Kis Ujság, 1951. október (5. évfolyam, 229-254. szám)

1951-10-02 / 229. szám

kis Újság „A MAGYAR KATONAT­A­l­ ítás a Fővárosi Képtá Kiáll­ ó Fővárosi Képtárban a Néphad­sereg Napja alkalmából megnyílt nagyarányú képzőművészeti kiállítás a magyar katona vitézségét, honfiúi lelkesü­ltségét, önfeláldozó hősiessé­gét valamint szabadságharcaink és a nép életének mélységes összefüg­gését mutatja meg. A gondos, körül­tekintő rendezés, a kiállítás tárgyá­hoz igazodva, úgy helyezte el a 28 teremben képzőművészeink alkotásait — a régi mesterekét és az élőkét —, amint a magyar nép a történelmi ko­rok sorrendjében szabadságharcait küzdötte és így a kiállítás történelmi részében holt és élő festők színei, vonalai egymás mellett beszélnek kö­zös, fenkört tárgyukról. Kerek számban 200 művet látunk a kiállításon és az alkotások feleszám­ban halott mesterek művei, ami azt bizonyítja, hogy képzőművészetünk gazdag, haladó hagyományokban. Tmhol, mindjárt legelős legnagyobb történelmi festőnk, Madarász Viktor, akit életében annyi mellőzés ért, fel­hős, szürke tónusú, befejezetlenségében is megrendítő realitású műve, a Dózsa népe, mely forradalmi hagyományaink legkifejezőbb festménye. Ezért is po­rosodott a múltban a múzeumi raktár­ban. Körötte: Derkovits Gyula: 1514 című, nagyhatású Dózsa-fametszet­­sorozatának legjellemzőbb darabjait leljük. Egy másik falon Demjén József színes fametszet-sorozatai Budai Nagy Antal 1437-i parasztháborúját jelenítik eredeti, népi ihletű forma­nyelven, nemcsak kompozícióban, de arc- és mozgásábrázolásban művé­szien­d kifejező színvonalon. Czene Béla Dózsa Cegléden festménye — bár a­ főalak beállítása kissé szín­padias — mozgalmasságával, tér­­elosztásával és színharmóniájával történeti festészetünk hagyományainak nyomában halad. Győry Dezső kitűnő tusrajzot állított ki. Kisplasztikában Madarassy Walter lovas Dózsája arc­kifejezésben és testtartásban jellemző, Marosán László álló Dózsa alakszobra szintén a tüzes trón vértanúját idézi elénk. A török hódítók és a Habsburg el­nyomás elleni évszázados harcok, küz­delmek nagy történeti festőink alko­tásain jelenülnek elénk. Madarász Viktor Zrínyi és F­range­pán, Zrínyi Ilona a vizsgálóbíró előtt és a Zrinyi­­tanulmány, Székely Bertalan Zrínyi kirohanása, Dobozi és hitvese. Thö­köly búcsúja és Wagner Sándor Dugovics Titusz című festménye kép­viselik történeti festészetünk nagy stílusát. Jelenkori művészeink számára te­hetségük próbája, hogy első ízben vál­lalkoztak egy — bár általánosságban körvonalazott — határozott feladat megoldására. A 80-as évek után törté­neti festészetünk megszakadása foly­tán — a századfordulón inkább csak Greguss Imre tartja a színvonalat ku­­ructárgyú festményeivel — jelenkori művészeinknek a fejlődés közvetlen előzményei nélkül, mesterségbeli ha­gyományok híján kellett megteremte­niük új történeti festészetünket. E­miatt munkáik egy része még csak ígérettel biztató kísérlet. Frank Fri­gyes a költő Zrínyi Miklósról egyéni stílusú arckép-tanulmányát állította ki. Feltűnik Rákosi Zoltán halk színei­ben, életeleven mozgalmasságában Hunyadi Nándorfehérvárnál című festménye, valamint ismert művé­szünk, Istókovics Kálmán Rozgonyi Cicelléje. Imre Jenő tehetségének határozott fejlődését bizonyítja lo­vas Hunyadi-festménye. Csáky- Maronyák József sötét tónusú Zrínyi-arcképe és több kisebb Komjáti- rézkarc emelkedik ki e kor ábrázolataiból. A kis szobrok közt Kisfaludi-Strobl Zsigmond egy korai alakcsoportja kelt érdeklődést: Ma­­gyar-török csatajelenet. Kitűnő szob­­rászi munka B. Farkas Sándor Kür­tös hajdúja, valamint Tar István Zri­­nyi-portréja és Herényi Jenő Hunyadi­­fejszobra. Egy vidéki szobrász, Orbán József márványba faragott lovas Zrí­nyije arányaiban ugyan nem kielé­gítő, egyébként azonban kidolgozásá­ban tehetséges munka. A kuruckor festészetének élén első nagy festőnk, Mányoki Ádám híres II. Rákóczi Ferenc-arcképét látjuk. Ugyanott van Kupeczky János páncé­los Férfiarcképe, amelyről korábban az­t vélték, hogy I. Rákóczi Györgyöt ábrázolja. Két XVIII. századbeli fest­mény ismeretlen festőtől, Kuruc har­cok csatajeleneteit ábrázolja. A ku­ruc szabadságharc forradalmi hagyo­mánya élő művészeinket is erősen ösztönözte. Márffy Ödön kuruc lovas­csapatot ábrázol stílusának eredeti esz­közeivel. A valóságkifejezés és a tör­téneti festészet hagyományainak sze­rencsés összehangolása Balog András kuruc szabadságharcosa. Finomérzékű művész munkája Istókovics Kálmán ecsetelt rajza Vak Bottyánról és G. Szabó Kálmán fametszete (Kuruc előőrs). A szobrászművészek munkái között kis remek Medgyesi Ferenc Vak Bottyánja. Kisfaludi-Sirobl Vár­beli szobrának kicsinyített mását állí­totta ki (XVIII. századi huszár). A legjobb plasztikai művek közül való Ispánki József Esze Tamás és Szabó Iván mozdulatábrázolásban jeles Tán­coló kuruca. Több teremben szemlélhetjük a 48-as szabadságharc dicsőséges küz­delmeinek, hősi harcainak, forradalmi hagyomnyainak ábrázolásait. A gaz­dag gyűjteményben itt látjuk­ a múlt nagy művészeinek haladó szellemű al­kotásait és egykorú metszeteket, vala­mint jelenkori művészeink nem egy megkapó munkáját. Borsos József jól­ismert Nemzetőrse, Kovács Mihály Kossuth-kalapos Önarcképe, Jákobés Károly kis olajképe, Táncsics a bör­tönben és pompás realista rajza, a Sebesült tiszt. Brocky Károly Dam­janich és Kmetty tábornokok arcképe a korabeli festészet emlékezetes alko­tásai. A metszetek rajzait olyan mű­vészek alkották, mint Barabás Miklós, Szinyei Merse Pál, Lotz Károly. Ki­emelkedik Than Mór — aki mint tá­bori festő járta a harctereket — kora­beli rajza: »Az I. hadtest (Nagysán­dor Józsefé) rohama a fehérvári kapu ellen.« Munkácsy Mihály Tépéscsiná­­lók című emlékeztes nagy műve uralkodik művészetével a szabadság­harci történeti festészeten, de a többi mű is mind a honvédő sereg és a nép együttérzését szívének összedob­­banását nyilatkoztatja a művészet eszközeivel. Itt látjuk Lányi Sámuel Garibaldi-sapkás Önarcképét és Hol­­lósy Simon halk színeiben is lelken­dező Zászlótartóját. Külön érdekesség a másik nagybányai halhatatlan mű­vészünk, Réti István hatalmas sötét alapszínű Kossuth-alakképe a turini nagy száműzöttről. Lotz Károly l­en­­kei­ huszárok című festménye, vala­mint az életében nem­­méltányolt Greguss Imre Honvédtábor című nagyméretű műve szintén a nagy idők emlékét idézi fel. újabb művészeink közül eredti kísérlet Jobbágyi Györ­gyi Miklós: Bem és Petőfi lovasképe. Komjáti Gyula rézkarca Bem apóról. Idősebb művészeink közül Herman Lipót Petőfi a csata reggelén és Mi­ Italovics Miklós Honvédrohama. A modern festészet kitűnő alkotása Sár­kány Gyula kisdobosa. Abornyi Tiva­dart Pettenkofen metszetei ihlették Buda ostromának sikerült megfesté­sére. Az apró szobrok közül újra lát­juk Istók János kis bronzát, budai Bem-szobrának mását valamint két finomművű 48-as szabadságharcos­­alakját. A plasztikai művészet apró remeke Ferenczy Béni lovas Bem­­szobra. A kiállítás történelmi részének egyik terme 1919 hősi harcosait idézi. Rozs János és Forgó Mihály vörös­katonákat és vörösőröket ábrázol. Érdemes ma Gábor Móric jeles mű­vészünk Rákosi Mátyás Salgótarján­ban című festménye, az újabbak közül kiemelkedik Szentgyörgyi Kornél Tűz a monitorok ellen című festői alko­tása és Domonkos József Orosz és magyar géppuskások című festménye. Vidovszky Béla Stromfeld Aurél sike­rült arcképével szerepel. A felszabadításra emlékeztet­ik Sándor drámai elevenségű és szín­hatásban is megkapó, ismert Budapest felszabadítása című festménye, Váradi Gábor Felszabadító szovjet katona és Olcsói Kiss Zoltán Rákosi Mátyás 1919-ben című kis szobra. A plaszti­kai alkotások közül kiemelkedik jeles művészünk: Mikus Sándor Sztálin­­szobrának modellje, amelyyel a buda­pesti Sztálin-szobor I. díját nyerte meg. A kiállítás másik része új Nép­hadseregünk életét ábrázolja minden­napi mozzanataiban. Szeretettel és el­mélyedéssel vettek részt régi művé­szeink érdemes műveikkel ezekben az ábrázolásokban, mint Burghardt Rezső (Gyakorlaton), Maltioni Eszter (Ka­tonaarckép), Bánovszky Miklós (Ka­tonák a kultúrteremben), Aszódi Wi­l Erzsébet (Honvédek csépjéinél, réz­karc). újabb művészeink élén Benedek Jenő kifejezésben, színválasztásban, fénymegoldásokban és képszerkesztés­ben egyként kiváló munkákkal jár elöl. (Partizánok, Népnevelő honvédek, A nép fiai), Bencze László, Bartha Lajos, Domanovszky Endre (A 48-as zászlók átadása), Szervánszky József, Imre Jenő művei emelkednek még ki a gazdag anyagból. Forgách-Hann Er­zsébet Csaszticska című vidám daloló honvédje művészetének újabb szobrá­­szi remeke. Herczeg Klára Honvéd­család című gipszcsoportja az annyag­­­­ismeret és a plasztikai alakítás sike­rült próbája. Jó munka Bíró Iván Sza­badságharcos-kiképzés című kettős alakszobra. Örvendetes jelenség széphagyomá­­nyú életképfestészetü­nk megújulása, amely tárgyban főleg az otthonát, fa­luját látogató, a kultúrteremben műve­lődő honvédet viszi vászonra. Törté­neti festészetünk haladó­ hagyományú remekeinek összegyűjtése, az eszmei tartalom és művészi kivitel tekinteté­ben nagy lendülettel előretörő képíró és képfaragó művészetünk legújabb termésének bemutatása valóban a mű­vészet meggyőző erejével szolgálja a kiállítás célját, a magyar katona és a nép megbonthatatlan egységének kife­jezését. Tamás Ernő r b a n i ...és betelt a pohár! 194­2-t írtak. Nyomasztóan párás hőhullám nehezedett a városra. A müncheni utcák idegbénítóan fülledt levegője belopakodott az egyetem máskor hűvös helyiségeibe is. Otto Keisler, az egyetem kémia­­professzora már közel egy órája várakozott a rektori előszobában. Idegesítette a hosszú várakozás, mert egyelőre nem is sejtette, miért kérette magához a rektor a szünidő kellős közepén. A nemzeti szocialista párt egyetemi szervezetének legutóbbi gyú­ráséról , tüntetően távolmaradt s a tanévzáró kari ülésen sem szólt hozzá a náci hóborttól megszállott kollégák előadásaihoz. Mélységesen undorodott az egész rendszertől. éppen a tudomány szabadságának védelmében elmondandókat fogalmazta magában, amikor hirtelen feltárult a párnázott ajtó s a rektor bocsánat­kérő mosollyal tessékelte be a fogadó­­szobába. Otto Keisler a szíves fogadtatás el­lenére is egyre kényelmetlenebbül érezte magát. Észrevette, hogy a rek­tor maga sem tudja, hogyan térjen rá a beszélgetés tulajdonképpeni tár­gyára s a rektor növekvő zavarának láttán Keislert szorongó érzés töl­tötte el. — Hát igen, barátom... — szólalt meg egyszerre a rektor, mikor már majdnem­­elakadt a beszélgetés. — Szóval térjünk a tárgyra... Mennyi a te fizetésed voltaképpen? — Ezer márka. A­ rektor szűrős tekintete áthatóan fürkészte Kessler arcát. — Mondd — kérdezte kis szünet után —, elfogadnál havi tízezer márka fizetést? — Megőrültél? — ugrott fel izga­tottan Keisler. — Egyáltalán nem Egyik kísérleti telep keres valakit ennyi fizetéssel. Téged ajánlottalak, mert ismerlek és tudom, hogyan dolgozol. Keislernek valami megmagyarázha­tatlan érzés szorította össze a torkát. — Miről van szó tulajdonképpen? — kérdezte rekedten. — Ekkora ösz­­szeget nem kínálnak akármiért. — A robbanó gázok alapos, több­féle és újszerű vizsgálata és a háború céljaira felhasználható újfajta gázok kikísérletezése — olvasta a rektor jegyzeteiből. Súlyos csend szakadt közéjük. Keisler éppen elutasító válaszra ké­szült, amikor erélyes kopogtatás után feltárult a fogadószoba ajtaja. A rektor örvendő mosolygással for­dult a belépő felé. — Kitűnő alkalom — mondta. — Engedd meg, Ottó, hogy bemutassam Fritz Hallenberg őrnagy urat, az em­lített kísérleti telep katonai parancs­nokát. Az őrnagy kutatva mérte végig Keislert,­­majd választ kérően a rektor szemébe nézett. Az alig észrevehetően bólintott. Keisler alig tudott felocsúdni meg­lepetéséből. Agyában kínzó gyorsan, Sággal kergették egymást a gondola­tok. Mintha már hallotta volna ezt a nevet. — Fritz Halle­nberg? ... Hal­lenberg?! Ki ez? — Megvan! — Ez a fickó a mauthauseni tábornak volt a parancsnoka. Ezer és ezer külföldi és német hazafi­vére tapad a kezéhez... Teljes magasságában kiegyenese­dett. — Nem vállalom a feladatot — mondta keményen — keressenek olyan »tudóst«, aki még nem undorodott meg a vérszagtól , akit nem hatnak meg az árvák könyei... akinek gyö­nyörűséget okoznak a háború pusztí­tásai ... aki ... Nem tudta folytatni. Hangja elful­ladt a felháborodástól. Az őrnagy gúnyosan nevetett. — Talán még azt is tegye hozzá, professzor úr, hogy gyűlöli a mostani kormányt, utálja a háborút... Kessler agyát elöntötte a vér. Heve­sen vágott közbe. — Miért? Talán ön hazafiságnak nevezi a gyilkolást? Embereken való kísérletezést?... — Most már elég! — sziszegte az őrnagy, majd a halálsápadt rektorhoz fordult. — Ezek után beláthatja, pro­fesszor úr... Keisler a felindulástól félig aléltan állt közöttük. Azt sem érezte, amikor megkötözték és elvitték. Otto Keisler 1945 tavaszán szaba­dult az internálótáborból. Alakját nem törte meg a fogság. Az emberi jóságba és tudásba vetett hite éppen olyan tiszta maradt, mint egykor. Csak a haja lett ősz és az arca fá­radtabb a nélkülözésektől. 1945 őszén visszakapta tanszékét és meleg családi körben élt, csaknem na­ponta ünnepelve a német nép fel­szabadulását. Azt hitte, hogy az egész német nép szabad lett. Azt hitte, hogy most nyugodtan hagyják majd dolgozni. A müncheni amerikai katonai pa­rancsnokságon, nagy volt a forgalom. A telefonok szakadatlanul szóltak és a segédtiszt ásító közönnyel telefonált. Körötte kényelem, illatos cigaretták, a legjobb márkájú italok — hiszen valamivel csak meg kell oldani a nyelveket. Megszólalt a telefon. — Halló... Igen, itt Jack Smith... A parancsnok úr? .... Nem, pillanat­nyilag nincs itt... Halló... Yes, yes, okay! Kopogtattak. Magas, ősz férfi jelent meg az ajtóban. Első szempillantásra látszott rajta, hogy tudós, de határo­zott magatartása s keménytekintetű szeme azt is elárulta, hogy nem a szórakozott professzorok fajtájából való. A segédtiszt felnézett, de lábait nem vette le az asztalról. — Halló, tessék! Bocsásson meg, véletlenül nem Ottó Keisler? Küldtünk önnek egy értesítést, mint a kémia professzorának, ugy-e? Keisler nyugtalanul bólintott. — Nem tudom, miért van rám szükség — mondta halkan és für­készve nézett az amerikaira, aki hal­ványan elmosolyodott. Keisler ugyanazt a szorongást és zavart érezte, mint 1942-ben, amikor a rektorral állt szemben, de az sá­padt volt és küzdött magával, míg emez vigyorogva dőlt hátra a széken s a hódító fölényével nézett rá. Ne­hezen szánta rá magát, hogy meg­szólaljon. — Akiról van szó tulajdonképpen? — kérdezte végül. Az amerikai szárazon kérdezett vissza. — Mennyi fizetése van önnek? — Havi kétezer márka. Sajnos, nincs több. — Felesége, gyermeke van? — Egy fiam és feleségem meghalt a háború alatt. Most a leányommal és családjával élek együtt. — S nem szeretné őket jobb anyagi helyzetben látni? Kessler arca elborult. A segédtiszt hosszasan tanulmányozta a kemény vonásokat. — Mit szólna ön ahhoz, ha mi havi kétezerdolláros álláshoz juttatnánk. És aztán mi... — Kérem, Miszter... Miszter... — vágott közbe Keisler határozottan, bár látható zavarban volt, mert nem tudta, mi a neve az amerikainak. _ — Jack Smith... — mondta a má­sik udvariasan. — Bizonyára nem jegyezte meg a nevemet, pedig az értesítőn is rajta volt. Na, de ez nem tesz semmit, arról valn szó, hogy itt München környékén egy kísérleti te­lepet akarunk átvenni s önt találtuk a legalkalmasabbnak arra, hogy ezt az intézetet vezesse, mert az ön euró­pai hírneve biztosíték a sikerre. Kessler néma maradt, de az ame­rikai nekiugrott a kérdéssel. — Megfelelne? Teljesen önállóan dolgozhat majd s a családját is el­látjuk. Nagyjából nincs új dologról szó, hiszen a háború alatt önök állí­tották fel ezt a telepet, de már nem sokáig tudtak dolgozni. A robbanó gázok alapos, többféle és újszerű vizsgálata s újfajta, háborúkban is felhasználható gázok kikísérletezése... — magyarázta a segédtiszt és meg­lepetten látta, hogy a professzor kö­­védermedten ül a helyén és arcán verítékcsöppek gyöngyöznek. Keisler hirtelen felállt. — Kivel dolgoznék együtt? — kérdezte és maga is meglepődött azon, hog­y a hangja milyen idegenül cseng. Az amerikai írásai között turkált. — Stephen Taylor, angol profesz­­szor, Herbert Neumann, berlini ta­nár, de természetesen ön­­ volna a kísérletek vezetője. Katonai parancs­nokuk volna, akit talán ön­ is ismer. Nagyon derék katona s most egyik őrségalakulatunk tagja: Fritz Hal­lenberg őrnagy úr. Talán már nem emlékszik reá? — De emlékszem — mondta Keisler tompán s úgy érezte, ezt már nem tudja elviselni. Forgott vele a szoba. Olyan ördögien kiszámítottnak látta a helyzetet, hogy kedve lett volna hangosan felnevetni. — Kétheti gondolkodási ideje van — fejezte be a segédtiszt a beszél­getést.• Két nap telt el. Jack Smith szobájában türelmetle­nül csengett a telefon. — Halló, igen ... Hogyan? Nem értem. Ismételje csak... Kicsoda? Ottó Keisler? . . Hja, igen, a kémia­­professzor. .. Mit akar vele?... Meg­szökött? Orosz zónába?... Ho­gyan? Jó, majd jelentést teszek. Némán tette le a kagylót. — Megint eggyel több — gondolta, s fásultan nézett ki az ablakon. Varga Klára Kedd, Idét október­ 2 A néphadsereg napjának filmjei A film is ünnepelte honvédeinket, négy dokumentációs film, négy mű­vészi alkotás került közönség elé a néphadsereg napján. »Néphadsere­günk a békénk, szabadságunk őre!« címmel három filmet a Fáklya és a Fény mutatott be és két vidéki város: Sopron és Békéscsaba mozija. A ne­gyedik film, a »Békénk őre«, mint kísérőműsor került vászonra az Urániában, a Dózsában, a Táncsics­ban és kilenc vidéki filmszínházban. SZIKRÁZIK AZ ACÉL és szikrát vet a szemek lobogó fénye a Hősök­­terén: honvédeink május 1-i díszszem­léjét mutatja a filmszalag. Feszes díszoszlopok, parázsló tekintetek, aztán »hurrá« harsan a derült ég felé!... Majd elindul a menet és az embernek meg a páncélnak, a lelki szilárdságnak, meg az anyagba ková­csolt erőnek, az öntudatos fegyelme­zettségnek, meg az elszántságnak életrekelt folyama árad tova a dol­gozó nép és vezetői előtt. Azzal vég­zett nagy figyelmet érdemlő munkát a Honvéd Filmintézet alkotó­együt­tese, hogy a dübörgő lövegek, csat­togó harckocsik mellett mindvégig érezteti: ez a hadsereg a népből jött, a népet, munkáját, békéjét őrzi és most a néppel ünnepel — ezt fejezi ki a film. Címe: »Május 1. dísz­szemle«. »... A FIZIKAILAG ERŐS EMBE­REK milliós hadseregére van szük­ség, az akarat, a férfiasság, az ener­gia és a kitartás emberére. Az övék, a jövő, az ő kezük harcolja ki a jogot az emberi társadalom új alapjainak megépítésére« — ezt tanítja Lenin. Fizikai erőhöz a sport juttatja az em­bert. Ezért sportol ma már a magyar honvéd is. Hogyan — erről számol be a »Honvéd sportversenyek« című film. Kockáin a tavalyi Hadsereg Bajnokság legszebb eseményei élnek a salakpályától a lövészetig, az úszó­medencétől a vívóplansig, izgalma­san, tanulságosan. Ám valójában többet mond a film, mint a legjobbak nemes vetélkedését. Azt mondja, hogy katona és sportember mindinkább egyet jelent néphadseregünkben is: ma már minden honvéd sportolhat és sportol is! GAVRILOV EGYÜTTESÉT, a Szovjet Hadsereg kiváló énekeseit, táncosait hozza elénk a harmadik film. Címe: »Gavrilov ének- és tánc­­együttes«, a Honvédség Házában ren­dezett díszelőadást eleveníti meg. Jelesen alkalmas a film arra, hogy annak, aki ismeri Gavrilovék műso­rát , diadalmas indulóikat, tarka pompázatú dalaikat, fergeteges tán­caikat, melyek mind a nép művésze­téből fakadnak és a népek barátságát szolgálják — felfrissítse az előadás legszebb emlékeit. Annak viszont, aki nem ismeri, megragadó képet ad a katona-együttes­­ élenjáró művészeté­­ről (Honvéd Filmintézet.) ÜNNEPI FILM a »Békénk őre«. A Néphadsereg Napjára készült, fő­iskolások kitűnő munkája. Azt mondja el, hogy a dolgozó népnek már van hadserege, edzett, bátor, az alkotó munkát és a békét védelmező had­serege. Továbbá azt, hogy kik voltak ennek a hadseregnek az elődei. Hogy kiknek a példáján nevelkedik, kiknek a hagyományait, fejleszti tovább a szocializmust építő nép katonája. Boglár András, a film moszkvai film­főiskolás írója és rendezője, egyszerű eszközökkel építi fel a mondanivalót. A­ törökverő végvári vitézeket, Rá­kóczi kurucait, Esze Tamás mezít­lábasait, Kossuth pirossipkás honvé­deit tükröző egykorú metszetektől a legendás magyar Vörös Hadsereget idéző korabeli híradórészeken keresz­tül vezeti át a filmet a jelenbe, egy mai honvédtábor életébe. Rákosi Má­tyás alakja többször megjelenik a vásznon. Látjuk, mint a Vörös Had­sereg szervezőjét, a salgótarjáni csa­­ták hősét, majd látjuk Néphadsere­günk fiai közt, szeretettől körülvéve, velük eggyé forrva. A film igen jelen­tős nevelő feladatot tölt be. Hogy eszmeileg helyes, művészileg erőtel­jes, ez a fiatal alkotók szép érdeme, (Híradó- és Dokumentum Filmgyár.)

Next