Képes Magyarország, 1961 (2. évfolyam, 1-12. szám)

1961-05-01 / 5. szám

Tudom, hogy vannak pompázóbb, hivalkodóbb útjai is Budapestnek, mint te, gyermekkorom megszé­pült emlékeivel teli öreg Váci út. A paloták ott, a Népköztársaság útján még őrzik emlékképeit az elsu­hanó főúri hintáknak, s a ma még sokszorosabban kárpótolt autók végtelen sora robog a széles sugár­úton. Fényreklámok csillo­gásába burkolózik a Körút és a Buda lankáira kapasz­kodó, villák övezte kanyar­gós utak is versenyre kel­nek az elsőségért. De mi érdekeset nyújthat a Váci út, ami nem más, mint pár tucat gyár és néhány kül­városi bérkaszárnya? A felületes szemlélőnek talán igen. A­nnak, aki bekukkant a vén házak falai közé, tör­ténelem. Történelme a kor­nak, amely vérrel, vassal, végtelen emberi szenvedé­sek árán gyárakat, ipart teremtett itt a Vizafogó lankáin, a Rákospatak mentén. S történelme azok­nak az embereknek, akik menekülve a faluról, a Ti­­szahát, a Dunántúl nagy­birtokairól vagy szerencsét próbálva Csehország, Ausztria gyáraiból szakad­tak ide és a kormosfalú üzemek mélyén eggyé öt­vöződve, leküzdve hajcsárt, snapszbutikok átkát, szen­vedést és tunyaságot is, vé­gül otthont és hatalmat te­remtettek maguknak: egy darab történelme a magyar munkásosztálynak. Nemrég egy régi térkép került a kezembe. Milyen más volt e táj! A Vígszín­házon túli utcák sehol, csak egy vén malom árvál­kodott a mai Szent István park helyén, s milyen fog­híjas volt még a Váci út! De már áll a Kogler-gyár (a mai Sziget utca és Váci út sarkán), feljebb dolgo­zik a Balgó Gépgyár, aztán a Wörner, odébb a Nichol­son Vasöntő, a Gazdasági Gépgyár, és az irdatlan nagy, riasztó külsejű Schlick. S néhány év múl­va megjelenik a három gyár egyesüléséből születő Láng, a Magyar Acél, az egyre terjeszkedő Danu­bius és mind a többiek. Senki se képzeljen termé­szetesen holmi modern gyárakat. Levegőtlen hodá­­lyok voltak ezek, néha fé­szerek tömege, mint az egykori Láng Gyár Duna­­parti műhelyei, amelyek — évenként várt gyermekkori élmény! — minden eszten­dőben leégtek. Vagy mint az angyalföldiek által csak „halálgyárnak" elkeresz­telt Höcker (ma Acélöntő- és Csőgyár), amelynek ka­puján naponta kétszer is begördült a mentőautó, hogy a koksz­szárító mér­gezettjeit elszállítsa. S olyanok, mint a Danubius csőhajlítója, amelyről a Kazánműhely főnöke azt jelentette a főfelügyelőnek (szerencsére megmaradt ez a jellemző írásos kordoku­mentum), hogy „olyan ro­zoga, attól kell félni, egy nagyobb szélben a munká­sok fejére szakad". A főfel­ügyelő úr nem döntött, de helyette megérkezett a ve­zérigazgatói végzés: „Nincs pénz. Ha kevesebb szél fúj, ön a felelős, hogy a mun­kásokat kivezesse a mű­helyből". S a gyárak tövében fel­tűntek lassan az első „munkáslakások’’ is, a Fer­­dinánd-híd melletti barak­kok tömegszállásai, meg a viskók a „lepratelepen”, amely a Váci útiak emléké­ben „lepsi” néven ma is él. Aztán az első komolyabb épületek is, a Fővárosi Ta­karékpénztár és az Ingatlan Bank jó befektetései, a „Hétház’’ 430 hetibéres szűk lakása, meg 750 a „Tizenhá­rom­ házban” és a többi Váci úti sötét bérkaszár­nya. S a kocsmák, mert ab­ból aztán de sok volt erre­felé. Kocsmák, ahová déli fújáskor a járdaszélen el­költött sovány ebéd után, ha futotta, be lehetett sza­ladni egy fröccsre, vagy egy snapszliparti közben össze­bújva — hiszen annyi volt a spielt! — szervezkedni is mód nyílott. Mert a kocs­mák — bármily furcsa is ezt ma hallani — a munká­sok első mozgalmi tanyái voltak. Ó, egykori Váci úti kocsmák, mennyi emlék fű­ződik hozzátok! Krepsz­­vendéglő, ahol 1912. május 22-én a vérvörös csütörtök egyik gyűlését tartották, az a kiskocsma ott a Váci út 165-ben, ahol 1921-ben — két évvel a Tanácsköztár­saság után — először éne­kelték egy építőmunkásgyű­­lésen az Internacionálét... S mennyi emlék mindenütt a szürke házak, gyárpalán­­kok között. Mert a „Hét­ház” nemcsak kiuzsorázott proletárok szállása volt, de az első lakósztrájk (1910!) fellegvára is. A Danubius kerítése nemcsak a tőkés vagyont védte, de a politi­kai agitációra is lehetősé­get nyújtott. Ezeken a szür­ke bazaltkockákon rohant a feldühödött proletártömeg 1912. véres csütörtökjén a város felé, itt tagadta meg a tűzparancsot Miklóssy honvédszázados, itt mene­teltek 1919-ben a vasas szá­zadok a frontra, itt hang­zott fel később annyiszor a „Munkát, kenyeret!”, s e köveken csattogtak oly sok­szor a rendőrlovak patái. Ez a hosszú — mondják unalmas — út látta a Be­­deaux-sztrájk után kizárt hajógyári munkásokat, a Láng gyárnál röpcédulát osztogatni a fiatal József Attilát, látott kopókat és forradalmárokat, látta a nyomort és a nyomor ellen lázadókat. S látta egy hideg januári napon azokat a testvéri tan­kokat, amelyek Újpest fe­lől érkeztek dübörögve a Hajógyár kapujához. Ja­nuár 11-et írtak akkor. Két nap múlva az egész Váci út szabad volt, S a Tarnai-rét buckáin át Palota, Újpest felől toronyiránt megindul­tak a munkások, hogy le­gyen kenyér meg ponton, és gép, és autóalkatrész az elő­renyomuló Vörös Hadse­regnek. Ó, milyen legendákat meséltek — igaz-e, ha­jógyáriak? — a tőkés urak gyárvezető képességéről. Meg hogy micsoda nagy da­rab kenyeret adtak ők a munkásoknak! S amikor az első üzemi bizottság a kész­leteket kereste, a faraktár­ban egy ladikot találtak, amelyből tíz centiméteres fa nőtt ki, a sójatéren meg méteres volt a fa, hiszen eseményszámba ment, ha egy-egy hajó épült. Ma évente húsz is készül és mi­csoda hajók! Mint ahogy a Szerszámgépgyár egykori urai álmukban sem gondol­tak arra, hogy gépeik 25 százalékát valaha is expor­tálhassák ... S hogy fiata­lodik az öreg Váci út maga is! Élmunkás téri ponthá­zak, busz robog Újpest felé, karcsú ívben szökell Budá­ról a híd, amelyet negyven éven át minden kortesbe­szédben megígértek, szem­ben vele színház neonja csillog, és túl a Rákospata­kon az új lakótelep palotái a bérkaszárnyák fölé maga­sodnak. A Váci út öreg koc­káin pedig még csak most ment végig az új, büszke menet: május elsején — „pirosló arccal és piros zászlókkal”. Tavasz van újra. Ismét lombot hajtanak a Váci út öreg fái. Két ipari tanuló kavicsot labdáz a 21-es szá­mú intézet kapuja előtt. Tudják vajon, hogy úgy harminc éve szemben ve­lük, a Láng gyárban még a tanoncok is sztrájkolni kényszerültek? Tudják, nem tudják... Azt érzik, hogy övék ez a világ. A VÁCI ÚTRÓL CSATÁR IMRE: 4

Next