Kis Ujság, 1950. július (4. évfolyam, 150-175. szám)

1950-07-27 / 172. szám

-------------------------------------------------------------­ Csak a felszabadítás után indult virágzásnak a népi demokratikus Korea művészete He-Den-Szuk, a Koreai Népi Demo­kratikus Köztársaság tájékoztatás- és népművelésügyi minisztere cikket írt a Szovjetszkoje­vszkosztvo-ba. A köz­lemény a népi Korea művészetének fejlődésével fogl­al­kozik és azt az alábbiakban ismertetjük: A koreai nép hosszú évszázadok folyamán rakta le nemzeti kultúrája alapját, de művészete és irodalma csak akkor indult virágzásnak, mi­után a Szovjet Hadsereg Észak- Koreát felszabadította. Azóta a népi demokratikus Korea sokat tett mű­vészetének, kulturális életének fej­lesztéséért. Állami kezelésbe vették a színházakat, mozikat, melyeknek 50 százaléka még nem is olyan ré­gen japán kapitalisták kezében volt. Megnyitotta kapuit a Kim-Ir-Szen Egyetem irodalmi fakultása és a Színművészeti Főiskola, a filmek gyártását megkezdte a Nemzeti Film­stúdió. A fiatal koreai művészek legfonto­sabb feladatuknak a Szovjetunió mű­vészetének tanulmányozását tekintik, mert tudják, hogy ez az egyetlen he­lyes út, amelyen megindíthatják mű­vészetük szocialista fejlődését. Az Észak-K Koreában lezajlott hatalmas demokratikus átalakulás, a nép hő­sies harca a U-Szin-Man klikk és imperialista gazdáik ellen, a munkás,­osztály önfeláldozó küzdelme, a nem­zetgazdaság újjáépítéséért és fejlesz­téséért, a földreform döntő jelentő­sége a parasztság életében — ezek a tények a koreai kultúra legjobb mesterei munkáinak alaptémái. Emel­lett azonban sok művészeti és iro­dalmi alkotás fejezi ki a délkoreai parizánok harcát az imperialisták ellen. Ilyen művek az Állami Művész Színházban nemrégiben bemutatott „Harc dala“ című színdarab és a ,,Partizánkülönítmény“ című opera. A színházak vidéken is működnek. Legkiemelkedőbb és legsikeresebb darabjaik Sin-Go-Szan „Láng“, L­ju- Gi-Kh­on „Fivér és nővér“, Szon-Jep „Két szomszédos ház“ című művei, ezek az országban folyó hatalmas építkezésekről szólnak. De igen nép­szerűek a szovjet írók művei is, köz­tük Szimonov: „Orosz emberek" című darabja. A koreai zene és képzőművészet is 1945 után indult óriási fejlődésnek. A legkiválóbb koreai zeneszerzők olyan műveket alkotnak, amelyeket megért a dolgozók legszélesebb tömege. A képzőművészet fejlesztésében vezető­szerepet játszanak az ismert koreai festőművészek: Szen-U-Dam, Tyen- Gvan-Cser. Koreában a felszabadulásig nem volt filmgyártás, mert sem felszere­léssel, sem megfelelő szakemberekkel nem rendelkeztek. Azóta az állam­­vezetőség minden segítséget megad a nemzeti filmgyártás megteremtésé­hez. A nagyszámú dokumentum- és híradófilm mellett játékfilmeket is készítenek, ilyenek: a „Szülőföld“, „Az öntőkemence“, „Föld“, ezek mind ismert koreai írók forgató­­könyve nyomán készültek. A bő termés boldog himnusza — egy festőművész szemével látogatás Márffy Ödön új freskójánál Az a fehér izzásig hevített lendület, a minden porcikájában nekifeszülés, amellyel ötéves tervünkkel zászlaján az egész ország nekiindult az új vilá­got teremtő építésnek, a kultúra terü­letén is kezdi felszántani a tala­jt. Az új egészséges gyárak, a szakszerveze­tek székházai nagy munkafeladatokat jelentenek képzőművészeinknek. Ezek többé nem sivár munkahelyek, unal­mas tanácskozótermek, mert megszí­nesednek, felvirágozódnak a teremtő művészettől. Az új országépítésben a képzőművészet gyönyörűségeiből és és eredményeiből minden dolgozó ember részesül. A városrendezéseknél igen jelentékenyen érvényesülnek máris a művészeti szempontok s az utóbbi időben nagy lendülettel épülő kultúrotthonok tágas falai hívogatják a festőket és szobrászokat, akik az ötéves terv folyamán épülő új ország programjával egyidüleg, a képzőmű­vészet terén új utakat törnek, a szo­cialista realizmus útját. Ez a gondolat vezethette Márffy Ödönt, amikor egy komoly, nagy és sikeres művészpálya tapasztalatainak leszűrésével, nagyméretű, 12 négyzet­méteres freskó megmunkálásába kez­dett. A szamóca utcai árnyas kert köze­pén álló műteremben, a monumentá­lis igényű falkép előtt csendesen be­szél Márffy Ödön: — Mindig húzódoztam attól, hogy nem műveimen, hanem szavakon ke­resztül közöljem gondolataimat. A festőnek az a hivatása, hogy ecsettel fejezze ki mondanivalóit a világ dol­gairól. De most más a helyzet, mint a múltban volt. Ús nagy feladat elé áll a művész, amikor vállalja, hogy részt vesz abban az erőfeszítésben, amit egy új, igazságosabb világ meg­teremtése jelent. Nagy jelentősége van ennek az egész kultúráját ér­deklő kérdésnek és ezért helyes min­den megmozdulás, ami ezt a célt si­kerre vezeti. Márffy Ödön hónapok óta dolgo­zik szerényen — „Gyümölcsszedők“­­nek elnevezett — festményén. Pedig adhatta volna címéül azt ,is: A bő termés boldog himnusza. Igézetes festmény. Ragyogó tükre annak, hogy az egész országban folyó ter­melő munka nagyütemű sodra ho­gyan ragadta magával Márffy Ödönt is. Fiatalos kezdeményező lendület­tel, az érzékelhető valóság megragadó erejével vetette vászonra egészséges szépségű alakjait, amint a dúsan termő gyümölcsfákat szüretelik. Ez a feszültségteli fiatalos erő lüktet a kompozíció telt ritmusaiban, a fény­ittas színek optimista sugárzásában- S igaza van Márffy Ödönnek, amikor nem akar művéről beszélni. Beszél­nek helyette a diadalmas színfoltok, A veszedelmes ember írta: Szala­tnai Rezső Most olvastam el Győry Dezső könyvét, A veszedelmes embert. Egy magyar néptanító életrajzáról van szó. Egy ember hetven éve viharzik át a lapokon és párhuzamosan mindaz, ami hetven év alatt az or­szággal történt. Nem regényről be­szélek, egy krónikáról. Czabán Samu, a veszedelmes ember, történeti fi­gura. A magyar nyelv területén so­kan vannak, akik emlékeznek rája. Czabán Samut jómagam is ismertem, beszélgettem, leveleztem vele, mert nagyon szeretett levelezni. Hosszan és részletesen fejtette ki felfogását, mindig tényszerű, mindig harcias, mindig azonos hőfokon izzó, javító és feddő, támadó és leleplező szem­pontjait. Túlzott és érzelmes volt nagy csatáiban, de ellenségei is tud­ták, hogy tiszta és feddhetetlen jel­lem és kitűnő nevelő. Most hát újra látom kicsi és különös alakját, fehér haját, villogó szemét, magas homlokát s állandó szórakész ajkát. Színes inget és nagy, fehér nyakkendőt hordott, amikor Po­zsonyban járt. Vidékről jött, mert mindig vidéken élt. Foglalkozását egyúttal hivatásnak tartotta s gyer­mekeiből is tanítókat nevelt. Egy rozsnyói cipész fia volt, szegény fiú a szó szoros értelmében, iskoláit, az eperjesi tanítóképzőt, nehéz körülmé­nyek közt végezte el. Győry könyve azzal kezdődik, hogy valahol a Kis Kárpátokban egy szlovák mezőváros­­kában, irtványon tanít, ahogy akkor Gr­iwald Béláék nyomán elképzelték a magyar tanítót nemzetiségi vidé­ken. De Czabán Samu nagyon ma­­gába szívta Petőfi költeményeit­ azon a ponton, ahol a malomalja-politika szemrebbenés nélkül azonosította a nemzet érdekeit egy hamiskártyás osztálycsoport érdekeivel, nemet mondott. Mikszáth nem egyszer le­leplezte a furfangos nyitraiakat, akik képviselő-választáskor jónak találtak miden módszert a kormányjelölt nye­regbeültetésére. Czabánt egy válasz­tás alkalmával leplezetlen hazugság aláírására akarták bírni. A fiatal ta­nító ezt visszautasította, így lett lá­zadó és veszedelmes ember. Nem ez volt az első állomása s nem az utolsó. Lázadásai egymás után jöttek, sorba, mintha valaki megrendezte volna. Keserű igazságo­kat kellett megtapasztalnia. Nem volt tehát maradása sehol. Egyik helyről a másikra küldték-h­elyezték szapo­rán. Bejárta az országot, a legellenté­tesebb vidékeket. Gond­olták, hátha megtört a herce-hurca. Nem törte meg. Fegyelmi vizsgálatokat kapott, mint más a medáliákat. A háborúban hadi­­törvényszék elé állították lázítás cí­mén. Megfosztották állásától, kisem­­mizték. Akkor magába fogadta a dol­gozók összetartása, Óbudára került s 1919-ben a közoktatásügyi miniszté­riumban kapott állást, ott szervezett, dolgozott, annyi tapasztalat árán, míg az ellenforradalom kikergette. Aztán szülőföldjére ment, bujdosása itt vé­get ért, aránylag kiegyensúlyozott húsz évet élt át a csehszlovák­ uralom alatt, ismét tanított, tankönyveket írt, pedagógiai lapot szerkesztett, nevelte a népet, ahogy szellemi szegődése szólt. A második világháború alatt halt meg, reménytelen külső körül­mények közt, de szíve akkor sem vesztette el a reményt e világ okos megváltoztatásáról. Egy néptanító riport­regénye ez a könyv. Győry a külső eseményeket mondja el, a százmeg egy cselszövést, ármányt, alattomosságot, amelyen a nevelőt átkergették. De a nép taní­tója minden bajt és szenvedést köny­nyű, vidám szívvel fogadott, nem gyűrötte magát alájuk, hanem felül­kerekedett rajtuk. Pedig nem volt egyedül, nagy családdal, példamutató erkölcsi vállalással, folytatta a harcot. Mennyi kicsinyesség és mennyi aljas­ság gáncsolta, kötötte meg lépten­­nyomon! Mily találékony volt a vi­dék a népnevelőnek szánt vermek megásásában. Ma már hihetetlennek tűnik fel egy-egy részlet, holott ez a hamisítatlan múlt. Ez az ostoba és műveletlen kötődés mérgezte meg évtizedeken át, a mély béke korában, egy nép fejlődését, a vidék előrehala­dását. És ez volt a társadalmi élet Mikszáth és Móricz regényei nagy tükröt mutatnak az élő nem­zedéknek abból a nyers matériából, amelyben mindnyájan vergődtünk. Ki látta a tanítót? Ady látta, mint ahogy Ady mindent látott a nemzet igaz szemével Ady mondja a magyar tanítókról írt ver­sében, hogy ne maradjanak „úri­gaz­ságok jobbágy­őreiül“. Legyenek ők a várvavárt szélvész, kapja meg végül is Magyarország a szabadító magyar tanítót. Czabán Samu azok közé tar­tozott, úgy tűnik fel, akikben testet öltött a költő álma. Nem volt egy­maga, sokan voltak a hozzá hasonlók, tántoríthatatlanok, gerincesek, félelem nélkül valók és harcrakészek. Mind veszedelmes emberek az ország fejlő­dését visszatartó, bűnös és önző vi­lágra nézve. Mily roppant nehezen ju­tottak el közvetlenül a néphez, hogy tartsák a kezét, megnyissák a szemét s nedves spongyával töröljék le az ország táblájáról a ráírt hazugságo­kat. Czabán is ilyen szerepű ember volt. Igazi felvilágosító, szót szóra mondó prédikátor, kis és nagy gazsá­gok gyomlálója. Kitérhetett volna mindannak, ami egy életén át meg­sebezte? Persze, kitörhetett volna, Int feladja eredeti álláspontját és maga­tartását. De erre képtelen volt. Mint Petőfi férfinevelő fája, inkább el­repedt, de derekát meg nem görbí­­tette az erőszak előtt. S ez okozta a vidéki zsivajban, hogy csip-csup­ dol­­gok közt folyt el nagygerjedésű ereje és akarata, s méltó-maradandó csele­kedetre már nem jutott belőle. Ez volt a Czabán Samuk tragédiája. Ki­felé nem ők győztek és rokkant alak­jukat befújta a kisváros pora. De nézzük csak, valójában is így volt ez? Semmi erő nem vész el a térben. Szellemi erő sem. A nevelés energiái oly rejtélyesek. Láthatatla­nul működnek azokban, akik ott jártak az erők forrásánál. A tanít­ványok serege, a nép névtelen ezrei vették át útmutató gondolatait és érzéseit. Ez a nevelő igazolása. Állandó harcok közepette nevelt is, tanított is, sőt ez volt az igazi, min­dennapi munkája. A fiatalságban él most tovább. Czabán nem vált elméleti művelt­ségű ember, igaz demokratává és harcos szocialistává az élet, a tapasz­talat tette, a szabad gondolkodás. Mi­kor a miniszter, az első háború alatt, állásvesztésre és nyugdíjjogosultsága megvonására ítélte, a veszedelmes em­ber fellebbezett az egész országhoz. Megírta a dolgot a Népszavába, így írt: „A tanítói pragmatikával kapcso­latban kifejtettem, hogy büntessék, ha hanyag, ha durva, ha fajtalan, de adják meg a tanítónak is a polgárokat megillető jogokat: a szabad vélemény­­nyilvánítás, a meggyőzés és az eszme­terjesztés jogát. Mert a tanító is éppen olyan munkástagja a társadalomnak, mint a földmivelő, a gyári munkás, vagy a miniszter. És emberi mivoltá­ból tartozik, hogy az emberi haladás nagy munkájában ő is építő részt ve­hessen. A nagybirtokosoknak, a tőké­seknek, a hatalmas papi rendnek teljes szabadságuk van, hogy meggyőződé­sük szerint különböző pártokhoz tar­tozzanak, eszméjüket hirdethessék, törvényeket törölhessenek el és úja­kat alkothassanak. Miért volna éppen a tanító megfosztva a gondolatainak terjesztési jogától? A törvény nem is­mer e tekintetben különbséget polgár és polgár között.“ Ez a hang a szabad nevelő egy­szerű, világos mondanivalója volt, a cáfolhatatlan észjárás szava, melyet mindenki megért. Megértette a ma­gyar nép is. Szólni kell még az író­ról, aki a múlt népnevelőinek ezt a típusát, a Czabán Samu történetét megírta. Győry Dezsőnek, a költőnek első prózai munkája ez a könyv, ha nem számítjuk ide újságírói munkás­ságát. A népnevelő életének elmon­dása maga is nevelői munka, segítő és emlékeztető írásmű. Győry az ese­ményeket mondja el, de aránya,amit sokat idéz az 1918 előtti részeknél, úgyhogy Czabán Samu érdekes, ta­nulságos és színes kisebbségi életfor­máját és harcait mindössze néhány lapon mondja el. Ez az olvasmányos riport­regény érezhető hiánya. Nem hallgathatjuk el, hogy a stí­lusa olykor pongyola. A rajz ezért sokszor élettelen, hiányzik a kellő szó, a szükséges átmenet és árnyalat. Ahol a felvidéki tájat írja le az író, ahol erdőről szól, hegyekről, tüstént érezni a stílus­fordulatot, az íróibb munkát, a gáncstalanabb nyelvet. Az életrajz hasznára vált volna a föld­rajzi és személyi azonosítás, a köny­­nyed álcázásnak semmi sajátos va­rázsa nincsen ilyen műfajban. Mindez a bírálat mérlegén így észlelhető. Győry Dezső azonban ötletes és ki­tűnő újságíró volt mindig. Most is a téma kiválasztásáért, időszerűségéért, a nép nevelésében emléktelenül eltűnő tanítókért és igaz harcukért dicsére­nivaló írói munkát végzett - kisUjsác.___ alakjainak harmonikus mozdulatai, a munka örömétől átlelkesült figu­rák, amelyek cselekvő embertípusok, maguk formálják sorsukat, életüket. — Sokszor festettem­­ a képet — néz az esti szürkületben Márffy Ödön a „Gyümölcsszedők“-re. — A nagy mé­ret, a nagy kompozíció törvényszerű­ségei bizonyos fokig megkötöttek Nyugodtabban, átgondoltabban — mondhatnám pedánsabbul — kon­krétebben festettem, mint a múltban. Ez a méret nem engedi meg a rög­tönzéseket, a félbehagyottságot. A kert fái közé egyre jobban be­lopja magát az alkonyat, a jóillatú diófák terebélyes koronája alatt sétál­gatva mondja el, hogy a kert összes fáit mint fiatal csemetéket ő ültette, ő nevelte fel ekkora lombozatú fákká. — Mindig figyeltem a természetet, a valóság természetes adottság volt számomra, hisz benne élek. A ker­temben színek, fények és formák folytonos változása vesz körül. A „Gyümölcsszedők“ mögött érezni egy nagy alkotó élet minden tapasz­talatát s mindenekelőtt azt, hogy a színek és formák dús áradását mély eszmei tartalom hatja át, mintha mélyszántással széles barázdát húzott volna a szocialista realizmus most művelni kezdett földjén. S talán nem tévedünk, ha azt hisszük, hogy az augusztus 20-i Nemzeti Kiállítás lá­togatói, a dolgozó nép magáénak fogja vallani Márffy alkotását, meg fogja érezni, hogy a művész teljes tudásá­nak, kultúrájának, tehetségének fegy­verzetében áll ott mellette a szocia­lizmus építésének valóra váltásában. _____________ Ok r­.) A moszkvai rádió műsorából Vasárnap, július 30. Moszkva I. 19.30: Hangverseny a szovjet vasutasoknak. — Moszkva II. 17.00: A rádiózenekar könnyűzenei hangversenye. — 17.30: Kedvelt ope­rettrészletek. Hétfő, július 31. Moszkva II. 17.15: Kardalok. — 17.45: Népi táncok. — 18.45: Hang­verseny Leningrádból. — 22.05: Tánczene. Kedd, augusztus 1. Moszkva I. 18.50: A békefront da­lai. — 20.10: Dunajevszkij: Arany­völgy, operett. Moszkva II. 19.00: Grúz zene. Szerda, augusztus 2. Moszkva I.: 22.05: Tarka művész­est. Moszkva II.: 17.20: Orosz nép­zene. 18.00: Kazahsztán zenekultú­rája. Csütörtök, augusztus 3. Moszkva II.: 22.05: Alabjev: Vo­nósnégyes. — 22.35: Balalajka-dalok. Moszkva HL: 20.45: Orosz szimfoni­kus művek. Péntek, augusztus 4. Moszkva I.: 22.05: Orosz, ukrán és b­elorusz dalok. — 22.35: Könnyű klasszikus zene. — 23.00: Szovjet operettrészletek. — Moszkva II.: 19.00: Karétiai finn népzene. Szombat, augusztus 5. Moszkva I.: 16.30: Dalos ünnep. — 18.50: Szovjet-Moldva. Zenés irodal­mi est. — Moszkva III.: 18.45: Hang­verseny Golovanov vezényletével. Csütörtök, július 27 Villámbeszélgetés a sárospataki Alkotók Házában Ruzicskay György festőművésszé­ a szavak, a színek és a hangok művészeinek találkozásáról Sárospatak, július hó (A Kis Újság kiküldött munkatársától.) Hogyan konferenciálnak a képző­művészek, írók és zenekomponisták egy nagy közös kerekasztalnál? Erre a kérdésre ad választ a pataki Alko­tók Háza képzőművészeti lakói sorá­ból Ruzicskay György festőművész. Nem szóval felel, hanem művészi munkával. Most végzi az utolsó simí­tásokat a Rákóczi-vár Balassa Bálint­­szobájában, Lorántffy Zsuz­sánna bal­­dachinos ágya előtt ama nagy tábla­képén, amellyel az augusztusi kiállí­tásra a néppel a népért dolgozó mű­vészek, írók, zenekomponisták alkotói egységét jeleníti meg a színek nyelvén. — Engem — hangsúlyozta Ruzics­kay György — ez a téma ragadott meg leginkább, amikor először ültem itt a népművelési minisztérium pataki Alkotók Házában ebédlőasztalhoz. Miért? Erre is megfelelek. A népi demokrácia az alkotó embereket nemcsak a népi valósággal és magá­val a néppel fűzte össze szétválaszt­­hatatlan közösségbe, hanem egymás­sal is. Mi képzőművészek rokoni élet­formáink ellenére is meglehetősen el­zárkóztunk azelőtt az íróktól és a zenekomponistáktól, vagyis a szavak és a hangok művészeitől. Ugyanígy az írók és a zeneszerzők sem keres­ték nagyon az összekötő kapcsolato­kat felénk, a színek és vonalak mű­vészei felé. Ha a régifajta kávéházak­ban és klubbokban összetalálkoztunk, csak felszínes lehetett az érintkezé­sünk egymással. Most, a népi Magyar­­országon omlottak le először hatá­rozott jelleggel azok a válaszfalak is, amelyek a különböző művészeti ága­zatok alkotó embereit majdnem her­metikusan elválasztották eddig egy­mástól. A megtalált egységnek megragadó tükrözését adja az előttünk fekvő Ruzicskay-festmény, amelynek címet „Művészek, írók, zeneszerzők minden­napi kerekasztal-konferenciája a pa­taki Alkotók­­Házában“. Rejtelmes zöldasztal helyett a nyílt békebarát­­ság fehérasztalánál ülnek a szavak, e színek és hangok művészei. Az új kenyér mellett és a Hegyalja pincéi­nek páratlanízű borát kortyolva tár­gyalják meg közös élményeiket egy­más és önmaguk hasznára s minde­nek előtt annak a népnek javára, amely őket a bőségnek a vendégasz­talához ültette. A szabadságharcos Rákóczi-fejedelem elorzott birtokát e várral együtt a zsarnokság kegyeltjei kapták meg Ez utóbbiak közt az utolsó méltatlan gazda az ellenforra­dalmi korszak hírhedt frankham­sító hercege, Windischgraetz Lajos volt Most a népi Magyarország népe lett a vér gazdája s e népnek a jóvoltá­ból az alkotás emberei, vagyis mettó lakók lakják a várat. Azok, akik szí­vük legforróbb vágya szerint formál­ják műveiket a dolgozó nép szolgála­tában. Tizenketten ülnek az Alkotók Háza vendéglátó asztalánál. Tizenket­ten. De egyik sem tucatember. Vala­mennyi jellem. Alkotó személyiség­­erejű jellem a nép hűségében — ahogy a festő látja őket. — Ezek a képek a régi Ruzicskay­­képeknél melegebb színeket mutatnak­ — jegyezzük meg. Utalva a művész legutóbbi, két év előtti kiállítására, amikor kissé fáradtnak látszott. — Nem tagadom — felel Ruzicskay György —megváltoztam, felfrissül­tem. Dolgozó népünknek köszönhetem ezt s a magyar nép ama vezetőinek, akik idehoztak az Alkotók Házába. Megkönnyítették munkámat nemcsak az augusztusi kiállításra, de az egész életemre. (n. t) A „Vörös Október Kolhoz” című filmből választotta nevét a mórahalmi termelőszövetkezet A szegedi tanyavilágban 1­949 feb­ruárjában kezdték meg a filmvetíté­seket. A következő hónapban össze­sen 31 előadást rendeztek, ezeken 6200 dolgozó vett részt. A falvak mozival való ellátásának sikerét mu­tatja az, hogy egy esztendővel később megkétszereződött a látogatók száma. A mórahalmi tanyák népének jú­nius 21-én rendezték meg az 500-ik előadást. A jubileum alkalmából a „Vidám vásár“ című színes-zenés szovjet film került vászonra, meg­tekintésére mintegy 1500 dolgozó paraszt gyűlt egybe. A Lenin életéről szóló filmet 40 elő­adásban csaknem 15.000, a Sztálin­grádi csatát 22 előadásban több mint 12.000, a Timur és bandáját 32 elő­adásban több mint 11.000, a „Talál­kozás az Elbán“ című filmet pedig mintegy 11.000 dolgozó paraszt nézte meg. A dolgozó parasztok jelentős há­nyada a nyári mezőgazdasági mun­kák után is gyakran ellátogat a moziba, annyira otthonukká vált, annyira megszerették a szovjet filmeket. A filmek nevelőhatására jellemző az alábbi eset: Mórahalmon bemutatták a „Vörös Október Kolhoz“ című szov­jet dokumentumfilmet. Három héttel a bemutató után megalakult a móra­halmi termelőszövetkezeti csoport, s a csoport a „Vörös Október“ nevet választotta. A termelőszövetkezeti cso­port­­azonban tetteiben is követi a szovjet kolhoz példáját. Csongrád me­gyében az elsők között fejezték be az aratást és a cséplést. Mórahalmon ma már minden filmelőadásnak legalább 6—700 főnyi dolgozó parasztközön­sége van.

Next