Képes Újság, 1980. január-június (21. évfolyam, 1-26. szám)

1980-03-08 / 10. szám

„Minden szerepet szeretek" Gyerekként nagyon kevésszer fordult meg színházban. Kiskunfél­egyházán született, és vendéglős szülei igazán nem színésznek szán­ták egyetlen gyermeküket. Azt sze­rették volna, ha az Élelmiszeripari Főiskolát végzi el. — Az biztos volt, hogy ezt nem akarom — mondja most Bregyán Péter. — Iskolás éveimben sokféle módon kerestem az önkifejezés le­hetőségét. Rajzszakkörbe jártam, írni is próbáltam, meg szavalni. De valahogy nem volt elég önbizal­mam, gátlásos voltam, és féltem a megítéltetéstől, az esetleges ku­darctól. A főiskolára másodszori je­lentkezésre vettek föl. Arra nem gondoltam: mi lesz, ha esetleg nem sikerül? Valószínűleg újra jelent­keztem volna. Mert akkor már éreztem, tudtam: a színészet az igazi hivatásom. Szóval, megragad­tam egy kamaszkori álomnál... Ami teljesült. A főiskola négy éve nehéz volt számomra, de védelmet és biztonságot is nyújtott. Utolsó évben már Kaposváron játszottam, jó kollektívában, ahol jól éreztem magam. 1977-ben, amikor végez­ 14 ír­ó­­­i Hullámok a Várhegyen Füst Milán nehéz, feszesen gör­­gedező szövegű, veretes, zlíves szó­drámájának, a „Negyedik Henrik király"-nak felemás előadása után „A lovakat lelövik, ugye?” című - hadd nevezzem így: - mozgás- és szódráma még néhol lenyűgözőnek is tartható bemutatóját látni ugyanabban a színházban, a Vár­színházban, és ugyanazzal a férfi főszereplővel, Andorai Péterrel . .. Több, mint... De keressük az okokat! Az elsőt és legfontosabbat nem abban találjuk meg, hogy az alap­mű, tehát a regény — Horace McCoy műve —, és még abban sem, hogy a belőle készült film — Sydney Pollack egyik legnagysze­rűbb rendezése — világsiker. Ezek, visszafelé számolva, évtized, sőt év­tizedek előtti dolgok. Legföljebb a Várszínházban látható mostani vál­tozat — a színpadi — címe hang­zik, cseng tőlük jól. Ungvári Tamás, ugyan az érzé­keny pontokra rátaláló, de kreatí­van elütő színpadi átdolgozása, na meg Iglódi István minden lénye­gesre figyelő és minden lényegte­len elkülönítésére ügyelő rendezé­se annyira hasonlít az eredeti, ronggyá olvasott könyvre és az unalomig ismerten is váltig csodált filmre, mint, mondjuk, a „Rómeó és Júlia" című balett a hasonló cí­mű filmekre és magára a Shakes­­peare-i alapműre. Ráadásul: Horace McCoy regé­nye nem is remekmű, csak roppan­tul érdekes és ábrázolataiban hi­telesen is sodró erejű. A regény egy maratoni táncver­senyről szól. Az a versenyző lesz a győztes, aki az ezredik órában is táncol, az ezredik órában is él. A tánc és az öröm rokonfogal­mak. De a maratoni, ezer órás táncverseny és a kiszolgáltatottság önmagunknak, ha a résztvevők he­lyébe képzeljük magunkat, és má­sokat, szintén rokonfogalmak. Vagyis az öröm önmaga visszájára fordulhat, ha a körülmények olya­nok, kényszerítők, kihívók: az élet megteremtheti saját fonákját, mint azon a maratoni táncversenyen. „A lovakat lelövik, ugye?” ma­gyar színpadi változata — mint szövegkönyv, és mint előadás — egyformán lényeges feladatot bíz a szövegre és a mozgásra. A tánc ugyanolyan lényeges dramaturgiai funkciót tölt be, mint a monológok és a dialógusok dramaturgiailag indokolt, s eszerint lazán szerkesz­tett, néhol szükség szerint még pongyolán is fogalmazott sora. Dramaturgiai kívánalom ugyanis, ebben az esetben, hogy az állan­dóan táncolok veszítve fizikai ener­giájukból, fáradtabbak lesznek gondolataikban is. Egészen odáig elmenve ebben, hogy a női fősze­replő, Gloria, akit Jobba Gabi megszenvedtetően igaz őszinteség­gel formál meg (szintén nemcsak szavakból, hanem mozdulatokból, táncból is), már csak egyetlen vi­lágító pontot lát legvégül, a holt­pontot: kéri Róbertet (Andorai Pé­ter személyében), lője le, mert csak ezzel segíthet rajta.­ ­ „A lovakat lelövik, ugye?" egyik táncképe (Tobtó( MTI, Ruzsonyi Gábor)

Next