Képes Sport, 2004. január-március (2. évfolyam, 1-13. szám)

2004-03-30 / 13. szám

vnarrnnvAiw A Magyar Nemzeti Autósport-szövetség az idén több szabályt módosított a ralibajnokság ver­senykiírásában. Az I. osztályban megszűnt az F2000-es kategó­ria és annak értékelése, de marad a Szuper 1600-as bajnokság, a márkabajnokság és a H- csoport versengése. A rali szerelmesei vesztettek, de kaptak is. Új lehetőség az országos prológ- és a szuper­speciális bajnokság, amelyeken versenyenként külön-külön és az év végén összesítve is értéke­lik a részt vevő pilótákat és márkákat. A junior-ralibajnokság alapvetően egy teljesen új bajnoki rendszer, amely egyesíti a korábbi II. osztály és a túrabajnokság szabályait. Azért hozták létre, hogy a fiatal versenyzők is kipró­bálhassák magukat, összemérhető és elérhető feltételek mellett. Az új vetélkedésben az egye­sületi versenyzőkön kívül magánszemélyek is válthatnak nevezői engedélyt, de ezzel csak a licenc tulajdonosa és versenyzőtársa nevezhet, és kizárólag csak az F-csoportban. A juniorver­senyeket a pályabejárástól a díjkiosztóig két nap alatt kell lebonyolítani. A gyorsasági sza­kaszok össztávját 40 és 60 km között, míg a hosszukat 3-15 km között maximálták. A ter­vek szerint hat bajnoki futam lesz, így mínus­zolásra itt nincs lehetőség. A rali első osztályban bevezették az aranylicen­­cet. Az abszolút első 15 versenyző válthatja ki ezt az új engedélyt, ami számukra előnyöket biztosít az év versenyein. A pozitív megkülön­böztetéssel járó legnagyobb előny az, hogy az aranylicenceseknek a versenyeken csak két perccel később kell rajtolniuk az előttük indu­lókhoz képest. Az idén mind a 15 versenyző élt a lehetőséggel, és kiváltotta az „aranykártyát". Új szabály, hogy az idei versenyek gyorsasági össztávját 110 és 150 km közé kell tervezni. Ezek nem lehetnek vegyes talajú viadalok, de a prológ és a szuperspeciá is kivételt képez. A fu­tamok idején egy nap csak egy szerviz­­parkhelyszín kialakítására kell törekedniük a rendezőknek. A bajnokságban a legrosszabb eredmény mínuszolható, tehát a szezon leggyengébb eredménye kiejthető. A márkabajnokságban a pontokat a géposztályban elért eredmények alapján kapják az indulók. Túri Tamás, Kerék István TP+2P Autó-Motorsport Skoda Octavia WRC? A 8 6. 3. az örök tehetség, ha megkapja a Skoda WRC-t, bármire képes lehet ralisport titkát az elröppent évek alatt sokan és sokszor pró­bálták megfejteni. Különböző elméletek születtek, pedig a válasz rop­pant egyszerű: a raliautók és -, versenyek állnak legközelebb a hétköz­napi autóvezetéshez. A nemzetközi és hazai raliversenyeken induló autók nemcsak márkanevükben, hanem a kocsik típusában és formájában is szinte ugyanolyanok, mint a polgár­milliók kedvence a garázsban. A versen­gés nézőinek nem kell borsos belépti díjat fizetniük, és a ralihétvégék legtöbbször családi kirándulásnak, pikniknek is fel­foghatóak. A magyar rali­bajnoki futamokat nagyrészt közutakon rendezik, amelyek versenyzésre használt részeit adott időben lezárják a forgalom elől. Ezek a gyorsasági szakaszok, amelyeken a versenyzőknek mindent bele kell adniuk, hiszen ezek összesített ideje a legfontos Tagai Tamás, Tagai Róbert Intermédia Motorsport Subaru Impreza WRC A8 7. 6. árulják a Subarut, és Skodára fáj a foguk, de az egri viadalon a japán márkával indulnak Az FIA kitiltotta az Európa-kupa­­futamokról a WRC-ket, jabb a végeredmény szempontjából. Az abszolút sorrendben az összes verseny­autó eredményét rangsorolják, de ezenkívül a szabályok meghatározzák a tuningolható, A-csoportos, valamint a széria, N-csoportos autókat. Ezen belül hengerűrtartalom szerint vannak a gép­osztályok. A magyar bajnoki futamok össztávja általában háromszáz és hatszáz kilomé­ter között van, ebből kilencven, illetve százhatvan a gyorsasági szakaszok kilo­méterhossza. A bajnokságban induló versenyzők a futamokon a helyezésük­nek megfelelően kapnak pontokat, az abszolút sorrendben az első 20 egységet, a második 15-öt, majd csökkenő sor­rendben 12,10, 8, 6, 4, 3,2, és még a ti-Bútor Róbert, Tóth Vilmos Citroen-Total Rallye Team Citroen Saxo Kit Car AG 8, 7. az idén a tervek szerint már a második futamtól az új C2-es, Super 1600-as Citroennel versenyeznek zedik helyezett is kap­­ pontot. A külön­böző kategóriákban az első hat helyezett - 9, 6, 4, 3, 2, 1 elosztásban - kap pon­tot a teljesítményéért. A magyar bajnok­ság legrangosabb versenye évek óta a Budapest-rali, amely idén tízszeres szor­­zójú Eb-futam, és a magyar bajnokság­ban is duplán számít. Az idei szezonban az egyik nagyon fontos változás, hogy az Európa-kupa nem Eb-futam, tehát nem jár érte Eb­pont. Európa-kupa-pont is csak akkor dukál, ha az adott versenyző minimum öt befejezett Eb-futamon vesz részt. Ma­gyarország a furcsa zónabeosztás miatt nem a szlovák, horvát és román csoport­ba került, így a mieink az olasz, a görög vagy a svájci bajnokságban indulhatná­nak. Ilyen körülmények között, sajnos, a magyar versenyzőknek nemigen lesz al­kalmuk Eb-pontokat gyűjteni. A másik nagyon lényeges változás, hogy az FIA 2004 januárjában kitiltotta az Európa­­kupa-futamokról a WRC-ket és az A8-as autókat, így ezek a gépszörnyek csak a vb-n és néhány nemzeti bajnokságban száguldhatnak. A nemzetközi szövetség döntése miatt az az abszurd helyzet állt elő, hogy ezek a közönségkedvenc kocsik csak úgy tudnának indulni, mondjuk a Duna-Alba-ralin, hogy 45 perccel a fu­tam mezőnye után startolnak, s ezáltal kettészakadna a magyar mezőny. A magyar pilóták ilyen feltételek mel­lett nem szeretnének Európa-kupa-futa­­mon rajtolni, számukra elsődleges a ma­gyar bajnokság, és a nézők is tovább él­vezhetik a magyar ralibajnokságot­­ a WRC-kel és az A8-as autókkal együtt. Vízin László, Táborszki Attila Bajai AVSE Toyota Corolla WRC A8 13. 8. márkát és navigátort váltott Vízin László. A Benik Balázs mellé beülő Doromby Zoltánt Táborszky Attilára, míg a Subaru­ Toyota Corolla WRC-re cserélte KÉPES SPORT 3 A is indulnak a versenyeken Homimpex A Trabantok kora már rég lejárt, de a közönség imádja őket, ezért továbbra sem

Next