Kelet-Magyarország, 1987. június (44. évfolyam, 127-152. szám)

1987-06-25 / 148. szám

2 Kelet-Magyarország — Nyíregyházi Élet Lehet egy kérdéssel több? A tanács tanácsai Ki húzza fel a toronyórát? — kérdezte az egyik városlakó nemrég a Nyíregyházi Vá­rosi Tanács ügyfélszolgálati irodájának dol­gozóitól. Mindenre számítottak itt, csak ilyen kérdésre nem. De hát ha a kérdés el­hangzott, nekik válaszolniuk kell rá, leg­alábbis útba igazítani az érdeklődőt, hol kap megfelelő választ... Ez csupán egy a sok kuriózum közül, hiszen kérdezték már itt azt is, hol található a horgászszövetség és a ruhatisztító, vagyonjogi perhez kit tanácsol­nak ügyvédként, meg azt, megveheti-e ezt vagy azt a házat, nem szanálják-e, nem bontják-e 10—15 éven belül. Aztán akadt olyan ember is, aki csak azért jött be, hogy kérjen egy darab papírt és tollat, mert leve­let akart írni vidéken élő lányának. (Adtak neki.. .) Meglehet, mindez kissé távol esik attól a tételtől, hogy a nyílt várospolitika elenged­hetetlen feltétele a lakosság rendszeres tá­jékoztatása, hiszen ezalatt általában koránt­sem ilyen kuriózumokat értünk. A város fejlesztésének, működésének feladatait, me­lyeknek ezer és egy ága­ boga van, jelenleg eredményesen csak a lakosság érdemi rész­vételével lehet megoldani. A városi élet jó megszervezése állandó kontaktust igényel a lakossággal, ennek viszont elemi feltétele, hogy a tanács mindenkor elegendő informá­cióval — némi­ szójátékot kölcsönözvén — jó tanáccsal lássa el a pátriában élőket. Olyan nagyságú városban, mint Nyíregy­háza, ahol a lélekszám meghaladta a 120 ez­ret, természetesen elképzelhetetlen a min­dennapos személyes kapcsolat, ennek vala­mi rendszerére van szükség. Még az ügyfél­­szolgálatban sem lehetett megvalósítani az úgynevezett kisvárosi modellt, azt tudniillik, hogy minden ügyben, mindenkor egy helyen kapjon felvilágosítást a városlakó. Egy ilyen nagyságrendű településen már komoly szak­kérdések vetődnek fel. Mégis kiemelkedő jelentőségű volt Nyíregyháza életében, ami­kor öt évvel ezelőtt megnyílt az Ügyfélszol­gálati Iroda, melynek alapvető funkciója az ügyfelek felvilágosítása, tájékoztatása, út­baigazítása. Ezen túl az irodának feladata a segítségnyújtás az ügyfelek részére egysze­rűbb ügyekben és a közreműködés az állam­­igazgatási eljárás egyes cselekményeiben. (Így például beadványok átvételében, nyom­tatványok átadásában, nyomtatványok át­vételében, lakásigénylési adatlapok árusítá­sában stb. Később aztán ezeket a beadvá­nyokat a megfelelő szakosztályhoz továb­bítják.) Tudni kell viszont, hogy külön ügy­félszolgálatot rendszeresített a tanács a mű­szaki osztályon és a pénzügyi osztályon, ép­pen a megfelelő szakismeret miatt. Több fóruma van a lakosság tájékoztatá­sának Nyíregyházán is. Fontos szerep hárul e tekintetben a sajtóra, a rádióra — többek között éppen lapunk Nyíregyházi Élet című mellékletére is, amelyet éppen a vá­roslakók részletesebb informálására és arra hozott létre a tanács, hogy a „visszajelzés” is rendszeres legyen. Ezenkívül több eseti kiadvány is arra szolgál, hogy beavassák a városlakót a település fontosabb ügyei­be. Ezt a célt szolgálják a jelölőgyűlések épp­úgy, mint a tanácstagi beszámolók, a tisztségviselők fogadóórái, a városkörzeti ta­nácskozások, a koordinációs megbeszélések a nem tanácsi szervek vezetőivel. Nagy gon­dot fordít a tanács a különböző szakigazga­tási szerveknél jelentkező ilyen feladatokra, hiszen ezek az osztályok mindennapos kap­csolatban vannak a városlakókkal. A válasz­tópolgár az egész tanácsi munkáról éppen az itt szerzett tapasztalatok alapján mond bírálatot, vagy elismerést. A lakosság tájékoztatásában új csatornát jelent a szakmaközi szakszervezeti bizottság által tartott fórumok sorozata, akárcsak a Hazafias Népfront, illetve a KISZ városi bi­zottsága által szervezett különböző alkal­mak. Üzemekben, népfrontkörzetekben mindezeken túl jelentős jogi felvilágosító te­vékenységet fejtenek ki az ügyészek, a bí­rók, a rendőrség szakemberei, a TIT elő­adói. Egy korábbi kimutatás szerint évenként több mint százezer ügyfél keresi fel a Nyír­egyházi Városi Tanácsot, akiknek több mint egyharmada az ÜSZI ajtaján kopog. (Az el­múlt esztendőben az igazgatási osztályhoz tartozó ügyfélszolgálati irodában — és csak itt! — több­­m­int 31 ezer kérdező érdeklő­dött). Ebben még nincs benne a másik két ügyfélszolgálat (tehát a műszaki, illetve a pénzügyi osztály) statisztikája.­­ Az új eljárási törvény, a korszerűsödő államigazgatás, illetve a megnövekedett ügyfélforgalom tette szükségessé az önálló ügyfélszolgálati iroda létrehozását — mond­ja Klémánné Kiss Mariann csoportvezető. — Olyan szervezetet kellett létrehozni, ahol az ügyfelek azonnal intézhető ügyeikkel idő­beni korlátozás nélkül bármikor felkereshe­tik a tanácsot és ott tájékozódhatnak, segít­séget kérhetnek. Ezért mondhatjuk, hogy az ügyfélszolgá­lati irodában egész napos az ügyfélfogadás. Pontosabban: hétfőn és szerdán reggel 8-tól este fél 7-ig, kedden és csütörtökön 8-tól 16 óráig, s pénteken 8-tól 12 óráig. Az iroda lét­rehozásával egy időben a régi kirendeltsé­gek helyén külterületi ügyfélfogadást is szer­veztek, ahol kezdetben igazgatási napokat tartottak. (Ez abból állt, hogy bizonyos na­pokon az érdemi ügyintézők helyben fogad­ták a lakosokat.) Az érdeklődés azonban csökkent, majd teljesen megszűnt. Nyilván azért, mert beidegződés, vagy más okok mi­att az emberek szívesebben jönnek a város­házára, mert úgy nagyobb a bizalmuk. Hosszan lehetne sorolni azokat a konkrét feladatokat, amit az OSZI végez a hatósági bizonyítványok kiadásától a birtokvédelmi ügyeken át a hagyatéki ügyekig, illetve a szakfordítói és tolmácsigazolványok kiadá­sáig. Akik ilyen ügyes-bajos dolgokkal kere­sik az irodát — ha már itt járnak — megkér­dezik az adóbevallás technikai részét épp­úgy, mint azt, hogy hol lehet munkaköny­vet igényelni, vagy hogy ki ellenőrzi a tar­tási szerződések megvalósulását. Ami konkrétan a tájékoztatást illeti: számtalan formanyomtatvány könnyíti az állampolgárok helyzetét bizonyos eljárások­ban , de a jobb közérthetőségért a tanács­nál ezekhez még népszerű nyelven elkészí­tett tájékoztatókat is stencileznek. Adóbe­valláshoz, lakásigénylési nyomtatványokhoz így kerül külön útbaigzító betét, amiből mindenki könnyen megtudhatja a sokszor valóságos rejtélynek tűnő űrlapok kitöltési módját. (Sok egyszerű embert gyakran za­varba hoznak ezek a formanyomtatványok, amelyek már a számítógépes feldolgozás kö­vetelményei szerint készültek.) De nemcsak az állampolgároknak, hanem a város területén lévő különböző intézmé­nyeknek, közüzemeknek is gyakran ad ta­nácsot a tanács. Ilyen például, amikor a lakcímváltozásokról tájékoztatják a tüdő­szűrő állomást, a SZAVICSAV-ot, vagy a tanács­adócsoportját A munkaidőalap vé­delme érdekében is tájékoztatókat készíte­nek rendszeresen az ügyfélfogadás időrend­jéről, azt megküldik valamennyi vállalat­nak, intézménynek. (Az már más kérdés, hogy mennyire hasznosítják ezt a tájékoz­tatót a vállalatok, aminek hatásaként mun­kaidőben kevesebb ember kérne kilépőt...) Néhány évvel ezelőtt egy tanulmány ta­lálóan hangsúlyozta: „Az elmaradt, vagy a megkésett és a szükségestől eltérő hatókörű tájékoztatás visszájára fordul. A legnagyobb erőfeszítések mellett sem aktivizál, hanem védekezik, utólagos magyarázkodásnak tű­nik, ami jelentős hangulati és gazdasági kárral járhat.” Mindebből máris következ­nek a legfontosabb feladatok: a különböző tájékoztató fórumok munkájának összehan­golása, az úgynevezett dömpingek megelő­zése, az egyes eseményekre a mozgósítás, a különféle fórumokon felvetődött kérdésekre az őszinte és gyors, hiteles válaszadás. Min­den kérdésre választ kell adni a tanács ap­parátusában dolgozóknak éppúgy, mint a bizalmat élvező tanácstagoknak,­­ de meg­különböztetett figyelemnek kell kísérnie a várospolitika lényegi kérdéseit. A gyors tá­jékoztatás nemcsak mozgósító, hanem a jól beavatott városközösség tagjainak állampol­gári fegyelmét is erősítheti. Nyíregyháza erőfeszítései e tekintetben elismerésre méltóak. Talán elég, ha bizo­nyításul a városi televízió életre hívását említjük: a település nem kis anyagi áldo­,­zattal létrehozta az elektronizált sajtónak azt a formáját, ahol a legszélesebb párbe­szédre immár rendszeresen nyílik alkalom, a városlakó és a város vezetői között. Angyal Sándor Adóbevallási ív, amit nem is olyan egyszerű kitölteni... 1987. június 25. Arany Sas, Magyar Korona Híres patikák Az emberek egy része úgy gondolja, szer­fölött békés, kényelmes foglalkozás lehet a gyógyszerészé, aki csak elvan szép, tiszta patit­kájába­n; ha beteg jön, leveszi a gyógy­szert a polcról — ennyi... Pedig dehogyis ennyi! Ámbár ez sem len­ne csekélység, mert a gyógyszerésznek is is­mernie kell a saját „portékáját”, lett légyen­­az gyám­ v­agy saját kezűleg előállított készít­mény. És ez manapság 2—2,5 ezer orvosság ismeretét feltételezi. Egy részük valóban ké­szen, csomagolva érkezik a gyógyszertárba. A helyben előállítandó oldatokhoz, kúpok­hoz, pirulákhoz, kenőcsökhöz való alap­anyagot azonban először is meg kell vizs­gálni, csakugyan az-e, mint ami rá van írva, hiszen egy esetleges tévedés (volt már rá példa) beláthatatlan következményekkel járna. Ezekből az anyagokból készülnek az­tán az orvos által „személyre szabottan” felírt medicinák; hagyományosan helyben állítják elő a kisgyermekeknek való kana­las orvosságot, és számos más, elsősorban a bőrgyógyászatban, szemészetben szükséges gyógyszert, lévén ezek rendszerint gyorsan hominó készítmények (a szem csepp például csak egy hétig használható). Sajnos, ezek a gyógyszerek mindinkább teret veszítenek a gyári készítményekkel szemben, amelyeket előnyben részesítenek a túlterhelt orvosok, s maguk a betegek is általában jobban ked­velnek. Érdekes kivétel a kevert (más né­ven: kombinált) por, amely mit sem vesztett népszerűségéből. A gyógyszerészek nem örülnek a gyári medicinák előretörésének, ugyanis a gyógy­szertárakban folyó tudományos kutatások mellett (ami egy másik írás témája lehetne) ezt, tehát a helyi gyógyszerkészítést tekin­tik igazi munkájuknak. Valójában az egész i­parii méretű­­gyógyszergyártás ebeiből „nőtt ki”, de később is, amelyik patikus adott ma­gára valamit, igyekezett általa készített spe­cialitásokat tartani. Nyíregyháza egyik leghíresebb gyógysze­rész-dinasztiája, a Szopkó család is saját készítményekkel igyekezett öregbíteni pati­kája jó hírnevét. Köhögős gyerekeknek való akácvirágméz-cukorkájukat, arc- és kézfi­nomító krémjüket, Vénus szappanjukat, üsz­kösödés elleni búzapácukat nemcsak a vá­rosban, de megye-, sőt, országszerte is is­merték. A szakmaszeretet mellett természe­tesen a jól felfogott egyéni érdek is azt dik­tálta, hogy másutt nem kapható medicinák­kal, szépítőszerekkel növeljék a patika for­galmát, hiszen egy-egy gyógyszertár — oly­kor igen jelentős — vagyonnak számított, amely a szakmával együtt szállt apáról fiúra. Jómódú emberként került Nyíregyházára 1878-ban Szopkó Alfréd is, akinek unokája szintén gyógyszerészként ment nyugdíjba 1976-ban. A család közmegbecsülésnek ör­vendő tagjai 70 éven át birtokolták az Arany Sast, a város első patikáját, amit b irodalmi utalásokból megítélhetően — még 1648-ban alapították. Az Arany Sas erede­tileg a mai Takarékpalota—Csemege áruház épületegyüttesének helyén, majd 1792-től a jelenlegi Szabolcs Szálloda helyén állott. Ebből az időből, egészen pontosan 1810-ből maradt fönn Geitner Éliás városi gyógy­­szertárbérlő ószlovák nyelvű levele, amely­ben patikárius uram kéri udvarának beke­rítését, arra hivatkozván, hogy a gyógyszer­­tár a kocsma mellett van, és az italos embe­rek miatt semmi sincs biztonságban. Leírja továbbá, hogy nem talál személyzetet a pa­tikába, mert lakást nem tud adni, így pedig dupla fizetségért sem akad vállalkozó. Időközben — nem is egy ízben — szóba került egy második gyógyszertár létesítésé­nek szükségessége is. A város patikusa azonban ódzkodott a konkurenciától. A vá­ros elöljáróihoz 1829-ben intézett folyamod­ványában Kobilicz Dániel kinyilvánítja, hogy az ő gyógyszertára teljességgel elegen­dő Nyíregyháza számára, és egyébiránt is célszerű volna, ha a város fenntartaná a pa­tikajogot a gyógyszerésznek készülő fiata­loknak ... Adhattak a szavára, mert ezután még évekig egyetlen gyógyszertár működik Nyíregyházán, pedig félelmes járvány pusz­tít ez idő tájt; a város elöljárói 1831-ben ké­rik a főispánt, hogy eszközölje ki egy mázsa klórmész Bécsből való szállítását, mert Ko­bilicz Dániel patikájából kifogyott a fertőt­lenítőszer, és itt a kolera... Négy évvel később aztán csak megnyí­lik a Magyar Korona néven ismert második gyógyszertár, a mostani Kossuth téri ABC helyén, az óvárosháza mellett. Ezt vásárol­ja meg 1842-ben Benczúr Gyula, a híres festőművész édesapja. A második világhá­ború idején az épület elpusztul (a gyógy­szertár megmentett bútorait később az orosi patika kapta meg). A Magyar Korona megalapítása után, egé­szen a kiegyezésig nem nyílik több gyógy­szertár. A század utolsó harmadától azonban szinte gombamódra szaporodnak az új pati­kák Nyíregyházán, annak is a belvárosában, hiszen az alapításnál a legfontosabb szem­pont a jövedelmezőség volt. Így állhatott elő az a visszás helyzet, hogy a felszabadu­lás előtt már kilenc patika volt a városköz­pontban, egymástól ötven-száz méterre, mi­közben Nyíregyháza többi része ellátatlan maradt. A sorban harmadik gyógyszertár alapítója Korányi Imre (Korányi Frigyes bátyja); a patika Kígyó néven is ismeretes volt, s a jelenlegi Tanácsköztársaság téren, körülbelül a totózó helyén állhatott. 1893 a Hatzel téri Arany Kereszt patika születésének éve. 1901-től működik a Rá­kóczi utcai gyógyszertár. Eredetileg a zene­iskola mellett volt a Széchenyi utcai, 1907- ben alapított, az Angyalhoz címzett patika, amit az 1910-es években költöztettek át az utca elejére, jelenlegi helyére. Edényzete, szép, régi bútorai valóban méltóak a véde­lemre. Már tart az első világháború, amikor a Bessenyei téren megnyitja kapuit a Vas­kereszt — ez a gyógyszertár többszöri köl­tözködés után kerül a Vöröshadsereg útja elejére. 1927-ben nyílik az Isteni Gondvise­lés nevű patika (a mai Makarenko utcán). 1931-ben alapítják (a Bethlen utcán) a ki­lencedik, Bessenyeiről elnevezett gyógyszer­­tárat, amit később ugyancsak elköltöztetnek az Inczédit sorra, ahol ma található. Minder­ről Oláh Tiborné és dr. Menner Ödön érté­kes tanulmányaiban olvashatunk, még mind­kettő megjelenés előtt áll. A felszabadulás után még három patikával gyarapodott a vá­ros, így számlálunk most 12 gyógyszertárat — és egy „felet”, ahol állatgyógyászati ké­szítményeiket lehet kapni. Az idők során némi „profiltisztítás” is végbement. Hol van már az az idő, amikor orvosságként, tehát patikában árulták a gyümölcsborokat, a konyakot... Kényes kis­asszonyok, finom úrihölgyek kedvéért — ájulás esetére — tartották a repülősét, amelynek alapanyaga ma is megtalálható a sütőporban. „Fehér semmi”-nek nevezte a népnyelv a szemvizet, „pokolkő”-ként keresték a maró hatású, szemölcs ellen való rudacskát, és „sárga bikaolaj”-ként volt ismeretes az égé­si sebekre­ használatos lenolaj. A találó né­pi elnevezésekkel ellentétben a nyelvújítás idején alkotott kémiai műszavak nem men­tek át a köztudatba, a morphium miagvan­­sított változata, így például a „szunyái” sem honosodott meg. Az 1950-es években tiltják ki a patikából a likőr- és rumkivonatokat, valamint az il­latszereket, púdereket, pirosítókat, noha 1952-ben még külön felhívásban intézkedik a Gyógyszerészeti Vállalat a húsvéti locso­láshoz szükséges kölnik beszerzéséről,­­árá­ról (6 forint volt egy figurás locsoló, 100 forint egy liter fodrászkölni). A kozmetiku­mok kivonása egyébként igen nehezen ment, hiszen addig a falusi lakosság kizáró­lag a patikában juthatott ilyesmihez. Ma — a szigorúan törzskönyvezett gyógy­szereken kívül — gyógyászati segédeszkö­zöket, babaápolási cikkeket, gyógynövény­alapú készítményeket is tartanak a patikák, ahol asszisztensek segítik Nyíregyháza 35 gyógyszerészének munkáját. Gönczi Mária Az 1847 ben alapított tiszalöki Szarvas patika, ahol Csontváry Kosztka Tivadar is gyakor­­nokoskodott 1871—73 között. Védett berendezése — a megyéből összegyűjtött egyéb gyógy­szerészeti emlékekkel kiegészítve — ma Nyíregyházán, a megyei Gyógyszertári Központban látható.

Next