Kisalföld, 1992. október (47. évfolyam, 232-257. szám)
1992-10-29 / 255. szám
1992. október 29., csütörtök Nem jeltelen már a sírjuk - Karpaszományos iskolán voltam - emlékezik vissza az 1944. április 13-i győri bombázás napjára Sághegyi Elemér. -A futóárokból figyeltük a Vagongyár bombázását. Jól látszottak a dombtetőről a repülőkötelékek, majd a ledobott bombák robbanásai. Még most is előttem van a sötét, hömpölygő füsttömeg. Amikor már a gépek eltávozása után a helyszínre értünk, akkor láttuk, hogy ez az égő asztalosüzem füstje volt. Először a Pálffy utca bal oldali házainak a pincéiből próbáltuk meg kimenteni az embereket, de - sajnos - csak holttesteket találtunk. Mind megfulladtak. Ezalatt már a „hivatalos” mentőalakulatok is dolgoztak a helyszínen. Átmentünk a Vagongyárhoz. Az Irodák II. épülete mellett - melynek a pincéit óvóhelynek használták -, a bombáktól szétvágott testeket az időközben odaérkezett teherautókra lapátoltuk. - Úgy lapátolták? - Igen, mert kézzel a véres emberi maradványokat nem bírtuk megfogni, minthogy az ilyen látványhoz akkor még nem szoktunk hozzá. Voltak köztünk, akik „munka” közben rosszul lettek. De valamennyien ennek a hatása alatt voltunk sokáig! Mindenhol a bombáktól szétvágott és szanaszét dobott fejdarabok, kezek, lábak látszottak ki a beton alól. A többmázsás tömböket mi nem tudtuk elmozdítani. Életem végéig elkísér, mindig magam előtt látom még ma is azt a súlyos betontömb alól kilátszó, sértetlen, barna körömcipős lábpárt, melyen még a selyemharisnya is teljesen ép volt... Ezt a borzalmas élményt sohase tudom elfelejteni! * * * - A szabadhegyi színeknél tartottam lövegkezelési kiképzést. Az egyre erősödő repülőgépzúgást követő bombázástól szinte megmozdult a föld. Liberátorok dobták le a terhüket - veszi át a szót a Sokorópátkán élő Földes Szilveszter, a karpaszományosok szolgálatvezetője. - Mi ezt az ottani futóárokból néztük végig. Vagy egy félóráig tartott a támadás. A Liberátorok támadása után három lovas kocsival először a tanítóképzőhöz mentünk, de nem találtunk ott halottakat, mert a tanárok már előbb hazaküldték a tanulóikat. Ezért továbbmentünk a Vagongyárhoz. Borzalmas látvány tárult ott elénk! Az épületek összeomolva, a bunkerok beszakadva, minden csupa rom és törmelék. Rövidesen odaérkeztek a halottak elszállítására kirendelt tehergépkocsik. A karpaszományosok lapáttal rakták fel a bombák erejétől szétszaggatott testdarabokat. Volt, aki rosszul is lett ettől a látványtól. - Meddig tartott az áldozatok elszállítása? - Mi sötétedésig dolgoztunk, addigra tudták a kocsik a temetőbe elszállítani a holttesteket. A felszínen jóformán nem is volt épen maradt - beazonosítható - halott. Ők a romok alatt maradtak, nem tudták szabad kézzel kiszabadítani őket. Közben jöttek a városból az emberek, a hozzátartozóikat keresték. Borzalmas az emlék - még ma is! * * * A vagongyári bombázás névtelen áldozatainak eddig jeltelen pihenőhelye fölött péntektől már emlékkő áll. A Fiatalok Győrért Városvédő Egyesület kéri, hogy akinek a hozzátartozója, vagy az ismerőse a bombázáskor eltűnt, gyújtson a halottakra emlékezés napján egy szál gyertyát az eddig jeltelen síron az új köztemető 27-es parcellájában, a vagongyári és katonasírok szomszédságában kora délután, 14 óra körül. Hulesch Ernő A Vagongyár bombázásának áldozatai A fotókat id. Konok Tamás készítette, a győri Xantus János Múzeumban találhatók. Tananyag Angliából Üzletemberképző a Széchenyi-főiskolán Hogyan legyünk sikeres üzletemberek? A kérdés napjainkban egyre több hazánkfiát izgatja, ezrek hagyják el ugyanis eddigi foglalkozásukat, és kezdenek különböző vállalkozásba. Megfelelő ismeretek híján azonban komoly az esély a bukásra, ezért még a magabiztosabb, gyakorló üzletembereknek is jól jön időnként egy kis továbbképzés. Hamarosan egy újabb üzletemberképző tanfolyammal leszünk gazdagabbak. A SAMLUNG Magyar-Német Gazdasági Továbbképző Kft. a Magyar Vállalkozásfejlesztési Alapítvány és az Ipari és Kereskedelmi Minisztérium támogatásával nemrég megvette a londoni Stay Hayward Consulting oktatási anyagát. Nemcsak megvásárolták a tananyagot, hanem azt a magyar gazdasági viszonyoknak megfelelően át is alakították. Az alapvető gazdasági tevékenységeket (marketing, értékesítés, pénzgazdálkodás, termelésszervezés, munkaerő-gazdálkodás) közérthető stílusban tárgyaló anyag elsajátításához a konzultációkon az angol cég által felkészített oktatók nyújtanak majd segítséget. A számonkérés nem hagyományos vizsga lesz, az új technikákat a tanfolyamok résztvevői a saját vállalkozásuk mindennapi életéből vett példákon gyakorolják, és a megszerzett tudásról is így adnak majd számot. A kurzus végén elkészített üzleti terveket a Magyar Vállalkozásfejlesztési Alapítvány által megbízott vizsgabizottság minősíti, az okleveleket az alapítvány állítja ki. Jelenleg tárgyalások folynak az angol Stay Hayward Consulting céggel arról, hogy az okleveleket ők is nyilvántartásba vegyék és elismerjék. A tanfolyam 1993 elején országos hálózatban kezdődik. Budapesten, Miskolcon, Szegeden, Nyíregyházán és Esztergomon kívül Győrött, a Széchenyi István Főiskola Továbbképzési Központjában képezhetik tovább magukat a vállalkozók. A főiskola vezetése - mint Fodor Lászlótól, a Továbbképzési Központ vezetőjétől megtudtuk - már azon gondolkodik, hogy a jövőben fakultatív jelleggel a hallgatók is részt vehessenek a képzésben. Mészáros - KISALFÖLD 5 Betiltott kályhák A Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség felhívja a lakosság figyelmét, hogy néhány fajta import petróleumkályhaként árusított helyiségfűtő készülék forgalmazását, az Energiafelügyelet biztonságtechnikai behozatali engedélyének kiadásig megtiltja. Ezek a kályhák nem rendelkeznek égéstermék-elvezetővel. Csak a vizsgálat során tisztázódik a használható fűtőanyag típusa, valamint a lakótérben szükséges levegő-utánpótlás feltételei. A letiltott kályhatípusok: Zibro Kamin fantázianevűből az RCA 6B-5, -68 Biun, -66 Biun, 86, -86B, -R 23, -33, - RCA 650,- 882. A Toyokuni fantázianevű készülékek közül: DSK 34, DSK 27 XW, TSK 81 EGS. A Tosai fantázianevű sorozatból: a Tosai 2600 valamint 3100. A fantázia- és egyéb megnevezések nélküli Toyotomi gyártmányok közül: a KERO 3000, a Husky, és a KSP 222 készülékek. A vásárlók kérésére az eladott készülékeket a forgalmazó köteles visszavásárolni. ezt sem ezt sem mutatjuk be idén, az őszi budapesti autókiállításon Helyette: az Audi és a Volkswagen valamennyi Magyarországon forgalmazott típusa 1992. november 2-től egy teljes héten át kedvezménnyel fogrészletfizetés e Sőt, a kiválasztott autót egy próbaútra kölcsönadjuk. Leier Márton Autócentrum 9002 Győr, Pápai út Pf.: 147. Tel.: 96/23-732, 14-469, 14-504 Fax: 96/16-566 * Ha az autót november 2. és 7. között megrendeli és az előleget befizeti.