Képes Ifjúság, 2010 (65. évfolyam, 2567-2586. szám)

2010-02-17 / 2573. szám

Honey and Chili néven jelenik meg Fábián Juli Jazz Riffjének bemutatkozó albuma. Mézédes hang a chili átütő erejével! Pozitív kisugárzásában lubickoló törzs­közönsége hűségesen elkíséri az összes fellépésére, a fanatikus rajongók természetesen a Barabás Lőrinc Eklektric koncerteket sem hagyják ki. Finom humorra köti össze a számokat, és vendégszerető háziasszony­ként mindenkihez van egy kedves szava. • Még el sem készült a lemezed, de már három japán kiadó érdeklődött utána. Ezt hogy csináltad? - Bolygó Bence segítségével. Bence osztálytársam volt a jazztanszéken, ő most Angliában él. Londonban csinált egy ügy­nökséget, és februárban, a londoni fellépé­sem után találkoztunk. Épp akkor indult Japánba tárgyalni kiadókkal, és az én demó­­felvételeimet is elvitte magával. Nem szeret­tünk volna külön sztenderd lemezt csinálni a japán piacra, mert ez az anyag már meg­született. A saját lemezemet egészítjük ki majd néhány jazz sztenderddel. • Felszabadultabbnak tűnsz a színpa­don, mint egy éve. Például többet táncolsz.­­ Még keresem az utamat, próbálom megtalálni, hogy mi az, ami tényleg én va­gyok, és mit szeretnék a színpadon csinálni. Az iskola elvégzése óta hihetetlen belső válto­zásokon megyek keresztül. A személyiségem is folyamatosan fejlődik: egyre jobban nyílik ki a világ, szélesedik a spektrum! Olyan ez, mint a csecsemőknél a növekedés: ők pár év alatt fél métert nőnek. Később biztosan le­lassul majd ez a folyamat, amikor kialakul már egy jellemző stílus, egyfajta rutin. • Emlékszem egy fellépésedre Buda­örsön az Adlerben, ahol a szünet után ott­hagyta az asztalokat a közönség és köréd gyűlt, egyre közelebb húzták a székeket, és aztán a koncert végére már szinte karnyúj­tásnyira ültek tőled.­­ Nagyon szeretem ezeket a bensőséges koncerteket, hihetetlen varázsuk van! Ha valaki távol ül tőled, és nem látod az arcát, kevésbé érzed az illető energiáját. Minket pedig az éltet, hogy kíváncsiak ránk, és olyan figyelemmel övezik az embert, ami na­gyon inspiráló. Rossz időben is eljönnek, ko­rábban elindulnak a munkahelyükről, csak hogy ott legyenek, szóval komoly áldozato­kat hoznak. Az a minimum, hogy mi cserébe öntjük magunkból az energiákat, és legjobb tudásunk szerint játszunk! És nagyon helyes emberek jönnek el. Több rajongómmal ba­rátsággá fejlődött ez a kapcsolat jó­kat beszélgetünk a koncert után. • Magabiztosnak és boldog­nak tűnsz a színpadon.­­ Otthonosan érzem magam az éneklésben, gyakran meg is kér­dezem magamtól,­ hogy: Jézusom, van ilyen állás? Úristen, lehet ez a munkája az embernek? Mert sok ember­nek csak egy kényszer, kellemetlen dolog a munka, amiért viszont cserébe fizetnek. Jobb esetben sokat. • Nem véletlenül mondta Munkácsi Bea rólad, hogy már előző életedben is énekes­nő voltál. De mégsem vezetett egyenes út az énekléshez, mert külkeresnek készültél ere­detileg... -Jól meglettem volna egy PR-os állással vagy rendezvényszervezőként is, bár mindig vonzott a művészet. Kreatív ember vagyok, mindenhez hozzányúltam: írtam novellákat, verseket, újságot, színjátszó körbe jártam, imádtam fényképezni, táncolni. Amikor be­jött a zene a képbe, nagyon hamar egyértel­művé vált, hogy ez az igazi. Bár eléggé nyo­masztó és ijesztő volt, hogy családi minták híján olyasvalamit kezdtem el csinálni, ami­re még nem volt példa. Fogalmam sem volt, hogy a művészek hogyan rakják össze a hét­köznapjaikat, hogy találják meg a ritmusu­kat. A többiek nyolckor kelnek, tízkor fek­szenek. Én meg néha hajnali hatkor érek haza egy fellépésről. Miért vagyok én más, mint a többi rendes ember? A tehetség egy súly, nagy felelősség. És ha már egyszer el­indultál, nincs visszaút! • Mennyiben más művészként élni, mint hétköznapi emberként? - Ha az ember érzékeny, akkor kinyíl­nak a csápjai mindenre. Sokkal jobban hat rád a külvilág. Jó egy belső egyensúlyt kiala­kítani meditációval vagy jógával. Amikor a külvilág már kevésbé befolyásol. Talán hos­szú évek alatt, vagy leginkább egy élet mun­kájával el lehet jutni egy stabil, nyugodt, boldog állapotba. Művészként folyamato­san tükörbe néz az ember. Állandóan meg­ítélésnek és kritikának van kitéve minden irányból. Ha egy iszonyatosan sikeres hé­ten vagy túl, például a MÜPÁ-ban játszol, a HVG díjátadón, a Jazzy dalverseny díját­adóján, akkor minden koncert egy men­­­nybemenetel, és ömlik rád az elismerés. De ebben mennyi az igazság? Kellenek a vis­­­szajelzések, de ha csak azokat figyeli az em­ber, akkor elveszett! • Mire tanítottak a nehézségek?­­ Ha az ember kinyitja az ajtaját, nem csak a jó jön be rajta, hanem a rossz is. Nekem is kellett küzdenem rendesen! „Aki dudás akar lenni, pokolra kell annak men­ni.” Pont a nagybátyámmal beszéltünk ar­ról nemrég, hogy mennyire igaz ez a mon­dás. Szerintem azért kellenek a buktatók az életben és a rossz energiák, hogy küzdened kelljen, és elköteleződnöd. Hogy válassz! Később se lesz könnyebb, sőt... De ez egy szűrő, mert kiderül, ki az, aki meg tud áll­ni szilárdan, annak ellenére, hogy próbálják összetörni. • Saját szerzeményeid is felkerültek az albumra. Mikor jön az inspiráció?­­ Akkor jön sok, amikor nem tudom le­írni. Például reggel ébredéskor, vagy este, amikor az ébrenlét és az álom határán le­begek. Vagy a legkülönbözőbb élethelyze­tekben. Megyek az utcán, eszembe jut vala­mi, és feléneklem a telefonomba. Aztán nem hagy nyugton az ötlet, és otthon azonnal le kell ülnöm foglalkozni vele. Zongorára írni például könnyű, mert lejátszod és leírod. De zenekarban gondolkozni egész más. Egyszer csak megszólal a zene a fejedben. Azt ho­gyan írod le? Erre kell még rájönnöm, ezt kell még kitapasztalnom. IZendo (Zene.hu) - interjú Fábián Julival

Next