KIs Ujság, 1920. október (33. évfolyam, 232-258. szám)

1920-10-20 / 248. szám

»Csonka Magyarország — nem mai Egész Magyarország - mennyország !« LEQWÁBB. Tüntetés Vilmos császár mellett Berlin, okt. 19. Néhány száz német alattvaló, akik kelet ázsiai internáltságból most tértek vissza, a hamburgi főpályaudvaron a kö­zönsége arra akarták rábírni, hogy tüntetést rendezzen Vilmos császár szabadonbocsátásáér­t és ha kell, ki­szabadná mert. Azt hangoztatták, hogy­ a hamburgiak egész Észak- Németországban agitáljanak a császár kiszabadítása érdekében. A közönség nem követte fölhívás­sukat. A jóvátétel kérdése: Zürich, okt. 19. A jóvátétel kér­désében folytatott angol-francia tárgyalások jegyzékváltása tovább folyik Paris és London között. Az angol kormány válaszjegyzékét teg­nap reggel adták át a francia kül­ügyminisztériumnak. A francia sajtótudósításokból arra lehet kö­vetkeztetni, hogy a jegyzék hatig­ja meglehetősen éles. A jelek arra mu­tatnak, hogy a nézeteltérések Paris és London között még nem szűntek meg egészen. Az ipar fokozatos államosítása Brüsszel, okt. 19. (Havas.) A Szakszervezeti kongresszus egyhan­gúlag az ipar fokozatos államosítása mellett foglalt állást. Az államosí­tandó iparágak közt elsősorban a vasutakat, a hajózást, a szénbányá­­szatot, világítási üzemeket és erő­műveket, továbbá a biztosítási ügyet, a hitelintézeteket és a ban­kokat említik. (M. T. I.) Ínségmunkák Angliában. London, okt . 19. A munkanélkü-T. I.) A szovjet zsarnoksága. Páris, okt. 19. (Havas.) Péter­­várról és Moszkvából ma est­e 111 francia érkezett meg. Köztük van Malgeei murmani francia konzuli ügyvivő, aki a «Pet­it Párisien» munkatársának elmondta, hogy Oroszországban a szovjet zsarnoki uralma a társadalmi osztályokat mind elkeseredetté teszi. A parasztok és a munkások nagy tömegei, vala­mint a kereskedelmi körök és az intelligencia határozottan a bolse­vikek ellen vannak, ezek azonban a nép passzivitása folytán még so­káig uralmon maradhatnak. (M. a­. L) •­ . t El akarta vágni a felesége nyakát Repülő „villamoskocsik" Budapest fölött A légi forgalom kiépítése. — Nagy reformok a főváros közleke­­désügyében. - Hat korona lesz egy út az autóbuszon - Új föld­alatti hálózat, gyorsvasút, olcsó autótaxi. — Mi tesz a vilam­onokkal ? A „Kis Újság*" tudósítójától. Nincsen nap villamosbaleset nél­kül, az emberek hatalmas fürtökben lógnak a szorongásig megtömött kocsikban, a konflis, autótaxi meg­fizethetetlenül drága, a földalatti villamosban csak összecsakgatott ruhák árán lehet utazni, omnibusz csak óránként akad egy-egy, Bu­dapest közleke­désügye példátlanul kétségbeejtően rossz állapotban van. Pedig egy nagy város életében semmi sincs tán olyan fontos, mint a közlekedésügy. Az ideális a nyu­gati metropolisok politikája, hogy egyazon útvonalon négyféle járatot is tart fenn: földalatti és földfölötti villamos, magasvasút és autóbusz. Lehet válogatni! S egy nagyváros lázas, lüktető üzemében fölbe­csül­­hetetlen kár, ha félórákat kell ácso­­rogni a villamosmegállóknál, vagy ha órás nagy utakat gyalogezerrel kell megtenni. A főváros közlekedési ügyosztá­lya élére most Till Antal tanácsnok személyében egy olyan európai lát­­­körű, kiváló szakember került a minapi tanácsnokválasztás során, kinek személye biztosítékul szolgál­hat félig-meddig arra, hogy Buda­­rest lerongyolódott, mostoha köt­­ekedésében korszakos reformok fognak hamarosan megvalósulni és az újjászülető Magyarország újjászü­lető ifjú fővárosának jövendő köz­lekedésügye bátran a nyugati nagyi­városok hasonló intézményei mellé­­ lesz állítható. A Kis Újság munkatársa ma fel­kereste Till Antal tanácsnokot, ki bőséges programjának, terveinek gazdag tárházából a legközelebbi teendőit a következőkben fejtette ki: A villám­osvasutak kérdése.­­ A közlekedés terén e pillanat­ban a legfontosabb probléma a bu­dapesti és budapest-környéki összes villamosva­sutak ügyének rendezése. E hatalmas probléma háromféle­­képen tudható meg. Vagy visszaadjuk a villamosokat a rész­vényeseknek,­­ ez azonban úgy technikailag, mint pénzügyileg le­hetetlen e pillanatban. Vagy egy má­sik megoldás, hogy a keleti közle­kedést vagy a főváros, vagy az állam■ házi kezdésbe vegye. A­%­ állam erre semmiképen sem hajlandó, a fő­város még nem döntött e kérdés­ben. Végül egy harmadik mód, hogy egy új alakulat vegye kezébe a közeli közlekedést. Erre nézve van­nak már konkrét ajánlataink is. Megindul az autóbusz.­ ­ Bármilyen módon, azonban ezt a kérdést rendezni kell, mert addig a villamosközlekedés nem javulhat meg gyökeresen. Sajnos az év végéig ezt megoldani semmiesetre sem­ lehet. Hamarább reméljük meg­oldani az autóbuszjáratok megindí­tásának kérdését, bár ennek is nagy akadályai vannak­ még.. Tizenegy kocsink útra készen áll a garázsban, de a benzin,', mely az üzemi költ­ségek négyötödrészét­ teszi ki, oly aránytalanul drága, hogy csak igen magas viteldíjjal tudnák üzembe­­helyezni az autóbuszokat. Most azonban kilátás van valami olyan megoldásra, mellyel hat koronára tudnák leszorítani egy autóbusz­­menetjegy árát. Ámde most nem tudjuk meghatározni, merre közle­kedjenek a kocsik, amert a kerekek az útburkolat kockaköveit tönkre­teszik. Az eddigi tervek szerint a két pályaudvar között, a Baross-tér, Rákóczi­ út, Körút, a Nyugati pál­­yaudvarig fognak menni az autó­buszok.­­ További terveink, hogy le­szállítsuk az autótaxik árát, tovább­­fejlesszük a földalatti villamosháló­zatot és megépítsük a környék szá­mára a gyorsvasutat, mit már oly régen meg akarunk csinálni. S bár egyesek mosolyognak rajta még, én igen nagy jövőjét látom a légi forgalomnak is. Ha Budapest nem­zetközi kikötő lesz, akkor a légi for­galom, az idegenforgalom és levél­­posta forgalom szempontjából rend­kívül fontos lesz a mi számunkra. A légi közleke­dés dolgával különben a minisztériumban is behatóan fog­lalkoznak, bizottságot alakítottak, melybe a főváros tanácsa is meg­hívást kapott. Eddig szól a tanácsnok nyilat­kozata. Ilyenformán egyáltalán nem álom, hogy valamikor még «repülő villamoskocsik­ fognak köz­lekedni Budapest fölött. Csak az a kérdés, hogyan fognak ezen «lógni« az emberek,­­ mert a pesti polgár erről a szokásról le nem tesz többé . A további tervek.

Next