Kisalföld, 1992. november (47. évfolyam, 258-282. szám)

1992-11-07 / 263. szám

I­fe­im: Erdélyi élmények T­iszták­ ban valami jelképszerte abban, hogy Rév-Komárom­­ban éppen október 23-án mutatták be Illyés Gyula Tiszták című darabját. S hogy 24-én, amikor Beke Sándor igazgató úr meghívásaként pozsonyi baráta­immal a szép színházteremben ültünk, Dunacsúnnál betontömbökkel próbálták a Dunát új mederbe kény­szeríteni. Komáromba Győrön és Nagymegyeren át utaztunk. Kora délután elindulásunk előtt a Győrött rendezett kisebbségi tanácskozáson éppen a szlovák parlament egyik kormánypárti képviselője nyilvánította ki azt a Meciar miniszterelnök által mindenütt hangozta­tott nézetet, amely szerint Szlovákiában a legtelje­sebb mértékben érvényesülnek a kisebbségi jogok. Még az sem zavarta, hogy a jelen lévő magyar ajkú képviselőtársai erről homlokegyenesen másként vé­lekedtek. Nagymegyeren teret és szobrot avattak. Bartók Bé­la gyűjtött itt 1910-ben népdalokat. Az ő emlékét őr­zi ezután a település tere. S az a szobor, amelyet fia, ifjabb Bartók Béla adott át a település lakóinak. Komárom Illyés Gyulával emlékezett egy elpusz­tult népre, annak heroikus küzdelmére. Illyés maga így ír az 1243-44-ben játszódó eseményekről: »Azok­ban az esztendőkben, amikor Magyarországot Batu kán hordái dúlták, Nyugat-Európában is összeomlott egy ország. De az soha többé nem állt talpra. Az ak­kori világ legszabadabb szellemű, legműveltebb or­szága volt. „Provence dalterme” mezeitől a „Truba­dúr civilizáció” nyugati határáig, a Pireneusokig, az Atlanti-óceánig terjedt. Nyelve a latin örökösei közt a legpallérozottabb: Dante eredetileg ezen akarta megírni az Isteni színjátékot. Államvezető elve a köz­­megegyezés, a türelem. Erkölcse szabadabb, mint a pogány Rómáé, de megújuló hitvilága puritánabb, mint az apostoloké, csaknem a nagy keleti alázato­sak: Zoroaszter, Buddha tanáig megy vissza. « Utolsó fészkük Montségur vára volt, itt játszódik a tragédia. Eszmék ütköznek össze, jellem és jellem­­telenség, szerelem és gyűlölet járja át a darabot, s az elbukás méltósága kavar fel. „A hazugságból hámoz­ni ki az igazságot, a beszennyezettség mögött meg­mutatni a tisztaságot - van ennél vonzóbb írói fel­adat?” - teszi fel a kérdést Illyés Gyula. S ez a kér­dés vibrált a nézőtéren is. Hisz sokan vélik úgy, hogy Illyés Gyulát a darab megírására a fentieken túl az 1968-as csehszlovákiai események is inspirálták. S hogy benne - ha rejtjelezve is - ott az üzenet a ki­sebbségi sors szorításában élőknek. S ezt az üzene­tet Papp János és Boráros Imre főszereplésével a ki­tűnő komáromi színészgárda erősítette fel 1992 ok­tóber végén. Hogy nem alaptalanul, azt az említett Illyés-írás utolsó passzusa egyértelműen jelzi. „A darab egy el­pusztult népről szól, de még élő, küszködő népek­nek, közösségeknek. S így személy szerint nekünk is. Hiszen - s ez is korunk újdonsága - úgy, mint szá­zadunkban, tán soha nem volt az egyén boldogulása, bukása, jó vagy rossz halála annyira beletöltve an­nak az anyanyelvi, vallási vagy faji közösségnek a sorsába, amely emberré nevelte. Soha nem volt te­hát olyan sürgető ezeknek a közösségeknek megerő­sítése, újjáteremtése, átlelkesítése, megemberiesíté­­se. Hősi ábrázolásra méltónak én ma az ilyenért küz­dő népek sorsát érzem. Fölösleges talán hozzáten­nem, hányszor átsuhant írás közben gondolataim közt a magyar anyanyelvűek közösségének sok ügye­­gondja is”. Böröndi Lajos Görgényüvegcsűrön szü­letett az a grafikus, aki 1972-ben jött Magyaror­szágra. Százrégenben majd Marosvásárhelyen tanult a Győrött most kiállító mű­vész, Farkas István. 1972 és 1981 között a Vas me­gyei múzeumoknál dolgo­zott. Később Győrött deko­rációs osztály vezetője volt egy áruházban. Jelenleg munka nélküli képzőmű­vész, ismét a létezés perem­vidékén bolyong. Élményei, gondolatai tár­gyiasultak a kis kamaraki­állítás lapjain: Erdély, ami térben és időben messzebb esik az előrehaladás élétől ebben az értelemben pro­vinciális alkotó, de abban, hogy a maga viszonyai kö­zött, saját közegéből, múlt­jából, erdélyi örökségből merít, egyáltalán nem. Kö­tődése pozitív, lírai töltésű, hiteles magatartás - dja Ézsiás István, a kamara­tárlat rendezője. A kiállítás november végéig látható a Petőfi Sándor Ifjúsági Ház galériájában. A Kaland a képernyőn EGY ESTE MÁRAIVAL Bevallom, nagyon ritkán ülök a tele­vízió képernyője elé. Leginkább egy-egy nagyszerű hangverseny vagy színdarab közvetítésekor keresem az alkalmat. Ok­tóber 28-ai estémet viszont bearanyoz­ta, ünneppé tette az ördöngős médium. Legkedveltebb íróm, Márai Sándor hí­res színművét­­ Kaland - felvételről köz­vetítették a Radnóti Miklós Színházból. Pontosan 52 évvel ezelőtt, 1940. ok­tóber 16-án volt a színmű premierje a Nemzeti Színház Kamaraszínházában, majd három esztendeig egyfolytában ját­szották. Micsoda szereposztásban, Raj­nai Gáborral, Tőkés Annával, Makay Mar­gittal, Jávor Pállal, Makláry Zoltánnal, Gobbi Hildával. A Kaland háromesztendős sikersoro­zata után a pesti társaságokban szo­kássá vált idézni az alábbi Márai-soro­­kat, amelyeket a színműben Kádár Pé­ter orvostanár szájába adott a szerző: „Az egészségesek sorsa néha reményte­lenebb, mint a betegek sorsa.” Ünnepi estém volt tehát október 28- án. Kezemben a színmű kiadásával, ame­lyet Hincz Gyula rajzai díszítenek, író­asztalomhoz ültem. Feleségem forró ká­vét tett elém, és néha-néha könnyezve élveztem azokat a veretes magyar mon­datokat, amelyeket Márai vetett papír­ra, amelyekről messze a tengeren túl azt írta naplójában, hogy borzasztó éjsza­kája volt. Azt álmodta, hogy elfelejtette anyanyelvét... Nézt­em és hallgattam a darabot, amely arról szólt, hogy az orvostanár élete mű-L __________ vének beteljesüléseként birtokba vehet­te a neki létesített klinikát. Ebben az ünnepi hangulatban kellett megtudnia, hogy felesége halálos beteg, valamint azt, hogy a professzor kedves tanítvá­nyának szeretője lett. Élete tragédiáján, szarkasztikus ma­gatartása vagy talán iróniája segíti át. Feleségét tanítványával, pontosabban tanársegédével küldi el üdülni, hogy le­gyen tanúja szerelme halálának. Maga pedig azzal a gondolattal foglalkozik, hogy öngyilkos lesz. Közben beteghez hívják. Kezébe veszi orvosi táskáját, majd meggondolva magát, kitárja rendelőjé­nek a várószobára nyíló ajtaját és el­mondja a színmű utolsó mondatát: „Ké­rem a következőt...” Ahogyan Rónay László írta Márairól szóló nagyszerű könyvében „Kitárja a professzor az ajtót és kéri a következő pácienst, mert a magánéletet itt sem le­het alárendelni a hivatalból eredő köte­lességnek. De a végzet jele bele van ír­va szívébe, hiába gyakorolja tovább hi­vatását, a sebet viselnie kell, s ez annál kínzóbb lesz, minél inkább tudatosodik benne „a megoldás” embertelensége.” A Kaland első előadásainak egyikét 19 éves fejjel magam is láttam. Soha el nem múló élményt jelentett. A mostani előadásban Bács Ferenc, Takács Kata­lin, Venczel Vera, Mihályi Győző, Mik­­lósy György, Keresztes Éva ugyancsak remekeltek. Csodálatos est volt. Bár­csak tovább tartott volna! I. B. H­étvégi jegyzet A hetvenes évek elején találkoztam egy pé­csi magyar-történelem szakos tanárral. Fur­csa ember volt. Kissé tartózkodóan ugyan, de lassan megnyílt előttem. Beszélgetés közben eljutottunk a közös, cinkos, néha a cinikus nevetésekig. Történt ugyanis, hogy egy dolgozatot, for­gatókönyvet mutatott meg nekem - szinte fél­ve -, amely iskolája egyik ünnepségének ter­vezetét tartalmazta. A gyerekek öntevékeny­ségére épülő munka volt ez - ha jól emlék­szem, egy 30 perces megemlékezésben -, egy mára idejét múlt és eltemetett ünnepre. Mikor átadta elolvasásra, véleményezésre, gyerekes mosollyal csak annyit jegyzett meg: tudod, nem értik az iskolában en­nek az egész ünnepségnek az általam képviselt felfogá­sát, üzenetét. Van bajom ezzel otthon, de valahogy meg­csinálom. Egy este aztán nyugodtan elolvastam a teleírt lapokat. Radnóti Miklós soraival találkoztam rögtön az elején: „Vagy sárként kell majd tapadnod orvul, / lábat, ha rád­lép, nyalogatni puhán / s mutatnod a hátad, hogy nyo­mát viseled / és hogy mily becses néked ez emlék! / me­dália hátadon s az asszonyod / ott a piacon, délidőn ró­la dicsekszik. / Ha ezt követed élhetsz valahogy, / bó­linthatsz meleg ételek fölött / és az esti csöndben leköp­heted magad!” Innentől nem volt nehéz felfognom, miről szólt a „tör­ténet”. Aki akarta, értette ezt az indítást, egy olyan poli­tikai ünnep alkalmából, amihez enyhén szól­va nem oda illőnek, provokációnak ítélték Radnóti sorait. A puha diktatúrában, tartal­mas, igényes irodalmi anyaggal elkészített kritika jelent meg iskolai ünepségen a „fenn­álló” politikusokkal szemben, akik rosszhi­szemű megalkuvókat is megtűrtek politiká­juk támogatása fejében. Visszaadtam a kéziratot, együtt elemeztük a szellemi ellenállás egyik bizonyítékát a tár­sadalomban jelen lévő képmutatással szem­ben. Húsz éve lehet már ennek, azóta nem találkoztunk, tán meg sem ismernénk egymást. Mára azonban többször is eszembe jut ez az emlék, ki­váltképp most, amikor azt tapasztalom, hogy új vagy ré­gi vezetők irányítása alatt újfent kialakul ez a magatar­tás. Vajon miért? Létbizonytalanság, munkanélküliség, vagy az ismét elvárt túlzott politikai lojalitás teszi ezt? Radnóti idézett utolsó három sora ma kinek jelent figyel­meztetést, netán szégyent? Igaz, mindenki „belül” számol el magával, mit tesz, ho­gyan cselekszik. Az egyes ember erkölcsi tartása magas­latokat érhet el diktatúrában is, igazi demokráciában is. Jutott eszembe mindez, Radnóti halála évfordulójának előestéjén.

Next