KIs Ujság, 1920. október (33. évfolyam, 232-258. szám)
1920-10-20 / 248. szám
»Csonka Magyarország — nem mai Egész Magyarország - mennyország !« LEQWÁBB. Tüntetés Vilmos császár mellett Berlin, okt. 19. Néhány száz német alattvaló, akik kelet ázsiai internáltságból most tértek vissza, a hamburgi főpályaudvaron a közönsége arra akarták rábírni, hogy tüntetést rendezzen Vilmos császár szabadonbocsátásáért és ha kell, kiszabadná mert. Azt hangoztatták, hogy a hamburgiak egész Észak- Németországban agitáljanak a császár kiszabadítása érdekében. A közönség nem követte fölhívássukat. A jóvátétel kérdése: Zürich, okt. 19. A jóvátétel kérdésében folytatott angol-francia tárgyalások jegyzékváltása tovább folyik Paris és London között. Az angol kormány válaszjegyzékét tegnap reggel adták át a francia külügyminisztériumnak. A francia sajtótudósításokból arra lehet következtetni, hogy a jegyzék hatigja meglehetősen éles. A jelek arra mutatnak, hogy a nézeteltérések Paris és London között még nem szűntek meg egészen. Az ipar fokozatos államosítása Brüsszel, okt. 19. (Havas.) A Szakszervezeti kongresszus egyhangúlag az ipar fokozatos államosítása mellett foglalt állást. Az államosítandó iparágak közt elsősorban a vasutakat, a hajózást, a szénbányászatot, világítási üzemeket és erőműveket, továbbá a biztosítási ügyet, a hitelintézeteket és a bankokat említik. (M. T. I.) Ínségmunkák Angliában. London, okt . 19. A munkanélkü-T. I.) A szovjet zsarnoksága. Páris, okt. 19. (Havas.) Pétervárról és Moszkvából ma este 111 francia érkezett meg. Köztük van Malgeei murmani francia konzuli ügyvivő, aki a «Petit Párisien» munkatársának elmondta, hogy Oroszországban a szovjet zsarnoki uralma a társadalmi osztályokat mind elkeseredetté teszi. A parasztok és a munkások nagy tömegei, valamint a kereskedelmi körök és az intelligencia határozottan a bolsevikek ellen vannak, ezek azonban a nép passzivitása folytán még sokáig uralmon maradhatnak. (M. a. L) • . t El akarta vágni a felesége nyakát Repülő „villamoskocsik" Budapest fölött A légi forgalom kiépítése. — Nagy reformok a főváros közlekedésügyében. - Hat korona lesz egy út az autóbuszon - Új földalatti hálózat, gyorsvasút, olcsó autótaxi. — Mi tesz a vilamonokkal ? A „Kis Újság*" tudósítójától. Nincsen nap villamosbaleset nélkül, az emberek hatalmas fürtökben lógnak a szorongásig megtömött kocsikban, a konflis, autótaxi megfizethetetlenül drága, a földalatti villamosban csak összecsakgatott ruhák árán lehet utazni, omnibusz csak óránként akad egy-egy, Budapest közlekedésügye példátlanul kétségbeejtően rossz állapotban van. Pedig egy nagy város életében semmi sincs tán olyan fontos, mint a közlekedésügy. Az ideális a nyugati metropolisok politikája, hogy egyazon útvonalon négyféle járatot is tart fenn: földalatti és földfölötti villamos, magasvasút és autóbusz. Lehet válogatni! S egy nagyváros lázas, lüktető üzemében fölbecsülhetetlen kár, ha félórákat kell ácsorogni a villamosmegállóknál, vagy ha órás nagy utakat gyalogezerrel kell megtenni. A főváros közlekedési ügyosztálya élére most Till Antal tanácsnok személyében egy olyan európai látkörű, kiváló szakember került a minapi tanácsnokválasztás során, kinek személye biztosítékul szolgálhat félig-meddig arra, hogy Budarest lerongyolódott, mostoha kötekedésében korszakos reformok fognak hamarosan megvalósulni és az újjászülető Magyarország újjászülető ifjú fővárosának jövendő közlekedésügye bátran a nyugati nagyivárosok hasonló intézményei mellé lesz állítható. A Kis Újság munkatársa ma felkereste Till Antal tanácsnokot, ki bőséges programjának, terveinek gazdag tárházából a legközelebbi teendőit a következőkben fejtette ki: A villámosvasutak kérdése. A közlekedés terén e pillanatban a legfontosabb probléma a budapesti és budapest-környéki összes villamosvasutak ügyének rendezése. E hatalmas probléma háromféleképen tudható meg. Vagy visszaadjuk a villamosokat a részvényeseknek, ez azonban úgy technikailag, mint pénzügyileg lehetetlen e pillanatban. Vagy egy másik megoldás, hogy a keleti közlekedést vagy a főváros, vagy az állam■ házi kezdésbe vegye. A% állam erre semmiképen sem hajlandó, a főváros még nem döntött e kérdésben. Végül egy harmadik mód, hogy egy új alakulat vegye kezébe a közeli közlekedést. Erre nézve vannak már konkrét ajánlataink is. Megindul az autóbusz. Bármilyen módon, azonban ezt a kérdést rendezni kell, mert addig a villamosközlekedés nem javulhat meg gyökeresen. Sajnos az év végéig ezt megoldani semmiesetre sem lehet. Hamarább reméljük megoldani az autóbuszjáratok megindításának kérdését, bár ennek is nagy akadályai vannak még.. Tizenegy kocsink útra készen áll a garázsban, de a benzin,', mely az üzemi költségek négyötödrészét teszi ki, oly aránytalanul drága, hogy csak igen magas viteldíjjal tudnák üzembehelyezni az autóbuszokat. Most azonban kilátás van valami olyan megoldásra, mellyel hat koronára tudnák leszorítani egy autóbuszmenetjegy árát. Ámde most nem tudjuk meghatározni, merre közlekedjenek a kocsik, amert a kerekek az útburkolat kockaköveit tönkreteszik. Az eddigi tervek szerint a két pályaudvar között, a Baross-tér, Rákóczi út, Körút, a Nyugati pályaudvarig fognak menni az autóbuszok. További terveink, hogy leszállítsuk az autótaxik árát, továbbfejlesszük a földalatti villamoshálózatot és megépítsük a környék számára a gyorsvasutat, mit már oly régen meg akarunk csinálni. S bár egyesek mosolyognak rajta még, én igen nagy jövőjét látom a légi forgalomnak is. Ha Budapest nemzetközi kikötő lesz, akkor a légi forgalom, az idegenforgalom és levélposta forgalom szempontjából rendkívül fontos lesz a mi számunkra. A légi közlekedés dolgával különben a minisztériumban is behatóan foglalkoznak, bizottságot alakítottak, melybe a főváros tanácsa is meghívást kapott. Eddig szól a tanácsnok nyilatkozata. Ilyenformán egyáltalán nem álom, hogy valamikor még «repülő villamoskocsik fognak közlekedni Budapest fölött. Csak az a kérdés, hogyan fognak ezen «lógni« az emberek, mert a pesti polgár erről a szokásról le nem tesz többé . A további tervek.