Kis Újság, 2001. január-június (4. évfolyam, 1-26. szám)

2001-01-05 / 1. szám

Kis Újság KULTÚRA 9 Pósa Zoltán Ki hinné Bárány Tamásról, hogy idén töltötte be a het­vennyolcaddk életévét. Hiszen az utóbbi két esztendőben is novelláskönyvvel, paródiák gyűjteményével, „versprózák­kal”, s egy Márai Sándor szel­lemét idéző drámával jelent­kezett. Életművének enciklo­pédikus teljességigényével, a tizenkilencedik századi nagy­realistákat idéző, párját rit­kító termékenységgel - mint­egy hatvan könyvet jegyez - okkal-joggal vívta ki az újre­alizmus nagymestere mellék­nevet. Azért kerestük meg ott­honában, hogy beszéljen ne­künk életútjáról és arról, mit szól ahhoz, hogy kor- és ez­redfordulóhoz értünk? - Azt, hogy ízig-vérig rea­lista író lennék, vagy valami más, nem én vagyok hivatott eldönteni. A besorolás az iro­dalomtörténészek dolga, meg különben is, minek könnyítsem meg a dolgukat. Mégis: tudom, hogy a mai világban ezt vál­lalni kicsit régimódinak tűnik, de az én írói fantáziámat a valóság elemei mozgatják meg. - Ennek ellentmondani lát­szik az a tény, hogy költői szűk­szavúsággal, szikársággal festi meg műveinek helyszíneit. A hősök arcának megfestésével pedig - ellentétben a par excel­lence realista írókkal­­ egyál­talán nem foglalkozik. Min­dent az olvasó fantáziájára bízna hát? - Valóban, tudatosan törek­szem arra, hogy a szereplőim jellemét térképezzem föl haj­szálpontosan az olvasó szá­mára. Ha ez sikerül, az arcuk is megképződik a befogadó fantáziájában. S ezáltal egy ki­csit alkotótársammá válik, a szereplők arcát nyilvánvalóan a saját jellemének, ízlésének, ne­veltetésének megfelelően for­málja meg. Hogy mennyire pontosan idézi föl a valóságos arcokat a hű jellemrajz, bizo­nyíthatná az Apátián nemzedék című regényem. Nekem két kö­zépiskolát is adott a végzet, s mindkét gimnáziumban zsú­folt, több mint hetvenes lét­számú osztályba jártam. E két társaságból, mintegy száznegy­venkét emberből kiválasztot­tam az „apátián generáció” nemzedékrajzához tizenöt mar­káns karakterű osztálytársat. 1960-ben megjelent könyvem kiadója megbízott egy kitűnő illusztrátort - nevét azért nem mondom meg, mert igen érzé­kenyen érintette a balszerencse - hogy rajzolja meg könyvem figuráit. Szokásom szerint egyetlen félmondatnyi támasz­­kodót sem adtam a hősök kül­leméhez, ám a rajzok hasonló­sága megdöbbentő volt egykori osztálytársaimhoz. Sajnos va­laki az utolsó pillanatban úgy döntött, hogy mégsem kellenek az illusztrációk, így vagy elhi­szi nekem, amit mondok, vagy nem.­­ Az viszont egyértelműen realista vonás, hogy enciklopé­dikus igénnyel igyekszik föltér­képezni a társadalom minden szeletét. - Nézze, budapesti vagyok. 1922. március 21-i születésem óta megismertem a létezés vég­leteit, az élet minden szegletét. A Mária Valéria nevű nyomor­telep tőszomszédságában töl­töttem a gyermekkorom jó ré­szét, most Budán élek. Iroda­lomtudományt, régészetet, jog­tudományt tanultam, közben a vidéki életbe is belekóstoltam. Voltam hivatalnok, könyvtáros, szerkesztő. Sehol sem vagyok hát idegen. Otthonosan mozog­tam a prolivilágban, iskolatár­saim jó része a már említett, közeli Mária Valéria telepről jött, megszokott volt hát az is, hogy a téli, hideg napokon az osztály fele hiányzott, mert nem volt cipőjük. Éltem Ko­lozsvárt, Lipótvárosban, Fe­rencvárosban, a magyar élet spektrumának szinte minden színe és árnyalata felvillant előttem. S bár született városi ember vagyok, egy-két novel­lámban a parasztság gondjai is feltűntek. Azt a minden koráb­binál rettenetesebb rombolást, amit a bolsevizmus okozott a vidéki emberek mindennapjai­ban a léleköléstől a mezőgazda­ság kollektivizálásáig, föl kel­lett dolgoznom nekem is. Ma is attól koldulunk az élet szinte minden területén, amit a kom­munizmus negyvenöt eszten­deje elvett tőlünk. S arra is tö­rekedtem, hogy ne csak a saját nemzedékem szemüvegén át láttassam a világot. A fészek melege, a Másfél szoba össz­komfort című könyveimben igyekeztem az élet humoros ol­dalait is fölvillantva, a hetve­nes évek pálya- és életkezdő fi­ataljainak gondjait is föltárni. Egyik kötetem címével: Velünk kezdődik minden. És milyen nehéz kiszakadni saját mag­unkból. Unokáim mondatait hallgatva nem csak azt látom, mennyire más zsargont hasz­nálnak, mint mi. Például a fiam nemzedékének sajátos szlengje is elképesztően régimódinak hat az unokák szemszögéből. Nekik, a fiataloknak is írtam könyveket. A múltról, a dicső szabadságharcról Rákóczi zász­­lai címmel, s az egészen kicsik­nek is a jelenről, a Rettentő Misi című humoros regényemben. -A dolgozószobájának falán Karinthy Frigyes képét is ott látom. Ön a Karinthy által megteremtett magas színtű iro­dalmi paródia hagyományait is folytatja, így írtok ti - írta Kar­inthy. Bárány Tamás: ...és így írunk mi, Kis magyar iroda­lomtöri - sorolhatnánk az ön szeretetteljes paródiáit is.­­ Karinthyt tanulmányozva éreztem: a nívós paródia egy­részt az irodalom szerves része. Másrészt nem „csupán” paró­dia, hanem irodalomtörténet is. Nem akarok tippeket adni lusta bölcsészeknek, de úgy gondo­lom, aki elolvassa a paródiái­mat, biztosan nem bukik meg ötödévesként, a XX. századi magyar irodalom kollokviu­mon. Igaza van, jó paródiát csak arról tudunk írni, akit sze­retünk. - Mi magyarok még azon is képesek vagyunk összeveszni, hogy tavaly szilveszterkor lép­­tünk-e át a huszonegyedik szá­zadba, egyben az új évezredbe, vagy most vettünk búcsút egy­szerre egy évszázadtól és évez­redtől.­­ Számomra egyértelmű, hogy a tízes számrendszer utolsó számjegye a tízes, nota bene: most búcsúztunk valójá­ban a baljós huszadik századtól. Az emberek ünnepvágya is te­szi talán, hogy megkettőzik az ezredfordulót. E szempontból kivételes tények vagyunk, hi­szen az emberiség nagy többsé­gének nem adatott meg, hogy az ezredfordulón, azaz, egy kor­fordulón éljen. Ezt illik komo­lyan venni. Akkor, amikor annyi megrázkódtatás érte az emberiséget és Magyarorszá­got, nyomasztó a vállunkon nyugvó felelősség. Anélkül, hogy kincstári optimizmust su­gároznék, azt érzem megnyug­tatónak, mintha az emberiség tanult volna a két világháború­ból, a magyarság pedig a tria­noni tragédiából és a kommu­nizmusból. Félreértés ne essék, nem akarom kicsinyelni a ju­goszláviai, a koszovói, a közel­­keleti válság tragédiáját, ám mintha mégis megtanultuk volna kezelni a válságokat. Minden baljóslat ellenére egyik sem duzzadt világégéssé. S itt­hon is, mintha kicsit nyugodtab­­ban élnénk mostanság. No per­sze, nem gondok nélkül. Ebben a bizakodó légkörben kívánnék jobb jövőt az eljövendő embe­riségnek. Szorítsuk kezünket a homlokunkra s gondoljunk fe­lelősséggel a történelemre és a jövőre. Korforduló előtt állunk Beszélgetés Bárány Tamás íróval, az újrealizmus nagymesterével Páratlanul különleges és szép országjáró ünneppé vált a mi millenniumunk - sosem volt még, hogy minden magyar te­lepülés önmaga határozhatta meg, mikor és hogyan kíván megemlékezni a közös haza valamely nagy, közös élmé­nyéről. Sőt kimaradni is lehet belőle, ugyanis semmi nem kö­telez a részvételre. Ám az or­szág ezredévének átélésére, létezésünk örömére számot tart településeink túlnyomó több­sége, és hétről hétre vesszük a hírét, hogy itt is, meg ott is meglengett a millenniumi zászló. A millenniumi esztendő ed­digi felének sorjázó ünnepsé­gei között megragadott egy hír­adás egy kicsi faluból, Mihály­­gergéről. Amely pedig talál­ható Nógrád megyében, hét­százharminc lakossal; olyan környéken, ahol régebben kelta és avar sírokat, később honfog­laláskori leleteket forgatott ki tTly " •f,*' % * az ásó, a szájhagyomány meg máig azt regéli a Sirmány­­dombról, hogy ott valaha ősi magyar áldozati hely volt. Az a mostani híradás arról tudósí­tott, hogy Mihálygergén avat­ták fel az ország legmonumen­­tálisabb millenniumi emlék­művét: a falucska tizenkét mé­ter magas jelet állított az időben. A már messziről az égbe raj­zolódó kompozíció alkotója Kocsis Előd szobrászművész, aki évek óta készült erre az al­kalomra. Még 1998 kora tava­szán a Magyarok Házában ren­dezett egy kiállítást a millenni­umra elgondolt makettjeiből. Akkor még másfajta kormány terelgette ezt az országot, ho­gyan vélhette Kocsis Előd, hogy egyáltalán lesz itt millen­nium? „Élt bennem bizakodás a jövőt illetően, reméltem, ha már 1996-ban nem volt, 2000- ben csak lesz ünnepünk” - mondja az Erdélyből másfél évtizede áttelepült művész. Szóval, ott sorakoztak az elter­vezett monumentumok várako­zásban, hátha egyszer életre is kelhetnek. Négy helyről is ér­deklődtek azzal a szándékkal, hogy szeretnék megvalósítani valamelyik emlékművet, há­rom polgármester különösen ragaszkodott a kiválasztott tervhez, köztük Varga Imre, Mihálygergéről. Zsűrik, szak­­bizottságok, a tervek átküz­­dötték magukat, csak aztán pénzt nem adtak rájuk. Egye­dül Mihálygerge kapott anyagi támogatást, noha még azután is próbálták a szobrászt Fölszárnyaló turulmadár Mihálygerge - kicsi falu, nagy műalkotás visszaléptetni, hol a mű szel­lemiségét vitatva, hol meg mondván - szakemberek -, hogy technikailag kivitelezhe­tetlen. No, de Varga Imre am­biciózus célratörése, meg az alkotó tapasztalata - akinek áll már tizenöt méter magas szobra is - elvezetett a munka megkezdéséhez. Kocsis Előd a hely meg­vizsgálása után kitalálta, hogy hordjanak oda egy kurgánt, tömörített anyagból. A domb alatt lesz egy szerkezet, előre­gyártott cementelemekből, vasbeton alappal és fészkek­kel. „Az egésznek azt a hatást szántam, hogy a kurgánból - ami egy temetkezési hely -jöjjön elő, nőjjön ki a többi elem, mintegy a magyarság újjáéledését, továbbélését, fölfelé törését szimbolizálva.” A felszínen hét méter hosszú lépcső vezet fölfelé, de nem járásra készült, hanem megje­lenít­ a hit lépcsője. Fönt a hármas halom latin kereszt­ben végződik. Efölött jelenik meg a honfoglaló magyarok által használt palmetta motí­vum, ami újjászületésünk hi­tének kifejezése. (A motívum a Biharkeresztesen talált Ár­pád-kori sírleletből szárma­zik.) Mögötte a világfa emel­kedik, rajta a turulmadarat idéző forma. (Ennek ihletője a Rakamazon lett turulábrázo­lás.) Legfölül pedig az ara­nyozott Nap-szimbólum­­ a turulmadár félszárnyal irá­nyába. A nagy munka megvalósu­lása óta is Kocsis Előd az év­ezred „bűvöletében” gondol­kodik, például tervet készített a honfoglaló eleinktől a mai magyar honvédségig húzódó folyamatosságot kifejező em­lékműre. Mihálygerge fölött pedig ott szárnyal a turulma­dár - habár a falubeliek in­kább angyalnak látják, de van­nak, akik életfának fogják fel az egészet. Megtörtént, hogy motoros fiatalok a turul motí­vumot másolták maguknak, a palmettadíszítés pedig már tri­kókon is megjelent. Talán a legnagyobb elismerés egy mű­vész számára, amikor elkerül­vén tőle szellemi szülötte, a magukénak fogadják az embe­rek, azok, akik vele élnek to­vább. Mert az egészben a lényeg nem a „rekord”, a méterekben mérhető, hogy ennél nagyobb emlékművel eddig sehol Ma­gyarországon nem tisztelegtek ezeréves múltunk és jelenvaló­ságunk előtt. A lényeg az, hogy hétszázharminc ember a látó­határ fölé emelte létét, hitét, jövőt akarását. Jász László Jel a tájban Helyére kerül a palmettadísz

Next