Kereskedelmi Szemle, 1995 (36. évfolyam, 1-12. szám)

1995-03-01 / 3. szám

Infrastruktúra Az országos helyzethez hasonlóan, Baranya me­gye és különösen az ún. válságtérség gazdasági­társadalmi felemelkedésének döntően meghatározó tényezője az infrastruktúra fejlesztése. Az évezred végéhez közeledve ez jogos lakossági elvárás, de alapvető igényként merül fel a gazdaság bármely ágába befektetni szándékozó részéről, il­letve a korszerű turizmus fejlődésének is meghatá­rozó faktora a kor követelményeinek megfelelő, európai szintű műszaki infrastruktúra megléte. Nem lehet a turizmus fejlesztéséről és lehetőségei­nek jobb kihasználásáról beszélni anélkül, hogy gyors ütemben alapjaiban ne változzék a térség megközelítési lehetősége. E vonatkozásban kormányzati feladat • A 6. sz. főút korszerű nyomvonalon történő megépítése a központilag beütemezett időpont előtt. (A kijelölés ugyan megtörtént, de a közleke­dési koncepció ennek realizálását az ezredfordulón túlra ütemezi.) • Rövid távon biztosítani szükséges Pécs- Pogány repülőtér nemzetközi (középgépes) fogadá­si lehetőségeit. • Meg kell oldani Pécs közvetlen nemzetközi (nyugati irány) vasúti összeköttetésének lehetősé­gét, ez nemcsak menetrendi kérdés, hanem a pálya és a vasúti kocsik korszerűsítését is jelenti. • Az útalapból elkülönített rendelkezésre álló pénzeszközökből központi támogatással létreho­zandó kerékpárutak országos sorrendjében e térség lehetőségeinek prioritást kell biztosítani. Döntően önkormányzati (helyi és megyei) feladat • A 66-os út térségi szerepének jobb kihasználá­sára korszerű komplex megállóhely kialakítása szükséges. El kell érni, hogy ez az út a Balatonnal jól működő szerves turisztikai kapcsolatot teremt­sen. Ebben rendkívül fontos szerepet szánunk az érintett Tourinform irodák együttműködésének is. A térségen belüli kisebb jelentőségű, de a turiz­mus szempontjából igen fontos utak folyamatos minőségi javítása. • A feltárt egyéb, infrastrukturális hiányossá­gok felszámolása elsősorban a szennyvízelvezetés és a telefon bővítése. • Nagy gondot és anyagi erőket kell fordítani a térség jelentős vonzerejének (mesterséges tavak) megújuló fenntartására. • Az erdei infrastruktúra (esőbeállók, tűzrakók, jelzett utak stb.) jobbítása. Termékfejlesztés — programszervezés Egy település, kisrégió vagy térség idegenforgal­mi kínálatánál meghatározó, hogy az országos és nemzetközi idegenforgalmi piacon milyen konkrét ajánlatokkal tud megjelenni. Ez meghatározott időszakra (1 nap, 2 nap, 1 hét stb.) részletesen kidolgozott programot, elszállásolást, étkezést, egyéb szolgáltatást stb. jelent, és már ár (részvételi díj) is hozzá van rendelve. A turizmus piacán vonz­erőt nem lehet eladni nagy tömegben, csak progra­mot. A térség egyik gyenge pontjának tekinthető, hogy számos, már eddig is feltárt és még további idegenforgalmi értékkel, vonzerővel rendelkezik ugyan, a ténylegesen elérhető kínálat, a kidolgozott program azonban rendkívül szűkös, „elavult”. A jövő alapvető feladata az ezen a területen történő előrelépés, komplex termékek előállítása és ajánlá­sa. A termékfejlesztés teendői az alábbi főbb tevé­kenységcsoportok köré csoportosítandók: • kultúrturizmus (komplex rendezvények, fesztivá­lok stb.); • sportturizmus (természetjárás, kerékpározás, lo­vaglás, vadászat); • falusi turizmus (sport, folklór); • egészségturizmus; • ifjúsági turizmus. A vonzó termék, eladható package összeállításá­nak különösen hangsúlyt ad a közelgő millecente­­náriumi évforduló, a térségen belül Pécsvárad eszmei központtal. A termékfejlesztés-programszervezés döntően vállalkozói feladat, ennek elősegítése, támogatása azonban szükséges: • a települési önkormányzatok részéről, akik ösztö­nözzék és koordinálják az adott település egysé­ges, komplex kínálatának összeállításait; • a megyei önkormányzat részéről, amely az egy kisrégióba, térségbe tartozó települések kínálatát összehangolja, segít a szakmai munkában; • a turizmusban érdekelt vállalkozások szövetsége­inek, a Kamarának feladata a szakmai segítség­­nyújtás a települések termékfejlesztő, kialakító munkájához; • az OIH részéről anyagi és szellemi segítség szük­séges a termékfejlesztéshez, programszervezés­hez. PR- és marketingtevékenység A piacképes turisztikai termékeknek megfelelő publicitást, a potenciális utazók, érdeklődők (ha­zaiak és külföldiek egyaránt) körében széles körű ajánlást kell biztosítani. Az e téren szükséges tevé­kenység az alábbi 3 nagy területet öleli fel: 1. A vizsgált térség, kisrégiók és települések álta­lános Public Relations, PR (kapcsolatszervezés, 34

Next