Kelet-Nyugat, 1991 (2. évfolyam, 1-33. szám)

1991-05-09 / 19. szám

4 MOLNÁR JÁNOS • ÁLLATARCÚ KOMMUNIZMUS — Tőkés László írja könyvében, a Temesvár ostromában: „Robu párt­titkár úr azzal vádolt, hogy én vol­nék Molnár János falurendezés kér­désében kelt előterjesztésének a szer­zője. Ezt a vádat visszautasítottam, de felfedtem, hogy már a gyűlést megelőzően olvastam a szöveget, Mol­nár János kérésére véleményeztem, s néhány mondattal kiegészítettem azt.“­ ­ 1988. szeptember 6-án egy lel­­készi közösségben ezt a szöveget fel­olvastam. Nyilván ez nem volt lát­ványos, és a hatóság utólagos eljárá­sából az is kiderült, hogy­­nem is a­­karnak ennek nagy jelentőséget tu­lajdonítani, valószínűleg azért, hogy minél kisebb visszhangja legyen. Az is nyilvánvaló, hogy Tőkés László 1989 nyarán a Magyar Televízió Pa­noráma című sdűsorában az egész világ közvéleménye előtt szólalt meg, ennek sokkal nagyobb súlya és je­lentősége volt. Eredetileg, az én fo­galmazásomban a tiltakozás négy pontból állt. Tőkés László közli ezt — a már általa kiegészített formá­ban — a Temesvár ostromában. Az ő ötlete volt, hogy ezt ne pusztán a váradi püspökséghez címezzük, ha­nem a kolozsvári püspökséghez is, illetve a legfőbb szervhez, a Refor­mátus Egyház Zsinatához. Abban e­­gyeztünk meg, hogy az erdélyi egy­házkerület esperességeiben próbál egy-egy embert beszervezni, akik a­­dott időpontban egyszerre olvassák fel ezt a szöveget, vagy ha egy tar­talmasabb szöveget készítenek elő, akkor azt. Én pedig azt vállaltam el, hogy ugyanazt megteszem a nagy­váradi egyházkerületben, mivel ne­kem itt volt ismeretségem. Két es­­peresség kivételével mindenütt a­­kadt jelentkező. Utólag azonban ki­derült, sajnos mindenik vállalkozó visszalépett. Egyedül egy, a miénktől teljesen független kezdeményezésről tudok a kolozsvári egyházmegyében, Kozma József lelkész tiltakozásáról. A mi gyűlésünkön három megye lel­készei vettek részt: Arad, Temes és Krassó-Szörény református papjai. Remegő gyomorral olvastam fel til­takozásomat. Mélységes csend követ­te, amelyet Kovács József esperes tört meg. Kijelentette, hogy az el­hangzottakat pozitívan értékeli, sőt javasolja, hogy a következő gyűlésen, majd novemberben, amikor a püspök is jelen lesz, még egyszer olvassuk fel. Természetesen Kovács esperes később egészen másképpen viszonyult a dolgokhoz. — Következett a kihallgatás, a Papp László püspök által lefolytatott kihallgatás, a Tőkés-könyvből is is­mert „magánszekuritátés“-módszer­­rel... — A püspökség egy vagy két nap múlva telefonált nekem, Tőkés Lász­lónak és Béres János lelkésznek, hogy jelenjünk meg a rákövetkező pénteken a gyűlésen tanúsított hely­telen magatartásunk megtárgyalása végett. Engem külön felszólított, hogy vigyem magammal a szöveget. A ki­­­jelölt napon megjelentünk, s való­ban szekus-módszerekkel hallgattak ki bennünket. Elkülönítettek, aki ki­jött a püspöktől, az már nem talál­kozhatott a többiekkel. Mindegyi­künket rábízták egy-egy tisztviselő­re, tanácsosra, hogy őrizzen bennün­ket külön-külön szobákban. Engem hívtak be elsőnek. Jelen volt a püs­pök, az Arad megyei főinspektor, az esperes, és valakit behívtak, hogy fordítson. Jeleztem, hogy ez teljesen felesleges, mert tudok románul. Fel­olvastam a szövegemet, mire a püs­pök nekem szegezte a kérdést: Ki ír­ta ezt?! Majd különböző ilyen hülye­ségeket mondott, hogy ha le is rom­bolják a templomokat, imádkozni le­het a padláson is, aztán egy Wilhelm Niezel nevű teológust idézett: „A ke­reszténység romlása akkor kezdődött, amikor a templomokat kezdték épí­teni“ (!) Az inspektor érdekes mó­don sokkal visszafogottabban visel­kedett. Azt mondta, hogy mi az egé­szet félreértettük és garantálja, hogy nem rombolnak le egy templomot sem. Itt említem meg, hogy a Tő­kés László hívei már hetek óta úgy imádkoztak, hogy ebbe belefoglalták azon helységek nevét, ahol majd le­bontásra kerülnek a templomok is. Később aztán mindannyiunkat egy­szerre behívtak, akkor Tőkés László említette, hogy ezzel a kérdéssel A Hét is foglalkozott, akkoriban jelent meg egy cikk, amely leírta az oto­­peni-i lágert. Ekkor az inspektor hangot váltott, s felhívta a figyel­münket, hogy „Lăsaţi în pace pe va­lahii noştri“! Javaslatunkba ugyanis azt is belefoglaltuk, hogy a tiltakozó akcióba be kell vonni az ortodox egyházat is, amelynek a „szisztema­­tizálás“ szerint sokkal nagyobb vesz­teségei lettek volna, mint nekünk. Végül is azzal váltunk el, hogy a püspök kijelentette, ezt az ügyet át­adják az állami szerveknek és majd ők eldöntik, hogy mi lesz a sorsunk. — Mi lesz a sorsunk? Mi volt a sorsunk? Előzmények, kezdve az e­­gyetemtől... — Én már amúgy is egy olyan büntetőhelyen voltam, ahonnan nem lehetett elhelyezni. Ennél rosszabb helyet nem lehetett­ találni. — Hány büntetés után kerültél ide? — Engem már elejétől kezdve büntettek, ugyanis, amikor még teo­lógus voltam, akkor volt egy olyan akciója a szekunak, hogy a legjobb diákokat, és azokat akik mozgalmat indítottak el, szóval minket is, be akartak szervezni. Kevesen tudják, hogy az első szamizdat lapot ott ad­tuk ki, a Teológián. 1972-ben, ha jól emlékszem csupán egy kérdőjel volt a címe. Tehát ez: ?. Azt is kértük, hogy magyar nyelvet és irodalmat tanítsanak, mert csak román nyelvet és irodalmat tanítottak. Számos moz­galmat indítottunk még, te is emlék­szel a nagyszerű körökre, ahova min­den egyetemről eljárhattak diákok. Ezt később betiltották. Szóval éppen minket akartak beszervezni! Engem is behívattak a szekura, és miután azt mondták, hogy a lelkésznek ál­lampolgári kötelessége beszámolni a hívek hangulatáról, én közöltem ve­lük, hogy tisztában vagyok az ál­lampolgári kötelességeimmel, de úgy tudom, ez nem tartozik hozzá. Ekkor letettek elém egy vádiratot, majd­nem egy oldalas szöveget, amely rö­viden azt tartalmazta, hogy én irre­denta, államellenes és szocializmus­ellenes tevékenységet folytatok, és ezért háromtól öt évig terjedő bör­tönbüntetésre vagyok ítélhető. Ké­sőbb meg akarták akadályozni, hogy kihelyezzenek lelkésznek. Szóval így kezdődött a büntetés. — Beszélnél még a kihallgatásról a Szekuritátén? — Mint említettem, elém tettek egy vádiratot, hogy amennyiben nem vagyok hajlandó közreműködni ve­lük, akkor bűnvádi eljárást indíta­nak ellenem. Az illető tiszt elővett egy prédikációmat, amit én a Teoló­gián mondtam el, prédikációs gya­korlatként, jegyet kaptam rá, és eb­ből két példány volt, egy nálam és egy a tanárnál. Tőlem nem kerülhe­tett hozzájuk. A szövegben alá vol­tak húzva pirossal azok a részek, a­­melyek miatt én elítélhető lettem volna, és amelyek — megjegyzem — mind igazak voltak. Például, hogy egy iskolaigazgató nem harcolhat úgy az egyház ellen, hogy odaáll a templom kapujába és hazazavarja a vallásórára siető gyerekeket. Ettől kezdve minden „az én érdekemben“ történt. Mikor Szatmárra helyeztek, azt mondta Papp László püspök ne­kem, hogy „mivel tudjuk, te iroda­lommal is foglalkozol, közben is részt veszel, azért küldünk Szatmár­ra, hogy közel kerülj a barátaidhoz“. Ugyanakkor a két szilágysági fiút nem Zilahra vagy Somlyóra, hanem Váradra helyezték ki. Nekem a leg­megfelelőbb nyilvánvalóan a váradi hely lett volna. Ezután Zilahra he­lyeztek át segédlelkésznek, ott arra akartak volna felhasználni, hogy az akkori fegyelmi alatt álló lelkészt, Adorján Kálmánt valamilyen módon én figyeljem. Végül sikerült egy ro­konomon keresztül papírokat szerez­ni arról, hogy a szememet kell ke­zeltetnem,­ ami különben igaz is volt, és ezért fizetés nélküli szabadságot kértem. Ezalatt én felköltöztem Ko­lozsvárra, maszek fröccsöntőnél dol­goztam, végre összeköltöztem a fele­ségemmel, életünkben először. Adott pillanatban apám megkeresett: tu­dom-e, hogy én ki vagyok helyezve Máramaros megyébe egy bizonyos gyülekezetbe? Tudni kell ehhez, hogy van egy olyan egyházi törvény, mi­szerint, ha két héten belül nem fog­lalom el a helyet, akkor megfoszta­nak a lelkészi jogomtól. Szándékosan azért nem értesítettek, hogy végre kirúghassanak a lelkészi karból. Kérdezett: ZUDOR JÁNOS (Folytatjuk) II. évfolyam, 19. szám

Next