Kis Ujság, 1950. május (4. évfolyam, 101-124. szám)

1950-05-14 / 111. szám

Csehszlovák Képzőművészeti Kiállítás A mi felszabadulásunk ötödik év. *"*’ fordulóját követően a csehszlo­­vák felszabadulási ünnepségek külö­nös jelentőséget adnak a budapesti Nemzeti Szalonban a Kultúrkapcsola­­tok Intézete rendezésében megnyílt Csehszlovák Képzőművészeti Kiállí­tásnak. A népi Csehszlovákiában — akárc­sak az új Magyarországon — a fel­szabadulási ünnep nem csupán poli­tikai ünnep, nemcsak népgazdasági erők demonstrációja, de kultúrünnep is. Bizonyságuk hogy elérkezett az M6, amikor a csehszlovák nemzeti kultúra minden ballaszttól, minden külső és belső akadálytól meg­szabadult. Ebben a felszabadult­­ságban sze­lbonthatatlanná és rend­­szeressé válik, ami eddig zava­ros volt s m­eg-megszakadt: a nép viszonya az alkotóművészethez s az alkotóművészek viszonya a népélet­hez. A szocializmus első országának élenjáró kultúrpéldáját követve a csehszlovák művészek számára is a dolgozó nép válik művészetük leg­főbb múzsájává. Az a nép, akinek és akiért a legérdemesebb alkotni. Ezen az ütőn a legszélesebb dolgozó töme­gek is be tudják bízóii­tani, hogy ők a művészet legmnkúsabb, legérdeme­sebb barátai, segítői, támogatói, így nem szorulnak többé a művészek megalázó szerepekre. Igazán és való­ban hivatást töltenek be hamis sze­repjátszások helyett. A művészet fej­lődésére káros műkereskedelmi s egyéb kapitalista érdekeltségeikhez való alkalmazkodás helyett azt a né­pet szolgálják, amelyet vérbeli alko­tók eddig is leginkább szolgálhattak szívük szerint. Ezen az úton arra sincs szükség, hogy a művészet ma­gános bűvkört jelentsen. A formai tökéletesség igénye ezen az úton nem választhatja el a művészeket a tartal­mi életszerűségtől. Öncélú formajá­­tékok s úgynevezett belső körök el­vont világa és megfoghatatlan érték­eszmények helyett a valóság és a leg­főbb érték, az ember kerül a művé­szet központjába. Az az ember, aki a szocializmus építésével minden ed­diginél alaposabban és tökéleteseb­ben formálja át önmagát, embertár­sait és környezetét. A műbaráttá váló nép művészi szempontból is újabb és újabb igényeket támaszt s nem engedi a művészetet térben s idő­ben eltávolodni a mindenkori élettől. Hiszen a művészek hőse a dolgozó nép — ki egyben a művészek leg­főbb múzsája is — az épülő szocia­lizmusban hamar és könnyen elér­heti azokat a célokat, melyeket a régi mesehősök a képzelet szárnyain is alig érhettek el. A szegény embe­rek fiai és leányai a népi demokrá­ciákban megnyerték az országot és bevették azokat a várakat, amiket a zsarnokság sárkányai eddig elzártak előlük. Kizárólag tőlük függ, hogy a kopár hegyek és pusztaságok he­lyén is megsokasodjanak a tündér­­kertek- A megváltozott helyzetben sen­ a nép alkotóművészei, sem az alkotóművészek népei nem táplál­hatnak a régi tragikus hősök mód­ján elérhetetlen vágyakat s a tehet­ségek is egyre kevésbé rekedhetnek meg torzó állapotban. Amennyiben az épülő szocializmus tömegeinek és kiváló legjobbjainak legszebb vágyai is elég hamar és könnyen valósulnak, a pusztai magánosságba egyre ke­­vésbbé kényszerülő művészeket annál kevésbbé ejtheti meg a kísértés, hogy elkalandozzanak a földtől. Bármily messzi is vinné ugyanis őket a kép­zelet, a fejlődő társadalom hősei és korszakos küzdelmei adják a leg­szebb témát. A szépség, vagyis a formai tökéletesség igénye akkor is az életszerű társadalmi környezeté­hez fűzi az igazi, a vérbeli alkotó­művészt, ha közvetlenül nem a cse­lekvő hőst, nem a dolgozó nép nagy életmozzanatait jeleníti meg, hanem egy-egy tájképet vagy egy bokrétányi virágot, vagy ha díszítő szándékkal játszik a színekkel és vonalakkal. M­indez, amit itt elmondtunk, nemcsak a csehszlovák művé­szetre áll, hanem a magyarország­ra is. De éppen ebben rejlik a Kultúrkapcso­­latok Intézete rendezte budapesti csehszlovák kiállítás érdekessége. Csehszlovákiában is eljutottak a mű­vészek ahhoz a válaszúihoz, amely Magyarország, Románia, Bulgária s a népi demokrácia több más orszá­ga művészi életének középponti kér­désévé vált Eljutottak oda, hogy tisztázzák az épülő szocializmusnak megfelelő, vagyis a haladó életnek megfelelő alkotóművészet fogalmát és feladatait. Látomásmódjuk következe­tességén keresztül az időérzékük is fi­nomabbá válik. S nemcsak korukra nézve válik könnyebbé az eligazodás, de a jövőre nézve és a múltra nézve is. Megtalálják utódaikat. De megta­lálják őseiket is. A szocialista realiz­mus ősei azok a régi realsta meste­rek, akik átmentek koruk emberne­velő iskoláin s nem vesztették el em­berségüket. Azok a régi realisták, akiknek élete és munkássága őszinte helyesléssel viszonyult koruk haladó törekvéseihez­­­ akik nagy iskolázott­ságuk ellenére sem tudtak elidege­nedni hazájuktól és népüktől, élmé­nyeik főforrásától, hogyan Munkácsy nyomán a nagybányaiak s még több más közösség tagjai a legkimagaslóbb „ma­­gánosokkal“ egyértelemben biztosítot­ták Magyarországon a haladó képző­művészet önálló nemzeti útját, ellen­tétben mind az akadémizmussal, mind pedig a kozmopolita idegenimádattal — ezt a fordulópontot élte át félév­századdal ezelőtt a csehszlovák képző­művészet is. A század derekának eg­­kiválóbb cseh festője, Josef Ménes (1820—1871) ,­alkotásaiban arra töre­kedett, hogy megszabaduljon az idealizált romanticizmustól és tartal­mi értéket adjon műveinek, melyek nemcsa­k az 1818-as forrongásokat tükrözték vissza, hanem a nemzet ha­ladó erőinek fej­ődését és a szabadsá­gért vívott harcának irányát mutat­ták.“ Amit Mancs csinált, az körül­belül megfelelt annak, amit a 48-as élményeket visszaidéző Munkácsy, vagy az önkényuralommal szemben Madarász képei mutatnak. Ménes fes­tészeti törekvéseit nemcsak átveszi, de továbbvitelezi a képzőművészet másik ágazatában, a szobrászatban Josef Václon Mysllck (1848—1922). E két nagy mester útmutatása nyo­mán lépten-nyomon megtaláljuk a mi képzőművészeti fejlődésünknek megfelelő haladó nemzeti törekvések példáit, a mi kimagasló neveinknek megfelelő neveket. Azokat a realista elődöket, akiknek félévszázadra visz­­szamenően láthatjuk itt a válogatott műveiket az újabbakéval és legújab­­bakéval együtt. echlaba Vratislav két képe (A *■ , cselédlány és J. Rak képmása) itt önként kínálja az alkalmat, hogy élményeit és karakterizáló erejét egy­bevessük a mi tolsztojánus festőnké­vel, Mednyánszky Lászlóénál. „A csehszlovák Koszta“ — ezt mondotta a kiállítás egyik csehszlovák rende­zője Kuba Ludvik egyik portréjára (Smaha színész képmása) mutatva. S akaratlanul is át kellett menni a másik tárlati terembe a másik Kuba Ludvik-képhez, hogy vájjon nem el­hamarkodott-e a két kolorista mű­­vész rokos­ítása. Ama másik kép (Cséplőgép) az előbbi portrénál is ala­posabban alátámasztotta két egymás­tól független egykorú realista mester látásmódjának, képi fogalmazásának színérzékelésének bámulatosan egybe­hangzó világát s élménybeli rokon­ságát. Ha megtaláljuk a mi Ferenczy Károlyunknak megfelelő kolorista technika és képi fogalmazás mesterét Preisler Jan-ban, az élmények roko­­nisága is lépten-nyomon szembe­szökő. A népézet nagyon is azonos problémákat vet fel ott is és a sze­meiket tágranyitó csehszlovák realista művészek ugyanúgy nem menekül­hetnek e problémák elöl nyugodt lélekkel, mint legjobb magyar kor­társaik. Aminthogy a reakció bűnei is közösek itt is, ott is. Leg­­megragadóbban mutatja ezt My­síbek Karel 1907-ből való Kivándorlók című monumentális kompozíciója. Amikor a lehorgasztottfejű csehszlo­vák kivándorlókra nézünk, nagyon is egynek kell látnunk őket: azokkal, akiket az Alföldről vagy a dunántúli puszták világából űzött ki a kény­­urak világa: itt a grófi és főpapi földesurak, ott a morva és cseh jun­kerek. S akiknek nem jutott útlevél a másik világrészbe, azok is köny­­nyen kivándoroltak — hajó helyett a halál vitte el őket. Az a halál, amely oda van írva Vokra Joza Kőtörő­jé­nek egykedvű arcára Ez a kép 1891- ben világosan tükrözi a művész ma­gatartását s érdemes tartalmában és kifejezésmódjában is egybevetni Fé­nyes Adolf mezítlábas szegényember képeivel. S nemcsak az emberek, de a puszta tájképek is tudnak vádolni olyan avatott alkotók szemhez szóló nyelvén, mint Slanicek Antonin Hosz­­tisovja, vagy Babas Vuclan hamvas ködben, szemérmesen finom félsötét­­tónusokban fürdetett nyugatcsehor­­szági tájképe. S a színeknek és fé­nyeknek is oly derűs hangulatfestője mint Spala Vadat­ is (A Berounka­­folyónál, Bokréta) a népézet közelsé­gében talált megfelelő légkört az al­kotáshoz, akárcsak Láda Josef a cseh­szlovák téli falvak meseszerű díszítő­elemekben gazdag koloratúrájú meg­jelenítője. A dekorativ elem uralko­dik el finoman s mégsem hamis mó­don Benka Martin Jolsvai tájképé­ben, Fulla Ludo Koszorús lányában. A­ népszeretet assonban túlmegy a népi romantika díszítő jellegén, az ünnepélyes motívumokon és orna­­mentikus fínomkodá­son. A mi József Attilánknak megfelelő csehszlovák költő, Jirí Walker neve körül cso­portosulnak a két világháború közt eltelt időszak derekán azok a fiata­labb képzőművészek, akik nem akar­ják kiszolgálni sem a nagypolgári szalonokat, sem a kispolgárság és a törtető parvenü újgazdagok ízlésbeli bizonytalanságaival mindenütt botrá­nyosan visszaélő kapitalista „mit­ A SZOVJETÜNK­ FILMÜGYI MI­NISZTÉRIUMA tervbe vette, hogy a tudománnyal és technikával foglal­kozó filmek gyártását jelentős mér­tékben kiszélesíti. A szovjet film fontos eszköze a politikai és tudo­mányos ismeretek terjesztésének, se­­gíti az ipar és mezőgazdaság fejlő­dését — ez a valóság vezette a film­ügyi minisztériumot új intézkedésé­ben, kereskedelemi utasításait. Az a tény, hogy valamely nagy képzőművész előd vagy kortárs helyett írói név köré tömörültek a csehszlovák kép­zőművészet legjobb fiataljai, némi kétségre vallott: mintha nem bíztak volna a képzőművészeinek az iroda­lommal egyenrangú önálló küldetésé­ben, mintha csak vissozf­ényeinek, má­sodlagosnak tekintették volna a szem­léltető művészet vonalait, színeit, plasztikus térformációit a szavak mű­vészete mellett. Lázas kereséssel pró­bálták esetenként pótolni s enyhíteni a bizonytalansági érzésüket s meg­találni a művészi magabiztosság út­ját. S ez utóbbira nézve voltak nagy­­nagy eltérések a „volkeristák” között. Amilyen egyértelmű volt ösz­­szeátásuk és állásfoglalásuk negatív, vagyis tagadó része, amikor elutasí­tották maguktól a kapitalista műkeres­kedők s egyéb hitvány rendelők hú­sosfazekait, annyira nem tudtak egy közös nevezőre jutni csoportosulá­saik pozitív célját illetően. Voltak, akik megelégedtek a maguk „belső körével“, a formajáték, a kifejezési technika egyoldalú keresésével, ma­gával a művészi manírral s nem igye­keztek kapcsolatot keresni a társada­lommal, nem igyekeztek népszerűvé formálni művészi formanyelvüket. Mások a legkönnyebb módját válasz­tották a népiességnek: azt a „népi” romanticizálást, amely nem bántja a kényes nagypolgár szemeik voltak, akik sokat akartak mondani a tár­sadalmi kérdésekben, de mondani­valóik lényegét eltakarta egy ködös szimbolisztika. Capek Josef Tűz cik­lusának itt bemutatott részlege iskolapélda, miként sikkadt el a pozitív állásfoglalás értelme a formalista keresésben, a megfog­hatatlan szimbolisztikában. Más esetekben vitathatatlanul megvilág­­lik, hogy a mondanivaló, az él­­ménytartalom hiányos s a mank­ás­­ság arra vall, hogy leplezze a hiányt. Ezzel szemben van, akinél a művészi mondanivaló értelme világos, egy­szerű, tiszta, de nem a legmegfele­lőbb formanyelven nyilatkozik meg a tartalmi igényesség. Lehotsky Eugen falusi életképe, « Vászonfehérítés » foltszerű itatásában igen sokat mond a katalógus színtelen lenyomatában, de a vásznon a színek fáradtsága le­­tompítja az életerős folthatást. Ez esetben jobb lett volna megmaradni a foltszerű lágy grafikai megoldásnál, mint színekkel hatástalanná tenni a szép kompozíciót, ami éppen így, a piktúra „igényesebb” nyelvén mutat kevesebbet. Magabiztos vérbeli kolo­rista ezzel szentben Majernik Cyprian, aki mind művészi iskolázottságát, mind pedig társadalmi érdekű mon­­d­anivalóit tekintve magasan kiemel­kedik a kortársai közül. Élményvilága félreérthetetlenül a társadalmi fejlő­déshez igazodik s valóban az élmény uralkodik el műveiben a manír he­lyett anélkül, hogy formanyelve, stí­­lusigénye elmaradottabb lenne, mert az úgynevezett formalisták közül a viszonylag legtehetségesebbeké. Akár a múltba (Tatár járőr) néz Majernik Cyprian, akár a jelenbe (Száműzöt­­tek), a haladó élet társadalmi igé­nyességével mutat előre. Hasonló po­zitív igényességgel idézi a múltat Alexy Jan monumentális táblaképe, a Parasztlázadás, egyénien sárga szín­es fény hatáserejével. A második világháború után s kü­­­ * lönösen a februári ellenforra­dalmi konspiráció leverése után végre magabiztossá válik Csehszlovákiában a képzőművészet haladó útja. A régi nagy realisták és a volkeristák leg­jobbjainak, ez utóbbiak közül talán leginkább Majernik Cypriánnak ez útmutatása szerint. A figurális meg­jelenítések központjába kerül 1948 februárjának hőse, a csehszlovák munkásság, mely megmentette a cseh­szlovákiai dolgozó parasztokat és ha­ladó értelmiségieket a további belső nyomorítóktól s megmentette a hazát a nép számára az imperialista gyar­matosító érdekeltségek befolyásától. Kovar Vladimir Bányásza már­ a békeharc boldog csehszlovákiai főhő­sének a megjelenítője. Hornok Jiri Bányásztanoncában pedig a hős apák boldog fiával nézünk szembe. Mind­kettőnél elevenebb a plakátszerű mo­numentális grafikai jellegével sokat érzékeltető Fegyveres munkásfelkelője vagy a koloristább igényű Broz Jo­sef harci képei. (1948 februárja stb.) Az új festők egy része a partizánhar­cok újraidézésével mutat előre. E te­kintetben kiválik Zelibsky Ján nagy táblaképe (Partizánok visszavonulá­sa) s a festőknél is halasabb felidézed a partizánharcoknak az olyan kitűnő csehszlovák plasztikus művészek, mint Makovsky Vincenc (Partizánharcos bronzszobor), Pribis Rudolf (Felke­lés bronzrelief). A festők másik része a harcos értelmét, a tartós békét megalapozó mindennapi munkát, an­nak hőseit, a dolgozó nép nagy ünnepi pillanatait jeleníti meg mun­kaképeken kívül a tájban, a csendéletben, a hangulatos enteriőr képekben is. A grafika legerősebb ágazata a Csehszlovák Képzőművé­szeti Kiállításon a karrikaturista részleg legjobbjai, a nemzetközi há­borús tábor nagyjainak törpecégét mutatják meg. Kár, hogy olyan ke­veset látunk itt Pargantonintól és Has­hévtől, amit itt látunk, az is elég arra, hogy meggyűlölte­sse a ha­misságot, a nevetségesség görbetük­rében mutassa meg a nemzetközi imperializmus álnagyságait. Nem vi­tás, hogy a csehszlovák festészet po­zitív céljainak lényeges tisztázása után is még sok megoldatlan kér­dést és vitafelületet hagy hátra. De az sem kétséges, hogy a kiállítás képei nem hagynak olyan nemes hiányérzést, amit a népi Csehszlová­kiában a művészek ne tudnának minden eddiginél hamarább és könnyebben pótolni. E tekintetben a szobrászok között több a követ­kezetesség, kevesebb a törés, mint a piktúrában vagy a grafikában. Itt mintha nem lett volna olyan messzi elkanyarodás a legnemesebb múlt realista hagyományától s annak fő­képviselőjétől, My­síbek Josefte. Lauda Jan megragadó Lenin bronz­szobra mellett a már idézett plasz­tikus művészeken kívül különösen figyelemreméltó Polkorny Karé! „1945 május 9“ című bronzkorai p­­zíciója és Osztrava című portréja, Kafka Bohumil Útkövetők bronz­ kompozíciója. Nagy Tibo­r Kis Újság IVAN PETROVICS PAVLOV (­­Szovjet film ) Egy nagy fiziológus­­Ivan Petrovics Parn­a­n szü­letésének századik évfordulóját ün­nepli a szovjet filmművészet új doku­­mentáris alkotása. Pavlov nemcsak tudósnak volt kiemelkedően nagy, ha­nem mint ember is a legnemesebb képességeket egyesítette magában. A jóságról, például, úgy vélekedett, mint Beethoven. Egy nívóra helyezte a tu­dással is a legjobban becsülte Pavlov atyja lelkész volt. Papnak szerette volna látni fiát is. A fiatal Pavlov négy esztendőt töltött egy pravoszláv szemináriumban, az egyházi tudo­mány azonban nem elégítette ki A hatvanas évek táján forradalmát élte a természettan. Pavlov Szentpétervárra ment és beiratkozott az orvosi fakul­tásra. Sebész és fiziológus lett. Ettől­­ kezdve nyílegyenesen emelkedett pá­lyáján a feltételes reflexműködések forradalmi felfedezéséig. És még ma­gasabbra. A Nobel-díjat már híres gyomorfisztula kísérletei alapján megkapta, pedig még csak utána kö­vetkeztek a legnagyobb tudományos szenzációi. Azok az idegélettan és agy­működés területén végzett kísérletek, melyek már ölelkeztek a pszicholó­giával és az ember, meg az állat kö­zötti pontos választóvonalat keresték. A tudományos nemzetközi világ a ki­tüntetések, diplomák seregével ismerte el az élenjáró tudóst. Ezeket mutatja be a film sok korabeli híradó-felvétel­­ben és fotóanyagban, mozgalmas ren­dezéssel, igen érdekesen. A látnivalón túl, a tömör képek jól kifejezik azt is, hogy Pavlov materialista tudós volt. Megdöntötte az idealista tudo­mány tételeit és szemmel kísérjük azt az utat, melyen a tudás — az igazi tudomány művelésével — el­jutott a kommunizmushoz, az igazi hazafiassághoz és a béke harcosa lett A Leningrádban megrendezett XV nemzetközi fiziológiai kongresszuson. 1935-ben, azt mondotta: „Boldog va­gyok, hogy hatalmas hazám kor­mánya, mely a békéért harcol, az első volt, mely a történelem során ki­jelentette — egy talpalatnyi idegen földet sem!“ És mindezeken túl még két fontos mozzanatot mutat meg a film. Az egyik az, hogy a szocializmus hazája milyen jelentős erkölcsi és anyagi segítséggel emeli tudósait a tudomány magasságai felé és hogy mennyire megbecsüli őket; a másik az, hogy a nagy elődök gazdag ha­gyatékát hogyan gyarapítják tovább a fiatal szovjet tudósok, az emberiség jobb életéért harcoló tudomány kép­viselői. —ól— Vasárnap, május . SZÍNHÁ­Z BACH-VERSENYT RENDEZ AZ OPERA BRIGÁDJA A kétszázéves Bach-jubileum alkal­mából az Operaház tagjai is meg­mutatják, mennyire magas fokon áll a magyar Bach-kultusz. A dalszínház brigádot alakított, amelyben éneke­sek, muzsikusok Bach-versenyre ké­szülnek. Sokszínű műsort állítottak össze Bach János Sebestyén vokális és hangszeres műveiből. A szerzemé­nyekből minden résztvevő a maga művészetének megfelelő szerzeményt választhat az énekesek Bach-áriát, a kórus vokális művet, a zenészek h­­ngszerszólót, kamaramuzsikát A verseny június 15-től július 1-ig tart. Ezalatt sorozatos előadásokon, a zene­­kritikusok és meghívott közönség előtt az Opera színpadán fogják be­mutatni a versenyzők tudásukat, ké­pességüket, Bach-ismeretüket A ver­senyben az Operaház koncertező mű­vészei nem vesznek részt, hogy ne le­gyen igazságtalan a versengés azok­kal szemben, akik még nem otthono­sak a hangversenylés terén. A koncer­tező művészekből alakul meg a zsűri, amely pontozza a verseny eredmé­nyét. Az Opera-brigád Bach-versenyit nagy érdeklődés várja. Pillanatkép Klara Lucskóról, a »Vidám vásár« Munka Hőséről Klara Lucskó­val, a fiatal szovjet filmszínésznővel a „Vidám vásár“ című, nagy színes­ filmalkotásban ta­lálkozott újra a közönség. A film, mint ismertes, május 1. ünnepi mű­sorának bemutatói közt jelent meg, Lucskó benne mását a „Vörös parti­zán“ kolhoz Munka Hősét alakítja. Csupa életkedv, derű. Szépség. A kör­nyék legszebb lánya, versengenek is érte a szomszédos kolhozok legényei. Finom színésznő Eszközei egysze nek széles színskáláján erőt és gyöngéd női érzést egyformán könnyen fejez ki. Alighogy elvégezte a moszkvai Színművészeti Akadémiát, máris fő­szerepet kapott. A nagysikerű „Három találkozás“ című filmben ő alakította Bella geológusnőt. Ott a szovjet tudósnő példaképét hozta elénk, akit a kezdeti kudarcok nemhogy el­kedvetlenítenek, hanem további ki­tartó kutatásra sarkalnak. A cselek­mény folyamán azt is bebizonyította, hogy a szovjet tudós életében a sze­relem és a munka tökéletes össz­hangban van. Új filmjében, a Vidám vásárban, sugárzik róla az élet, munkakedvtől, te­st vagy tát csillog te­kintete. Megkapó közvetlenséggel kelti életre azt a kolhoz-leányt, akit nem tesz elbizakodottá a munkában elért kiváló eredmény, a megbecsülés és a szeretet. Szerény és mégis öntuda­tos és szerelmében is tiszta, egyszerű, mentes minden kacérkodástól. Játéka hiánytalanul kifejezi az új szocialista nőtípus magas erkölcsi beállítottságát. A fiatal színésznő egyik legvonzóbb, kitűnő tagja a film nagyszerű együt­tesének. A Vidám vásárt, egyébként, válto­zatlanul nagy sikerrel játsszák a fő­városi bemutatómozik VIDÁM VÁSÁR (Eszvei víg­játéki V3r8i Csillag (Er­zsébet-kónkt 45.) 7. V.10. - BRIGÁD (Pest­­irend­öric) 5. 448. - DÓZSA (Róbert keréi 58.1­0. VaS. v Hs- — KORZÓ (Újpest) *'58. 14a, e 444 - ROYAl. (Kispest) Mi«­8. v. 3. - MUNKÁS (Kápolna-u 31b.) 6. V30. v 444. - MÁJUS 1. ( Mártírok­éba 55.) 444. 6. 449 - TATRA ,pes(­­erzsébet) 8. v/1 9. v Vfl .. TÁNCSICS (Csepel) V16. 8. v 3. SPARTTITKÁR (partizánfilm) Szikra Toráz­körút 60.­ 5 . 448. 4410. VÖRÖS NYAKKENDŐ (magyarul beszélő szovjet film) RÁKÓCZI (Kölcsey-útra 3.1 445 HZ 459 SZERELMEM (zenés filmvíg­játék) FEL­SZABADULÁS (v Flórián) (Fióm­in­­téz 3.) 445 447. 449 ABU DALAI (életrajzfilm) KAMARA (Do­hány­ utca 42.) 4. '/(7. Vs9. PORUVART KERESZTESLOVAGOK (víg­játék) DUNA (Fürst Sándor­ utca 7.) 5. 7 9 — FÓRUM (Kossuth Lajos­utca 18.) 455. */*7. ’/sít. Mindennap. AZ EZRED FIA (magyarul beszéld szovjet film) ÚTTÖRŐ MOZI (Bajcsy-Zsilinszky út 86.) 4. 6. vas­asló 2. 4. 6 PAVI­OV (dokumentfilm) FÁKLYA (Teréz­­körút 28.) Vs5-től este H-ig folytatólag. Vasárnap délelőtt déll­ől este 11-ig foly­tatólag. Becsületbíróság (magyarul beszélő szovjet film) BÁSTYA (Erzsébet­ körút 8­) Vs 13, 2 ‘/só, *07. 9. — SAVOY (Üllői-út 4.) 445. 447 ‘119. — TINÓDI (Naaymei«­­utca 8.) 445. */»7 449 Bielki­ tolvajok (társadalmi dráma) ADY (Somogyi Béla-út 3.) 4. 8. 8 — KOSSUTH (Váci-út 14.) 445. 447. */A — PATRIA (Népszínház-utca 13.) 4, 6. 8. — UGOCSA (Ugocsa-utca 10.) 4, 447. ‘/s9. _ STÚDIÓ (Akácfa-utca 4.) 4, V­ 7, V19. Mindennap. Egy életen él (dráma) PEST IVáei-u­­tó 4. 6. 8. Úri muri (Móricz Zsigmond regénye­) SZA­BADSÁG (Bartók Béla-út 64.) 40 447.­­/s 9. v 443 Pilótaszerelésű (vinisték) OLYMPIA (Er­zsébet-körút 26.) 445. 447 449. v­­/»3. HÍRADÓ MOZI (Erzsébet­ körút 13.) 1. Ma­gyar filmhíradó. 1. Mackó—Nyuszi Derby (színes szovjet rajzfilmrepriz). 3. Magyar Úttörő híradó. 4. Észak- Bukovina (színes dokumentfilm) 4. Szovjet híradó. 4. Győztes Nép (cseh dokument­film). Reggel 9-től este 11-ig folyta­tólag. MÁR A KÖZELJÖVŐBEN közön­ség elé kerül a „Széles út“, a lengyel dokumentumfilm­gyártás egyik jelen­tős alkotása. Beszámol arról a nagy­szerű eredményről, melyet a lengyel munkásság az újjáépítésben ért el.­­ VAS­ Károly-

Next