Kincskereső, 1985 (12. évfolyam, 1-9. szám)

1985-02-01 / 2. szám

- Téved, aki azt hiszi... - mondta keményen, majd elhallgatott, mint aki érdekes ol­vasmányra bukkant, így ült a feszült csöndben egy ideig, majd ismét fölemelte a fejét: - ... nem, nem barátocskáim, abból nem élünk meg, hogy ugrálgatunk a színpadon, meg­tanuljuk azt a kis szerepet, aztán valahogy majdcsak eltelik a tanév. Nem, barátocskáim! A tanuló első és legfontosabb kötelessége a tanulás. Hetes! Teri felugrott ijedten. -Jelen... - Olvassa el ott azt a feliratot! Jó hangosan! -Jó tanulással ötéves tervünk sikeréért - kántálta Jankovics Teri. - Leülhet. Na, erről van szó! A tanulmányi munkát se lehet elhanyagolni. Majd most meglátjuk, ki hogyan készült például a mai órára. Csókás! Koller! ,Jaj! Engem szólít. Méghozzá evvel a... Most aztán jól nézek ki. Éppen csak átfutot­tam a kémiát, magyarból se tudom a verset. Ez meg itt bizonyosan fújja a martinkemen­cét... Bár ő is elég sápadtan tekintget. Talán azért, mert kettőnket szólított egyszerre. Hogy lehet így felelni?”­­ ... Elindulnak hátulról - mutogatott Kovács -, és szépen előre haladva összeszednek minden kémia könyvet és füzetet. Értve vagyok? A sajátjukat is hozzák, természetesen. Ide fölrakják az asztal sarkára... Úgy, úgy élénkebben! És mindenkiét... A végén majd ki lesz osztva... Nem tudtuk, mi sül ki ebből, de csináltuk lelkesen. Nem felelni szólított hát, s ez a fontos. - Ezekből a lapokból mindenkinek osztanak egyet... - intézkedett tovább. - A jobb felső sarkába mindenki fölírja a nevet. Értve vagyok? Jobb felső sarok — név... Saját név, persze, nem a szomszédé... A további feladat egyszerű. Csak emlékezetbe kell idézni a könyv százhuszonharmadik oldalán levő ábrát... Na, megvan? Úgy van, a martinke­mence elvi vázlata van ott. Ezt rajzolja mindenki. Lesés, kandikálás, sutyorgás nincs! Akit rajtakapok, elégtelen. De jó, ha annyival megússza! Értve vagyok? Hetest az kap­hat, aki nem csak jól, de szépen is dolgozik. Vonalzó használatát éppen ezért engedélye­zem... Befejezi a zörgést! Indulhat... Tologattam a tolltartó kihúzható fedelét, mint vonalzót sebesen, meg is húztam a kon­túrokat hamar, de bizony a kitöltésével gondban voltam. Jól emlékeztem az aprólékosan megrajzolt téglasorra, az égést jelképező gomolyagra, csak éppen a lényeget nem tudtam felidézni, túl kevés időt töltöttem én ahhoz tegnap a kémia könyv fölött. Rajzolgattam hát türelmesen és gyönyörűen az aprócska téglákat. Két szemmel Miska felé sandítottam, de bizony onnan se leshettem el a nagy titkot. A szomszéd ugyanis még addig se jutott, mint én. Csupán egy égre szökő nagy kéményt rajzolt, annak a tégláit kockázgatta ugyan­csak ráérősen. Előttünk két sorral a tömzsi Tóth és Róvó Sanyi ült. Sanyi nekigörnyedve dolgozott, Tóth azonban a mennyezetet bámulta, mintha onnan várná a segítséget. Fi­gyeltem őket a feltámasztott tenyerem árnyékából, s láttam, hogy Tóth most Sanyi felé hajol, az meg kissé balra tolja a lapját, de közelebb is csúszik vdamicskét. -Róvó és Tóth! Hozzám! - csattant váratlanul Kovács hangja. Ijedtemben én is vé­gigrántottam a ceruzát a lapon, de mások is így járhattak, mert az egész osztály megreb­bent hirtelen akár a csirkék, ha kánya rikkant fölöttük. A két fiú kiment, álltak lehajtott fejjel a dobogó előtt. - Csalunk? Kukucskálunk? Összedolgozunk? Megmondtam, hogy nem kalákában készül a rajz, barátocskáim... - A tanár fölállt, elsétált a két bűnös előtt zsebre tett kéz­zel. Jobb kezét hirtelen kirántotta, mire Sanyiék egyszerre kapták tenyerüket az arcuk elé, várva a minden bizonnyal elcsattanó pofont. - Neeem, barátocskám! Nem kell ijedezni... Én nem szeretem az igazságtalanságot... Egyikük nagyobbat kaphatna, mint a másik... Az pedig nem helyes, mert egyformán vétkesek. S különben is: barátkoztak, barátkoztak, úgy látom, jó barátok, hát intézzék el egymás között... Nézett a két kiszólított bambán, s néztük mi is mindannyian, hogy vajon ez mit je­lent? Kovács hamarosan megmagyarázta.

Next