Képes-Ujság, 1867 (3. évfolyam, 7-24. szám)

1867-07-01 / 19. szám

különös érzés, majdnem félelem lepett meg. A külső állapot belől is nagyon meglátszik: a fő­ajtóval szemközt álló nagy oltár feletti szent­kép oly helyzetben van, hogy első tekintetre nem tudja az ember meghatározni, hogy váljon a kép szolgál-e támaszul a falnak, vagy pedig a fal a képnek? A falak minden oldalról ki s behajolvak s a sötét szinü s tágas és magas boltozatokon nagy repedések vehetők észre. Tán könyörületességből nyíltak meg a falak, hogy a templomban elmondott buzgó imák könnyebben szállhassanak ég felé?! . . E siralmas állapotban lévő templomról el lehet mondani, hogy csak az imádság tartja, de ha még néhány évig így áll, az imádság sem fogja megóvhatni az összeomlástól. Azon­ban mindennek daczára megvolt telve a külön­ben tágas templom, nőkkel és férfiakkal. Az idősbek a székeket foglalák el, az ifjabbak pe­dig a templom talapzatára helyezkedének. Megszólamlék az orgona imára intő hangja s ezután egy ifjú hitszónok lépett a szószékre, ki minden erejét megfeszité, hogy a hívekkel a szent igéket megértethesse. „A kinek sze­mei vannak, lássa meg; s a kinek fülei vannak, hallja meg.“ Igen ám! a buzgó hall­gatóság bir szemekkel is, fülekkel is; csak­hogy némelyike se nem lát, se nem hall; mert szemei be vannak zárva, — alszik! — s követ­kezőleg nem is hall Némelyik pedig nem csak látni és hallani, hanem beszélni is szeret. Erről volt alkalmam meggyőződhetni, mert a mel­lettem levő székek egyikében két „tisztes“ nő a szent beszéd alatt annyira el volt foglalva egymással, hogy egyenként több ige jött ki ajkukon, mint mennyit a hitszónok ur összesen elmondott. Némely buzgó keresztyén pedig nem átallott horkolni s mire a szent misének vége volt, teljesen kialudta magát s igy kár­pótolva jön a Lőrincz korcsmájában átvirasz­­tott éjért s ásitozva hagyá oda a templomot, hova úgy is csak szokásból jött! Nem kevéssé lepett meg engem, hogy itt a nők valamennyien fehér kendővel kötik be fe­jüket, ha templomba mennek. Megkérdvén en­nek okát, azt nyertem válaszul, hogy ez a buzgó lelki­pásztornak a költséges fényűzés meg­­gátlására irányzott intézkedése. Szokásban volt itt azelőtt a templomban minél drágább kendőkkel jelenni meg, s a verseny határtalan fokra emeli az ebbéli kiadást. Kolompi uram ügyes kereskedő lévén, mindig tudott valami legújabb divatú kendő­vel szolgálni a különben pénztelen népnek. Nem is sokat gondolt ő a pénzzel; odadta a drága kendőket bármi termesztményért, melylyel a nép oly könnyelműen szokott bánni. Persze Ko­lompi úr kétszer annyit kap így bármily áru­­czikkeért, mint ha készpénzért, bár így is jó drágán, adná! Ha aztán eljön a tavasz s utána az aratás előtti idők, bekövetkezik az az álla­pot, hogy a nép közt alig lehetne egy-egy he­lyen két véka szemes életet találni. Kolompi uram kinyitja ilyenkor magtárát, s kínálja a népnek a tőle majdnem ingyen beszerzett éle­tet, a lehető legmagasb árért. Most már venne a szegény nép s fizetne örömest — ha volna miből! Igaz, hogy a vetések szépek s van is elég; de minthogy ezenkívül jóformán sem­miük sincs, aratásig akár éhen halhatnak. De­hogy halnak éhen! hisz Kolompi úr nagyon kegyes, jó ember s a népen örömest segit . . . Csakhogy isten óvjon meg mindenkit az ily se­gély igénybevételétől. Kapnak tőle búzát, oly­­formán, hogy 6—8 hét múlva két köböl he­lyett hármat tartoznak adni, s meg is adják és e mellett meg is köszönik a szivességet. Így megy ez évek óta, s mig a nép meg nem szűnik önmaga ellen törni s helyesebben nem gon­dolkozik, igy fog ez menni mindig. A nyomort nehezen tűri az ember s nehéz is viselni; de azért adott isten észt és erőt, hogy a mennyire hatalmunkban áll, úgy kor­mányozzuk sorsunkat, hogy tűrhető legyen. Közös erővel kellene működnünk egymás bol­­dogítására, s nem engedni azt, hogy olyanok zsákmányolják ki mindenünket, kiknek csak addig vagyunk kedvesek, míg érdeküknek használunk. Kolompi uram és több elvtársai nemcsak czifra kendőket árulnak ám, hanem mindent, a­mit rá lehetett a népre tukmálni. Meg is lát­szik rajtuk, hogy a nép zsírjában úsznak, s nem igen sóhajtják, hogy „Hová feledkezél, az isten, nagy Ábrahám háznépi­ől?“, mert da­czára annak, hogy némelyik egy félszemü szür­kén vitte kavicsosra minden vagyonát, most nem cserélnének itt vagyont s életmódot sen­kivel; s az, hogy „elszóratának ide s tova“, csak növeli szerencséjüket. Kolompi uram okos ember lévén, azt tartja, hogy kár volna gyermekeit, mely áldás­ból épen egy tüézet van, másra taníttatni, mint arra, a mit ő oly gyönyörűségesen folytat. Minek törnék édes magzatjai fejüket a száraz tanulmányokkal? hisz egyik hátfejű fiai­skála is jobban ért a pénz­szerzéshez, mint a világ valamennyi tudósa! Bölcsen hiszi, hogy min­den szorgalom, tanulás s fáradozás csak azért történik a földön, hogy megfizessenek érte a pénzzel, s azt tartja, hogy pénzért mindent le­het venni, a­mire meg én azt felelem, hogy ez nem igaz! s azt hiszem, hogy a t. olvasó is inkább elhiszi az én állításomat s nem fog

Next