Kisalföld, 2008. január (63. évfolyam, 1-26. szám)

2008-01-05 / 4. szám

Kisalföld SZIESZTA 13 2008. január 5., szombat www.kisalfold.hu A Kisalföld kulturális melléklete —— ------^^^^rriTTirTrT~'iii"-ir-rrriTTrr7irirTrBwrri ---------------------—r—t r—r-r-TT'-------tti > 11 < ■ a Tii - 11 - - .............. i i <>iii'l¥IHMIIIi|lHTIlllliH Hm in n il i ' n r ■ t1 - -n í i SCHILLER NYOMÁN ISMERIK: 700 ÉVES A TELL VILMOS-LEGENDA ______________________________ __________ A MAKK FELSŐ NYOMÁBAN TÖRTÉNELEM________ SZABÓ ZOLTÁN, HEGEDŰS PÉTER Aki ismeri a „magyar kártyát”, az biztosan találkozott már Tell Vilmos, Geszler Hermann, Reding Itel, Harras Rudolf, Rudenz Ulrik, Fürst Walter, a stüszi vadász, no meg az elmaradhatatlan kuoni pásztorral. Vajon hányan ismerik e rejtélyes alakok eredetét? Már most ki kell ábrándítanunk a sok büszke kocsmazsugást, hogy a népszerű játék valójában Svájc­ból indult hódító útjára, a lapo­kon szereplő figurák pedig a kis alpesi ország történelmi alakjai vagy legendái. REBELLISEK JÁTÉKA A rajzolt hősök valójában csak a XIX. században, Friedrich Schil­ler népszerű Tell Vilmos drámá­jának sikere nyomán kerültek a kártyalapokra. A német író a XIII. századi svájci szabadság­­harc romantikus oldalát igyeke­zett színpadra álmodni, amely­ben a szereplők vagy a jó, vagy a rossz oldalon sorakoznak fel. Hamarosan Magyarországon is megjelentek ezek a figurák, ki­szorítva ezzel a soproni képes paklikat. A mű és hősei ugyanis a Habsburgok elleni sikeres harc jelképévé formálódtak, így külö­nösen népszerűvé váltak a „re­bellis” magyarok körében. Schil­ler állítólag eredeti módon ka­pott ihletet a mű megírásához: rohadt almákat szagolgatott, ta­lán hogy bele tudja élni magát a gyümölcs helyébe, melyet a mű főhőse a saját fia fejéről lőtt le. A sztorit még romantikusabbá va­rázsolta Rossini operaváltozata, mely 1829-ben született meg. HAJBÓKOLÁS A PÓZNA ELŐTT A legenda szerint Uri, Schwyz és Unterwalden svájci kantonok a Német Birodalom elnyomásától sínylődtek. Geszler Hermann helytartó azt a feladatot kapta, hogy bármi áron törje le a sza­badság után vágyakozó lakosság ellenállását és alázza porig a büszkeségüket. A parancs telje­sítése érdekében a Küssnacht­­ban székelő kormányzó Altdorf közelében építtetett várbörtönt, ahová az engedetleneket vetet­te. A település piacára egy póz­nát állíttatott a saját kalpagjával a tetején, amely előtt az arra já­ró svájciaknak le kellett venniük fejfedőiket s meg kell hajolniuk. Kihirdette, hogy aki elmulasztja a tisztelgést, az halállal bűnhő­dik. Néhány feldühödött polgár megesküdött arra, hogy bosszú­ból végeznek az álnok helytar­tóval s elkergetik a német csa­patokat. Az összeesküvőkhöz csatlakozott Tell Vilmos, az Úri­ból származó kiváló íjpuskás is. 1307 karácsonyán többször is elhaladt kisfiával a szégyenosz­lop előtt, ám nem volt hajlandó kalapot emelni a pózna tisztele­tére. Magatartása fellelkesítette a hazafiakat, de feldühítette a kormányzót. KÉT NYÍLVESSZŐ A kormányzó fegyveres szolgái elfogták a parancsot megtaga­dó íjászt és gyermekét, s gaz­dájuk elé hurcolták. Geszler büntetésül arra utasította a vétkest, hogy lőjön le kisfia fe­jéről egy almát mintegy 100 méter távolságból, különben kivégezteti. Teli vonakodott végrehajtani a parancsot, de a fiú meggyőzte az apját, hogy teljesen megbízik benne, még a szemét sem engedte bekötni. A páratlanul ügyes íjász két nyílvesszőt készített elő magá­nak, gondosan célzott, majd szerencsésen lelőtte a gyermek fejéről az almát. Mindenki fellélegzett, a hely­tartó azonban rákérdezett ar­ra, hogy miért két nyílvesszőt vett elő. Az íjász őszintén vál­lalta, hogy amennyiben elta­lálja a fiát, akkor a második lövedék a kormányzó szívébe fúródott volna, s biztosan nem hibázta volna el a cél­pontot. Geszler azonnal lefo­gatta poroszlóival a vakmerő lövészt, bárkájára vitette, hogy a küssnachti vár tömlöcében kínozzák halálra. A FÜGGETLENSÉG NAPJA A Vierwaldsatti-tavon hajóztak a helytartó palotája felé, amikor hatalmas vihar támadt. Geszler ezért arra kényszerült, hogy eltá­volítsa rabjának bilincseit, mert a tapasztalt Teli jól ismerte a hazai vizeket. A vadász azonban hirte­len kiugrott egy sziklára, a bárkát pedig erős rúgással visszaküldte a habokba. Ezt követően elbújt a Küssnacht felé vezető úton, ahol bevárta üldözőit. Amikor a csapat megjelent, Teli gondosan célzott, és ezúttal sem hibázott: nyűves­­­szője éppen Geszler szívébe fúró­dott. Ahogy a happy endes törté­netekhez illik, a svájci nép a hír hallatán fegyvert ragadott elnyo­mói ellen, s rövid harc után kiűz­te őket a kantonokból. A történelmi források is igazol­ják, hogy Uri, Schwyz és Unter­walden kantonok valójában már 1291-ben szövetségre léptek a Német Birodalom tisztviselői és a Habsburgok ellen. Az uralko­dócsalád a svájci területek be­kebelezésével kívánta egyesíteni szétszórtan, egymástól távol fekvő birtokait. A hegyek között, Morgartennél vívták meg a sors­döntő összecsapást, amelyben a kantonok felfegyverzett lakossá­ga súlyos vereséget mért Habs­burg Lipót herceg lovagi hadse­regére. Ezzel Svájc elnyerte az áhított szabadságot, amit I. Miksa császár 1499-ben hivata­losan is elismert. Tell Vilmos le­gendája azóta sem merült fele­désbe, pedig a hivatalos törté­netírás nem talált bizonyítékot a létezésére. BARANGOLÁSOK REBÁK SÁNDORRAL H­eidebauerek hagyatéka Jánossomorján ÚTI CÉL Jánossomorja Mosonmagyar­óvártól délnyugati irányban, 15 kilométerre, az osztrák határ kö­zelében fekszik. Lakossága meg­haladja a hatezer főt. Mai formá­jában 1970-ben, Mosonszentjá­­nos, Mosonszentpéter és Puszta­­somorja községek egyesülésével jött létre. Városi rangot 2004-ben kapott. Nagy forgalmú, a 86-os főútvonal halad rajta keresztül. Távolsága Győrtől Mosonma­gyaróvár érintésével 50, Sopron­tól Csornán át 80 kilométer. TÖRTÉNELEM A Mosoni-síkság, a Hanság és a Tó­köz találkozásánál fekvő térségen hamar megtelepedett az ember. Mosonszentjános és Mosonszent­péter első okleveles említése az Ár­pád-korból származik, mindkettő temploma védőszentjének nevét viseli. A tatár és török pusztítást kö­vetően elnéptelenedő vidékre né­met nyelvterületekről érkeztek új lakók. Ők a heidebauerek (pusztai parasztok), szívós, kitartó munkával teremtették meg gazdagságukat. Gazdálkodásukkal kiszolgálták a mosoni­ óvári királyi birtok katona­ságát, illetve a közeli Bécs és Po­zsony felvevőpiacaira is szállítottak. A nagy határú Mosonszentjános az 1780-as évektől mezővárosi ranggal bírt és országos vásártartási jogot kapott. Segítették az átvonuló mar­hakereskedelmet és a Habsburg Bi­rodalom hadseregét látták el takar­mánnyal. A tehetős heidebauerek állattartással, földműveléssel, gabo­na-, széna-, nádkereskedelemmel foglalkoztak Szekereik hatalmas mennyiségben szállították a kiváló hansági szénát a bécsi Heumarktra (szénapiacra). Új távlatokat nyitott a vasút megérkezése. A mezőgaz­dasági árutermelés a Habsburg fő­­hercegi uradalom majorjaiban (a mai Hanságliget, Hanságfalva) is folyt. A terményeket hasznosító üzemek-malom, szeszgyár, sajt­üzem - létesültek, közülük a legis­mertebb a Franck-féle cikóriafel­dolgozó gyár volt. Lényeges válto­zást hozott a trianoni békediktá­tum, melynek következtében a tele­pülések határszélivé váltak A II. vi­lágháború után a német ajkú lako­sok jelentős részét kitelepítették, helyükre magyar családok érkeztek. Pusztasomorja besenyő eredetű la­kossága is a török időkben pusztult el. Ide az egykori Pozsony megyé­ből, a csallóközi Somorjáról jöttek magyar telepesek Ők is szénával foglalkoztak Ügyes kezű asszonyaik távoli piacokon értékesített gyé­kényszőtteseikkel szereztek hírne­vet Az osztrák határ közelsége a vasfüggöny éveiben hatalmas hát­rányt jelentett, ez a schengeni nyi­tással, a történelmi kapcsolatok új­­­jáéledésével előnnyé változik HÁRMASHALOM A FŐUTCÁN Mosonszentjános és Mosonszent­péter főutcája (a Szabadság és a Rákóczi utca) máig őrzi a jómód­ról állkodó, szorosan egymás mellé épített házakból álló, zárt sorú képét. A német lakosok egy­kori hazájuk építkezési szokásait honosították meg. A heidebauer­­házak utcafronti széles homlokza­tán két- vagy négyablakosak, fe­dett kapubejárójuk a keskeny ud­varba vezet. Ide a szénásszekerek hátulról, a kert végéből jártak be. A gazdasági traktus hatalmas, kamrák, magtárak, ólak, istállók, színek, pajták alkotják. Az egyik legszebb fennmaradt ház a szent­­péteri főutcán áll. Másolatát a szentendrei Szabadtéri Néprajzi Múzeum Kisalföldi tájegységében láthatjuk. Ugyancsak ide telepítet­ték át a mosonszentjánosi foga­dalmi kápolnát. A gyönyörű kis templomot a katolikus német kö­zösség közadakozásból építette az 1831-es kolerajárvány emlékére. Jánossomorján a város szerkezeté­ből adódóan három katolikus templom is van. A legnagyobb a szentjánosi, amelyet az egykori bir­tokosok Habsburg Mária Krisztina és férje, Albert Kázmér szász válasz­tófejedelem építtetett. A berende­zés gazdag a főoltárkép Keresztelő Szent Jánost mutatja. Legidősebb festménye a település állattenyész­tő múltjához kapcsolódik, Szent Vendelt, a pásztorok oltalmazóját ábrázolja. A templom mellett áll a kígyót taposó Mária szobra, a régi pellengér helyén emelték. Jelentős barokk alkotás Nepomuki Szent Já­nos szobra. Az 1936-ból származó Hármashalom emlékmű az I. világ­háború előtti időket idézi, a törté­nelmi Magyarország 52 megyéjé­nek földjéből alakították ki alapza­tát. A mai városháza egykor a Ná­­dasdy család kastélya volt. A helytörténeti gyűjtemény jelen­leg nem látogatható. 1969-ben, az első magyarországi német nemzetiségi múzeumként nyitot­ták meg. Régészeti, helytörténeti, néprajzi anyaga a régi német la­kosság kultúráját mutatta be. Itt kell megemlékezni az óhazai pro­testáns hagyatékot őrző, híres Mosonszentjánosi kódexről (Der Sankt-Johanner Kodex). A házi használatra szánt ima- és éne­keskönyv kéziratos másolt kötetei minden heidebauer családnál ott voltak. Az eredeti szöveget fel­jegyzések, énekek, szólások, re­ceptek egészítik ki, amelyek bete­kintést engednek tulajdonosaik mindennapi életébe. Számos pél­dányt a Pannonhalmi Főapátság könyvtára őriz. A helytörténeti gyűjtemény a tervek szerint új helyen, kibővített anyaggal nyílik meg a jövőben.

Next