Képes Újság, 1986. január-június (27. évfolyam, 2-27. szám)

1986-03-22 / 12. szám

KÉPÉB­Ő­ N HÍRMAGYARÁZAT Költözködni kellene? Az a politikai vál­ság, amely a Fülöp­­szigeteken már évek óta tart, az Egyesült Államok számára azért okozott gon­dot, mert megingat­ta az utóbbi évtize­dekben rendkívül­ hadászati jelentőség­re szert tett csend­es - óceáni térségben ki­épített amerikai tá­maszpontrendszert is. Az USA a máso­dik világháborúban a Japánnal vívott nagy csatákban ta­nulta meg, hogy a Csendes-óceán szige­tei vagy tengerszoro­sai mit jelente­nek . .. Aztán a hi­degháború éveiben kezdte meg — most már a Szovjetunió és a Kínai Népköztár­saság ellenében — felállítani bázisait ebben a térségben, legújabban pedig már Indiát és a Közép- Keletet, meg Afrika keleti partjait kí­vánja sakkban tar­tani az Indiai-óceá­non létesített tá­maszpontjaival. Nos, a Fülöp-szi­­geteken, a Clark lé­gitámaszpont és a Subic Bay haditen­gerészeti bázis fenn­tartását 1991-ig te­szi lehetővé a, még a korábbi maníliai diktátorral, Ferdi­nand Marcos-szal megkötött szerződés. A Fülöp-szigetek új­ elnöke, Corazón Aquino asszony azt mondta: a két tá­maszpont meghagyá­sának lehetőségét a maga részéről nyitva tartja ... Ronald Reagan el­nök kijelentette: „Nem lehet alábe­csülni e bázisok fon­tosságát, mégpedig nemcsak a mi szem­pontunkból, hanem a nyugati világ és nyilvánvalóan m­agá­­nak a Fülöp-szige­­teknek a szempontjá­ból sem ...” Caspar Weinberger hadügy­miniszter derűlátóbb volt, amikor így nyilatkozott: „A két támaszpontot meg akarjuk tartani, ameddig csak tudjuk. A dolog állása na­gyon kedvezőnek tű­nik.” Ugyanakkor azon­ban az amerikai sajtó megszellőztette a hírt, hogy a Pen­tagonban bizalmas jelentés készült ar­ról, mennyibe kerül­ne a támaszpontok áthelyezése a Fü­­löp-szigetekről más­hová, s egyáltalán, mi lenne a bázisok felszámolásának ka­tonai, politikai kö­vetkezménye. Kereken 8 milliárd dollár költséget igé­nyelne az átköltözés­például Guam szige­tére, „a Csendes­óceán gyöngyszemé­re”, ahol az Ander­sen nevű légitámasz­pont a második vi­lágháború vége felé alakult ki. Sajátos probléma, hogy a Clark és a Subic Bay bázisokon jól képzett helyi munkaerőt vehet igénybe az amerikai légierő, illetve hadi­tengerészet. A Clark légitámaszponton 17 000, a Subic Bay kikötőben 28 000 fü­­löp-szigeteki munkás dolgozik. Közülük soknak már az apja, nagyapja is az ame­rikaiak alkalmazásá­ban állott. Úgyszól­ván minden olyan javítást el tudnak végezni, amire a ha­dihajóknak vagy harci repülőgépeknek­­szükségük van. Így például az amerikai haditengerészet pa­rancsnokainak nem kell javításra egysé­geiket az USA kikö­tőibe irány­ítaniuk a csendes-óceáni tér­ségből. A helykeresés so­rán a Pentagon urai számba veszik eset­leg Japánt vagy Ausztráliát is, de tu­datában vannak an­nak, hogy súlyos po­litikai problémák merülnének fel egy­­egy új bázis kiépíté­se során. Japán már jó két évtizede tiltakozik az ellen, hogy amerikai nukleáris fegyvere­ket hordozó hadiha­jók fussanak be ki­kötőibe, például Oki­­nawába, az ausztrál kormány i pedig leg­újabban tett eleget közvéleménye köve­telésének és zárkó­zott el az elől, hogy az USA haditengeré­szetének zászlaja alatt nukleáris raké­ták kerüljenek akár csak napokra is ausztrál kikötőkbe. Ell­enőr­i­zh­et­etl­en fegyverekkel. SAJÁT MEZTELEN HÁTÁT festette meg a világhírű angol származású éne­kesnő, Amanda Lear, aki a tévészereplések mellett szívesen festeget is. Pári­zsi kiállításán a fotósok kedvéért odaállt legfrissebb művéhez, hogy egyszerre örökíthessék meg elölről és hátulról. Amanda a festészetben különben Salva­dor Dali tanítványának tekinti magát. MÉZESHETEIT 1984 óta évente ötven NDK- beli ifjú pár tölti a „Dresden” nevű hajón. A Rostock melletti War­­now folyón horgonyzó egykori kereskedelmi hajón múzeum és egy if­júsági szálloda találha­tó, amelyben mintegy 10 ezer fiatal fordul meg évente, köztük az emlí­tett ifjú házasok is. Rá­juk a hálószobában ke­rek ágy vár. ÖTSZÁZ AUTÓBUSZ KÍNÁBA. Az Ikarus székes­­fehérvári gyárában az idén 500 autóbuszt készíte­nek kínai exportra. Négyszázat — s ezek az év el­ső felében elhagyják a gyárat — Kínában szerelnek össze, száz légkondicionált, színes üveggel ellátott, speciális festésű, luxuskivitelű távolsági autóbusz pedig „lábon” jut el Rijekáig, ahonnan ezután ha­jó viszi őket Kínába. A HOSSZÚ HAJÚ HÖLGYEK márciusi lon­doni versenyét Jean Burgess kenti versenyző­nő nyerte. A Hair (Haj) képeslap rendezte a kü­lönös vetélkedőt, amely­nek 189,86 centiméteres hajával Jean kisasszony lett az abszolút győzte­se. Fotó: MTI / Kabáczy

Next