Képes Sport, 1957. július-december (4. évfolyam, 15-41. szám)
1957-08-13 / 21. szám
A Grand Prix egyik legrokonszenvesebb és legjobb részvevője, a csehszlovák Frantisek Helikar, 350 kcm-es Jawa speciálgépén nagyszerű győzelmet aratott az igen erős nemzetközi mezőnyben. (MTI ) Bojár felví Lena, jobbra: a legbalszerencsésebb külföldi motoros kétségtelenül a jugoszláv Eichneider volt, bukott és vasárnap már nem állhatott rajthoz. Itt éppen benzint tankolnak motorjába az AFORT üzemanyagszolgálatánál. H Hemző Károly felül — Már több mint nyolcvanezer néző — állapítottuk meg a versenybíróság elnökhelyettesével, Matykó Vilmossal együtt, amikor vasárnap reggel negyed 10-kor gépkocsin végigmentünk a városligeti körpálya 4400 méteres útvonalán. S amint az várható volt megdőlt minden eddigi nézőcsúcs, mert negyed 11 tájban, amikor a 350-es spéciálgépek javában falták a kilométereket, már mintegy százhúszezren állták körül a nagy érdeklődéssel várt nemzetközi nagydíjas verseny útvonalát. Ennyi néző Magyarországon még soha, semmiféle sporteseményen nem jelent meg! Kilenc külföldi nemzet meghívott versenyzői közül nyolc ország motorosai jöttek el Budapestre, hogy összemérjék vezetői tudásukat és motorjuk gyorsaságát a magyar élgárda tagjaival. Sajnos, már a szombati edzésen csökkent a vendégversenyzők létszáma. A csehszlovák Parus, a világbajnoki futamok 125-ös kategóriájának állandó részvevője még az edzést sem tudta befejezni, mert motorjának főtengelye — túlmelegedés miatt — tönkrement. Az oldalkocsis futam egyik esélyese, a jugoszláv Schneider— Radevacs kettős viszont edzés közben egy lámpaoszlopnak rohant, gépük hasznavehetetlenné vált, Schneider pedig kulcscsonttörést szenvedett. A 350 kcm-es kategória 25 körös küzdelme bővelkedett érdekességben as izgalomban. Bár a csehszlovák Helikar rögtön az élre váonnal x-* q-c'xty'vVvVi IHqtv* dia kiült ki a második helyért. S most a mieinket is elővette a balszerencse. Előbb Szűcs, majd Reisz János vált ki a negyedik és második helyről, váztörés, illetve főtengely-zavarok miatt. Közben Helikar biztosan tartotta az első helyet kéthengeres, királytengelyes gyári speciálgépén, Cserkúti László pedig egyenletes iramban vezetve jó öreg Nortonját, végeredményben a harmadik helyet harcolta ki. A 125-ös kategória — Parus kiesése révén — csak a hazai legjobbak küzdelmévé zsugorodott, de túl nagy küzdelmet így sem láthattunk, mert a kis Szabó, azaz Szabó II László az első pillanattól kezdve biztosan vezetett és még biztosabban győzött. Kovácsnak és Homárnak a második helyért folytatott küzdelmében a rutinosabb és állóképesebb Hamar kerekedett felül. — Ez aztán csemege lesz! — kiáltottak fel sokan, amikor az oldalkocsis gépek 15 körös versenyére került a sor. Valóban, a két nyugat-német versenyzőpár rajtja igazi sportcsemegévé avatta ezt a futamot. Sajnos, a Pohlers—Luhr kettős már a második körben, a biztos második helyről — motorhiba miatt — kiállt, pedig addig nagyon a Neussner—Ehrlich pár nyomában robogott. A mi versenyzőink — kivénhedt gépeiken (erről jut eszünkbe: mikor kapnak már élversenyzőink legalább 6—8 új versenymotort?) — bizony csak statiszta szerepet játszottak, pedig különösen a Domsa—Villányi pár nagyon szépen és jól motorozott, csakhát... Csakhát például Neussner gyönyörű, áramvonalas BMW-je az egyenesben 130 körül száguldott Domsáé viszont legalább... szóval sokkal, de sokkal lassabban. A szakemberek néhány érdekességet is észrevettek a két német versenyző motorján. Pohlers például a benzintankot az oldalkocsi elejében helyezte el, hogy ezzel is csökkentse a fordulókban fellépő centrifugális erő szorító hatását. Neussner 500-as BMW-jén is akadt csodálnivaló. Motorján az áramvonal-idom szerves egészet alkot az oldalkocsi felépítésével, ugyanakkor az áramvonalazás alatt minden foganttal megtalálható, ami az oldalkocsiban ülő versenyző egyensúlyozásához és kihajolásához szükséges. Újdonság az oldalkocsi apró kereke is. A szokásos nagyságú, 19 colos küllőskerék helyett egy repülőgép hátsó futókerekét szerelték fel, ezáltal az oldalkocsi súlypontja mindössze tíz centire került a talajtól. Az oldalkocsit gumivánkossalbélelték ki, hogy az egyenesekben kényelmesen hason felehessen az „utas“. Bár, civil embernek nemkívánunk ilyen „kényelmes“ utazást — százon felül robogó, keskeny kis alkotmányban. Neussnerék, egyszóval, biztosan nyertek az oldalkocsis futamában s méltón aratták le a tiszteletkörben a hatalmas nézőközönség zúgó tapsait. Az oldalkocsik után egy „csöndesebb“ futam következett, az autók tízkörös versenye. Széles Tibornak, a IV-es Autójavító dolgozójának és versenyzőjének nem is kellett tövig benyomnia a gázpedált, hogy öreg Maseratiján megnyerje az 1100 köbcentin felüli gépkocsik viadalát. A kiskategóriában, tehát az 1100-asok csoportjában Kozma Ferenc, a III-as Autójavító versenyzője diadalmaskodott a legutóbbi évek során isten tudja már hányadszor. Nem lepőd SZÁZHÚSZEZREM* (IRMID ! Lenn, balra: a legpechesebb ma- 1 gyár: Kurucz György, a Bp. Honvéd kiváló motorosa. Pedig húsz körön át abban reménykedtünk, hogy ebben a futamban magyar győzelem születik majd ... /l tpmyft TfJS mlv folv.’i