Kisalföld, 2009. február (64. évfolyam, 27-50. szám)
2009-02-02 / 27. szám
SIKERTÖRTÉNETEK. KÖZHASZNÚ GAZDASÁG MINDEN HÉTFŐN SZERKESZTI: FÁBIÁN GYÖRGY • 2009. FEBRUÁR 2. A KISEBB CÉGEK VEZETŐI GYAKRAN NEM TUDNAK TÚLLÉPNI A SAJÁT KORLÁTJAIKON MILYEN A JÓ VEZETŐ? (1. rész.) Kétrészes sorozatunkban egy szakértő segítségével vázoljuk fel, milyen a jó vezető egy kis- és középvállalkozásban. A gazdasági recesszió hónapjaiban egy jó vezető nem csupán saját cégét mentheti meg, hanem azokat az embereket is, akik nála dolgoznak. Nem könnyű a feladata, az azonban bizonyosnak tűnik, hogy csak úgy megoldható, ha a vezetők néha képesek elengedni régi feladataikat, képesek maguknál okosabb embereket foglalkoztatni, és ha bizalmat, nem bizalmatlanságot sugároznak. Minisorozatunkhoz szívesen várjuk olvasóink, vezetők és alkalmazottak véleményét is a penzbeszel@kisalfold.hu e-mail címre. A FEJLŐDÉS IS LEHET GOND Szakértelem, kereslet, kemény munka - a fentiek ellenére számos vállalkozás egy bizonyos pont után egyszerűen nem fejlődik tovább. Gyakran éppen a cégvezető a gátja a további növekedésnek, a sikerhez is fel kell ugyanis nőni. Gyakori jelenség: családi vállalkozásként indult cégek az üzleti sikerek ellenére nem tudnak kilépni saját árnyékukból. Ahhoz, hogy eggyel nagyobb léptékre váltsanak, a vezetőknek először magukba kell nézni és feltenni néhány fontos kérdést - véli Dicsőfi Balázs, a Dale Carnegie Magyarország vezető tanácsadója, aki a vezetői ismeretek, a munkaerő-menedzsment és a tervezés hiányát látja a legnagyobb gátló tényezőnek. Nagyon gyakori, hogy az úgynevezett „egyszemélyes vállalkozások” vezetője maga gátolja a fejlődést, mert nem látja be, hogy a növekedés egy bizonyos idő után családias formában már nem megy. Folyamatokat, struktúrákat kell létrehozni, fel kell hatalmazni a munkavállalókat az önálló döntésre. Ez cégen belül is feszültséget okoz: egyesek a megnövekedett adminisztráció ellen tiltakoznak, mások az állásukat féltve nem akarják megosztani a tudásukat. A vezetőnek ilyenkor vagy fel kell emelnie az embereit egy magasabb szintre, vagy előbb-utóbb le kell cserélnie őket. NE EGY EMBEREN MÚLJON! - Nincs mit csodálkozni azon, hogy ha valaki a semmiből, vérrel-verejtékkel építi fel a cégét, ragaszkodik az „eredeti felálláshoz"... - Persze, számolni kell az érzelmi kötődéssel, hiszen minél nagyobb egy cég, annál személytelenebbé válik. Ha azonban egy bizonyos terület működése nem folyamatokon, hanem egyenen emberen múlik, az hatalmas kockázat, mert ha vele valami történik, a rendszer öszszeomlik. Muszáj olyan gépezetet kialakítani, amelyben az emberek pótolhatók. Nem mindegy azonban, hogyan. Az első gyakori hiba, hogy amikor a családi vállalkozás „kinövi magát”, s a vezető kénytelen embereket felvenni, azt minden tudatosság nélkül teszi. Lojalitás és szimpátia alapján, nem pedig a valós képességek és elvárások szerint választ munkaerőt, amely megbízható ugyan, még a végzettsége is megvan, de ez sokszor nem elég. Ezután tanítja arra, amit ő tud, úgy, ahogy ő csinálja, közben azonban hiányzik belőle a türelem: azt várja el a friss munkaerőtől, amit saját magától, s belül tele van kimondatlan elvárásokkal. Ezért vagy feszültségek keletkeznek, vagy a minőség esik vissza. Ilyenkor hangzik el, hogy „addig volt finom a kenyér, amíg én sütöttem”... -Nehéz jól teljesíteni, ha mondjuk az embernek még a feladatai sincsenek pontosan meghatározva, vagy naponta változnak a prioritások... - Valóban, sok cégnél csak névleges pozíciók vannak, jól hangzó posztok, amelyek mögött nincs valódi tartalom és kompetencia. Nincsenek világosan megfogalmazott elvárások, döntési kompetenciák, gyakran még egy munkaköri leírás sem. Ilyen helyzet, amikor van ugyan termelési vezető egy cégnél, de ha kilyukad a targonca gumija, még arról sem dönthet, milyen típusúra cseréljék ki... Ennek a legfőbb oka a tervezés és a stratégia hiánya, mivel a vezető sem fogalmaz meg világos terveket, hanem napról napra vezeti a vállalkozását, így nincs is mit leírnia a dolgozóknak. (Folytatjuk) Dicsőfi Balázs: Gond, ha a cégvezető szájából olyasmi mondat hangzik el, hogy „a kenyér is addig volt finom, amíg én sütöttem”. SOPRON BANK: KÖRVONALAZÓDNAK A LEHETŐSÉGEK A pénzügyi krízis alternatívái SOPRON____________ GOSZTONYI MIKLÓS______________ „A pénzügyi válság konszolidálására ma már jobban láthatók az elkövetkező időszak alternatívái” - fogalmazott Berki Mihály, a Kisalföld Presztízs-díjas Sopron Bank Zrt. vezérigazgató-helyettese. - A pénzügyi világot felbolygató krízis hazánk valamennyi pénzintézetére és vállalkozására rányomta bélyegét - nyilatkozta lapunk érdeklődésére Berki Mihály, a Sopron Bank Zrt. vezérigazgató-helyettese. - Napjainkban már körvonalazódnak a pénzügyi válság tompítására alkalmazható alternatívák. Lényeges változások várhatók mind a magán-, mind a vállalatok hitelezése területén. Ennek oka, hogy az idegen devizában történő finanszírozást, mindenekelőtt az idehaza preferált svájcifrank-alapú hitelezést a pénzügyi válság mondhatni teljesen lehetetlenné tette. Ugyancsak kérdéseket vet föl a vállalkozások számára biztosított hosszú lejáratú hitelezési gyakorlat, hiszen a krízis során számos pénzügyi szereplő nem, vagy csak nehezen tud előteremteni ilyen igényekre komoly összegű forrásokat - folytatta Berki Mihály. A Sopron Bank, köszönhetően ügyfélkörének- s nem utolsósorban a mögötte álló erős és gazdag tapasztalatokkal rendelkező tulajdonosának, a Grawe-konszernnek -, terveit nem csökkentve folytatja tevékenységét. Szeretnénk mind a lakossági, mind a kis- és középvállalkozások beruházásait finanszírozni, ezzel is támogatva mindazon elképzeléseket, amelyek a gazdasági recesszió enyhítését célozzák. Elsődlegesen nem annyira a nagy költségekkel járó óriásprojektek körében gondolkodunk, hanem az emberléptékű fejlesztések, modernizálások támogatásában. A lakáshitelezéseknél februártól új terméket vezet be a Sopron Bank. Ennek lényege, hogy a beköltözéstől, illetve a használatbavételtől számított egy évig kedvezményes kezdőrészleteket törleszthetnek az érintettek, ami lényegesen csökkenti a hitellel járó terheket. A kis- és középvállalkozások számára a már megszokott és jól működő forint-, illetve az euróhitelek mellett új lehetőséget kínál a bank. Árfolyamkockázat nélküli, mégis euróhoz kötött kamatozású, többéves hiteleket is biztosítanak az Új Magyarország Fejlesztési Program támogatásával. A bank a nagyobb fiókokban, így a soproni Kossuth utcaiban is a lakossági befektetési szándékok támogatására - az állampapírok, a lakáspénztári befizetések, vagy a nemcsak biztonságot, hanem garantáltan jó hozamokat nyújtó életbiztosítások területén - külön szakértőket alkalmaz. Az egész Dunántúlon húsz fiókot működtető bank vezérigazgató-helyettese, Berki Mihály kitért arra is: a válságjelenségek ismeretében idén csak szolid hálózatfejlesztést realizálnak. Budapesten, Győrben, Keszthelyen új, illetve megújult fiókot nyitnak. Zajlanak az új soproni székház megépítésének előkészületei is. Az ügyfélbarát új centrum létrehozása a nyáron kezdődik. A létesítményt éjszakai trezorral, ATM-mel is felszerelik. A KIS- ÉS KÖZÉPVÁLLALKOZÁSOK SZÁMÁRA A MÁR MEGSZOKOTT ÉS JÓL MŰKÖDŐ FORINT-, ILLETVE AZ EURÓHITELEK MELLETT ÚJ LEHETŐSÉGET KÍNÁL A BANK - FEJTETTE KI BERKI MIHÁLY. Berki Mihály vezérigazgató-helyettes a Sopron Bank leendő új, Ógabona téri székházának terveit tekinti át. Fotó: Gosztonyi SOPRONI AZ ÉV FŐNÖKE Szakmailag végez kiváló munkát, meg tudja találni a hangot minden munkatárssal, nyílt és őszinte, bárki számára nyitva áll irodájának ajtaja 2008 legjobb főnökének, akit a Menedzsment Fórum (mfor.hu) által szervezett megmérettetésen választottak ki az alkalmazottak. A versenyt Pozvai Zsolt, a Develor Tanácsadó Zrt. vezérigazgatója nyerte. A Menedzsment Fórum harmadik éve rendezi meg a vetélkedőt. Az ötvennél több főt foglalkoztató, nyereséges, 500 milliós forgalmat produkáló vállalatok kollektívái jelölhetik erre a címre a főnöküket. A jelöléseknél olyan rövid indoklás is érkezett, hogy azért a legjobb főnök a szóban forgó úr vagy hölgy, „mert jól végzi a dolgát", de volt alapos, részletes jellemzés is. A versenybe kizárólag az alkalmazottak jelölésével lehet bekerülni. A kiírásra 100 cég jelentkezett, közülük választott ki tízet az mfor.hu képviselőiből, valamint a Menedzserek Országos Szövetségének tagjaiból álló zsűri. Rájuk lehetett szavazni az interneten. Kétezer szavazat futott be, a legtöbb Pozvai Zsoltra. Az 1970-ben Sopronban született Pozvai Zsolt 2003 óta a Develor Tanácsadó Zrt. vezérigazgatója. A cég ma már 70 munkatárssal működik és 2003-ban elnyerték „A legdinamikusabban fejlődő vállalat" címet. Kollégái az alábbi szavakkal jellemezték: „Cégünk vezérigazgatója nemcsak szakmailag végez kiváló munkát, de az általa nyújtott erőfeszítés és az az energia, amivel a feladatokhoz, megoldandó problémákhoz áll, mindenki számára példamutató. Felső vezető létére meg tudja találni a hangot a szervezeti hierarchia legalsóbb részén elhelyezkedő munkatársakkal is." NAPI MELLÉKLETEK Kedd: GYÓGYÍR Szerda: LÉGYOTT Csütörtök: BIZALMASAN Péntek: KISVADFÖLD Szombat: SZIESZTA www.kisalfold.hu Véleménykörelben A Pannon véleményalkotó SMS-rovata írja meg heti kérdésünkre válaszát SMS-ben a 06-20/554-244- es telefonszámra! A hét kérdése: Ön egyetért azzal, hogy a válság egyben lehetőség is? Várjuk olvasóink SMS-szavazatait! Küldjenek frappáns választ vagy egy egyszerű igent, nemet a kérdésre! A legjobb válaszokat megjelentetjük! Szívesen vesszük, ha kérdést is javasolnak, miről tudjuk meg a köz véleményét?