Kereskedelmi Szemle, 1972 (13. évfolyam, 1-12. szám)

1972-01-01 / 1. szám

tól és a kereskedelemtől, nem utolsósorban a Belkereskedelmi Minisztériumtól és a Könnyű­ipari Minisztériumtól. A vegyesiparcikkek évi forgalmi adatai di­namikus keresletnövekelést jeleztek. Ezt a jó árukínálat és a jól átgondolt áruhitelakciók együttesen eredményezték. Ugyanakkor számos vegyesipari termékből a forgalom, nem fejlő­dött vagy lassult és ezeket a jelenségeket a szakkereskedelmi vállalatok nem minden eset­ben látták előre. Ennek következményeként bi­zonyos ipari fogyasztási termékekből átmeneti­leg vagy tartósan felesleges készletek kelet­keztek és ez a helyzet a termelésben is zavaro­kat okozott. Azokból a vegyesiparcikkekből, amelyekből a kereslet stangált vagy vissza­esett, a jövőbeni kereslet megítélése nagyon differenciált és konkrét vizsgálatokat és elha­tározásokat kíván. Számítsába kell venni például, hogy a jelen­legi életszínvonal lehetővé tenné, hogy a vá­sárlóknak egy rétege a régebben vásárolt és ma már korszerűtlen rádióját, televízióját, mosó­gépét stb. szívesen kicserélné, anyagi helyzete ezt lehetővé tenné. De ezt csak akkor teszi meg, ha ezekből a készülékekből megfelelő a választék, a kínálat és jó a kereskedelmi pro­paganda. A forgalmazás 1971. évi tapasztalatai rövi­den abban foglalhatók össze, hogy a kereske­delemnek tudomásul kell vennie, hogy a jelen­legi és a jövőbeni életszínvonal, az általánosan jó ellátási körülmények mellett a lakosság ál­talában csak igényeinek megfelelő fogyasztási cikkeket vásárol. S ez a helyzet másfajta ke­reskedelmi gyakorlatot, értékesítési politikát kíván. Új jelenség volt a múlt évben, hogy a közü­leti forgalom évek óta tartó gyors emelkedése megállt, s a közületi forgalom növekedésének mértéke nagyjából azonos a kiskereskedelmi forgalom átlagos növekedésével. Például a ru­házati kiskereskedelem közületi forgalma 1970- ben az előző évhez képes 31 százalékkal, 1971- ben 13 százalékkal, a vegyesiparcikk kiskeres­kedelemben az előző évi 33 százalékkal szem­ben 14—15 százalékkal emelkedett. Az eddigi tendencia megváltozásának okát ma még nem lehet pontosan meghatározni, s azt sem, hogy folytatódik-e, vagy sem. Való­színű, hogy jelentősen befolyásolja a vásárlá­sokat az a körülmény, hogy a közületek fej­lesztési lehetőségei, anyagi alapjai korlátozód­tak. Évek óta — és 1971. évben is — a szövet­kezeti kereskedelem csaknem minden árufőcso­portban nagyobb ütemben növelte forgalmát, mint az állami kiskereskedelem. A lakossági és közületi fogyasztásra kerülő áruk ma már több mint egyharmadát a szövetkezetek jut­tatják el a vásárlókhoz. A szövetkezeti szek­tor gyorsabb fejlődésében a következő ténye­zők játszanak szerepet. A vidéki lakosság jövedelmének növekedése általában gyorsabb ütemű volt az utóbbi évek­ben, mint a városi lakosságé, miközben az or­szág 3200 helységéből közel 3 ezerben — itt él a lakosságnak körülbelül fele — a kereske­delemnek csak a szövetkezeti szektora van jelen. Ezenkívül a szövetkezetek rugalmasan, gyorsan alkalmazkodtak a változó kereslethez, ami a szövetkezetek vezetését, illetve vezetőit dicséri. A szállítási szerződések jelentősége és az import­­lehetőségek az árubeszerzésnél Az 1972. évre vonatkozó népgazdasági terv­számítások szerint a kiskereskedelmi árufor­galom a lakosság pénzbevételeivel azonos ütem­ben, folyó áron mintegy 9 százalékkal emel­kedik. Ezen belül az élelmiszer- és vendéglátó­ipari vállalatok értékesítésének 8, a ruházati kiskereskedelem 5­—5,5, a vegyesiparcikk kis­kereskedelem 12—13 százalékos növekedésével számolunk. A belkereskedelmet irányító szerveknek, a kereskedelmi és szövetkezeti vállalatoknak a szükséges kínálati viszonyok biztosítása érde­kében ez évben is kétirányú tevékenységet kell kifej­teniök, két vonatkozásban felelősek az ellátásért. Az egyik: megalapozott igényeik­kel, rendeléseikkel ösztönözniök kell a ter­melést, a külkereskedelmet a belföldi ellátás­hoz szükséges cikkek gyártására, illetve beho­zatalára. A kereskedelem másik kötelezett­sége annak megszervezése, hogy az igények­nek megfelelő fogyasztási cikkek folyamatosan és zavartalanul eljussanak — a forgalmazás csatornáin — a felhasználókhoz, szűkebben ér­telmezve a lakossághoz. 1968-ig az áruk útját a termelőtől a felhasz­nálóig a népgazdasági és a vállalati tervek, az abban foglalt utasítások, „kényszerpályák” határozták meg. Az új gazdaságirányítási rendszerben arra alapoztunk, hogy a többcsa­tornás, a korszerűsített termékforgalmazási rendszeren keresztül — a gazdasági ösztönzők és szabályozók hatására — az áru éppen úgy, sőt gyorsabban és rugalmasabban eljut a fel­használóhoz, a fogyasztóhoz, mint a tervuta­sítások segítségével. A négy év tapasztalatai azt bizonyítják, hogy ez a feltevés majdnem teljes egészében igazolódott. Nem kevés azon­ban az olyan tapasztalat, hogy egyes cikkek­ből ellátási zavarok keletkeztek, noha azokat megtermelték, behozták (vagy megtermelhet­nék és importálhatnák) és mégis hiányoztak a kínálatból. Többször és több megközelítésben vizsgál­tuk ezt a problémát. A vizsgálatok azt bizo­nyítják, hogy ilyen jellegű ellátási zavarok

Next