Kis Ujság, 1949. december (3. évfolyam, 279-304. szám)

1949-12-01 / 279. szám

SZABAD A PÁLYA Szurov-bemutató a Madách Színházban Éppen időre jött a sztahanovista lendü,alei tovább fejlődő szocialista termelés újabb korszakában a Madách Színház bemutatója. A magyarországi munkaverseny másféléves eredményre tekinthet vissza, s éppen ez a társa­dalmat alakító és k­jnáló új szovjet­­dráma segít fejleszteni a szabad szo­cialista munkát nálunk is, hogy rá­ébressze az embereket a szocialista munkaerkezésre, a dolgos élet jóízére, az országépítés feladatainak lelkes vállalására. A darab, amely ezt dolgozza fel, az eleven, ezerrétű valóságot viszi színpadra, korunk egyetlen igaz hő­séről beszél, a lelkes alkotás kom­munista sasairól Nézzük, mit mon­dott el mindezzel összefüggésben — a színpadi kifejezés magas fokára át­­térve — Szurov darabja? A darab főhőse egy lelkes, csupa feladatvállalásból álló, legyőzhetet­len akaraterejű, párthű fiatal moz­donyvezető. A darab témája: ennek az ifjú kommunista mozdonyvezető­nek ez a testet-lelkét próbára tevő ál­landó résenlét, valóban hősiesség, be­csület és dicsőség ügye, új normát állít fel a vasúti forgalom meggyor­sítására. Háta mögött ott áll a fiatal újító mozdonyvezetők egész brigádjai Élesen szembe is szállnak a megelé­gedettségben megtespedtve kényelmes­­kedő, fenntartásokkal és fontoskodá­sokkal élő, beérkezett vezetőkkel, a közepesség, a félemberség képviselői­vel ! De miért is lehet ez ma olyan forró és olyan igaz, korformáló szín­padi téma, mely a nézőtér közönsé­ges jelenetről jelenetre lenyűgözi?! Lenin, a példa nélkül álló, törté- nelmi nagyság még 1910-ben írta m­eg, hogy leghevesebb vitákat foly­tattak már 39 évvel ezelőtt, hogy meg­felel-e 25, vagy 60 versztes óránkénti sebesség az egész mozdony szilárd­­ságának stb. A vita akkor is min­denki szeme láttára, szenvedélyesen, nem egyszer elkeseredetten folyt. Azt semmiféle fenntartással el nem ken­ték. Akkor olyat alkotni volt a leg­sürgősebb feladat, amely ellentám a „fenntartás“ embereinek, az „ernyedt értelmiségieknek“, a társadalmi hala­dás áposványosítóinak.“ A legsürgő­sebb feladat — írja —, hogy bármi n­ehéz feltételek közt is, bányásszunk ércet, szerezzünk vasat, öntsük a marxista világnézetet és ennek a Világnézetnek megfelelő felépítmé­nyek acélját.“ ' n E „felépítmény* acélból f­elt csak­ugyan, de hogy idáig véért, abban Van erre nevezetes dátum, ■ ehhez kapcsolódik Szurov mostani darab­jának egész alapgondolata. Annak a harcnak a történetébe, me­lyet a szovjet nép vív a kommuniz­mus győzelméért — beékelődött egy nyáréjszaka­­, amelynek hajnalára a­­Donyec-medence Imino-tám­ájában, a Nemzetközi Ifjúsági Nap előesté­jén, egy komszomotista bányász, Alexej Sztahanov egyetlen váltás alatt 102 tonna szenet fejtett ki, 14-szeresen múlta felül a normát s nyomában elindult a sztahonov-moz­­galom. Bányásznak is elég?­szenet a Szovjetunióban, épp elég ércet, valak­­s van bőséggel, az időnek a munká­ban elfoglalt szerepét már nemcsak percre, hanem másodpercre is le tudják mérni azóta, hogy Lenin 39­­évvel ezelőtt először lejegyezte a mozdonyra vonatkozó első sebességi vitát. Ám akkor még az volt a fő­­probléma, hogy a technika hiányos­ságait szüntessék meg. A szovjet em­berek közös erővel meg is szüntet­ték azt. A technika minden csínja­­bvitát kiismerték azóta. De az a régi jelszó — „Minden a technikától függ!“ — ma már csak azt a túl­haladott periódust tükrözi vissza, amikor technikai hiány volt. Azt az irányelvet lelték helyébe, hogy: „Min­den a káderektől függ.“ Nos tehát, itt érkeztünk kellős kö­zepébe a magyar színpadon is bemu­tatott szovjet darabnak. Szurov a fő­hősével, Alexej mozdonyvezetővel a beérkezettségben elkényelmesedett vas­­útigazgatót, a feleségét, a kozmopo­lita főmérnököt és a széles dolgozó tömegek elő­­kaszb­a elkülönülő moz­­donytervező tudóst mozdítja ki, mint akik a kommunista társadalom fejlő­dése elől a tunyaság fészkébe húzód­tak! Ezek ugyan életük frissebb szaka­szában megtették a magukét, alkotó­erejüket a közösség javára fejtették ki: jól dolgoztak. De például a vasút­­igazgató is csak a mát nézi, nem te­­kint többé a jövő felé: elkezd „magá­nak élni“. Asszonyt is hoz a házhoz,­­ komszomol­ lánykát vesz feleségül. De az otthon „szalonná” válik, s e kispolgári életigazodásba stílusosan illeszkedik be házi bókmesterként a férje első munkatársa, a főmérnök Kü­önben is a házhoz kertel és tavai­ssal munkásaival — állami bérelszá­molással — a vasútigazgató: a dicső kényelemhez már csak a hattyú hiányzik a tó tükréről A szovjet tár­sadalomban azonban nem lehet to­tósán büntetlenül ilyen külön szigetekre kivonulni! A kommu­nizmus is jobb sasokat röpít fel mindig: a sztahanovista szellemű fiatalok széttörik ezt az életkere­tet. Amikor csak Alexej előtt teszi szabaddá a fővágányt a vasút­­igazgató, hogy a többiek ne jöhesse­nek be s ezáltal Alexej magánkísér­­ltének tűnjék a gyorsasági rekord s ne csoportos, széles újító mozga­lomnak — Alexej a beérkezésére ren­dezett ünnepélyen visszadobja a ju­talom-órát. Az egyéni kényelem szi­getének csillogó tablója erre meg­indul, a polgári kényelem életképe szétszakadozik elemeivel A volt kom­­szomolka már Alexej fogadásán meg­­ütődik és belátja a kényelemre épí­tett otthon tarthatatlanságát. Már ott a kommunizmus ifjú élgárdájához csatlakozik ő is. Ha a házasságkötése óta a könnyebbik végét fogta meg a dolgoknak, most már megrázza férje lelkiismeretét is és kidobja széptevő­­jét, aki rossz útra vitte a vasútigaz­­gatót, fő ellensége volt a fiataloknak s elárulója a szovjet tudománynak — ízig-vérig kozmopolita, „belső hitang". Hogy Alexej és a fiatal kommu­nisták, a vasúti iskola szárnyaló képzeletű, hajlíthatatlanul küzdő, újító növendékei kilendítették a ké­nyelmi sarokból a tespedőket s a vasútigazgatót újra párthű akti­vitásra sarkalták s a belső bitangot, a főmérnököt teljesen kirekesztették, — abban segített nekik a vasúti tu­dományok bölcs is­me­terős akadémi­kusa, a tudósi önelégültségből általuk kizökkentett mozdonytervező , a párttitkár. Minden sors együtt moz­dul, a szálak összefonódnak, egy­szerre meglátszik, hogy a kommu­nista társadalom hatalmas szövetéből mely szálak lógnak ki. A szövetsége­sek egymásra találnak, a nagy kö­zösség érdekét szolgáló kemény párt­­kritik­a választóvízként mér meg min­­denkit, az ellenfelet az álarc leveli­jére kényszeríti s a szövetségeseket saját érdekeik felismerésére. Az em­beriség eme nagy fejlődés folyamatá­ban a munkások értelmessége a leg­főbb fegyver: ezt is belátják Szurov tudós hősei. A nagy Lenin alakjának egyes vonásait visszaidéző vasúti akadémikus ismeri fel ezt elsősor­ban. Mély humanizmusával, ember­­szeretetével, bölcsességével törekszik arra, hogy az ember ne a társadalmi és természeti erők vak játéka legyen, hanem saját maga formálja élet­ét, a társadalom jövőjét s tud­tosan irá­nyítsa a történelmet. Íme: a kitűnő, eszmei érettségű darab másik döntő tanulsága — a munka­versenyen kí­vül — a munkások átütő ér­e­messé­­gére számító tudós, aki saját tudás­többletét megsokszorozza a dolgozók mélyebb élettapasztalatával. Ez az, amiből fentebb kiindultunk, hogy minden az ilyen káderektől függ: így nyílnak meg előttük a pályák, a tár­sadalmi haladás valamennyi szema­forja ... Az egész szovjet társadalomnak a tökéletes kommunizmus beköszön­téséért folyó küzdelmét tükröző dara­bot méltón tolmácsolta a színészek kiváló együttese, Barta Zsuzsa és Pártos Géza rendezésében. A darab időszerűségét, társadalompolitikát vo­natkozását éppen úgy plasztikussá igyekeztek tenni, mint ahogy a sze­replők belső lelki fejlődésével is szá­mot vetettek s az előadás színszerű­­ségét is kimunkálták. Enélkül a hár­mas törekvés nélkül nem is tehetne a darab szerzőjének elgondolását vilá­gossá tenni. Dajka Margit az első, aki ezen a vonalon a legmélyebben be­hatolt a komszomolkából lett igaz­­gatóné lélekrajzába s annak belső el­­lab­ydulása utáni feltörését, kommu­nista hűségét tökéletesen adta vissza. Az érzelmi gazdagság és az alakítás hangszerelése tekintetében Kemény László is nagy gyönyörűséget okozott nekünk, magyar nézőknek azzal, hogy elénk állította egy szovjet ember­típus sokrétű, eleven, vívódó, igaz és ízes alaptermészetét. Szirtes Ádám az ifjú szovjet mu­nkás rajongásig foko­zott párthűségét, tiszta lelkületét szíve veréséig éreztette, feltétlen odaadás­sal kellett őt végigfigye­lnünk. Leholag játéka alatt nem kerülhette el figyelmünket, hogy itt egy ki­váló professzionista mozog a színen, roppant ügyes, buzgó és hibátlan. Pécsi Sándor talentumát ismerve és elismerve, mégis hiányoltuk a rá­bízott alak telítettségét, szerepének — bár küszködött érte — nem adta a tökéletes lé­lkrajzát. Pedig Szurov az ő figuráját a darab egyik tengelye­ként állította be, mint fentebb rá­mutattunk. Tolnay Klári, a Komszo­­mol-titkárnő alakjának belső dinami­káját nem éreztette eléggé. Ennek a nagy művésznek fel kell ismernie, hogy az egyéni kiválóság az alkotó művészt különösen kötelezi a közös­séggel való teljes feloldódásra. Bakay Lajos, Alexej életrekeltője, a múlt­ban a külső csínre számító szerepek­ után a színészpálya új síkján remény­­teljesen indult el, ahol nem a karrier­nek, hanem a hivatásnak kell eleget tenni. Újlaky László párttitkára át­­ütőbb, dinamikusabb lehetett volna, csak akkor izzottak fel teljes erővel játékában a Szurov által rárakott kommunista színek, amikor a vasút­­igazgatót éles pártkritikával ébreszti öntudatra. A kiválóan talentumos Darvas Iván, Gombaszögi, Gyurkovich Zsuzsa, Bagó László — úgy érezzük — még nem koncentrálják magukat eléggé azokra a páratlanul érdekkeltű problémákra, amikről ebben a darab­ban lényegileg szó van. Ez a darab — ez is Szuron érdeme — a színé­szeket emberileg és művészileg ha­talmas fejlődésre készteti. A lelkiismeretes szocialista dolgozó­hoz illően küzdött meg Barta Zsuzsa a rendezőre és a színészre eső fel­adatokkal. Érdemes felfigyelni, hogy a gongütést az egyes képek belső hangulatát alátámasztó vonatfü­­ttyel, népi kórussal cserélikk fel. A műsza­kiak kem­­y küzdelmét is elismerés illeti, amellyt­ a szűk, színpadiatlan teret győzték le .A rendező művésze­­tét támasztotta alá Bogrády Miklós díszletmegoldása is. Kétségtelen, hogy a paletta mindenkinek ott van a ke­zében, de m­ég nem rakta fel az elő­adás vásznára mindegyik művész elég biztos kézzel a reá eső, biztosan felragyogó színeket. Pedig az anyag­gal való megküzdés után kezdődik az alkotás. A paletta, a szín, az ecset várja ezt. S ami a legfontosabb, ott áll az előadás vászna s még ennél is fontosabb: a vászon előtt ott a kö­zönség. Erdős Jenő mmmm 4. (Csütörtök, december­­) Két történet Kirov életéből Tizenöt évvel ezelőtt, 1934 de­cember 1-én gyilkolták meg or­vul Szergej Mironovics Kirovot, a Bolsevik Párt és a szovjet állam nagy fiát. A gyűrűk Szergej Mironovics Kirovnak éles megfigyelő képessége volt. A nagyobb dolgok sohasem terelték el figyelmét a legapróbb részletekről sem, minden munkát figyelemmel kísért elejétől végig. Akik környezetében dolgoztak, ismerték e tulajdonságát és ha bár­hol valami nehézség merült fel, hoz­záfordultak tanácsért, segítségért. Több mint húsz évvel ezelőtt tör­tént vele Leningrádban ez a jelen­téktelennek lá­tszó, de mégis nagyon jelentős eset. Abban az időben ala­pították a kolhozokat. A párt elhatá­­rozta, hogy 12.000 traktort küld szerte az országba. A megrendelést annak a lenin­­grádi gyárnak adták, amely ma Kirov nevét viseli. A gyár addig még soha nem gyártott traktorokat. De az ügy fontosságát mindenki át­­érezte: megértették, hogy a trakto­rokat el kell készíteni. Teljes gőzzel nekiláttak a munká­nak. A gyár udvarán már halomban feküdtek a traktorkerekek, vázak, fékszerkezetek. Az igazgató boldo­gan­ szemlélte az alkatrészhegyet, biztosra vette a sikert és igyekezett erről Kirovot is meggyőzni, s— Meglesz. Elárasztjuk a falut traktorokkal. De Kirov, bár szeretett volna hinni az igazgató véleményében, nem volt ilyen nyugodt. Amikor el­érkezett a traktorok összeszerelésé­nek és leszállításáénak ideje, kide­rült, nem hiába nyugi alapkódot­t. Szép sorjában álltak az udvaron a majdnem kész traktorok. Csak éppen a motorok hiányoztak belőlük. Ezrével hevertek szép sorjában a raktárakban a majdnem kész moto­rok, csak éppen a dugattyúk hiányoz­­tak belőlük. Ezrével álltak a dugattyúk készen­létben, csak éppen a gyűrű hiányzott róluk. A mechanikai műhelyben éjjel­­nappal gyártották a gyűrűket, de nem illettek a dugattyúkra. Az igazgató elvesztette a fejét Sietett Kirovhoz. — Baj van — jelentette —, nem készülünk el idejében a traktorokkal! — De elkészülünk — mondta Kirov. Vette a kabátját és indult az igaz­gatóval a gyárba. Végigment a mű­helyeken. Megszemlélt minden mun­kapadot és az ebédszünetben össze­gyűjtötte a műhelyben a munkásokat, mérnököket, mestereket. Tanácskozott az emberekkel és rájött, mi a teendő. A gyárban még a régi tapasztalatok alapján úgy gondolkodtak, hogy ez a gyűrű apróság, lényegtelen részlet. Tehát a régi munkapadokon is el lehet készíteni valahogy ... Pedig ezeken a munkapadokon nem lehetett elkészíteni a gyűrűket. — Megértették elvtársaim? — mondta Kirov. — A mi munkánkban nincsenek lényegtelen részletek. Min­den egyformán fontos. A párt nagy ügyet bízott ránk. S a leningrádi mun­kásoknak be kell bizonyítaniok, hogy méltók a párt bizalmára. Be is bizonyították. Kirov tanácsai szerint a legügyesebb emberek, a leg­jobb munkapadokon elkészítették a gyűrűket. A gyűrűk könnyedén rácsúsztak a dugattyúcsatornákra, a dugattyúk a helyükön álltak a motorban, a moto­rok a gépekben és a kész traktorok berregve megindultak a pályaudvarra. Onnan pedig eljutottak az egész or­­szágba, a Volga mellé, Kubánba, Ka­zahsztánba,­­ a kolhozfe­dekre. Új városok születése Szergej Mironovics Kirov akarat­ereje, óriási tudása mindenkit magá­val ragadott. A leningrádi területen nincs a gazdaságnak és a kultúrának egy része sem, amelynek ne­m lett volna kezdeményezője. A szocialista villamosítás első alkotásának, a vol­­hovi Lenin-erőműtelepnek építését Kirov vezetésével folytatták. A Szov­­jetúnió egyik legnagyobb üzeme, az „Elektropriber“ az ő irányítása mel­lett épült. A szviri erőmű, a szjászi papír-kombinát és kenyérgyár, a komdlopozsi erőmű, az izsori acél­üzem, a Putilov-művek traktor és turbina-műhelye, a „Karl Marx“­­gépgyár új üzemrészeinek munkája, a Szovjetunió északnyugati részének hatalmas ipari fellendülése Kirov ne­véhez fűződik. Kezdeményezésének köszönhető, hogy a szocializmus szolgálatában felhasználhatták a Kola-félsziget mér­hetetlen kincseit. — Rázzuk meg ezt az öreg földet! — mondta és a déli hidegben eluta­zott a vad és puszta hibini tundrába, hogy kihozza észak földjének gazdag­ságát. Felrajzolta az apatit-ipar fej­lesztésének egész tervét és kiválasz­totta a teret egy új város építésére. Sokáig gyönyörködött a Kukiszvmn­­csov-hegy csúcsaiban és e szavakkal fordult kísérőihez­. — A meredek hegy olyan mint a tudomány. Ha oldalról nézed, azt hi­szed, nem mászod meg. De amikor nekibátorodsz, elindulsz és mászni kezded, valahol találsz ösvényt! így született meg Hibinogorszk. Éjjel és nappal folyt a munka. Az építkezés lelke és tényleges vezetője a fáradhatatlan Kirov volt. A hibini apatrt a szovjet ipar legértékesebb nyersanyaga. Egyszers mindenkorra megszabadította az országot a ma­rokkói foszfátok behozatalától. Kirov követelésére szervezték meg a Kota-félszigeten a nikkel-kutatásokat és egy új ipari kombinát közül Hi­­binogorszkkal egyidejűleg nőtt ki Moncsegorikr városa is. Szovjet-Észak nagy átalakítójának nevével találkozunk a szintetikus­­kaucsuk gyártásánál, a turin-ipar fejlesztésében, a pala feldolgozásában, az északi területek mezőgazdaságának megteremtésében, a tömegfogyasztási cikkek termelésében — mindenütt, ahol a dolgozók és a Szovjetúnió érdekeiről van szó. A leningrádi munkások, ha vissza­emlékeznek rá, elmondják: Kirov, miközben örömtől fénylő szemmel figyelte az épülő gyárakat és üzeme­ket, hizlalón szólt: — Bolsevikoknak való ügy, olyan szocializmus-szaga van! E szavakban benne van Kirov egé­szen, az a férfi, aki egész életét a „bolsevikoknak való ügynek” szen­­telte. HANGVERSENY Ma : Szpínalsk­i Chopin - estje 7. 8. (Muzsika) ­Egy szovjet tankönyv, melyből mindenki tanulhat V. M. Hvosztov L. I. Zabok: A legújabb kor története Középiskolai tankönyvről nem szoktak napilapok könyvszemléiben recenziót írni. Erről a könyvről mégis írnunk kell, mint szabály­­erősítő kivételről: első olyan közép­­iskolás tankönyvről van szó ugyanis, amelyet a magyar olvasóközönség legszélesebb tömegei számára ad­tak ki. V. M. Hvosztov és L. I. Zubok könyve a Szovjetunió középiskoláiban tankönyvként forog, nálunk azonban az iskolán kívüli népoktatás egyik fel­­világosító eszközeként, a dolgozó fel­nőttek társadalmának legszélesebb köreibe kívánkozik. Azokhoz, akik annak idején még nem tudtak ilyen tankönyvekből tanulni. Azokhoz, akik a középiskolai történelemoktatás so­rán a történelmet a társadalmi élet törvényszerűségeinél fogva megértető művek helyett csak szétfolyó, úgy­nevezett pozitivista adathalmazt — ne mondjuk, pletykatörténetet — kap­tak annak idején az ura­lodók és az uralkodóosztályok „legmagasabb“ kö­reinek életéből. A szovjet történelmi tankönyv írói nemcsak „laikus“ olvasók, de szak­embereink számára is igen sok friss, új távlatokat nyitó szempontokkal szolgálnak előadásmódjukban és mű­vük tartalmi kompozíciójában egy­aránt. A legújabb kor történetének csak második szakaszát mutatják be s tőlük tanuljuk meg, hogy a leg­újabb kor történetét, amely tudva­lévően az 1789-es francia forrada­lomtól napjainkig tart, két részre kell bontani. Ők itt a második résszel kezdik: az 1870-iki porosz-francia háborúval és az 1871-es Párisi Kom­­münnel­él végzik az oroszországi Nagy Októberi Szocialista Forrada­lom nemzetközi jelentőségének le­írásával. A régi s általunk megszokott fá­rasztó adattömkelegek helyett, az események nagy társadalmi és politi­­kai összefüggéseit kapjuk, amely ösz­­szefüggéseken keresztül az események­kel nem nehéz egybefogni és emléke­zetben tartani. A szerzők az egyes tör­ténelmi eseményeket és jelenségeket nemcsak önmaguk szavaival rajzolják meg, de tanukul hívják a kizsákmá­­nyolásmen­tes társadalom nagy elmé­leti megalapozóinak idevágó érték­ítéleteit­s a világirodalom nagy írói­nak em­lékezéseit így az 1870-es porosz-francia háború eseményei kap­csán Zola híres naplóját, a párisi kommün értékelésénél Marx vissza­emlékezéseit, az angol ipari munká­sok helyzetének leírásánál Jack London emlékezéseit, az ausztriai szociáldemokrácia keletkezésénél En­gels és Adler levelezését idézik töb­bek között. Így kap az olvasó alapot világirodalmi és világnézeti tájékoz­tatást is itt. A 264 oldalas könyv (Szikra ki­adás) nemcsak tanulságos, de a szó legnemesebb értelmezése szerint iz­galmas és élvezetes olvasmány. S a magyar felnőtt-olvasók csak egyet sajnálhatnak e könyv olvasása köz­ben: azt, hogy gyermekkorukban nem ilyen nagyszerű tankönyvekből tanulhatták a világtörténelmet. (n. t) A lengyel-magyar kultúrkapcsolatok baráti látogatásai során hozzánk érkezett kitűnő mű­vészt, Sztimiszlav Spinalszky pro­fesszort január óta sorolja koncert­jeink szeretettel fogadott vendégei közé a közönség: akkor járt nálunk először az 1927-es varsói Chopin­­verseny neves győztese s művészi játékával nagy sikert aratott. Keddi zenekari hangversenyén is Chopint játszott. Varsói művésztől hallani a lengyel zeneköltő zongoraversenyét mindig vonzó és érdekes, de külö­nösen érdekes most, amikor — mint a legutóbbi varsói zenei találkozó is bizonyította — a zongoraművé­szek új, igazibb arcát kere­sik és mutatják meg a Chopin-mu­­zsikának. Megszabadítják a bieder­­meier-i korban beleerőltetett érzelgős­ségtől a a tempóvételek hangulati szabadosságaitól. Spinalszky is az új, reális felfogással tolmácsolja hazája nagy muzsikusát. Nem merül érzel­mes részletezésbe, hanem határozott, nagyvonalú, átfogó képet ad a mű­ről. Tiszta, nemes elbeszélő hangon mesél, mesterien csendített sodró dal­lamossággal, a tizenkilenc éves Cho­pin első nagy, fiatal szerelméről, Gladkowska Konstanzáról, akiről és akinek az első zongoraverseny szólt. Virtuóz technikája, közvetlensége, tiszta pontossága ezúttal is nagy si­kert hozott a kiváló vendégművész­nek, a telt ház hosszan ünnepelte. Az este Ferencsik János búcsú­hangversenye is volt, bécsi útja előtt, amit a felvirágozott karmesteri emel­vény jelzett. Ferencsik az Oberon­­nyitány üde tündérvilágával kezdte a koncertet a Fővárosi Zenekar igen jó együttese élén, s a Chopin-verseny kifogástalan kísérete után Beethoven VII. szimfóniáját vezényelte nagy hatással. I­V. E. ­ Cigányok Csütörtökön újra vászonra kerül a „Cigányok“ című n­a­gy és erős szovjet filmalkotás. A szovjet nép az országutak vándorait, a cigányokat is rávezette a becsületes, dolgos éle­te és a társadalom egyenrangú, megbe­csült tagjaivá nevelte őket. A nomád életmódhoz szokott nép átformálása szinte lehetetlennek tűnő feladat volt. Kapitalista országban ez valóban lehetetlen is, de a kolhozparasz­tok, akik ismerik a cigányok lelki­­világát, érte­nek hozzá, miként köze­lítsék meg őket. Elsősorban saját kol­­hozéletük példájáva értek el ered­ményt. A film helyesen látja meg feladatát. Megmutatja, hogy a ván­i dórn­ét szabadsága csak látszó­la­gos szabadság. A vajda önkénye, az elavult tradíciók, hontalanság, kita­szítottság súlyos bilincs a vándorok kezén. A valódi szabadságot csak a kolhozokb­a találják meg: a cigá­nyok alkotó tagjai lesznek a társada­lomnak, felemelkedés, boldog, félelem­­nélküli élet vár rájuk, így mutat irányt a film a cigánykérdés meg­oldására.

Next