Hajtatás, Korai Termesztés 32. (2001)

2001 / 1. szám - Terbe István: Fejlesztési elképzeléseim

Fejlesztési elképzeléseim Dr. Terbe István egyetemi docens, tanszékvezető 2000. október 1-jén bízott meg a Szent István Egyetem Kertészettudományi Kar dékánja a Zöldség­termesztési Tanszék vezetésével. Több mint 30 éve dolgozom a tanszéken, ez alatt, mint tanársegéd és adjunktus irányítottam a intézeti kísérleti munkákat, később, mint docens a tanszéken folyó szaktanácsadást szerveztem, tantermi és terep­gyakorlatokat vezettem, előadásokat tartottam, túlzás nélkül mondhatom, hogy a tanszéken folyó valamennyi munkában részt vettem, és ilyen téren több-kevesebb tapasztalattal is rendelkezem. Mégis szeptemberben, amikor rám esett a tanszékve­zetői választás, kicsit megijedtem a kihívástól, nagynak tűnt a feladat és az azzal járó felelősség. Nem egy szürke, a szakma számára ismeretlen tanszéket kellett átvennem, olvasóink bizonyára még jól emlékeznek azokra a tudós kollégákra, akik ebben az intézetben dolgoztak, csak hogy néhány olyan nevet említsek, mint Somos Andrásé, aki a hazai zöldség­­hajtatás megalapítója volt, vagy Balázs Sándor akadé­mikusét, aki oktató, szervező és kutató munkájának köszönhetően tízszeresére nőtt egy évtized alatt a hazai gombatermesztés és alapanyag-gyártás. De sorolhatnám Kóródi Lászlóét, aki holland mintára a hazai zöldség­termesztési szaktanácsadást építette fel, vagy a nemrég elhunyt Túri István kollegámét, aki az első fehér hibrid paprikafajtákat nemesítette. Ők nemcsak kiváló kutatók voltak, de nagyszerű tanárok is, túlzás nélkül mond­hatom, hogy iskolát alapítottak, ahol magam is tanul­tam, nevelkedtem. Vajon én ezek után mire leszek képes? Eleget tudok-e tenni annak a nagy elvárásnak, amelyet majd joggal kérnek számon munkatársaim, a hallgatóság, az Egyetem és a Kar vezetősége, és nem utolsó sorban az egész zöldségtermesztő szakma? Ezek a gondolatok foglalkoztattak, amikor összeállítottam a Zöldségtermesztési Tanszék irányítására és további munkájára vonatkozó terveimet és elképzeléseimet, amelyekkel ez úton lapunk olvasóit is szeretném meg­ismertetni. Magyarországon a kertészeti termőfelület a mezőgazdaságilag hasznosított területnek mindössze 3,2%-a, ugyanakkor a mezőgazdaság termelési értéké­nek közel 15%-át teszi ki. A kertészeten belül a zöld­ségtermesztési ágazat a megtermelt értéknek valamivel kevesebb, mint a felét adja, évi 500 millió dollár export aktívummal járul az ország külkereskedelmi mérle­gének kedvező alakulásához. Várhatóan ez a részarány az EU csatlakozással tovább fog növekedni, mivel a zöldségtermékek esetében — szemben más mezőgaz­dasági termékekkel — nincsenek a termelésre vonatkozó korlátozások. A zöldségtermesztés tehát nagyon intenzív, kis területen nagy termelési értéket előállító, sok élő munkát lekötő, és ezért a vidék foglalkoztatása szem­pontjából jelentős ágazat, fejlesztése az ország számára fontos gazdasági érdek. A jelenleg is nagyütemben folyó, és a jövőben várhatóan még inkább felgyorsuló technikai, technológiai fejlesztések, az ágazathoz kapcsolódó marketing elvárások, a kiváló minőség iránt fokozódó igény, és az egyre szigorúbb gazdasági feltételek, a felsőszintű szakképzést egyre nagyobb feladatok elé állítja. A Szent István Egyetem Kertészettudományi Karának, mint a Kertészeti és Élelmiszeripari Egyetem jogutódjának, amely intézet ezen a téren korábban is fontos feladatokat látott el, ezeknek a követelményeknek meg kell felelnie, és ezen a téren a jövőben is meghatározó munkát kell végeznie, így a zöld­ségtermesztést irányító szakemberek és vezetők képzésében, a zöldségtermesztő ágazat kutató, fejlesztő és szaktanácsadó munkájában, mint ahogy az korábban is történt, a legilletékesebb intézmé­nynek, a Kertészettudományi Kar Zöldségtermesz­tési Tanszékének kell a vezető szerepet vállalnia. Oktatással kapcsolatos terveim: A Tanszék elsődleges és legfontosabb feladatának - amely érdekében minden más tevé­kenységet alá kell rendelni - az oktatást tartom. A legkorszerűbb oktatási technikai lehetőségek hasz­nálata mellett is, meghatározónak tartom a tananyag jó átadása és a egyéniség formálása érdekében, a tanár és a hallgató közötti személyes kapcsolatot előadások, tantermi és terepgyakorlatok, konzultá­ciók formájában. A zöldségtermesztési alapismereteket, a nálunk termeszthető zöldségnövények és gombák botanikai ismertetését, ökológiai igényük és ter­mesztés technológiájuk oktatását továbbra is a főkollokvium keretében, a Tanszék által kialakított, és jól bevált tematika szerint tervezem megvalósí­tani. A tananyag statikus részét (botanikai ismere­tek, környezeti igény) nem, de a gyorsan változó, technológiára vonatkozó részeket (pl. fajtakérdés, a piaci igény, gazdasági vonatkozások, stb.) folyama­tosan, egy-két évenként kívánom fejleszteni, erre jó lehetőséget nyújt az oktatási anyag számítógépes nyilvántartása. Az egységes anyagismertetést és számonkérést, amit alapkövetelménynek tartok az oktató kollégák esetében, a közös tananyagfejlesztés jól szolgálná. Az előadásokat továbbra is a témát legjobban ismerő kollégák tartanák, szükség szerint egy-egy külső előadó bevonásával. A Tanszék mun­katársai által írt tankönyveket, mint az eddigi gya­korlatban is 4—5 évenként tervezem felfrissíteni. A tantermi gyakorlatok (szemináriumok) elsődleges céljának a termesztés­technológiai mód­szerek és azok változásainak ismertetését tartom. A gyakorlatok lebonyolításába és megvalósításába az oktatók mellett, a doktorandusz hallgatókat is sze­retném bevonni. Annak érdekében, hogy a tantermi kiscsoportos foglalkozások (gyakorlatok) ne az elő­adások ismerése legyen, minden technikai lehető­séget meg fogok ragadni és ki fogok használni (pl. diavetítés, növény- és fajtaismeret, műszerek és eszközök bemutatása, tablók készítése). A tantermi

Next