KERESZTÉNY MAGVETŐ • 1893

2. füzet - Melyik az igazi tudomány? II. értekezés. Vallás és Philosophia. Dr. Brassai Sámuel

KERESZTÉNY MAGVETŐ. XXVIII. évf. Mártius—Április, 1893. 2-ik füzet. Melyik az igazi tudomány? II. értekezés. Vallás és Phosopithia. Hogy közbeszőtt magyarázatok nélkül érthető legyen, a mit mondani szándékszom, kénytelen vagyok arra a 12 pontra hivatkozni, a melyet a K. Magvető XXII. évf. 6. füzetében „Melyik az igazi tudomány" czímű czikkben tettem közzé. Mindazáltal, nem tehetvén fel, hogy minden hallgatómnak ele­ven emlékezetében forogjon az idézett czikk, szabadjon ismételni pár pontot kivonatban. 4. Az én­nek más szóval: lelkünknek azt a hatóságát, melynél fogva akár testünk, akár a külvilág működésében változást bir okozni akarat­nak nevezem; felteszem, hogy más mindenki. 6. Az a mi változást, illetőleg mozgást, idéz elő, erő­nek ne­vezzük. Az akarat tehát erő. 8. 9. De erek a testi érzelmek, vágyak, indulatok, szenvedélyek is, a­melyek mind egymással mind az akarat­ta­l számtalanszor küzdenek s a győzelem eredménye a cselekvény, és jelesen az akarat és a testi erők közti küzdelemben, ha az akarat győz, eredménye erkölcsi cselek­mény, sőt határozottabban mondva : erkölcsileg jó cselekvény. 10. A mondott küzdelem: erény (Virtus) még akkor is, ha egy vagy más okból nem végződik az akarat diadalával. Az idézett helyen s másutt is nyilvánított nézeteim összege oly gúlát alkot, a­mely erős, mint a „Sión hegye!" Alapja az, hogy öntudatunk magát és testét és mindkettőjük erejeit teljes bizony­sággal ismeri. Tetőpontja: az akarat és testi erők közti küzdelem. De már most az a kérdés, hogy „mi haszna ennek a gúlának?" Mert nem ismerek fontosabb közmondást ennél: „Nisi utile est quod facimus, stulta est gloria." x) Aztán az is meg van írva. Ha nincs haszna amit mivelünk, hiába dicsekszünk vele. Phaedrus III. 17.

Next