Képes Ifjúság, 1985. (40. évfolyam, 1740-1778. szám)

1985-02-06 / 1741. szám

12. oldal Visszajelzés «Visszajelzés «Visszajelzés A vádlott megszólal Azt hiszem, jogosak voltak Cs. A.- nak a Képes Ifjúság december 12-ei számában megjelent Rossz, jó, leg­jobb című írásában hozzánk, olva­sókhoz intézett szavai. Felrója ne­künk: elengedtük a fülünk mellett a szerkesztőség felszólítását, hogy hívjuk fel a figyelmet jó és rossz tanárokra. Mielőtt megpróbálnám póto­ni a mulasztást, el kell mon­danom valamit. A tanár, akiről szó lesz, engem már nem tanít. Most ne nevezzen senki rögtön gyávának, amiért „nem merek kikezdeni” olyanokkal, akikkel nap nap után szembe kell néznem a katedránál. Egyszerűen ki szeretném javítani az említett tanár­ral kapcsolatos egykori tévedésün­ket. Azt hiszem, minden korosztály, amely a ,,keze közé” kerül, beleesik ebbe a tévedésbe, és csak később látja be, nem volt igaza. Nevét nem írom ide, hiszen egy­kori és jelenlegi tanítványai, mun­katársai úgyis ráismernek, mások­nak viszont nem mondana semmit egy név. Maradjunk annyiban, hogy történelem szakos, de előszeretettel ad elő marxizmust is Zombor egyik középiskolájában, ő az elsősök ret­tegett tanárja, de csak az elsőjüké. Kezdetben, föllépésével és ahogy feleltetett, osztogatva a gyenge osz­tályzatokat, valóban elijesztett ben­nünket. Mi is őt tartottuk a legfé­lelmetesebb, legszigorúbb tanárnak, a diáknyúzók diáknyúzójának. — Brutális alak — terjesztettük róla. Ahogy azonban jobban megismer­tük, kitapasztaltuk a gyengéit, fo­kozatosan elpárolgott a félelmünk. Végül odáig jutottunk, hogy ugratni mertük. Nagy derültséget váltott ki kö­rünkben — már a második osztály vége felé jártunk —, amikor rá­döbbent, hogy az elsősök őt tartják a „legkriminálisabb” tanárnak. Ezt nem tudta csak olyan egyszerűen megemészteni, sehogy sem értette, miért, hisz 8 olyan jó, mint egy fa­lat kenyér. Az biztos, hogy nem mézes kenyér, de hogy jó ember ég kiváló tanár, az áll. Mégis, me­lyek azok a megtévesztő mozzana­tok, amelyek kezdetben ellenkező vélemény formálására késztetik di­ákjait? Csak néhányat említenék közülük. Hogy te betéve tudod az anyagot, ha még éjszaka is arról álmodtál, és álmodban is mindent tudtál, még nem szavatolja azt, hogy ötösre fogsz felelni. Nyugodtan kaphatsz te kettő mínuszt. Mindig akad egy apró részlet, amire nem fordítottál kellő fi­gyelmet, s jaj, ha ő erre rá­talál ! S jaj, ha szóhoz jut. Elkezd keresztkérdésekkel bombázni, és könnyen lehet, hogy végül azt se tudod, fiú vagy-e vagy lány! Ellenőrző írás. Nagyon szereti szép pirosra pi­ngálni a dolgozatokat. Ezért előszeretettel javítja a he­yes­­írási hibákat is­, bár amikor a táb­lára ír, többsz­ör hivatkozik arra, hogy nem volt alkalma teljes mér­tékben elsajátítani a magyar he­lyesírást. Élvezettel bizonyítja rá a padtársakra, hogy átírták egymás­tól a feladatok megoldását. Ilyenkor mindkettőnek egyest ad. Az érin­tett diákok, persze, minden eszköz­zel igyekeznek bizonyítani ártatlan­ságukat, s végezetül mindketten megkapják a pozitív osztályzatot. Új anyagot veszünk. Természete­sen kérdéseket intéz hozzánk, olya­nokat, amelyekre szerinte tudnunk kellene a választ. S ha történetesen senki sem tudja? Bár ez abból is világosan lá­szik, hogy egyikünk sem jelentkezik, mégis egyenként felszólítja az osztályt, jól a szemé­be néz minden dadogónak. Amikor már valamennyien állunk , szürnyül­­ködve végigméri a társaságot. — Atyaúristen­, gyerekek! — ki­ált fel. A szótár, igen, a szótár. Ahogy idegen nyelvből, történelemből is szótárt kell vezetniük diákjainak ide különböző fogalmak értelmező szó­tári meghatározását írják, majd megtanulják. Elsőben több száz szó gazdagította szótárunkat és tudá­sunkat. Túlzás nélkül állítom, hogy másodikban sok tanulónak egyálta­­lán nem volt ilyen füzetecskéje, vagy mindössze négy-öt kifejezés díszelgett benne. Ha kérte volna? Természetesen otthon felejtettük, mert azért csak mínusz jár, míg a hiányos szótárért egyes. Mindezek a tények még rem je­lentik azt, hogy ő rossz tanár. Csak kevés pedagógus tud olyan világo­san és érthetően magyarázni mint ő, és kevés a hozzá hasonlóan igaz­ságos és őszinte. Vannak dolgok, amelyeket soha nem fogunk elfelej­teni. Például a válaszokat a követ­kező kérdésekre: — Ki volt Svetozar Markovic? — Elő szocialista a Balkánon. Ha valahogy másképp fogalmaztad meg a mondatot, helyeselt és hozzá­tette a fenti meghatározást. Vagy: — Mi a parlament? — Legfelsőbb hatalmi szerv. Így megfogalmazva, és nem másként. Végül néhány jó tanács azoknak, akik rettegnek tőle: ha el akarod kerülni a felelést, vállalj beszámo­lót. Erre a munkára kapott jegy azonos értékű a feleléssel. Termé­szetesen írd ki a kulcsfontosságú szavak értelmező szótári jelentését, mert azt kérdezi. A kapitalizmus, oligarchia, imperializmus, érték, termelőeszköz, tőke stb. kifejezése­ket ne hagyd figyelmen kívül! Ha mégis ,,e!kap” egy feleléskor, ész nélkül mor­dd a leckét, kézzel lábbal, de ne engedd szóhoz jutni, inkább vágj a szavába. Megnyugtatásul: bár év közben osztogatja a gyenge osztályzatokat, év végén nem fu­karkodik a jó jegyekkel, és csak az bukik meg nála, aki az ég világon semmit sem tud. Még valami: ha el akarjátok terelni a figyelmét a fe­­leltetésről, beszéljetek neki a férj­hez menésről. Hozzatok fel kirívó eseteket olyan lányokról, akik fiata­lon férjhez mentek, és hamar el­váltak. Megütközéssel fogja hallgat­ni, esetleg megkérdezi, hogy az osz­tályból ki szándékozik a közeljö­vőben házasságot kötni, majd hoz­záteszi: — Lányok siessetek férjhez men­ni, mert vénlányok maradtok! Más. Csépeljétek előtte kedvenc futball­csapatát. Amikor még engem taní­tot, a Vojvodina volt az, ám lehet, hogy tévedek. Mindenesetre puhatol­játok ki, mert tűzbe menne érte, ha ugratni akarjátok, rágjatok valami­lyen rágógumit az órán, mert azt csak saját magának engedi meg. Billegje­­k a székkel. Ilyenkor pa­­rancsoló hangon megszólal, a legfon­tosabb mondatot is félbeszakítva: — Ne törd a széket! — ezt min­denkinek újra elmondja, akit rajta­kap a műveleten. Valamennyiötöknek akik most még rossz tanárnak tartjátok, idő­vel megváltozik majd a véleménye róla. Amikor már nem tanít benne­teket azt fogjá­k mondani, legjobb tanáraitok egyike volt. Későbbi is­koláztatásotok folyamán találkoz­tok sokkal szigorúbb és kevesebbet vagy semmit sem nyújtó pedagógu­sokkal,­­ viszont kér, de tanulhattok is tőle. Bence Erika Képes Ifjúság

Next