Kisalföld, 1992. október (47. évfolyam, 232-257. szám)

1992-10-14 / 243. szám

1992. október 14., szerda A MEGYE GAZDASÁGA KISALFÖLD 5 A számok tükrében Előretörtek a magáncégek Győr-Moson-Sopron megye gazdaságáról nehéz hiteles ké­pet alkotni, mivel hallani ne­hézségekről, vállalkozásokat akadályozó tényezőkről, ugyanakkor megindultak a kedvező strukturális átalaku­lási folyamatok is. Vannak olyan adatok, amelyek re­ményt adhatnak arra, hogy a „legfejlettebb régió" megneve­zés idővel kézzelfogható tar­talmat kap valamennyi itt élő számára. Jelentős változásokat ta­pasztalunk például, ha a gaz­dálkodóegységek tulajdonfor­mák szerinti forgalmát vizs­gáljuk az elmúlt három év­ben. Az átalakulás irányát jel­zi, hogy 1988-ban az állami vállalatok adták a megye üz­leti forgalmának csaknem nyolcvan százalékát, míg a szövetkezetek 15, a gazdasá­gi társaságok és a magánvál­lalkozók pedig egyaránt 3-3 százalék körül teljesítettek. Ezzel szemben 1991-ben a vállalatok már alig termeltek többet, mint a másik három kategóriába tartozók össze­sen. Azok közül is a gazdasá­gi társaságok 28 százalékkal részesedtek a megye forgal­mából, amely összegét tekint­ve a három évvel korábbinak tizenkétszerese. A tulajdonváltás tehát meg­indult, a privát tőke részese­dése a megye gazdaságában már olyan nagyságrendet ért el, amely a strukturális vál­tozások fő irányait is képes befolyásolni. Ezt érzékelteti a gazdasági társaságok számá­nak ugrásszerű növekedése. Győr-Moson-Sopron megyé­ben 1991 végén 101 vállalat, 2532 gazdasági társaság, 188 szövetkezet és 15 384 egyéni vállalkozó működött. Az 1988 évihez képest a vállalatok és a szövetkezetek száma alig változott, míg a gazdasági tár­saságok és egyéni vállalkozá­sok száma több mint két és félszeresére nőtt. Mindezek eredményeként a privát szféra bonyolítja le je­lenleg az üzleti forgalom 35,1 százalékát, a munkaerő 45 százalékának foglalkoztatása és a lekötött eszközök 30,3 százalékának használata mel­lett. Ebből az látszik, hogy az eszközöket hatékonyabban működtetik a magántulajdo­nú cégek, illetve inkább a mun­kát, mint az eszközt igénylő tevékenységeket űzik. A vegyes vállalatok súlya is folyamatosan növekszik a me­gye gazdaságában. Tavaly már az üzleti forgalom 15 száza­lékát adták (34 milliárd forin­tot), a konvertibilis exportjuk részaránya pedig 21,5 száza­lék, amely a vegyes vállalatok verseny- és exportképességé­nek dinamizmusát jelzi. Jel­lemző rájuk a több lábon ál­lás, amelynek segítségével a hazai piacon részesedésük na­gyobb mértékben növekszik, mint a számuk.­ ­Somodi­ ­­­ Vállalkozók fóruma A tavalyi vállalkozói nap megrendezésével hagyo­mányt teremtett a Győri Ifjúsági Kamara. A szerve­zet elnökét, Döncző Zoltánt az idei, II. vállalkozói nap tapasztalatairól kérdeztük. - Elsősorban kinek szervezték az előadásokat? - Mi ezzel a nyitott rendezvényünkkel olyan fóru­mot kívántunk teremteni, ahol a kezdő és a már ta­pasztalatokkal rendelkező vállalkozó is hasznos in­formációkat szerezhet. Egyik fő feladatunk, hogy a magunk módján működjünk közre egy vállalkozói ré­teg kialakításában, a piacgazdaság megteremtésében.­­ Mi emelhető ki az egyes előadóktól? - Lengyel Károly, a Kisalföldi Vállalkozásfejleszté­si Alapítvány titkára az alapítvány célkitűzéseit is­mertette, köztük a november 30-ra elkészülő saját üzleti tervüket. Külön is kiemelném a régiót érintő autópálya-folyosóval összefüggő, a mosonmagyaró­vári térséghez kapcsolódó és a Rábaköz agrárkultú­rájára alapozott lehetőségeket. Természetesen köz­vetlen segítséget is nyújtanak a vállalkozóknak üz­leti terv elkészítésével, vagy a piaci viszonyok és tő­keigény felmérésével. A konzultáció során javaslat hangzott el: az alapítvány kamathitellel támogasson ötletes vállalkozásokat. Induló vállalkozás képtelen a mai kamatok mellett nyereséget teremelni és hi­telt visszafizetni, miközben a bankok nem tudnak mit kezdeni a pénzükkel. - A konzultáció során mi érdekelte a hallgatósá­got? - Természetesen a pénz. Hogy reménytelen hitelt kapni. Mert, aki kér, az azért kér, mert nincs neki. (És persze fedezete sem nagyon van, és így nem fe­lel meg a feltételeknek.) Akinek adnának, annak meg már nem kell. Egyébként ezt fejtette ki nagyon szem­léletesen Hirst-Neckerstahl Roland úr, az Unicbank vezérigazgató-helyettese is, a második előadásban. - Éspedig? - Elmondta, hogy az ő, illetve a bankja számára mi­lyen a hitelt igénylő ideális ügyfél, akár az illető ad­hatna kölcsön a banknak... Levezette, hogyan gátol­ja a magas infláció a gazdaság élénkülését, és körül­belül az ezredfordulóra tette azt az időpontot, ami­kor az átalakulás után szabályos növekedési pályára állhatunk. Mindezt úgy mondta, hogy a mai magyar gazdaság állapotát Németország háború utáni, és Ausztria 1955 utáni helyzetével hasonlította össze. Az osztrák úr értékelése szerintem mégis halványan optimista. Bíz­nia kell a fellendülésben, hiszen már meg is találta az Unicbank bővülő hálózatának győri fiókvezető­jét... - Úgy gondolom, hogy a harmadik előadói téma, a vámjogszabályok, különösen aktuális. Mit emel­ne ki ebből a témakörből? - Vámos Péter, a Magyar Gazdasági Kamara vám­ügyi tagozatának titkára típuspéldákat adott elő. Hall­gatói példa segítségével egy extrém eset elemzésére is sor került. Végül is azt szűrtem le, hogy a vámok továbbra is csökkenni fognak, az átlagos vámszint valahol 8 százalék táján fog beállni, és rövidesen nem is egy, hanem két vámtörvényünk lesz. Wirtschafts-juniorok Győrben Régiónkat ajánlják Csaknem hároméves múlt­ja van a Győri Ifjúsági Kama­ra és a németországi Dél- Vesztfáliában található Sie­gen város ifjúsági kamarája testvérkapcsolatának. A né­metek nemrég 10 fős csoport­tal érkeztek. Egy rövid buda­pesti kulturális program és dunakanyari kirándulást kö­vetően Győrött szakmai ren­dezvényeken vettek részt. A Wirtschafts-junioren Süd-Westfalen szervezet el­nöke, Joachim Herbst elmond­ta, rajta kívül a többiek első alkalommal látogattak ha­zánkba és a régióba. Nagy vá­­rakozásssal tekintettek a ta­nulmányút legfontosabb ren­dezvénye, egy győri nagyvál­lalat megtekintése elé. A vendégeket a Graboplast Rt. elnök vezérigazgatója, Jan­­csó Péter, az elnökség tagja, Bori Tibor, a kereskedelmi igaz­gató Szigeti Endre és az épí­tőanyagipari termékek szak­ágazatának igazgatója, Wap­­pel Kálmán fogadta. A nagy­­vállalat tevékenységi köreit bemutató német nyelvű video­film megtekintése után nap­rakész információkat kaptak az rt. piaci helyzetéről. A be­mutatóteremben átfogó képet nyerhettek a Graboplast alap­anyagaiból készülő termékek­ről. A vendégek élénken ér­deklődtek, mindjárt a helyszí­nen vásárolni szerettek vol­na. Nagy tetszést aratott a két működő üzemrész: a tapéta- és a műpadlóüzem megtekin­tése. Ezután egy kötetlen beszél­getésen csak úgy záporoztak a kérdések. Jancsó Péter és a vezetői team mindenre meg­felelt. Osztrák-német muta­tókra, nemzetközi összeha­sonlításokra, a részvénypiac­ra alapozott válaszaik senki­ben sem hagytak kétséget. A jó hangulatú beszélgetés után a vendégek biztosították a je­len lévő magyarokat, hogy a német kormánynak kiemel­ten ajánlják ezt a régiót a kö­­zép-kelet-európai országokba irányuló új tőkebefektetési, támogatási programban. D. Z. Kifizetik a végkielégítést - Folyamatban van a GYÁ­­ÉV privatizációja. Védi-e vala­mi a dolgozók érdekeit?- kér­deztük Múzsár Lászlót, a GYÁ­­ÉV Szakszervezeti Szövetsé­gének titkárát. - Mivel a privatizáció elke­rülhetetlen, ezért a dolgozók védelmében elkészítettük a keret kollektív szerződést, amelyben rögzítettük a káef­­tékbe kerülő dolgozók mun­kaviszonya folyamatosságá­nak elismertetését. Az 1991- ben hatályba lépett Munka törvénykönyv módosításait is beépítettük a keretszerződés­be, amely 1993. december 31- ig van érvényben. (A doku­mentumot minden kft. kép­viselője és magánszemélyű tu­lajdonos is aláírta). Ezt a ke­retszerződést kiegészíti egy megállapodás, amelyet 1992 szeptember elején a vállalati szakszervezeti szövetség és az Állami Vagyonügynökség ál­tal kinevezett privatizációs biz­tos kötött. Ezen megállapo­dás többek között tartalmaz­za, hogy vagyonrész eladás­nál a privatizációs biztos fel­tételül szabja a vásárlónak a keret kollektív szerződés be­tartását, és a tárgyalásokba bevonják a szakszervezet kép­viselőjét is. A megalakuló új társaságokba átkerült dolgo­zók munkaviszonyának folya­matosságát vagy az alapító-, vagy a munkaszerződésben kell rögzíteni. Ez azt jelenti, hogy magánkézbe jutás ese­tén is biztonságban érezheti magát a dolgozó munkaviszo­nyának elismerése szempont­jából. A szerződés meggátol­ja a kisemmiztetést is.­­ Komoly szociális és jóléti ingatlanokkal, létesítmények­kel rendelkezik a GYÁÉV. Mi lesz ezek sorsa? - Az említett megállapodás része a létesítmények továb­bi sorsa, annál is inkább, mert törvény írja elő, hogy az el­adásokba, illetve a működte­tésbe a szakszervezetnek be­leszólási joga van. Ezen jo­gunkkal éltünk is. A privati­zációs biztos egyetértésünket kérte a létesítmények értéke­sítéséhez (6 jóléti és 10 szo­ciális építményről van szó). A VSZT támogatja az értékesí­téseket, miután eredeti célú működtetésük lehetetlen, az­zal a kikötéssel, hogy az el­­lenérték jelentős részét vissza kell forgatni a szociális hely­zetük miatt rászorulók támo­gatására, a tartósan vagy át­menetileg munkanélküliek se­gítésére, a munkanélküliek foglalkoztatási pozíciójának javítására, átképzési, képzé­si programok finanszírozásá­ra és a vállalati nyugdíjasok segélyezésére. (Közel 1000 nyugdíjas szakszervezeti tag­ja van a GYÁÉV-nak). - A GYÁÉV Rt. megalakítá­sa milyen feladatot ró a szö­vetségre? - Nem szakmai szempont­ból válaszolok, hanem a mun­kavállalók oldaláról, így el kell mondanom, hogy fontos lé­pésnek tartom az rt. létreho­zását, a megfelelő nagyságú tőkével történő feltöltését, hi­szen ez az új alapokon indu­ló, középnagyságú vállalat sok száz embernek tud majd köz­vetlenül munkát adni, és ha­tékony együttműködés ese­tén a GYÁEV-ból alapított töb­bi kft. számára is munkale­hetőséget nyújthat. - A vezetőktől az egészsé­ges célok megvalósulása ér­dekében milyen magatartást vár a szövetség? - Ismerjék fel a jelen hely­zetet. Tisztességes, korrekt együttműködést, őszinte ma­gatartást várok tőlük, olyat, hogy a rájuk bízott dolgozók sorsa legyen a meghatározó ténykedésükkor és ne a saját boldogulásuk legyen az első. (Gondolunk itt a magas fize­tések melletti saját vállalko­zásokra) . - Megkapják-e végre az Ott­hon Kft. dolgozói a végkielégí­tést? - Igen. Úgy néz ki, hogy ez a régóta vaj­údó ügy végre meg­nyugtatóan elrendeződik. A Reorg Kft. (az Otthon Kft. fel­számolója) megbízottjának tá­jékoztatása alapján az egyik (a végkielégítés összegének előteremtésére szánt) épüle­tet már sikerült eladni, így le­hetőség adódott, hogy októ­berben részelőlegként a dol­gozóknak járó végkielégítés negyven százalékát kifizessék. A fennmaradó összeg előte­remtésére a Reorg tárgyalá­sokat folytat, kölcsön felvéte­lére arra az esetre, ha a töb­bi létesítményt a közeljövő­ben nem sikerül eladni. A vég­­kielégítés teljes összegét még az idén kifizetik. Zsadányi Dezső Nemcsak az üzletrész értéke, az aránya is fontos Vagyonmegosztások előtt Még egyszer a szövetkezeti kiválásról Nem maradt visszhang nél­kül a szövetkezeti és átmene­ti törvényekkel foglalkozó bő­­sárkányi tudósításunk. A leg­inkább vitatott kérdés a kivá­lási lehetőség. A fórumon ugyanis elhangzott, hogy a szövetkezetből akkor is ki le­het válni, ha a szándékot nem jelezték a vagyonnevesítő köz­gyűlést követő 60 napon be­lül. Ez így önmagában bizto­san igaz, hiszen ehhez a 15 napos kézbesítési határidőt is hozzá kell számítani. Igaz le­het azonban a 75 napon túl bejelentett szándékra is. Ho­gyan? A Magyar Közlöny 1992/98. számában az iránymutatások között jelent meg Az Ország­­gyűlés 1/1992. (IX. 26.) OGY elvi állásfoglalása a szövetke­zetekről szóló 1992. évi I. tör­vény hatálybalépéséről és az átmeneti szabályokról szóló 1992. évi II. törvény egyes ren­delkezéseinek értelmezéséről. Eszerint „akivel a vagyonne­­vesítő határozat rávonatkozó részét - tehát szövetkezeti üz­letrészének részarányát (vagy az annak megállapításához szükséges adatot) és összegét - a tizenöt napos határidőn túl közölték, vagy még nem közölték, azzal szemben a ki­válás, illetőleg a szervezeti vál­tozás bejelentésére előírt két hónapos határidő a kézbesí­tés megtörténtét követő na­pon kezdődik.” Akivel tehát a vagyonneve­­sítő közgyűlésről szóló hatá­rozatról küldött értesítésben csak az üzletrésze értékét kö­zölték, s a szövetkezet össz­­vagyonát, vagy az összvagyon­hoz viszonyított saját vagyo­ni arányát nem, annak a két hónapos bejelentési határidő attól kezdve számít, amikor közlik. Ha ez a közlés nem tör­ténik meg a vagyonmegosztó közgyűlésig - sőt, ha árverés­re kerül a sor, az árverés meg­kezdéséig -, akkor az illető még ott a helyszínen is beje­lentheti e szándékát. (Átme­neti törvény 29. paragrafus.) Dr. Farkas Gabriella Bősár­kányban elmondta, azok szá­mára sem történt semmi visszafordíthatatlan, akiknek a vagyonnevesítő határozat mindkét, rájuk vonatkozó ré­szét kikézbesítették. Csak a tértivevényes kézbesítést kell elfogadniuk, ha akarják. Ha nem, akkor jogorvoslati lehe­tőséggel is élhetnek, a polgá­ri törvénykönyv elévülésre vo­natkozó szabályai alapján. A kívülállók szövetkezeti üzlet­rész iránti igényének bejelen­tési határidejével (1992. már­cius 20. volt) szemben ugyan­is, a kiválás bejelentési ha­tárideje nem jár jogvesztés­sel. Dr. Farkas Gabriella sze­rint tehát az, aki az eddig ren­delkezésére álló idő alatt - pél­dául a szükséges informáci­ók hiányában -, nem kerül­hetett olyan helyzetbe, hogy döntését kellően mérlegelje, még élhet ezzel a lehetőség­gel. A hivatkozott elvi állásfog­lalás 2. pontja egyébként ar­ról szól, mi történhet, ha a ki­válás lebonyolítására, illető­leg az átmeneti törvény telje­sítésére előírt feladatokat a szövetkezet nem hajtja végre határidőre, vagy fontos intéz­kedéseket mulaszt el. Ebben az esetben cégbírósági szank­ciók következnek. Ezek az írás­beli figyelmeztetéstől a szö­vetkezet működéstől való el­tiltásáig, a megszűntté nyil­vánításig terjedhetnek. Csudás Endre

Next