Kisalföld, 1993. július (48. évfolyam, 151-177. szám)

1993-07-24 / 171. szám

12 KISALFÖLD SZIVÁRVÁNY 1993. július 24., szombat Kortársunk, a szobrász Gondolatok az Ézsiás-művekről Ma már legenda övezi a haj­­­dani Rába Szimpozion győri „csapatjátékát”. Munkálko­dásukat együtt kísérte meg­értő támogatás és tartózkodó ellenszenv. A jeles társaság tagjai mára - műveik révén - múzeumi rangra emelkedtek. A többség következetes ma­radt az összekötő eszméhez, mások látványos metamorfó­zison estek át. S saját halott­juk is van Csiky Tibor szemé­lyében. Ézsiás István életében kü­lönös jelentősége van e cso­portosulásnak. Művészi tö­rekvései gyökeres fordulatot vettek a Fajó Jánossal, Ha­­raszty Istvánnal, Nádler Ist­vánnal közös alkotómunka hatására. Választott mestere, Csiky Tibor elszántságával, tartásával különösen megra­gadta a társak közül, s életre szóló példával látta el. Az A. Tóth Sándor körében kapott indítás jó alapnak bizonyult, és e két eredőből bontakozott ki saját, a kor szellemiségé­vel párbeszédbe sodródó mű­vészete. Csiky, Nádler, Bohus, Fa­jó művei állandó kiállításon láthatók a Szombathelyi Kép­tárban. A társul szegődött s fogadott Ézsiás mintegy fél­száz alkotása nagyon ottho­nosan érezte magát e környe­zetben. A kostruktivizmus esz­méjét sugárzó-közvetítő szob­rok, reliefek, szerkezetek ele­ven kölcsönhatásba kerültek a háttérben elvegyülő mun­kákkal. S a győri művészte­lep későbbi tagjai - Móder Re­zső, Horváth László, Várnagy Ildikó - plasztikáival. Tárlata - nem először - foghatóan bi­zonyította egykori döntésének helyességét. Festőnek készü­lődve idejében ráébredt, hogy feszítő erői számára nem elég tér a vászon, a papír síkja. A tér és az idő meghódítására tört, a formák új rendjét ku­tatva, a monumentalitás csú­csai felé igyekezve. A szobrá­szat mellett döntött, a kor tech­nikai hátterét és formakin­csét, anyagválasztékát szer­ves egységbe rendező konst­ruktivizmus hívéül szegődött. A tárlat látogatóinak egyi­ke találóan közelítette meg Ézsiás szobrainak lényegét. Röviden kifejtette: „E művé­szetben rejtőző szellemi és esz­tétikai értékek birtoklá­sa ele­ve feltételez némi jártasságot a műszaki tudományokban, az ipari anyagok ismeretében, a megmunkálási technikák sokféleségében és az ábrázo­lógeometriában. ” Közben két csonkolt kockából komponált, alig tagolt hasábot vizsgálga­­tott, amely könnyed mértani feladatot ültet át anyagba, s általa emeli művészi rangra a szűkszavú tárgyat. Hasonló felfogást, fegyelmezettséget tükröz az alumíniumhasábok­ból alakított térforma is. A tár­lat anyaga jól elkülöníthető­en rajzolja meg Ézsiás egyes periódusait. A folyamat - érzékelhető­en - az egyszerűségtől a szö­vevényesebb, a megbomló har­mónia felé halad. Lehetséges, hogy az érett férfikor felé igyek­vő ember imigyen vet számot környezete, s önnön élete vál­tozásaival, a tisztaság, a rend, az egyensúly illúziójával. Sza­porodtak az alkotóelemek, a szögletességet, kerekséget át­lók, metsződések, áttörések, az egyszólamúságot a dina­mizmus váltja fel. A diszhar­móniát egy elütő szín, alak­zat, vagy idegenül viselkedő anyag erősíti fel. A precíz meg­munkálás háttérbe kerül. A szobrokon a maga brutalitá­sában válik uralkodóvá a ta­lált anyag, a szeszélyes alak­zatokat életre hívó vashulla­dék- csodarabok, idomvasak, elhajított gépalkatrészek, meg a hegesztési varrat - a maga kopottságával, rozsdájával. Hihetetlen leleménnyel építi ezeket új konstellációba. Ézsiás egy korábbi korsza­kában bensőséges szimbió­zisban élt a faanyaggal. A ba­konyi faragótábor­­ ezt most újraszervezi,­­éleszti,­­ a ter­mészet közelségével, a felol­dó csend békéjével ajándékoz­ta meg. A természetpusztulás réme ismét irányváltásra kény­szerítette művészi munkájá­ban (is). Még ugyan fémekből, de mind több organikus elem FREUD egyik, a vicc tudat­talanhoz való viszonyát elem­ző esszéjében idéz (többek kö­zött) egy nagyon találó mon­datot Kuno Fischer német fi­lozófustól: „A viccjátékos íté­let". Ha ezt a tömör megálla­pítást mai helyzetünkre pró­bálnánk ráigazítani, valahogy így szólna: kevesen játszanak, sokan viccelnek, rengetegen ítélkeznek. Persze, mindez iro­dalmi életünkre értendő, meg­felelő felhangokkal. Régóta hi­ányzik az a játékos humor, amely a századelőn, szellemes eleganciával egyszerre volt tar­talmas és szórakoztató is. Sőt, megkockáztatom a kifejezést: tárgyilagos, így nem véletlen, hogy mikor Karinthy Frigyes irodalomtörténetnek, stílus­iskolának számító paródia­gyűjteményét a kortársak kéz­be vették, a legenda szerint nem az sértődött meg, aki ben­ne szerepelt, hanem aki ki­maradt, vagyis akit a szerző még ilyenfajta ítéletben sem minősített. Ahogy hét évtizeddel ezelőtt Karinthy, úgy a játékos, hu­morra érzékeny nyugati ma­gyar költőutód, „ez a hansá­gi Rimbaud, ez a besenyő Ka­kukk Marci”. Máté Imre (aki egyébként Maglócán született), „széles jókedvében... 51 Nyu­gaton élő és alkotó magyar költőt parodizál”. Kötetének al-, néha főcíme: így írtok künn. A mű, ahogy annak ide­jén Karinthyé is, az Írói sze­mélyiség védelmében szüle­tett. Előszóként olvasandó „út­baigazításában” (az '56 óta) müncheni szerző írja: kötete a benne szereplőkről „szatiri­kus utánérzést, átélést" tar­talmaz. Az előbb idézett kritikusa, Ribánszky László állapítja meg még: „akin nevetünk, azt egy kicsit már szeretjük is, még inkább azt, aki megnevettet bennünket”. Ez a tétel már csak azért is nagyon igaz, hisz empátia, beleélés nélkül ilyen módon szólni szerzőkről lehe­tetlen volna. Máté Imre csak arról ír, akit így vagy úgy, de szeret. Az „átélt” szerzőtárs soraiban az órára és a tükör­be nézhet. Kötetének „alcímét” Major- Zala Lajos Svájcban élő köl­tőnek Csonton virág című könyvétől kölcsönözte, így lett e szatíragyűjtemény „Csonton kutya”-ként bejegyezve a nyu­gati magyar irodalom törté­netébe. A kötet egyik legrokonszen­vesebb jellemzője, hogy válo­gatását csak egy meghatáro­zó szempont, az érték irányí­totta, hisz művében az ismer­tebb alkotóktól kezdve a ke­vésbé ismertekig keresztmet­szetet ad a Lajtán túli költé­szet terméséből. Hosszú ideig „figyeli”, olvas­sa „áldozatát”. Fel- és kiismer stílusában minden jellegzetes „mozdulatot”. A kiválasztott művek nyomán létrejött új al­kotásnak, a paródiának so­hasem az a célja, hogy „jól el­bánjon” a megcélzott költő­társsal, hanem hogy tiszteleg­jen „a mű és művész előtt”. Ez a tisztelgés egyben figye­lemfelkeltő gesztus is az olva­só felé (ezért kár a hazai írók kisfiús panasza), hisz a nyu­gati határon túl, Máté Imre sajnos nagyon igaz megállapí­tása szerint: „ magyar olvasó­kultúra ez idő szerint még el­ismerésre méltó mértékben nin­csen”. Ezért fontos ezen a cson­ton ez a kutya, hisz meglelt finom falatait inkább majszol­ja, aki kezébe veszi, mint bár­kinek bármely, az élet kínja­iból született, veretes verses­kötetét. Máté Imre azzal, hogy a nyugati magyar irodalom 51 költőjének stílusát, sajátos jel­lemzőit tollára (nyelvére) vet­te, nem kisebbet alkotott, mint egy biztonsággal fellapozható karakterlexikont, amiben tu­dós irodalomtörténész és ha­landó olvasó is egyaránt ab­lakot talál az írói lélek „titkai” felé. Persze az irodalmi mélysé­gek illetve magasságok mel­lett nem szabad megfeledkez­ni arról a huncut, gyakran vérbő humorról sem, amely a szerző kritikusi ismereteire felteszi az igazán különös ko­ronát. Talán bizonyítani tud­ja ezt néhány kiragadottan idézett cím is: Költözzünk kö­zös lakásba Uram! (Békés Gel­­lért), Döbbenet gatyaváltás közben (Csepelyi Rudolf), Vén­asszonyok fala (Fáy Ferenc), A bambát fektessétek ágyba... (Kemenes Géfin László), Meg­­fejetlen teve (Horváth Elemér), Nyakizmán Tökül unokája (Má­té Imre, önmagához sem volt kegyes), Béka a hon horgán (Tollas Tibor). Máté Imre, amikor majd egy évtizeddel ezelőtt, 1984-ben kiadta szatíragyűjteményét, olyan könyvvel ajándékozta meg az egyetemes magyar iro­dalmat, amely nem páratlan ugyan, de méltó elődjéhez, Karinthy Frigyes „örökifjú” művéhez. Remélhetőleg az „új világban" a hiányt, mulasz­tást pótlandó hamarosan el­juthat majd a honi érdeklő­dők kezébe is! Gülch Csaba jelenik meg művein. Csírája már megbújt a Kapcsolat cí­mű kisplasztikában, vagy az ívekből, spirálból szerkesztett sárga szobrán. Újabb reliefje­in azonban egyértelműen a természetkereső szándék ér­hető nyomon, így ad választ az erdőpusztulásra, tájrom­bolásra, gigantomán termé­szetgyilkosságokra, szót emel­ve az életért. Itt tart most Ézsiás István, a szobrász. Ötvenéves. Tisz­tes életmű van már mögötte. Hosszú ideje cselekvő része­se, szervezője, alkotója e ré­gió művészeti életének. Leg­jobb munkái azonban beépül­nek a kortárs magyar művé­szetbe. Szombathelyi kiállítá­sa ennek egyik bizonyítéka. Salamon Nándor a Maglócán született Fintorgó ablakok Máté Imre irodalmi paródiái István térplasztikája. Ahogy a szilveszter a be nem tartott ígéretek elhangzásá­nak hagyományos ideje, úgy a nyár a rendszerezésé. A sza­badság lehetőséget ad félbe­hagyott beszélgetések befeje­zésére, a rohanásban tűrhe­­tőnek ítélt, de bosszantó hi­bák kijavítására, kijavíttatá­sára, felgyűlt és feleslegesnek találtatott holmik végleges ki­dobására. S persze az év köz­ben későbbre félretett köny­vek és kazetták felkutatásá­ra, alapos szemrevételezésé­re, így e kulturális rovat is tar­tozásai törlesztésébe kezdhet. Az egyik ilyennek véletlen apropót szolgáltatott egy va­sárnap esti koncert a Bartók rádióban. A jelenkori jazz-zon­goristák egyik legkiválóbbjá­­nak koncertrészletét hallgat­hatták meg az érdeklődők. Keith Jarrett már többször járt Magyarországon, így nem is­meretlen az improvizatív ze­ne szerelmeseinek. Ez az 1945- ben született zenész az ame­rikai jazz briliáns tehetsége Charles Lloyd zenekarában szerezte világhírnevét. A kvar­tettet az tette nevezetessé, hogy egyetlen stílusnak sem hódolt be, de mindet tudta ját­szani a main­stream-től a free­­ig. Meginvitálta együttesébe a jazzfenomén Miles Davis is, akit azóta is tisztelettel emle­get, de Jarrett már a maga vá­lasztotta úton akar elindulni. Kiváló komponista. Meg­próbálkozik még a szimfoni­kus zenével is, de nem ez az ő világa. Pedig a billentyűsök az összetettebb komponálás mesterei. Még a könnyedebb műfajokban is. Tessék egy­szer figyelmesen meghallgat­ni a Jan Hammer komponál­ta kísérőzenét a Miami Vice közben! Külön bekezdést érdemel­nek szólózongorás koncertjei. Aki hallotta őt így játszani, ta­lán egyetért velem, olyasmi ez, mint mikor valaki magá­nyosan üldögél a tengerpar­ton, s a kisebb-nagyobb hul­lámok gyors egymásutánban becsapódnak és elcsitulnak a lábánál. S a gondolatai már­is valahol messze járnak. A hullámok pedig lefröcskölik, körbeölelik s jönnek végelát­­hatatlanul. Jarret úgy is kom­ponálja meg ezeket, hogy ma­gával ragadja hallgatóit a dal­­lamhullámok játékaiba, hogy elkápráztassa, otthagyja és megkeresse hallgatóját. Ját­szik velünk és értünk. A most hallható koncerten egy másik tehetségéből adott ízelítőt. Hiszen a kisegyüttes­ben, combóban való játéká­nak is vannak rajongói, s nem is véletlenül. Ebben is egyéni úton indult el, igaz társai sem akárkik voltak, elég Charlie Haden, Dewey Redman, Jan Garbarek nevét említenem a műfaj kedvelőinek. Az ilyen kvalitású muzsikusoknál ter­mészetesen szó sincs rögzí­tett vázakon nyugvó kíséret­ről, nem szólózó és kísérőze­nészeket hallunk, hanem egy­máshoz alkalmazkodó párhu­zamos improvizációkat. Ez az, amit nem lehet megtanulni. Ez a jazz. A koncertet hat éve rögzí­tették az Egyesült Államok­ban Gary Peacock bőgőjáté­kával és a régi baráttal, Jack de Johnette-tel a doboknál. Míg a három kompozíciót ját­szották, felmerült bennem, milyen jó lenne Győrben is hallani néha legalább a ma­gyar jazz kiválóságait. Aztán eszembe jutott, hogy a múltoriban egy étterem az­zal hirdette magát, hogy a hét­végeken náluk élő jazz szól. És hirtelen nagyon megéhez­tem. Iván Csaba Hullámtörés A zongora Paganinije f­­ Toró István Tanuld túllépni Ráolvasással döntenek, kik utat jelölnek neked, elődeid vesztése benned, és hányszor kell, ó, hegyre menned, hogy völgyet láthass és csodát, szétterülni a fény porát; a szívek nyíló katakombák, titkuk bagóért odaadják annak, ki létedre ráígér s törvénnyel harcol a semmiért -elődeid vesztése...hol van a mindentudó ebben a bírókban? csak ül és pecsenyét pirít, fényes piacról álmodik, bekeni mocsok-oltalom, és párzó állatként rohan, ha kölcsönt kap és kölcsönt ad, kijárva minden iskolát hiszi, már győzött, s vigyorog, pedig nyakán ott a hurok, jön az idő és fojtogat, tanuld túllépni álmodat! _________________________________|

Next