a „tudás fája”, hogy ne pukkanjon akkorát a gázláng, melyre néhány gyengébb idegzetű néző a szí­véhez kapott, s hogy a sta­tiszták tudjanak a bonyolult, mozgó emelvényrendszeren, az életveszély kockázata nél­kül közlekedni. No és az apró pontatlanságok: a ha­lottakat rendre bent hagyja Vámos, úgy kell a szín végén, a nézők élénk derültsége kö­zepette kimászniuk. Nem sikerült a „filozófiai tartalom” újszerű megraga­dása sem. Azt hiszem, el kéne felejteni a Tragédiát és min­den konvenciót, ami az év­század folyamán hozzákap­csolódott, s azután el kellene olvasni újra. Mint ahogy Paál István próbálta ezt meg Szolnokon, Vámos László három fiatal színészre osztotta a főszere­peket. Bubik István (Ádám) Tóth Éva (Éva) és Balkay Géza (Lucifer) újszerű, friss, kevésbé teátrális előadásmó­dot intonáltak. Tetszett ez, (különösen Balkay), ám a tör­ténelmi színek szokványos „koreográfiájával”, szceníro­­zásával „nem jött össze.” Néhány egészen kitűnő ren­dezői ötlet, megoldás tovább növelte az előadás egyenet­lenségét. A megrendítően új­szerű „haláltánc” - jelenet mellett egy szokványosnál is megoldatlanabb Római szín, egy rutinból felvázolt prágai ébredés után az egyszerűsé­gében is lenyűgöző űrjelenet, s rá megint egy nem minő­síthető eszkimó szín. Nem véletlenül kezdtük Hont Ferenccel, akinek leg­főbb törekvése az volt, hogy kora közönségéhez szóljon, a művel. (Minden színházi ren­dezés alapfeladata!) Vámos Lászlónak ezúttal nem sike­rült a második világháború apokalipszisa után élő, a XXI. századhoz közeledő em­ber lelkében rezonanciát éb­reszteni, Madách remekmű­vével. Mester Attila Hagyomány és korszerűség Az ember tragédiája Szegeden Illyés Gyula: Terjed a falu „Rég elhúzták az esteli harangszót. Ki az, aki még mostan is barangol?” Petőfi Félsor csak a faluvégi utca — Nyúlik nap s nap messzibb napnyugatra. Viszonozza hálásan a Napnak búcsúfényét sorra minden ablak. Szemközt, haza, újra. Haza? Múltba, hova viszed a vént ifjú utca? Itt kihuny, ott kigyul egy-egy ablak. Régi hangot csak a kutyák adnak. Se kolompszó, se csordás, se kondás. Minden más lett! Én vagyok csak más? Áll a falu, — s lám rohanvást lépdel. Villanyfény küzd benne a sötéttel. — Csöng —­ röviden — még esti harangszó. Ki az, aki ... szól? „Csak nem haragszol? Ezt akartuk!” A közel homályból friss hangon cseng-bong Petőfi Sándor!... 1983. augusztus 13. ) Ismeretlen Garay-verset találtak Ismeretlen Garay-versre buk­kant Czeglédi Imre, a békéscsa­bai múzeum történésze a Békés című gyulai lap egyik 1882-i szá­mában; az Alföldön című költe-­­mény hiányzik Garay János va­lamennyi eddig megjelent köte­téből, összes műveinek 1886-os ötkötetes kiadásából is. Az 1853- ban elhunyt költő 1882-ben lett volna 70 éves, így a verset való­színűleg az évforduló alkalmából jelentették meg a lapban, mely­nek közlése szerint az Alföldön című költemény Gyulán szüle­tett, s rossz hangulata, szóhasz­nálata arra utal, hogy a bukott szabadságharc után. Kísértetie­sen hasonlít Petőfi Sándor 1844- ben íródott Az Alföld című ver­sének első sorára (Mit nekem te zordon Kárpátoknak . . .). A Ga­­ray-vers 3. versszaka így hang­zik: ,,Mit nekem te zordon va­donjáték? Hisz / visszhangod csak hizelegni tud, / a csalódott benned míg vakon hisz / részvé­tet vár s gúnyolásra jut. / Har­sogd vissza tört panaszt feled­ve / pártos felhők dörgő harcz­­dalát; / ne tudd, mi az emberek keserve, / kebleden nem könnyül úgyse terhe... / üdvözöllek, nyájas rónaság!” Czeglédi Imre szerint az Alföl­­dön petőfies sora is arra utal, hogy e költemény 1849 után szü­letett. Garay János ily módon idézte Petőfi és a szabadságharc szellemét. A legszívesebben itt a nyílt utcán szabadjára engedte volna a jóked­vét, de nem akart feltűnést kelteni, félt tőle, a végén még bolondnak néznék, összeszo­rította inkább a száját, és magába fojtotta a jókedvét. — Kinek mi köze hozzá — gondolta. Azért látszott raj­ta, hogy történt valami vele, nem volt olyan búval bélelt, mint máskor ilyenkor munka után. Igyekezni most is igye­kezett, mert apja-anyja meg­követelték, hogy pontosan ér­kezzék, de a titkát, amit ma­gába rejtett, ez a sietség nem érintette. Kiszámították, mennyi az út a munkahelyé­től hazáig, kiálltak az ablak­ba, és úgy várták, és kitört a ribillió, ha netalántán hé­be-hóba betévedt valamelyik cukrászdába a barátnőkkel egy fagylaltra, kávéra, pedig hát miért ne, elvégre felnőtt nő volt már, amit költött, azt meg is kereste. Azt nem lehet mondani, hogy valami fényesen érett­ségizett volna, azért valahogy túlesett rajta. A matematika­tanárnő korholta is, a rossz tanulók közül ő volt a ked­vence: — miért nem tanulsz, ha csak egy kicsit igyekeznél, te lehetnél a legjobb mate­­kos az osztályban, mert ne­ked érzéked van hozzá. Ezen igazán nem lehetett, csak nevetni. — maga tény­leg azt gondolja, hogy ebből akarok megélni — buggyant ki belőle a vihogás. Nem akart ő tiszteletlen lenni, a körülmények játszottak ösz­­sze ellene, igen, a körülmé­nyek. Minden fiút az ujja kö­ré csavarhatott volna, és nemcsak az osztályban, akár az egész iskolában, ha törő­dik velük, de nem törődött, valami másra vágyott, nem ilyen hétköznapi, kicsinyes kapcsolatokra, amiket aztán a pénztelenség tesz végül tönkre. Az volt a meggyőző­ Oláh János: SZÉL­­HÁ­­MOS­­NÉ dése, a szerelem, ha megte­rem is, megélni már nem él­het meg ott, ahol lehangoló­an fortyognak a napi gon­dok. Csak annyit tudott, aki­be ő képes lesz beleszeretni, annak egészen különleges embernek kell lennie, aki nemcsak megérti, meg is ér­demli őt — a szépségemet, mert, talán bűn az, ha tudom, mit érek, mert itt ezek — és fitymálva nézett szét az osz­tálytársai, most meg a mun­katársai között — mama­kedvencek, üres fejű vagá­nyok, kisstílű albérletlova­gok mellett mi lenne belő­lem, semmi, pelenkák közé ragadt dagadt kezű, ráncos arcú, hízásba feledkezett háziasszony, jó esetben. Pedig nem erről ábrándo­zott évekig a jobb sorsra ér­demes fizika- meg matemati­kaórákon, egyáltalán nem, délszaki tengerre nyíló, szél­járta nyaralóról, ahol ő a ház úrnője, és semmi mást nem kell csinálnia, csak he­­verészni egész nap a puha kanapén; egy-egy lemez, egy­két félig olvasott könyv, far­kas- és medvebőrök dobálva szerteszét, a mesés rendet­lenséget sietve hozza helyre a személyzet, estére fényes társaság ígérkezik, minden­féle hírességek. Az iskolában nem szólt ezekről a dolgokról senki­nek, majd a tízéves érettsé­gi találkozónkon, akkor lát­hatjátok a szátokat, ha egyáltalán elmegyek, gon­dolta, de lehet, hogy csak egy képeslapot küldök Mi­ami Beach-ből, vagy vala­honnan máshonnan, akár a Bahamákról, a földrajz nem volt éppen az erőssége. Meg­pukkadhat az a sok hülye jó­tanuló, akik azt hitték, a fan­táziátlan, ostoba biflázásuk­­kal jutnak valamire, vegyész­­mérnök, számtantanár, na bumm, egy nyamvadt iroda, büdös osztályterem mennyi­vel jobb az IBUSZ-nál? Ez a vacak IBUSZ, még ez se volt semmivel se rosz­­szabb semelyik diplomás munkahelynél, még így se, hogy csak a belföldi jegynél volt hely. A többihez nyelv­vizsga kellett volna. Beirat­kozott ugyan valami tanfo­lyamra, de olyan, de olyan unalmas volt, úgy döntött, ott egye meg a fene, minek törje magát halálra azzal a süket némettel, amikor lehet, hogy egy görög, egy olasz, vagy akár egy spanyol fiút vet az útjába a véletlen, mit lehet azt előre tudni, jaj, eze­ket a délieket nagyon sze­rette, szemtől szembe sose találkozott még eggyel se, elképzelte, milyenek lehet­nek, neki igazán nem került sokba az ilyesmi, csak be­hunyta a szemét, egy tized­­másodperc elég volt hozzá, amíg a fiókban a félre tett jegyek között turkált, hogy maga előtt lássa, akire várt, vajszínű öltöny, ugyanolyan ing, a nyakkendő világos­­barna, talán még egy kis zsebkendő is elmenne ugyan­ilyen barnából mondjuk a szivarzsebbe ... Eh, mit áb­rándozom itt, gondolta, és folytatni akarta a munkáját, egész sor állt az ablaka előtt, de hiába nézett fel, nyitotta tágra, talán túl tágra is a sze­mét, az imént elképzelt áb­rándlovag csak nem akart eltűnni előle. Szinte megijedt, még a jól begyakorolt csábmosoly is — pedig mennyit vesződött vele otthon a fürdőszobatükör előtt — lehervadt a szájáról, olyan kuka volt, mint egy falusi liba, és a nyakában úgy lógott az anyja nyaklán­ca, rajta az aranykereszt, mint egy kötőfék, nem volt érkezése elrejteni ezt se, pe­dig mennyire utálta, ósdinak tartotta, csak azért hordta, mert nem akart balhét ott­hon, és a blúz alatt úgyse látszott. Alighanem csak té­vedésből tolakodott ide hoz­zám, gondolta, biztosan Zsu­zsit keresi a valutánál, vagy Andreát a külföldi jegynél. A csábmosolyból, amit csak nem akart veszni hagyni, csupán egy sületlen grimasz lett, amivel elriasztani lehet valakit, nem pedig megnyer- Bortnyik Sándor alkotása

Next