Kisalföld, 1992. október (47. évfolyam, 232-257. szám)

1992-10-29 / 255. szám

1992. október 29., csütörtök Nem jeltelen már a sírjuk - Karpaszományos iskolán voltam - emlékezik vissza az 1944. április 13-i győri bom­bázás napjára Sághegyi Ele­mér. -A futóárokból figyeltük a Vagongyár bombázását. Jól látszottak a dombtetőről a re­pülőkötelékek, majd a ledo­bott bombák robbanásai. Még most is előttem van a sötét, hömpölygő füsttömeg. Ami­kor már a gépek eltávozása után a helyszínre értünk, ak­kor láttuk, hogy ez az égő asz­talosüzem füstje volt. Először a Pálffy utca bal oldali házai­nak a pincéiből próbáltuk meg kimenteni az embereket, de - sajnos - csak holttesteket ta­láltunk. Mind megfulladtak. Ezalatt már a „hivatalos” men­tőalakulatok is dolgoztak a helyszínen. Átmentünk a Va­gongyárhoz. Az Irodák II. épü­lete mellett - melynek a pin­céit óvóhelynek használták -, a bombáktól szétvágott teste­ket az időközben odaérkezett teherautókra lapátoltuk. - Úgy lapátolták? - Igen, mert kézzel a véres emberi maradványokat nem bírtuk megfogni, minthogy az ilyen látványhoz akkor még nem szoktunk hozzá. Voltak köztünk, akik „munka” köz­ben rosszul lettek. De vala­mennyien ennek a hatása alatt voltunk sokáig! Mindenhol a bombáktól szétvágott és sza­naszét dobott fejdarabok, ke­zek, lábak látszottak ki a be­ton alól. A többmázsás töm­böket mi nem tudtuk elmoz­dítani. Életem végéig elkísér, mindig magam előtt látom még ma is azt a súlyos betontömb alól kilátszó, sértetlen, barna körömcipős lábpárt, melyen még a selyemharisnya is tel­jesen ép volt... Ezt a borzalmas élményt so­hase tudom elfelejteni! * * * - A szabadhegyi színeknél tartottam lövegkezelési kikép­zést. Az egyre erősödő repü­lőgépzúgást követő bombáz­ástól szinte megmozdult a föld. Liberátorok dobták le a ter­hüket - veszi át a szót a So­­korópátkán élő Földes Szil­veszter, a karpaszományosok szolgálatvezetője. - Mi ezt az ottani futóárokból néztük vé­gig. Vagy egy félóráig tartott a támadás. A Liberátorok tá­madása után három lovas ko­csival először a tanítóképző­höz mentünk, de nem talál­tunk ott halottakat, mert a tanárok már előbb hazaküld­­ték a tanulóikat. Ezért tovább­­mentünk a Vagongyárhoz. Borzalmas látvány tárult ott elénk! Az épületek össze­omolva, a bunkerok besza­kadva, minden csupa rom és törmelék. Rövidesen odaér­keztek a halottak elszállítá­sára kirendelt tehergépkocsik. A karpaszományosok lapát­tal rakták fel a bombák ere­jétől szétszaggatott testdara­bokat. Volt, aki rosszul is lett ettől a látványtól. - Meddig tartott az áldoza­tok elszállítása? - Mi sötétedésig dolgoztunk, addigra tudták a kocsik a te­metőbe elszállítani a holttes­teket. A felszínen jóformán nem is volt épen maradt - be­azonosítható - halott. Ők a romok alatt maradtak, nem tudták szabad kézzel kisza­badítani őket. Közben jöttek a városból az emberek, a hoz­zátartozóikat keresték. Bor­zalmas az emlék - még ma is! * * * A vagongyári bombázás név­telen áldozatainak eddig jel­telen pihenőhelye fölött pén­tektől már emlékkő áll. A Fia­talok Győrért Városvédő Egye­sület kéri, hogy akinek a hoz­zátartozója, vagy az ismerőse a bombázáskor eltűnt, gyújt­son a halottakra emlékezés napján egy szál gyertyát az eddig jeltelen síron­­ az új köz­temető 27-es parcellájában, a vagongyári és katonasírok szomszédságában kora dél­után, 14 óra körül. Hulesch Ernő A Vagongyár bombázásának áldozatai A fotókat id. Konok Tamás készítette, a győri Xan­­tus János Múzeumban találhatók. Tananyag Angliából Üzletemberképző a Széchenyi-főiskolán Hogyan legyünk sikeres üz­letemberek? A kérdés napja­inkban egyre több hazánkfi­át izgatja, ezrek hagyják el ugyanis eddigi foglalkozásu­kat, és kezdenek különböző vállalkozásba. Megfelelő is­meretek híján azonban ko­moly az esély a bukásra, ezért még a magabiztosabb, gya­korló üzletembereknek is jól jön időnként egy kis tovább­képzés. Hamarosan egy újabb üz­letemberképző tanfolyammal leszünk gazdagabbak. A SAMLUNG Magyar-Német Gaz­dasági Továbbképző Kft. a Ma­­gyar Vállalkozásfejlesztési Ala­­pítvány és az Ipari és Keres­kedelmi Minisztérium támo­gatásával nemrég megvette a londoni Stay Hayward Con­sulting oktatási anyagát. Nem­csak megvásárolták a tan­anyagot, hanem azt a magyar gazdasági viszonyoknak meg­felelően át is alakították. Az alapvető gazdasági tevékeny­ségeket (marketing, értékesí­tés, pénzgazdálkodás, terme­lésszervezés, munkaerő-gaz­dálkodás) közérthető stílus­ban tárgyaló anyag elsajátí­tásához a konzultációkon az angol cég által felkészített ok­tatók nyújtanak majd segít­séget. A számonkérés nem ha­gyományos vizsga lesz, az új technikákat a tanfolyamok résztvevői a saját vállalkozá­suk mindennapi életéből vett példákon gyakorolják, és a megszerzett tudásról is így ad­nak majd számot. A kurzus végén elkészített üzleti terveket a Magyar Vál­lalkozásfej­lesztési Alapítvány által megbízott vizsgabizott­ság minősíti, az okleveleket az alapítvány állítja ki. Jelen­leg tárgyalások folynak az an­gol Stay Hayward Consulting céggel arról, hogy az okleve­leket ők is nyilvántartásba ve­gyék és elismerjék. A tanfolyam 1993 elején or­szágos hálózatban kezdődik. Budapesten, Miskolcon, Sze­geden, Nyíregyházán és Esz­tergomon kívül Győrött, a Szé­chenyi István Főiskola To­vábbképzési Központjában ké­pezhetik tovább magukat a vállalkozók. A főiskola veze­tése - mint Fodor Lászlótól, a Továbbképzési Központ veze­tőjétől megtudtuk - már azon gondolkodik, hogy a jövőben fakultatív jelleggel a hallga­tók is részt vehessenek a kép­zésben.­ ­ Mészáros - KISALFÖLD 5 Betiltott kályhák A Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség felhívja a la­kosság figyelmét, hogy néhány fajta import petróle­umkályhaként árusított helyiségfűtő készülék for­galmazását, az Energiafelügyelet biztonságtechni­kai behozatali engedélyének kiadásig megtiltja. Ezek a kályhák nem rendelkeznek égéstermék-elvezető­vel. Csak a vizsgálat során tisztázódik a használha­tó fűtőanyag típusa, valamint a lakótérben szüksé­ges levegő-utánpótlás feltételei. A letiltott kályhatípusok: Zibro Kamin fantázia­­nevűből az RCA 6B-5, -68 Biun, -66 Biun, 86, -86B, -R 23, -33, - RCA 650,- 882. A Toyokuni fantáziane­vű készülékek közül: DSK 34, DSK 27 XW, TSK 81 EGS. A Tosai fantázianevű sorozatból: a Tosai 2600 valamint 3100. A fantázia- és egyéb megnevezések nélküli Toyotomi gyártmányok közül: a KERO 3000, a Husky, és a KSP 222 készülékek. A vásárlók kérésére az eladott készülékeket a for­galmazó köteles visszavásárolni. ezt sem ezt sem mutatjuk be idén, az őszi budapesti autókiállításon Helyette: az Audi és a Volkswagen valamennyi Magyarországon forgalmazott típusa 1992. november 2-től egy teljes héten át kedvezménnyel f­og­­részletfizetés e Sőt, a kiválasztott autót egy próbaútra kölcsönadjuk. Leier­ Márton Autócentrum 9002 Győr, Pápai út Pf.: 147. Tel.: 96/23-732, 14-469, 14-504 Fax: 96/16-566 * Ha az autót november 2. és 7. között megrendeli és az előleget befizeti.

Next