Kereskedelmi Szemle, 1995 (36. évfolyam, 1-12. szám)
1995-03-01 / 3. szám
Infrastruktúra Az országos helyzethez hasonlóan, Baranya megye és különösen az ún. válságtérség gazdaságitársadalmi felemelkedésének döntően meghatározó tényezője az infrastruktúra fejlesztése. Az évezred végéhez közeledve ez jogos lakossági elvárás, de alapvető igényként merül fel a gazdaság bármely ágába befektetni szándékozó részéről, illetve a korszerű turizmus fejlődésének is meghatározó faktora a kor követelményeinek megfelelő, európai szintű műszaki infrastruktúra megléte. Nem lehet a turizmus fejlesztéséről és lehetőségeinek jobb kihasználásáról beszélni anélkül, hogy gyors ütemben alapjaiban ne változzék a térség megközelítési lehetősége. E vonatkozásban kormányzati feladat • A 6. sz. főút korszerű nyomvonalon történő megépítése a központilag beütemezett időpont előtt. (A kijelölés ugyan megtörtént, de a közlekedési koncepció ennek realizálását az ezredfordulón túlra ütemezi.) • Rövid távon biztosítani szükséges Pécs- Pogány repülőtér nemzetközi (középgépes) fogadási lehetőségeit. • Meg kell oldani Pécs közvetlen nemzetközi (nyugati irány) vasúti összeköttetésének lehetőségét, ez nemcsak menetrendi kérdés, hanem a pálya és a vasúti kocsik korszerűsítését is jelenti. • Az útalapból elkülönített rendelkezésre álló pénzeszközökből központi támogatással létrehozandó kerékpárutak országos sorrendjében e térség lehetőségeinek prioritást kell biztosítani. Döntően önkormányzati (helyi és megyei) feladat • A 66-os út térségi szerepének jobb kihasználására korszerű komplex megállóhely kialakítása szükséges. El kell érni, hogy ez az út a Balatonnal jól működő szerves turisztikai kapcsolatot teremtsen. Ebben rendkívül fontos szerepet szánunk az érintett Tourinform irodák együttműködésének is. A térségen belüli kisebb jelentőségű, de a turizmus szempontjából igen fontos utak folyamatos minőségi javítása. • A feltárt egyéb, infrastrukturális hiányosságok felszámolása elsősorban a szennyvízelvezetés és a telefon bővítése. • Nagy gondot és anyagi erőket kell fordítani a térség jelentős vonzerejének (mesterséges tavak) megújuló fenntartására. • Az erdei infrastruktúra (esőbeállók, tűzrakók, jelzett utak stb.) jobbítása. Termékfejlesztés — programszervezés Egy település, kisrégió vagy térség idegenforgalmi kínálatánál meghatározó, hogy az országos és nemzetközi idegenforgalmi piacon milyen konkrét ajánlatokkal tud megjelenni. Ez meghatározott időszakra (1 nap, 2 nap, 1 hét stb.) részletesen kidolgozott programot, elszállásolást, étkezést, egyéb szolgáltatást stb. jelent, és már ár (részvételi díj) is hozzá van rendelve. A turizmus piacán vonzerőt nem lehet eladni nagy tömegben, csak programot. A térség egyik gyenge pontjának tekinthető, hogy számos, már eddig is feltárt és még további idegenforgalmi értékkel, vonzerővel rendelkezik ugyan, a ténylegesen elérhető kínálat, a kidolgozott program azonban rendkívül szűkös, „elavult”. A jövő alapvető feladata az ezen a területen történő előrelépés, komplex termékek előállítása és ajánlása. A termékfejlesztés teendői az alábbi főbb tevékenységcsoportok köré csoportosítandók: • kultúrturizmus (komplex rendezvények, fesztiválok stb.); • sportturizmus (természetjárás, kerékpározás, lovaglás, vadászat); • falusi turizmus (sport, folklór); • egészségturizmus; • ifjúsági turizmus. A vonzó termék, eladható package összeállításának különösen hangsúlyt ad a közelgő millecentenáriumi évforduló, a térségen belül Pécsvárad eszmei központtal. A termékfejlesztés-programszervezés döntően vállalkozói feladat, ennek elősegítése, támogatása azonban szükséges: • a települési önkormányzatok részéről, akik ösztönözzék és koordinálják az adott település egységes, komplex kínálatának összeállításait; • a megyei önkormányzat részéről, amely az egy kisrégióba, térségbe tartozó települések kínálatát összehangolja, segít a szakmai munkában; • a turizmusban érdekelt vállalkozások szövetségeinek, a Kamarának feladata a szakmai segítségnyújtás a települések termékfejlesztő, kialakító munkájához; • az OIH részéről anyagi és szellemi segítség szükséges a termékfejlesztéshez, programszervezéshez. PR- és marketingtevékenység A piacképes turisztikai termékeknek megfelelő publicitást, a potenciális utazók, érdeklődők (hazaiak és külföldiek egyaránt) körében széles körű ajánlást kell biztosítani. Az e téren szükséges tevékenység az alábbi 3 nagy területet öleli fel: 1. A vizsgált térség, kisrégiók és települések általános Public Relations, PR (kapcsolatszervezés, 34