KERESZTÉNY MAGVETŐ • 1974

3. szám - KÖNYVSZEMLE

• Menyhárt árultatásáról, mellyel elszakad a második választott János királtul, melyet sokáig unitárius szerző művének tartottak s feltehetőleg 1566-ban írták. Újabb igazolások szerint szerzője Bornemisza Péter. A drámát Karádi Pál unitárius prédikátor nyomtatta ki Abrudbányán 1569-ben. ... . . azért gondolom — írja Karádi —, hogy kinyomtassam, hogy mindenek ezt látván példát vegyenek ebből az áruitatásnak eltá­voztatására ..." VESZELOVSZKY IVÁN Sommer János halálának négyszázadik évfordulójára figyelmeztet Dankanits Ádám (is) A Hét 1974. augusztus 9-i, 32. számában. „Jó költő volt, de rossz keresztény" — idézi Sommer életrajzíróját, Seivertet, aki ezzel a sommás ítélettel intézte el „a hazai radikális gondolkodás" egyik­­ előfutárát. Négyszáz évvel ezelőtt esett a Kolozsvárt dúló pestis áldo­zatául, röviddel azután, hogy versben figyelmeztette Istent: ne pusz­títsa el az embereket, mert nem lesz, aki imádja! A német nyelvű verset Gál Kelemen is közli A kolozsvári unitárius kollégium története című munkájában (Kolozsvár, 1935. II. 367), s Borbély Istvánnak a Keresztény Magvetőben megjelent tanulmánya (A mai unitárius hit­elvek kialakulásának története. 1924. 54—59) nyomán elmondja, hogy Sommer János az Odera melletti Frankfurtban tanult, költészettel és zenével foglalkozott. Huszonegy éves korában mint katona került Herak­lit Despot vajda, moldvai fejedelem szolgálatába, majd Cotnari­ ban létrehozta az első moldvai latin iskolát. Amikor a bojárok elűzték a vajdát, Sommer Erdélybe menekült. 1565-ben a brassói gimnázium igaz­gatója, két év múlva Besztercére ment igazgatónak, ahonnan az 1569. évi nagy vallási mozgalmak Kolozsvárra vonzották. 1571-től haláláig volt az unitárius főiskola igazgatója, a hagyomány szerint Dávid Ferenc egyik leányát vette feleségül. János Zsigmond felett tartott klasszikus latinsággal megírt emlékbeszédet. Dankanits idézett cikkében így jel­lemzi Sommert: „Gondolkodása egészében a deizmus felé tart." S ha csak nem egy szokványos fordulatról van szó abban a verssorában, amelyben megállapítja, hogy „általa fizetett katona kezétől hal meg a paraszt", úgy ez a sor arról tanúskodik, hogy Sommer közel állt a társadalmi összefüggések dialektikus megértéséhez. Harminc egynéhány éves volt, amikor meghalt. Seivertet parafrazálva, „jó költő és merész gondolkodó" volt. Annak tartotta a kortárs és a későbbi európai szellem egyaránt. * Kitűnő tanulmányt közölt Im­reh István egyetemi előadótanár A székelykeresztúri múzeum emlékkönyvében (melyet Hargita megye Szo­cialista Művelődési és Nevelési Bizottsága adott ki; különlevonat, 1974. 191—205) Ősök és erkölcsök Keresztúr-fiúszékben címen. A Románia Szocialista Köztársaság Akadémiájának kolozsvári történeti levéltárában fellelhető Matskási család levéltárában megőrzött egyik jegyzőkönyv alapján bemutatja, hogy milyen volt Keresztúr­ fiúszék 38 településének erkölcsrendészeti helyzete 1823-ban. Mivel ezeknek a községeknek több­sége unitárius lakosságú, figyelemreméltó, hogy az összeírás alkalmával mennyi garázdát, tolvajt és prédát, hit s tisztelet nélkül élőt, valamint

Next