Képes Újság, 1980. január-június (21. évfolyam, 1-26. szám)

1980-01-12 / 2. szám

Az Ózdi Kohászati Művek kevésbé ismert érdekessége, hogy itt található az ország egyetlen „Gólyaüzeme". Mindenki így hívja ugyanis az üzemi varrodát. Mert aki idekerül, azt legké­sőbb fél év múlva meglátogatja a gó­lya. — A mi dolgozóink „vándormadarak” - mondja Spisák Istvánné, a varroda vezetője. - Néhány hónapot dolgoz­nak, aztán elhagynak minket, ugyanis valamennyien kismamák. Olyan fizikai dolgozók, akik eredeti munkahelyükön három, négy műszakban nehéz fizikai munkát végeznek, sokszor veszélyes munkahelyen. Három-négyhónapos ter­hesen üzemi orvosi beutalással kerül­nek hozzánk. Általában egyszerre 18 kismama dolgozik itt, évente hatvan­­hetven. — Az új, könnyebb beosztás egyben bércsökkenést is jelent? — Nem. Addig, amíg itt vannak, a korábbi munkabérük és a pótlékuk át­lagát kapják minden hónapban. — S aki nem tud varrni?­ ­ SilipkémértMaoii A barátságos, egészséges környezetben a munka is vidámabban megy 30 Autósoknak Teher a kocsitetőn A közelmúltban örömmel új­ságolták a Hungarocamion ve­zetői, hogy hatszázalékos üzem­anyag-megtakarítást értek el egy roppant egyszerű berende­zés segítségével. A neve soler, és alighanem mindenki látott már hasonlót például verseny­autókra, motorokra szerelve. A spoiler ugyanis nem más, mint légellenállást mérséklő lemez. Világos tehát, hogy a felhasz­nált hajtóanyag mennyiségét — sok egyéb mellett — a légellen­állás mértéke is meghatározza. Persze a sok egyéb közé tarto­zik a gépkocsi karosszériájának, formájának kialakítása is. Ez azonban végleges, az ehhez mért benzinfogyasztást aligha befolyásolhatjuk. Ellenkező irányban azonban már igen, történetesen azzal, hogy csoma­got pakolunk a tetőcsomagtar­tóra. Erről a tényről sokan hajla­mosak elfelejtkezni. Érdemes tehát szólni arról a kísérletről, amely fényesen bizonyította, a csomagszállítás és az üzem­anyag-fogyasztás összefüggéseit. Bebizonyosodott, hogy egy 1200- as Lada személygépkocsi egyen­letes tempóban haladva 7­5 li­ter benzint fogyasztott száz ki­lométeren Hasonló feltételek mellett egy aprócska csomag máris fél literrel növelte a fo­gyasztást, míg egy televízió mé­retű poggyász plussz két liter benzint követelt. Mindez termé­szetesen a nyolcvan kilométeres sebességre értendő, ha fokozzuk a tempót, határozotta­n­ nő a kü­lönbség. Persze nemcsak a többletfo­gyasztás miatt van jelentősége a tetőn elhelyezett csomagnak, hiszen a többletkiadásokon felül többletveszéllyel is jár. A cso­

Next