Kisalföld, 1992. október (47. évfolyam, 232-257. szám)

1992-10-21 / 249. szám

1992. október 21., szerda Franciaország. Három vámtiszt figyeli a mentoni határátkelőhely forgalmát. Az 1993 január 1-jén életbe lépő új szabályok szerint e francia-olasz állomáson meg­szűnik az ellenőrzés. „Németország egyesülésé­nek célja több, mint az egysé­ges életfeltételek megteremté­se” - fogalmazták meg bonni kormánykörökben magas ran­gú német politikusok. Az egye­sülési folyamat végén minden németnek rendelkeznie kell az­zal az azonosságtudattal, me­lyet a fal leomlásakor fogal­maztak meg: „Mi egy nép va­gyunk”. Az olyan sokáig elképzelhe­tetlennek vélt egység feletti örö­met ma még Németországban sok helyen a csalódottság ár­nyékolja be. Túl mély volt az az árok, melyet a 40 éves SED- diktatúra a kelet- és nyugat­németek közé ásott, mintsem azt rövid időn belül el lehetett volna egyengetni. Az újraegye­sülés az egykori NDK-ban élő emberek számára mélyreható változásokat hozott az élet min­den területén. A volt keleti tar­tományokban nemcsak a gaz­daság, hanem a teljes társa­dalmi koordinációs rendszer is átrétegződött. Az ország nyu­gati felében sokan túl nagy ki­hívást éreznek a feladat nagy­sága miatt, hiszen Németor­szág egyharmadát kell majd­nem a semmiből újraépíteni. Bármilyen nehézségekkel is jár azonban az átalakulás, nem kétséges, hogy az egyesülési folyamat alapelve változatla­nul érvényes: Németországnak minden regionális különbség ellenére egy országgá kell vál­nia. Az eddig felmerülő nehéz­ségek ellenére az egységhez ve­zető úton több lépés történt előre, mint amennyi vereség­ről a világ sajtójában tudósí­tanak. Az Egyesülési Szerző­dés megteremtette az állami egység alapjait: egyenlőség a jogban, jogbiztonságban és azo­nos esélyek minden német pol­gár számára. A korábbi dikta­túrában élő emberek számá­ra ezzel a legfontosabb köve­telmények teljesültek. A sza­badság, és az, hogy saját éle­tüket maguk alakíthassák, anélkül, hogy az állambizton­ság állandó jelenlététől kelle­ne rettegniük. Politikailag is önállóan vehetik kezükbe az életüket, hiszen az önkormány­zati igazgatás és a tartomá­nyok újjászervezése megadja a volt NDK polgárainak azt az eddig ismeretlen érzést, hogy egységes azonosságtudattal rendelkeznek. Az új szabadságot minda­mellett egyfajta bizonytalan­ság is kíséri, hiszen a keleti tartományok polgárait 40 éven át meggátolták szabadságjo­gaik kiterjesztésében. Új volt számukra a hivatás megvá­lasztásának szabadsága is, bár ez korántsem jelenti azt, hogy mindenki megtalálhatja álmai munkahelyét. Az iskolaügy most mentes az ideológiai nyo­mástól és senki sem sírja vissza azokat az időket, amikor a gon­dolatszabadság a nyugati rá­dióadók híranyagainak - egyéb­ként szigorúan tiltott - hallga­tására korlátozódott. Az átlagember gondolatai­nak homlokterében mostan­ság a munkahely esetleges el­vesztése feletti aggodalom áll. A munkalehetőségeknek a ke­leti tartományokban való be­szűküléséért gyakran hárítják a felelősséget a szövetségi kor­mányra és a vagyonügynök­ségre. A bírálók hajlamosak megfeledkezni arról, hogy az NDK üzemeinek jelentős ré­szét hosszú távon nem lehet­ne gazdaságosan működtetni. Sok milliárd márkát fektettek be, hogy az üzemeket az adós­ságoktól megszabadítsák, sza­nálják és így munkahelyeket őrizzenek meg. Hogy sok üze­met ma mégis világszínvona­lú technikával szerelnek fel - a Telekom jelenleg Kelet-Né­­metországban Európa legmo­dernebb távközlési hálózatát építi ki - feljogosítja a néme­teket arra, bízzanak benne, hogy az új szövetségi tartomá­nyok éveken belül felzárkóz­nak a fejlett Nyugathoz. „A lelkek egységének" létre­hozásáig - ahogy azt Helmut Kohl szövetségi kancellár az egyesülés céljaként megfogal­mazta - még hosszú az út. Lőre Péter Németország Két évvel az egység után KITEKINTŐ Amerikai Egyesült Államok Vár a szép jövő­ bén Európa, te gyönyörű nő­, a XXI. század a tiéd lesz... Ezt su­gallja olvasóinak a tekintélyes amerikai hírmagazin, a jövővel fog­lalkozó különszámában. A Time szerint ugyanis már 50 év múl­va is más lesz a világ, mint amilyennek ma ismerjük. „Japán meggyengülve kerül ki a gazdasági küzdelmekből, az USA kény­telen lenyelni a keserű pirulát, Európa lesz a győztes". A konti­nens mostani problémái ugyanis a nehéz szülést ígérik, de nem a bomlás jelet A „2000 után" című összeállítás szerkesztőit nyil­ván az optimizmus adagolása vezérelte, ragyogó jövőt ígérnek a hidegháború és a kommunista világrendszer túlélőinek. Milyen lesz tehát a jövőnk? Híres gondolkodók véleményét is kérték ez ügyben, Gabriel Garcia Marquez, Nobel-díjas író például azt mond­ta, hogy a harmadik évezred a nőké lesz, ők veszik át a hatalmat a férfiaktól. A tudományos-fantasztikus könyveiből ismert Arthur Clarke szerint a következő évezredben az űrből éri támadás a Föl­det. A Time jövő kutatói szerint „forradalmi változás" elé néz az egy­szerű ember is. A szerelmet ugyan semmi sem pótolja, a szeret­kezés azonban egyszerűbb lesz, telefonon is bonyolítható, mint­hogy olyan miniérzékelőkkel ellátott alsóneműt árusítanak, amely emberi hangra megfelelő izgalmi állapotba hozza a viselőjét. Ha 2000 után is lesznek buták, reménykedhetnek, mert hogy akkor már kapható lesz a sejtekbe ültethető mikroszámítógép, ami az agy befogadóképességét növeli. Tudni vélik, hogy a robotok olyan nemzedéke működik majd, amely képes lesz önmagát reprodu­kálni­­ az ember? Vélhetően a távszeretkezés miatt tovább rom­bolja a családi köteléket, azt jósolják ugyanis, hogy minden má­sodik házasság kudarccal végződik. Mit várhatunk tehát? Mivel Európát nem kérdezték meg, idézzük az amerikaiak rémlátomá­sát. A megkérdezettek 32 százaléka úgy véli, hogy földöntúli lé­nyek szállják meg az öreg Földet. Ötvenhárom százalék viszont biztos benne, hogy Krisztus másodszor is a Földre száll. Thatccher asszony, mint annyi másban, ebben is fején találta a szöget. Több mint két éve történt már, közvetlen az­után, hogy Mitterrand és Kohl közös levélben „bedobták” a köztudatba a Politikai Unió ötletét is: két hétre rá, 1990. áprilisában a dublini rendkí­vüli EK-csúcson a „Vaslady" felettébb elutasítónak mutat­kozott az elképzeléssel szem­ben, és a rá jellemző konok­­sággal leszögezte, mindaddig ne is számítsanak London ál­dására, amíg valaki világosan meg nem fogalmazza, tulaj­donképpen mit is ért „Politi­kai Unió” alatt. Akkor a külügyminisztere­ket bízták meg ennek beha­tárolásával, utóbb kormány­közi értekezletek hosszú so­ra tárgyalt hónapokon át a majdani Pénzügyi és Politikai Unió mibenlétéről - elvezetve egészen a maastrichti szerző­dés aláírásáig, amely látszó­lag ez ügyben már mindent tisztáz, mindent tartalmaz. Valójában Thatcher kérdé­sének lényege sok vonatko­zásban mindmáig megvála­szolatlan maradt. A közben élő legendává vált akkori brit kormányfőt ugyanis minde­nekelőtt az érdekelte (volna) a legjobban: akkor tehát kik fognak majd dönteni (példá­ul brit érdekeket érintő ügyek­ben) és hol? Csorbul-e, s ha igen, milyen mértékben a brit nemzeti szuverenitás? Fel kell­­­ adni valamit a „700 éves brit parlament ősi jogaiból”? Mennyire valamiféle brüssze­li szuper kormány és mennyi­re a londoni kabinet marad az igazi úr a britek háza tá­ján? Amíg ezt nem tudhatom, addig el sem fogadhatom - kö­tötte Thatcher az ebet a ka­róhoz. Időközben persze az is ki­derült, hogy a thatcheri ag­godalmak nem állnak egye­dül. Kisebb országok kormá­nyai - a leglátványosabban a dánoké -, csakúgy, mint na­gyobb országok eddig jelen­tős önállósághoz szokott tar­tományai (például a németek) egyaránt felvetették és felve­tik ma is ezt a kérdést: ki fog majd dönteni (róluk) és hol? Mert hiszen az ördög itt is a részletekben van. Addig tel­jes az egyetértés, amíg arról van szó, hogy a közös pénz közös, demokratikus döntési hátteret feltételez, vagy hogy a közösségen kívüli (balkáni, poszt-szovjet, vagy akár ame­rikai, japán) kihívás egy tény­legesen is Közös Piac mellett egyeztetett politikai akaratot, akciókat igényel. Tiszta sor. De jelenti-e ez azt is, hogy ez­tán a legendás bajor sör (fran­cia saj­t) előállítási szabványa­it is Brüsszelből diktálják majd? Ma még sok minden más, a hétköznapi életet érin­tő kérdést (mint mondjuk az Európában egyedülálló bőke­­zűségű dán szociálpolitikát)? A politikusok is hamar át­látták ezt a csapdát, és a ké­telyek eloszlatására húzták elő a varázsszót, a „Subsidi­arity" elvét, amely elméletileg a kérdés lényegére válaszol, méghozzá kedvezően: minden döntést a lehető legalacso­nyabb (tartományi, nemzeti, stb.) szinteken kell meghoz­ni, és csak azok kerüljenek brüsszeli asztalra, amelyek összetettségüknél, kihatásuk­nál fogva tényleges közössé­gi koordinálást is igényelnek. Azóta sem múlik el alkalom, hogy valamely közösségi po­litikus újfent meg ne erősíte­né ezen elv érvényességét. Miért hát, hogy mégsem csi­tultak a kétkedő, szembenál­ló hangok, hogy a különböző országok „nemzeti mozgalmai" ugyanolyan dühödt elszánás­­sal küzdenek Maastricht el­len, mint korábban? Nos, azért, mert a biztató elv mö­gül továbbra is hiányzik­­ a konkrét tartalom. Az ugyan­is továbbra sem világos, hogy ki fogja majd eldönteni: mi­kor, melyik kérdés melyik szintre „való”? Ennek ugyan mi lesz a kritériuma? És kik­ből állhat az ezt „elbíráló bi­zottság”? Lehet-e - miként Gis­­card d’Estaing Birmingham előtt szorgalmazta - tételes listát adni a „hovatartozások­ról”. Aligha, hiszen - csak egyetlen példa - környezetvé­delmi indoklással („a szennye­zés nem ismer határokat”) bár­mely szabványügyi kérdés kö­zösségi problémává tehető. Voltaképpen ennek lehetet­lenségét demonstrálták Bir­­minghamban is, amikor az EK-csúcs rangos résztvevői­től ezúttal sem futotta több­re a „Subsidiarity” fontossá­gának hangsúlyozásánál, megismételve, hogy közössé­gi szinten csakis „elkerülhe­tetlen" esetben kívánatos bár­miféle beavatkozás, s hogy a döntéseket „lehető legköze­lebb” az állampolgárokhoz kell meghozni. Igaz, a birminghami hatá­rozat arra is tartalmaz ígére­tet, hogy mindezt december­ben, az edinburghi csúcson majd konkrétabbá is teszik. Addig is elmondható, hogy a két és fél éves thatcheri kér­dés - a konkrét napi valóság­ban hogyan is néz hát ki az a bizonyos Európai Unió? - to­vábbra is időszerű. v­­rv? „Subsidiarity” Mindenki beszél róla, de senki sem tudja mi az A tekintélyes bécsi gazdaság­­kutató intézet (WIFO) legúj­abb ta­nulmányában elismeri ugyan azo­kat a vészjósló előrejelzéseket, hogy a keleti nyitás 1995-ig 50 ezer ausztriai munkahely elvesz­tését idézi elő, de rögtön hozzá­fűzi: ugyanebben az időszakban ugyanez a körülmény 65 ezer új munkahely létesítését teremti. Bárhogyan is számoljuk, ez az adat azokat igazolja, akik nézete szerint a vasfüggöny leomlása, a keleti nyitás több haszonnal jár Ausztria számára, mint amennyi hátránnyal. A szakemberek, akik e jelentésükkel az osztrák gazda­sági kamara ború­látó jóslásait te­szik helyre, azt is hozzáfűzik, hogy mélyreható strukturális változá­sok várhatóak, hiszen a munka­helyek megszűnése elsősorban a szolgáltatóipart érinti, míg mint­egy 65 ezer ember számára az új munkalehetőség az exportorien­tált ágazatokban nyílik. A prog­nózis alapja az EFTA és a reform­­országok - köztük Magyarország - kereskedelmi egyezményeinek megkötése, enélkül Ausztria hely­­zete a Lengyelországgal, Csehsz­lovákiával és Magyarországgal folytatott kereskedelemben hát­rányos, hiszen ezek az országok szabadkereskedelmi szerződés­ben állanak az Európai Közössé­gekkel - jegyzi meg a WIFO ta­nulmányát kommentálva a Der Standard című bécsi lap. Nem tagadja a tanulmány és a WIFO igazgatója, Helmut Kramer, hogy a keleti nyitás bizonyos ága­zatokat Ausztriában igen súlyo­san érint. Wolfgang Schüssel gaz­dasági miniszter, aki a tanulmány elkészítésére a tudományos inté­zetnek a megbízást adta, úgy vé­li, hogy ezeknek az ágazatoknak sem kellene a vasfüggönyt ismét leereszteni. Nagy érdekünk fűző­dik Kelet- és Közép-Európa to­vábbi liberalizálásához - idézi a minisztert a Wiener Zeitung. Ami az egyes cégek véleményét illeti, arról is készített felmérést a WIFO, elsősorban az érintettek megkérdezése útján. 800, a ke­leti kereskedelemben részes oszt­rák cég közül 449 az esélyeket jobbnak tartja, mint a kockáza­tot, 264 megkérdezettnek éppen ellentétes a véleménye. A többi cég nem nyilatkozott. Érdekes, hogy még a súlyos hátrányokat szenvedő textilipar egy része is derűlátó a jövőt ille­tően. Egyértelműen pesszimisták az építőipari termékeket szállítók és az öntödék. A WIFO igazgató­ja úgy véli, Ausztria nem fogja tudni tartani erősen megnöveke­dett piaci részesedését keleten. Ha ez mégis sikerülne, húszezer is lehet az újonan teremtett mun­kahelyek száma - fűzi hozzá Kra­mer. 1990 óta Ausztria a keleti nyi­tás révén az OECD országokhoz képest ötszázalékos gazdasági nö­vekedést ért el. 1992 júliusa óta a kereskedelmi mérleg Lengyel­­országgal, Magyarországgal és Csehszlovákiával 5 milliárd schil­ling. Osztrák cégek 8 000 vegyes vállalatban érdekeltek e három országgal, mintegy 11 milliárd schilling a befektetett tőke. Az ex­port 56 százaléka volt eddig ma­gasabb értékű késztermék. Wolfgang Schüssel az ausztri­ai munkahelybiztosítás módsze­rei közül élesen ellenzi a munka­bérszint lefelé igazítását. A leg­jobb módszer a szabad kereske­delem - mondja -, s ezáltal az osztrák diszkrimináció megszün­tetése. A gazdasági kamara egyik tisztségviselője a harc módszerei között említi, hogy a fogyasztó­kat kampányszerűen fel kell vi­lágosítani az olcsóbb keleti ter­mékek minőségi hiányosságai­ról. Ausztria A keleti nyitás előnyei KISALFÖLD 9

Next