Kisalföld, 2008. szeptember (63. évfolyam, 204-229. szám)

2008-09-27 / 227. szám

Kisalföld 2008. szeptember 27., szombat SZIESZTA 13 www.kisalfold.hu A Kisalföld kulturális melléklete „MINÉL KÖZELEBB KERÜLÜNK A BENNÜNK ÉLŐ GYEREKHEZ, ANNÁL SZERENCSÉSEBBEK VAGYUNK”____________________ _* //­­* y_ VARÁZSLATOS LEPEDŐAKROBATIKA A BÁBSZINPADON BÁBSZÍNHÁZ_________ POMARANSKI LUCA____________ Először szinte________ könyörögni kellett, hogy egyáltalán eljöjjön __ Győrbe, ma negyedik darabját mutatja be a Vaskakas Bábszínházzal Krzysztof Rau, a______ „bábművészet pápája”. A lengyel rendező rejtett jelentéseket csempészett darabja „főszereplője”, a fehér lepedő és a játék mögé._________ A Fehérvarázs - eredetileg Meta­morfózis címmel - az 1998-as lisszaboni expóra készült, ame­lyet a Föld, a természet jegyében rendeztek. S ahogy akkor, ott ta­lálkozott az egész világ, a darab­ban is keverednek a különböző kultúrák, hogy aztán eggyé válva kinyissák a világot a nézők felé. Hogy a Fehérvarázs gyerekeknek vagy felnőtteknek szól-e, azt kezdetben maga a rendező sem tudta eldönteni, s ma már nem is akarja, vallja, hogy nem kell élesen különbséget tenni. Már csak azért sem, mert az igazán jó meséket a felnőttek is élvezik. -Az olyan klasszikusokat, mint például az Alice Csodaor­szágban, mi felnőttek is élvez­zük, szeretjük. Amit most csiná­lunk, nyitott színháznak neve­zem: több rétege van, s minden­ki mást ért meg, mást tesz ma­gáévá belőle, a saját érzékenysé­gétől, asszociációitól függően. A Fehérvarázsban megbújó rejtett jelentéseket persze a kicsik még nem veszik le; nekik maga a já­ték, a színpadi mozgás, a válto­zás az élmény - mesélte a rende­ző a mai premier előtti utolsó próbák egyikén. S ahogy a bábszínház sem a tíz év alattiak kiváltsága, úgy a bábozás sem feltétlenül jelenti a klasszikus játékot; a Fehérva­rázsban például egyáltalán nem szerepelnek hagyományos „ba­babábok”. Helyettük egyetlen tárgy, egy fehér vászon mesél, folyton változva­­ innen a „Me­tamorfózis” cím.­­Ahogy az egyik forma át­megy egy másikba, ahogy a fe­hér textil folyton változik, na­gyon közel áll a gyerekek játékai­hoz, ahhoz a varázslatos alkotás­hoz, ami számukra még ösztö­nösen, belülről jön. De gondolja, hogy a felnőttek nem szeretnek játszani...? Mindenkiben ott rej­tőzik a gyerek, függetlenül attól, hány éves, és minél közelebb tud hozzákerülni, annál szeren­csésebb. Több örömöt, több iga­zat talál az életben, hiszen a gye­rekek őszinték, spontának, csak később formálja át őket az élet. Az Európa-szerte híres rende­ző, aki a modern bábművészet egyik atyja, nem tagadja, bele­szeretett Győrbe, pontosabban először a Vaskakas Bábszínház­ba. Pedig egyetemi professzor­ként alig-alig vállal külföldi fel­kérést. - Itt olyan különleges, családi­as a légkör, ami ritka a színházi világban. A színészek szeretnek együtt lenni - és nemcsak min- 99 AHOGY AZ EGYIK FOR­MA ÁTMEGY EGY MÁ­SIKBA, AHOGY A FEHÉR TEXTIL FOLYTON VÁL­TOZIK, NAGYON KÖZEL ÁLL A GYEREKEK JÁTÉ­KAIHOZ, AHHOZ A VA­RÁZSLATOS ALKOTÁS­HOZ, AMI SZÁMUKRA MÉG ÖSZTÖNÖSEN, BE­LÜLRŐL JÖN. DE GON­DOLJA, HOGY A FEL­NŐTTEK NEM SZERET­NEK JÁTSZANI...? ha közben! -, szinte hazajárnak a bábszínházba. A közös megélése ez az alkotásnak, az együttlét­­nek, a közönséggel való létnek. Ez, az érzelmek átadása a szín­ház lényege számomra, ami a színészek között és a közönség­gel is zajlik - mondta Krzysztof Rau. Ez az oka, hogy tolmács sem nagyon kell a Vaskakas Báb­színház társulatával közös mun­kához: az érzelmek, a szenve­dély vezeti a próbát, a mozdula­tok, a gesztusok nemzetközi nyelve eltünteti a határokat. A lengyel bábművészet egyéb­ként jobban áll, mint a miénk, ott ugyanis már messze nem gyerekműfajnak tekinti a közön­ség, s a bábszínészek nem érzik magukat „másodrangúként” ke­zelt művészeknek, mint sok he­lyen máshol. Lengyelországban két helyen is képeznek diplomás bábművészeket, s darabjaik a komoly drámák mellett szere­pelnek a rangos színházi feszti­válokon. Sőt, Krzysztof Rau sze­rint a színházi világ is egyre gyakrabban nyúl a bábosok esz­közeihez, például a tárgyanimá­cióhoz, a maszkokhoz. Fotó: H. Baranyai Edina Krzysztof Rau, a „bábművészet pápája” negyedszer rendez Győrben.

Next