Képes Újság, 1980. január-június (21. évfolyam, 1-26. szám)
1980-01-12 / 2. szám
Az Ózdi Kohászati Művek kevésbé ismert érdekessége, hogy itt található az ország egyetlen „Gólyaüzeme". Mindenki így hívja ugyanis az üzemi varrodát. Mert aki idekerül, azt legkésőbb fél év múlva meglátogatja a gólya. — A mi dolgozóink „vándormadarak” - mondja Spisák Istvánné, a varroda vezetője. - Néhány hónapot dolgoznak, aztán elhagynak minket, ugyanis valamennyien kismamák. Olyan fizikai dolgozók, akik eredeti munkahelyükön három, négy műszakban nehéz fizikai munkát végeznek, sokszor veszélyes munkahelyen. Három-négyhónapos terhesen üzemi orvosi beutalással kerülnek hozzánk. Általában egyszerre 18 kismama dolgozik itt, évente hatvanhetven. — Az új, könnyebb beosztás egyben bércsökkenést is jelent? — Nem. Addig, amíg itt vannak, a korábbi munkabérük és a pótlékuk átlagát kapják minden hónapban. — S aki nem tud varrni? SilipkémértMaoii A barátságos, egészséges környezetben a munka is vidámabban megy 30 Autósoknak Teher a kocsitetőn A közelmúltban örömmel újságolták a Hungarocamion vezetői, hogy hatszázalékos üzemanyag-megtakarítást értek el egy roppant egyszerű berendezés segítségével. A neve soler, és alighanem mindenki látott már hasonlót például versenyautókra, motorokra szerelve. A spoiler ugyanis nem más, mint légellenállást mérséklő lemez. Világos tehát, hogy a felhasznált hajtóanyag mennyiségét — sok egyéb mellett — a légellenállás mértéke is meghatározza. Persze a sok egyéb közé tartozik a gépkocsi karosszériájának, formájának kialakítása is. Ez azonban végleges, az ehhez mért benzinfogyasztást aligha befolyásolhatjuk. Ellenkező irányban azonban már igen, történetesen azzal, hogy csomagot pakolunk a tetőcsomagtartóra. Erről a tényről sokan hajlamosak elfelejtkezni. Érdemes tehát szólni arról a kísérletről, amely fényesen bizonyította, a csomagszállítás és az üzemanyag-fogyasztás összefüggéseit. Bebizonyosodott, hogy egy 1200- as Lada személygépkocsi egyenletes tempóban haladva 75 liter benzint fogyasztott száz kilométeren Hasonló feltételek mellett egy aprócska csomag máris fél literrel növelte a fogyasztást, míg egy televízió méretű poggyász plussz két liter benzint követelt. Mindez természetesen a nyolcvan kilométeres sebességre értendő, ha fokozzuk a tempót, határozottan nő a különbség. Persze nemcsak a többletfogyasztás miatt van jelentősége a tetőn elhelyezett csomagnak, hiszen a többletkiadásokon felül többletveszéllyel is jár. A cso