Képes Ifjúság, 1985. (40. évfolyam, 1740-1778. szám)
1985-02-06 / 1741. szám
12. oldal Visszajelzés «Visszajelzés «Visszajelzés A vádlott megszólal Azt hiszem, jogosak voltak Cs. A.- nak a Képes Ifjúság december 12-ei számában megjelent Rossz, jó, legjobb című írásában hozzánk, olvasókhoz intézett szavai. Felrója nekünk: elengedtük a fülünk mellett a szerkesztőség felszólítását, hogy hívjuk fel a figyelmet jó és rossz tanárokra. Mielőtt megpróbálnám pótoni a mulasztást, el kell mondanom valamit. A tanár, akiről szó lesz, engem már nem tanít. Most ne nevezzen senki rögtön gyávának, amiért „nem merek kikezdeni” olyanokkal, akikkel nap nap után szembe kell néznem a katedránál. Egyszerűen ki szeretném javítani az említett tanárral kapcsolatos egykori tévedésünket. Azt hiszem, minden korosztály, amely a ,,keze közé” kerül, beleesik ebbe a tévedésbe, és csak később látja be, nem volt igaza. Nevét nem írom ide, hiszen egykori és jelenlegi tanítványai, munkatársai úgyis ráismernek, másoknak viszont nem mondana semmit egy név. Maradjunk annyiban, hogy történelem szakos, de előszeretettel ad elő marxizmust is Zombor egyik középiskolájában, ő az elsősök rettegett tanárja, de csak az elsőjüké. Kezdetben, föllépésével és ahogy feleltetett, osztogatva a gyenge osztályzatokat, valóban elijesztett bennünket. Mi is őt tartottuk a legfélelmetesebb, legszigorúbb tanárnak, a diáknyúzók diáknyúzójának. — Brutális alak — terjesztettük róla. Ahogy azonban jobban megismertük, kitapasztaltuk a gyengéit, fokozatosan elpárolgott a félelmünk. Végül odáig jutottunk, hogy ugratni mertük. Nagy derültséget váltott ki körünkben — már a második osztály vége felé jártunk —, amikor rádöbbent, hogy az elsősök őt tartják a „legkriminálisabb” tanárnak. Ezt nem tudta csak olyan egyszerűen megemészteni, sehogy sem értette, miért, hisz 8 olyan jó, mint egy falat kenyér. Az biztos, hogy nem mézes kenyér, de hogy jó ember ég kiváló tanár, az áll. Mégis, melyek azok a megtévesztő mozzanatok, amelyek kezdetben ellenkező vélemény formálására késztetik diákjait? Csak néhányat említenék közülük. Hogy te betéve tudod az anyagot, ha még éjszaka is arról álmodtál, és álmodban is mindent tudtál, még nem szavatolja azt, hogy ötösre fogsz felelni. Nyugodtan kaphatsz te kettő mínuszt. Mindig akad egy apró részlet, amire nem fordítottál kellő figyelmet, s jaj, ha ő erre rátalál ! S jaj, ha szóhoz jut. Elkezd keresztkérdésekkel bombázni, és könnyen lehet, hogy végül azt se tudod, fiú vagy-e vagy lány! Ellenőrző írás. Nagyon szereti szép pirosra pingálni a dolgozatokat. Ezért előszeretettel javítja a heyesírási hibákat is, bár amikor a táblára ír, többször hivatkozik arra, hogy nem volt alkalma teljes mértékben elsajátítani a magyar helyesírást. Élvezettel bizonyítja rá a padtársakra, hogy átírták egymástól a feladatok megoldását. Ilyenkor mindkettőnek egyest ad. Az érintett diákok, persze, minden eszközzel igyekeznek bizonyítani ártatlanságukat, s végezetül mindketten megkapják a pozitív osztályzatot. Új anyagot veszünk. Természetesen kérdéseket intéz hozzánk, olyanokat, amelyekre szerinte tudnunk kellene a választ. S ha történetesen senki sem tudja? Bár ez abból is világosan lászik, hogy egyikünk sem jelentkezik, mégis egyenként felszólítja az osztályt, jól a szemébe néz minden dadogónak. Amikor már valamennyien állunk , szürnyülködve végigméri a társaságot. — Atyaúristen, gyerekek! — kiált fel. A szótár, igen, a szótár. Ahogy idegen nyelvből, történelemből is szótárt kell vezetniük diákjainak ide különböző fogalmak értelmező szótári meghatározását írják, majd megtanulják. Elsőben több száz szó gazdagította szótárunkat és tudásunkat. Túlzás nélkül állítom, hogy másodikban sok tanulónak egyáltalán nem volt ilyen füzetecskéje, vagy mindössze négy-öt kifejezés díszelgett benne. Ha kérte volna? Természetesen otthon felejtettük, mert azért csak mínusz jár, míg a hiányos szótárért egyes. Mindezek a tények még rem jelentik azt, hogy ő rossz tanár. Csak kevés pedagógus tud olyan világosan és érthetően magyarázni mint ő, és kevés a hozzá hasonlóan igazságos és őszinte. Vannak dolgok, amelyeket soha nem fogunk elfelejteni. Például a válaszokat a következő kérdésekre: — Ki volt Svetozar Markovic? — Elő szocialista a Balkánon. Ha valahogy másképp fogalmaztad meg a mondatot, helyeselt és hozzátette a fenti meghatározást. Vagy: — Mi a parlament? — Legfelsőbb hatalmi szerv. Így megfogalmazva, és nem másként. Végül néhány jó tanács azoknak, akik rettegnek tőle: ha el akarod kerülni a felelést, vállalj beszámolót. Erre a munkára kapott jegy azonos értékű a feleléssel. Természetesen írd ki a kulcsfontosságú szavak értelmező szótári jelentését, mert azt kérdezi. A kapitalizmus, oligarchia, imperializmus, érték, termelőeszköz, tőke stb. kifejezéseket ne hagyd figyelmen kívül! Ha mégis ,,e!kap” egy feleléskor, ész nélkül mordd a leckét, kézzel lábbal, de ne engedd szóhoz jutni, inkább vágj a szavába. Megnyugtatásul: bár év közben osztogatja a gyenge osztályzatokat, év végén nem fukarkodik a jó jegyekkel, és csak az bukik meg nála, aki az ég világon semmit sem tud. Még valami: ha el akarjátok terelni a figyelmét a feleltetésről, beszéljetek neki a férjhez menésről. Hozzatok fel kirívó eseteket olyan lányokról, akik fiatalon férjhez mentek, és hamar elváltak. Megütközéssel fogja hallgatni, esetleg megkérdezi, hogy az osztályból ki szándékozik a közeljövőben házasságot kötni, majd hozzáteszi: — Lányok siessetek férjhez menni, mert vénlányok maradtok! Más. Csépeljétek előtte kedvenc futballcsapatát. Amikor még engem tanítot, a Vojvodina volt az, ám lehet, hogy tévedek. Mindenesetre puhatoljátok ki, mert tűzbe menne érte, ha ugratni akarjátok, rágjatok valamilyen rágógumit az órán, mert azt csak saját magának engedi meg. Billegjek a székkel. Ilyenkor parancsoló hangon megszólal, a legfontosabb mondatot is félbeszakítva: — Ne törd a széket! — ezt mindenkinek újra elmondja, akit rajtakap a műveleten. Valamennyiötöknek akik most még rossz tanárnak tartjátok, idővel megváltozik majd a véleménye róla. Amikor már nem tanít benneteket azt fogják mondani, legjobb tanáraitok egyike volt. Későbbi iskoláztatásotok folyamán találkoztok sokkal szigorúbb és kevesebbet vagy semmit sem nyújtó pedagógusokkal, viszont kér, de tanulhattok is tőle. Bence Erika Képes Ifjúság