Képes Sport, 2004. január-március (2. évfolyam, 1-13. szám)
2004-03-30 / 13. szám
vnarrnnvAiw A Magyar Nemzeti Autósport-szövetség az idén több szabályt módosított a ralibajnokság versenykiírásában. Az I. osztályban megszűnt az F2000-es kategória és annak értékelése, de marad a Szuper 1600-as bajnokság, a márkabajnokság és a H- csoport versengése. A rali szerelmesei vesztettek, de kaptak is. Új lehetőség az országos prológ- és a szuperspeciális bajnokság, amelyeken versenyenként külön-külön és az év végén összesítve is értékelik a részt vevő pilótákat és márkákat. A junior-ralibajnokság alapvetően egy teljesen új bajnoki rendszer, amely egyesíti a korábbi II. osztály és a túrabajnokság szabályait. Azért hozták létre, hogy a fiatal versenyzők is kipróbálhassák magukat, összemérhető és elérhető feltételek mellett. Az új vetélkedésben az egyesületi versenyzőkön kívül magánszemélyek is válthatnak nevezői engedélyt, de ezzel csak a licenc tulajdonosa és versenyzőtársa nevezhet, és kizárólag csak az F-csoportban. A juniorversenyeket a pályabejárástól a díjkiosztóig két nap alatt kell lebonyolítani. A gyorsasági szakaszok össztávját 40 és 60 km között, míg a hosszukat 3-15 km között maximálták. A tervek szerint hat bajnoki futam lesz, így mínuszolásra itt nincs lehetőség. A rali első osztályban bevezették az aranylicencet. Az abszolút első 15 versenyző válthatja ki ezt az új engedélyt, ami számukra előnyöket biztosít az év versenyein. A pozitív megkülönböztetéssel járó legnagyobb előny az, hogy az aranylicenceseknek a versenyeken csak két perccel később kell rajtolniuk az előttük indulókhoz képest. Az idén mind a 15 versenyző élt a lehetőséggel, és kiváltotta az „aranykártyát". Új szabály, hogy az idei versenyek gyorsasági össztávját 110 és 150 km közé kell tervezni. Ezek nem lehetnek vegyes talajú viadalok, de a prológ és a szuperspeciá is kivételt képez. A futamok idején egy nap csak egy szervizparkhelyszín kialakítására kell törekedniük a rendezőknek. A bajnokságban a legrosszabb eredmény mínuszolható, tehát a szezon leggyengébb eredménye kiejthető. A márkabajnokságban a pontokat a géposztályban elért eredmények alapján kapják az indulók. Túri Tamás, Kerék István TP+2P Autó-Motorsport Skoda Octavia WRC? A 8 6. 3. az örök tehetség, ha megkapja a Skoda WRC-t, bármire képes lehet ralisport titkát az elröppent évek alatt sokan és sokszor próbálták megfejteni. Különböző elméletek születtek, pedig a válasz roppant egyszerű: a raliautók és -, versenyek állnak legközelebb a hétköznapi autóvezetéshez. A nemzetközi és hazai raliversenyeken induló autók nemcsak márkanevükben, hanem a kocsik típusában és formájában is szinte ugyanolyanok, mint a polgármilliók kedvence a garázsban. A versengés nézőinek nem kell borsos belépti díjat fizetniük, és a ralihétvégék legtöbbször családi kirándulásnak, pikniknek is felfoghatóak. A magyar ralibajnoki futamokat nagyrészt közutakon rendezik, amelyek versenyzésre használt részeit adott időben lezárják a forgalom elől. Ezek a gyorsasági szakaszok, amelyeken a versenyzőknek mindent bele kell adniuk, hiszen ezek összesített ideje a legfontos Tagai Tamás, Tagai Róbert Intermédia Motorsport Subaru Impreza WRC A8 7. 6. árulják a Subarut, és Skodára fáj a foguk, de az egri viadalon a japán márkával indulnak Az FIA kitiltotta az Európa-kupafutamokról a WRC-ket, jabb a végeredmény szempontjából. Az abszolút sorrendben az összes versenyautó eredményét rangsorolják, de ezenkívül a szabályok meghatározzák a tuningolható, A-csoportos, valamint a széria, N-csoportos autókat. Ezen belül hengerűrtartalom szerint vannak a géposztályok. A magyar bajnoki futamok össztávja általában háromszáz és hatszáz kilométer között van, ebből kilencven, illetve százhatvan a gyorsasági szakaszok kilométerhossza. A bajnokságban induló versenyzők a futamokon a helyezésüknek megfelelően kapnak pontokat, az abszolút sorrendben az első 20 egységet, a második 15-öt, majd csökkenő sorrendben 12,10, 8, 6, 4, 3,2, és még a ti-Bútor Róbert, Tóth Vilmos Citroen-Total Rallye Team Citroen Saxo Kit Car AG 8, 7. az idén a tervek szerint már a második futamtól az új C2-es, Super 1600-as Citroennel versenyeznek zedik helyezett is kap pontot. A különböző kategóriákban az első hat helyezett - 9, 6, 4, 3, 2, 1 elosztásban - kap pontot a teljesítményéért. A magyar bajnokság legrangosabb versenye évek óta a Budapest-rali, amely idén tízszeres szorzójú Eb-futam, és a magyar bajnokságban is duplán számít. Az idei szezonban az egyik nagyon fontos változás, hogy az Európa-kupa nem Eb-futam, tehát nem jár érte Ebpont. Európa-kupa-pont is csak akkor dukál, ha az adott versenyző minimum öt befejezett Eb-futamon vesz részt. Magyarország a furcsa zónabeosztás miatt nem a szlovák, horvát és román csoportba került, így a mieink az olasz, a görög vagy a svájci bajnokságban indulhatnának. Ilyen körülmények között, sajnos, a magyar versenyzőknek nemigen lesz alkalmuk Eb-pontokat gyűjteni. A másik nagyon lényeges változás, hogy az FIA 2004 januárjában kitiltotta az Európakupa-futamokról a WRC-ket és az A8-as autókat, így ezek a gépszörnyek csak a vb-n és néhány nemzeti bajnokságban száguldhatnak. A nemzetközi szövetség döntése miatt az az abszurd helyzet állt elő, hogy ezek a közönségkedvenc kocsik csak úgy tudnának indulni, mondjuk a Duna-Alba-ralin, hogy 45 perccel a futam mezőnye után startolnak, s ezáltal kettészakadna a magyar mezőny. A magyar pilóták ilyen feltételek mellett nem szeretnének Európa-kupa-futamon rajtolni, számukra elsődleges a magyar bajnokság, és a nézők is tovább élvezhetik a magyar ralibajnokságot a WRC-kel és az A8-as autókkal együtt. Vízin László, Táborszki Attila Bajai AVSE Toyota Corolla WRC A8 13. 8. márkát és navigátort váltott Vízin László. A Benik Balázs mellé beülő Doromby Zoltánt Táborszky Attilára, míg a Subaru Toyota Corolla WRC-re cserélte KÉPES SPORT 3 A is indulnak a versenyeken Homimpex A Trabantok kora már rég lejárt, de a közönség imádja őket, ezért továbbra sem