Kisalföld, 2002. március (57. évfolyam, 51-75. szám)

2002-03-01 / 51. szám

Péntek, 2002. március 1. Ingolstadt: Az Audi-konszern adatok nélkül megerősítette péri repülőtér-fejlesztési terveit A nyereség egyharmadát Győr adta (Munkatársunk telefonjelenté­se Németországból.) Rekordárbevétel , bár 2001-re - különösen a New Yorkot ért merénylet után — autóipari recessziót jósoltak a szakemberek, az Audi nemcsak a kedvezőtlen tendenciákat tud­ta leküzdeni, hanem rekordár­bevételt ért el 2001-ben. Az európai eladási listát továbbra is Anglia vezeti - 54 ezer eladott Audival -, a második Olaszor­szág, a harmadik Spanyolor­szág, a negyedik pedig Francia­­ország. Az USA-ban tavaly 83 ezer Audi talált gazdára, ami 3,6 százalékos növekedés. Az Audi-konszern tavaly 22 milli­árd euró árbevételt ért el, 10,5 százalékkal többet, mint 2000-ben. Két százalék növekmény A tegnapi németországi sajtó­­konferencián Győr is kivette ré­szét a sikerből. Az Audi Hungá­ria Motor Kft. termelése, árbe­vétele és nyeresége továbbra is magas szinten van — hangsú­lyozta Ingolstadtban Jürgen Lu­­nemann, a győri vállalkozás ügyvezető igazgatója, aki el­mondta azt is, 2001-es árbevé­telüket két százalékkal tudták növelni, s ez 3,4 milliárd euró­­nak felel meg. Az üzleti eredményük 2000-hez képest 318 millió euróról 277 millió euróra esett vissza, aminek okát a beruhá­zásokra fordított magas költsé­gekkel és a TT-s sportkocsik csökkenő számával magyaráz­ták. Tavaly Győrött 1,2 millió darab motor készült, s emellett 55 ezer gépkocsit is összesze­reltek. Németországban természete­sen szóba került a péri repülőtér fejlesztésének kérdése is. Azt megerősítették a konszernnél, hogy az Audi érdekelt a repülő­tér fejlesztésében, az összeg nagyságáról azonban nem kö­zöltek hivatalos adatot. Jürgen Lunemann ügyvezető mindezt azzal magyarázta, hogy amíg a repülőtér fejlesztésében érdekelt társaság tagjai nem hozzák nyilvánosságra az álta­luk felajánlott összegeket, addig az Audi sem kíván konkrét szá­mokkal előállni. Koloszár Tamás „A negatív piaci tendenciák ellenére az Audi-konszern tovább javította pozícióit és tavaly 11 százalékkal több, összesen 991 ezer személygépkocsit értékesített a világban” - jelentette ki tegnap a németországi ingolstadtban tartott sajtókonferencián dr. Franz-Josef Paefgen, az Audi AG igazgatótanácsának elnöke. A sikerből a győri Audi Hungária Motor Kft. is kivette a részét: a konszern nyereségének harmadát a győri gyár adta. Az Audi németországi központjában megerősítették azt is, hogy a vállalkozás mindenképpen beszáll a péri repülőtér fejlesztésébe, az összeg nagysága azonban egyelőre nem ismert. Csak mások után Szigorítások a gyermekekért A honatyák a héten az utolsó plenáris ülésen jóváhagyták a gyermekvédelmi törvény módosítását, melyben az örökbefogadási szabályozás változásait szavazták meg. Szemkeő Juditot, a Szociális és Családügyi Minisztérium politikai államtitkárát a Kisalföld ezen szigorításokról kérdezte. - A szaktárca már tavaly ta­vasszal javasolta e törvény módo­sítását, ám arra, hogy a képvise­lők rábólintsanak, mégis majd­nem egy évet kellett várni. A Terry Black-ügy hatással volt a folyamatokra? - Az Országgyűlés elé már bekerült múlt tavasszal, szep­temberben el is kezdődtek a sza­vazások, s már novemberben jó­váhagyták volna, ha éppen nincs ez a botrány. A Terry Black-es történet valójában hát­ráltatta az elfogadást. Ennek kapcsán ugyanis azt gondoltuk, hogy még egyszer áttekintjük az elmúlt évek tapasztalatait, s megvizsgáljuk, hogy kell-e még valamilyen pluszmódosítást be­tenni a tervezetbe. — Ezek szerint szükséges volt. — Igen. A továbbiakban nem egyszerű vizsgálat fog dönteni arról, hogy egy család alkal­mas-e gyermek örökbefogadá­sára. Részt kell venniük egy fel­készítő tanfolyamon, ahol meg­ismerkednek a rájuk váró fel­adatokkal, az esetleges gondok­kal. A kurzus végén a tréner a pszichológusokkal együtt dönt kedvezően vagy kedvezőtlenül a jelöltek kérelméről. Az új szabá­lyozásban a gyámhivatalok a gyermekek érdekében elsősor­ban a házasságban élők általi örökbefogadást engedélyezik. Megengedő ugyanakkor a tör­vény azokban az esetekben, amikor a kiskorút az egyedülál­ló, de vér szerinti hozzátartozója venné magához. A módosítás értelmében ha egy gyermekkel az édesszülője fél évig nem tart értékelhető kapcsolatot, akkor őt örökbe adhatóvá kell nyilvá­nítani.­­ Az ügyészség óvást nyújtott be a gyámhivatal azon határozata ellen, amely kimondta Terry Black örökbefogadásra való alkalmassá­gát. A határozatot a szakhatóság megsemmisítette, az örökbefoga­dási eljárást felfüggesztette. Ennek ellenére a kisfiú még mindig a transzszexuális előadóművésznél van. Mi lesz Danika sorsa? - Ezt mi is nagyon szeret­nénk tudni. A döntéshozó min­den esetben a gyámhivatal. Bu­dapestről az ügy átkerült Fejér megyéhez, de eredmény még nem született. A minisztérium nem tud, és nem is akar sem eb­be, sem pedig más egyedi esetbe beavatkozni. Vida M. „A továbbiakban nem egyszerű vizsgálat fog dönteni arról, hogy egy család alkalmas-e gyermek örökbefogadására. ” Szemkeő Judit államtitkár KISALFÖLD Tolószékben: A hivatalok nagy része sem akadálymentes számukra Egyedül nehezen megy A tolószékbe kényszerült embereknek ügyeik intézéséhez hazánkban többnyire még segítségre van szükségük. A megyeszékhelyen ugyanis a középületek közül is csak néhányban tudnak az érintettek önállóan közlekedni. A győri városházán a műem­lékvédelem nem engedett liftet szereltetni, a közelmúltban felújí­tott megyei bíróságnál szintén er­re hivatkoztak. A törvénykezés vá­rosi épületénél a majdani rekonst­rukció során az ígéretek szerint gondolni fognak a sérültekre, a megyeházán pedig már beépítet­ték a liftet - vázolta fel a helyzetet Szabó János. A mozgáskorlátozot­tak megyei egyesületének elnöke hozzátette: nemcsak a közügyek intézése problémás, hanem a na­pi, elengedhetetlen tevékenysé­gek, így például a bevásárlás elvég­zése is. Két-három nagyáruházát leszámítva az üzletek többségébe nem lehet tolókocsival bemenni, vagy a parkolás nem rendezett. A fogyatékosok jogairól és esélyegyenlőségének biztosításáról szóló, 1999-ben hatályba lépett törvény előírja, hogy a már meglé­vő középületek akadálymentesíté­sét fokozatosan, de legkésőbb 2005. január 1-jéig el kell végezni - tudtuk meg dr. Szabó Györgytől A győri önkormányzat városépítési irodájának jogi munkatársa el­mondta: a 2000 első napjától érvé­nyes építésügyi jogszabály módosí­tása pedig pontosította a közhasz­nú építmény fogalmát. Idetartoz­nak az oktatási, az egészségvédel­mi, kereskedelmi, kulturális, köz­­igazgatási építmények mindenki által használható részei. A paragra­fusok arról is szólnak, hogy a fel­újítás, átalakítás során biztosítani kell a mozgásukban korlátozottak számára a biztonságos megközelít­hetőséget. A polgármesteri hivatal az ön­­kormányzathoz tartozó közintéz­mények körében felmérést végzett. A 152 vizsgált épület közül 69-ben már megoldott a biztonságos meg­közelítés, 83 esetben nem, 33 in­tézménynél pedig műszakilag nem valósítható meg. A megyeszékhely az útkezelő szervezettel együtt tö­rekszik arra, hogy biztosított le­gyen a közlekedés a közterületeken a mozgás- és látáskorlátozottak számára is. Az útkezelő az ilyen munkálatokra évi 5—7 millió fo­rintot fordít. A kommunális szol­gáltató kft. kezelésében vannak a kiemelt zöldterületek, parkok, nyilvános illemhelyek, szabad strandok, temetők. A sérültek szá­mára e területek megközelítésének biztosítása csak fokozatosan, a szükséges pénzügyi fedezet előte­remtése után oldható meg. V. M. JÓ PÉLDA: A megyeházán már beszerelték a liftet, segítve a mozgásukban korlátozottakat. FOTÓ SZŰK ÖDÖN Nyúl felé haladt Toyota személygépkocsijával a 39 éves écsi H. I. a 82-es főúton tegnap reggel nyolc óra után pár perccel, amikor eddig tisztázatlan okból áttért az úttest bal oldalára és összeütközött a szemből érkező Opel Corsával. Mindegyik autóban egyedül utaztak a vezetők, akik a baleset következtében nyolc napon túl gyógyuló sérüléseket szenvedtek. Az anyagi kár jelentős. www.kisalfold.hu Aktuális 3 Visszafogott optimizmus Ami pedig az idei évet illeti, az Audi visszafogottan op­timista, az első két hónap számadatai alapján biztosra ve­hető, hogy a győri Audi-gyárban sem a motorgyártást, sem pedig a gépkocsi-összeszerelést nem kell visszafogni, és biz­tos piaca lesz a Kisalföld székhelyén készülő Audi-termé­­keknek. Pozitív kivételek akadnak kiemelkedően „mozgáskorlátozott-barát” épületek is Győrben. Ilyen a Széchenyi István Egyetem, az 1-es számú postahivatal, a Király utcai képtár, az orvosi rendelők zöme, a Batthyány téren és a Kodály Zoltán utcában lévő európai uniós normáknak megfelelő nyilvános illemhely. Adatbázisra szerződtek Pontatlan kérdésre nyilvánvalóan csak hasonló vá­laszt lehet adni, de így van ez fordítva is: hiába a pre­cízen megfogalmazott kérdés, ha a válaszadónak csak hiányos adatok állnak rendelkezésére. Ezért is jelentős - az országban tudóinkkal még újdonságnak számító­­ az az együttműködési szerződés, amelyet tegnap saj­tótájékoztató keretében írt alá Győrött Balogh József polgármester, Szirányi Ákos, a megyei állami közút­kezelő kht. igazgatója, Janák Emil az Évizig igazga­tója, Barta Gusztáv, a polgármesteri hivatal útkezelő szervezetének intézményvezetője és Kovács Barnabás, a kommunális szolgáltató kft. ügyvezető igazgatója. A felsorolásból is látszik, olyan „cégek” szerződtek közös adatbázis kiépítésére, amelyeknek nemcsak hogy egymással kell napi kapcsolatban állniuk, ha­nem közvetlenül a lakossággal is. Mindegyik egyaránt fontos. A város polgára számára például azért, hogy ügyei intézése közben ne kelljen egyik hivatalból a másikba mászkálnia, mert bizonyos adatok csak „amott” találhatók. Az informatikai együttműködés­re most szerződöttek pedig amúgy is sok tekintetben egymásra vannak utalva. A tegnap aláírt szerződésnek hármas célja van: a kölcsönös közérdekű adatcsere, az egymás adatai­ba való kölcsönös betekintés, s majdan egy közös, átfogó adatbázis kialakítása. J. F.

Next