Kisalföld, 2009. február (64. évfolyam, 27-50. szám)

2009-02-02 / 27. szám

SIKERTÖRTÉNETEK. KÖZHASZNÚ GAZDASÁG MINDEN HÉTFŐN SZERKESZTI: FÁBIÁN GYÖRGY • 2009. FEBRUÁR 2. A KISEBB CÉGEK VEZETŐI GYAKRAN NEM TUDNAK TÚLLÉPNI A SAJÁT KORLÁTJAIKON MILYEN A JÓ VEZETŐ? (1. rész.) Kétrészes sorozatunk­ban egy szakértő segítségével vázoljuk fel, milyen a jó vezető egy kis- és középvállalkozás­ban. A gazdasági recesszió hó­napjaiban egy jó vezető nem csupán saját cégét mentheti meg, hanem azokat az embe­reket is, akik nála dolgoznak. Nem könnyű a feladata, az azonban bizonyosnak tűnik, hogy csak úgy megoldható, ha a vezetők néha képesek elen­gedni régi feladataikat, képe­sek maguknál okosabb embe­reket foglalkoztatni, és ha bi­zalmat, nem bizalmatlanságot sugároznak. Minisorozatunkhoz szívesen várjuk olvasóink, ve­zetők és alkalmazottak véle­ményét is a penzbeszel@kisal­­fold.hu e-mail címre. A FEJLŐDÉS IS LEHET GOND Szakértelem, kereslet, kemény munka - a fentiek ellenére szá­mos vállalkozás egy bizonyos pont után egyszerűen nem fej­lődik tovább. Gyakran éppen a cégvezető a gátja a további nö­vekedésnek, a sikerhez is fel kell ugyanis nőni. Gyakori jelenség: családi vál­lalkozásként indult cégek az üz­leti sikerek ellenére nem tudnak kilépni saját árnyékukból. Ah­hoz, hogy eggyel nagyobb lép­tékre váltsanak, a vezetőknek először magukba kell nézni és feltenni néhány fontos kérdést - véli Dicsőfi Balázs, a Dale Car­­­negie Magyarország vezető ta­nácsadója, aki a vezetői ismere­tek, a munkaerő-menedzsment és a tervezés hiányát látja a leg­nagyobb gátló tényezőnek.­­ Nagyon gyakori, hogy az úgynevezett „egyszemélyes vál­lalkozások” vezetője maga gá­tolja a fejlődést, mert nem látja be, hogy a növekedés egy bizo­nyos idő után családias formá­ban már nem megy. Folyamato­kat, struktúrákat kell létrehozni, fel kell hatalmazni a munkavál­lalókat az önálló döntésre. Ez cégen belül is feszültséget okoz: egyesek a megnövekedett admi­nisztráció ellen tiltakoznak, má­sok az állásukat féltve nem akarják megosztani a tudásukat. A vezetőnek ilyenkor vagy fel kell emelnie az embereit egy magasabb szintre, vagy előbb-utóbb le kell cserélnie őket. NE EGY EMBEREN MÚLJON! - Nincs mit csodálkozni azon, hogy ha valaki a semmiből, vér­­rel-verejtékkel építi fel a cégét, ragaszkodik az „eredeti felállás­hoz"... - Persze, számolni kell az ér­zelmi kötődéssel, hiszen minél nagyobb egy cég, annál sze­mélytelenebbé válik. Ha azon­ban egy bizonyos terület műkö­dése nem folyamatokon, hanem egyenen emberen múlik, az ha­talmas kockázat, mert ha vele valami történik, a rendszer ösz­­szeomlik. Muszáj olyan gépeze­tet kialakítani, amelyben az em­berek pótolhatók. Nem mind­egy azonban, hogyan. Az első gyakori hiba, hogy amikor a családi vállalkozás „kinövi ma­gát”, s a vezető kénytelen embe­reket felvenni, azt minden tuda­tosság nélkül teszi. Lojalitás és szimpátia alapján, nem pedig a valós képességek­ és elvárások szerint választ munkaerőt, amely megbízható ugyan, még a végzettsége is megvan, de ez sokszor nem elég. Ezután tanít­ja arra, amit ő tud, úgy, ahogy ő csinálja, közben azonban hi­ányzik belőle a türelem: azt vár­ja el a friss munkaerőtől, amit saját magától, s belül tele van kimondatlan elvárásokkal. Ezért vagy feszültségek keletkeznek, vagy a minőség esik vissza. Ilyenkor hangzik el, hogy „addig volt finom a kenyér, amíg én sü­töttem”... -Nehéz jól teljesíteni, ha mondjuk az embernek még a feladatai sincsenek pontosan meghatározva, vagy naponta változnak a prioritások... - Valóban, sok cégnél csak névleges pozíciók vannak, jól hangzó posztok, amelyek mö­gött nincs valódi tartalom és kompetencia. Nincsenek vilá­gosan megfogalmazott elvárá­sok, döntési kompetenciák, gyakran még egy munkaköri leírás sem. Ilyen helyzet, ami­kor van ugyan termelési vezető egy cégnél, de ha kilyukad a targonca gumija, még arról sem dönthet, milyen típusúra cseréljék ki... Ennek a legfőbb oka a tervezés és a stratégia hiánya, mivel a vezető sem fo­galmaz meg világos terveket, hanem napról napra vezeti a vállalkozását, így nincs is mit leírnia a dolgozóknak. (Foly­tatjuk) Dicsőfi Balázs:­­ Gond, ha a cégvezető szájából olyasmi mondat hangzik el, hogy „a kenyér is addig volt finom, amíg én sü­töttem”. SOPRON BANK: KÖRVONALAZÓDNAK A LEHETŐSÉGEK A pénzügyi krízis alternatívái SOPRON____________ GOSZTONYI MIKLÓS______________ „A pénzügyi válság konszoli­dálására ma már jobban látha­tók az elkövetkező időszak al­ternatívái” - fogalmazott Berki Mihály, a Kisalföld Presztízs-dí­jas Sopron Bank Zrt. vezérigaz­gató-helyettese. - A pénzügyi világot felbolygató krízis hazánk valamennyi pénz­intézetére és vállalkozására rá­nyomta bélyegét - nyilatkozta lapunk érdeklődésére Berki Mi­hály, a Sopron Bank Zrt. vezér­igazgató-helyettese. - Napjaink­ban már körvonalazódnak a pénzügyi válság tompítására al­kalmazható alternatívák. Lénye­ges változások várhatók mind a magán-, mind a vállalatok hite­lezése területén. Ennek oka, hogy az idegen devizában törté­nő finanszírozást, mindenek­előtt az idehaza preferált svájci­­frank-alapú hitelezést a pénz­ügyi válság mondhatni teljesen lehetetlenné tette.­­ Ugyancsak kérdéseket vet föl a vállalkozások számára biz­tosított hosszú lejáratú hitelezé­si gyakorlat, hiszen a krízis so­rán számos pénzügyi szereplő nem, vagy csak nehezen tud előteremteni ilyen igényekre ko­moly összegű forrásokat - foly­tatta Berki Mihály.­­ A Sopron Bank, köszönhetően ügyfélköré­nek- s nem utolsósorban a mö­götte álló erős és gazdag tapasz­talatokkal rendelkező tulajdo­nosának, a Grawe-konszernnek -, terveit nem csökkentve foly­tatja tevékenységét. Szeretnénk mind a lakossági, mind a kis- és középvállalkozások beruházása­it finanszírozni, ezzel is támo­gatva mindazon elképzeléseket, amelyek a gazdasági recesszió enyhítését célozzák. Elsődlege­sen nem annyira a nagy költsé­gekkel járó óriásprojektek köré­ben gondolkodunk, hanem az emberléptékű fejlesztések, mo­dernizálások támogatásában. A lakáshitelezéseknél február­tól új terméket vezet be a Sop­ron Bank. Ennek lényege, hogy a beköltözéstől, illetve a hasz­nálatbavételtől számított egy évig kedvezményes kezdőrész­leteket törleszthetnek az érin­tettek, ami lényegesen csökken­ti a hitellel járó terheket. A kis- és középvállalkozások számára a már megszokott és jól működő forint-, illetve az euróhitelek mellett új lehetősé­get kínál a bank. Árfolyamkoc­kázat nélküli, mégis euróhoz kötött kamatozású, többéves hi­teleket is biztosítanak az Új Ma­gyarország Fejlesztési Program támogatásával. A bank a na­gyobb fiókokban, így a soproni Kossuth utcaiban is a lakossági befektetési szándékok támoga­tására - az állampapírok, a la­káspénztári befizetések, vagy a nemcsak biztonságot, hanem garantáltan jó hozamokat nyúj­tó életbiztosítások területén - külön szakértőket alkalmaz. Az egész Dunántúlon húsz fiókot működtető bank vezér­igazgató-helyettese, Berki Mi­hály kitért arra is: a válságjelen­ségek ismeretében idén csak szolid hálózatfejlesztést realizál­nak. Budapesten, Győrben, Keszthelyen új, illetve megújult fiókot nyitnak. Zajlanak az új soproni székház megépítésének előkészületei is. Az ügyfélbarát új centrum létrehozása a nyá­ron kezdődik. A létesítményt éj­szakai trezorral, ATM-mel is fel­szerelik. A KIS- ÉS KÖZÉPVÁLLALKOZÁSOK SZÁMÁRA A MÁR MEGSZOKOTT ÉS JÓL MŰKÖDŐ FORINT-, ILLETVE AZ EURÓHITELEK MELLETT ÚJ LEHETŐSÉGET KÍNÁL A BANK - FEJTETTE KI BERKI MIHÁLY.­ ­ Berki Mihály vezérigazga­tó-helyettes a Sopron Bank le­endő új, Ógabona téri székhá­zának terveit tekinti át. Fotó: Gosztonyi SOPRONI AZ ÉV FŐNÖKE Szakmailag végez kiváló munkát, meg tudja találni a hangot min­den munkatárssal, nyílt és őszinte, bárki számára nyitva áll irodájá­nak ajtaja 2008 legjobb főnökének, akit a Menedzsment Fórum (mfor.hu) által szervezett megmérettetésen választottak ki az al­kalmazottak. A versenyt Pozvai Zsolt, a Develor Tanácsadó Zrt. ve­zérigazgatója nyerte. A Menedzsment Fórum harmadik éve rende­zi meg a vetélkedőt. Az ötvennél több főt foglalkoztató, nyeresé­ges, 500 milliós forgalmat produkáló vállalatok kollektívái jelölhetik erre a címre a főnöküket. A jelöléseknél olyan rövid indoklás is ér­kezett, hogy azért a legjobb főnök a szóban forgó úr vagy hölgy, „mert jól végzi a dolgát", de volt alapos, részletes jellemzés is. A versenybe kizárólag az alkalmazottak jelölésével lehet bekerülni. A kiírásra 100 cég jelentkezett, közülük választott ki tízet az mfor.hu képviselőiből, valamint a Menedzserek Országos Szövetségének tagjaiból álló zsűri. Rájuk lehetett szavazni az interneten. Kétezer szavazat futott be, a legtöbb Pozvai Zsoltra. Az 1970-ben Sopron­ban született Pozvai Zsolt 2003 óta a Develor Tanácsadó Zrt. ve­zérigazgatója. A cég ma már 70 munkatárssal működik és 2003-ban elnyerték „A legdinamikusabban fejlődő vállalat" címet. Kollégái az alábbi szavakkal jellemezték: „Cégünk vezérigazgatója nemcsak szakmailag végez kiváló munkát, de az általa nyújtott erőfeszítés és az az energia, amivel a feladatokhoz, megoldandó problémákhoz áll, mindenki számára példamutató. Felső vezető lé­tére meg tudja találni a hangot a szervezeti hierarchia legalsóbb részén elhelyezkedő munkatársakkal is." NAPI MELLÉKLETEK Kedd: GYÓGY­ÍR Szerda: LÉGYOTT Csütörtök: BIZALMASAN Péntek: KISVADFÖLD Szombat: SZIESZTA www.kisalfold.hu Véleménykörelben A Pannon véleményalkotó SMS-rovata írja meg heti kérdésünkre válaszát SMS-ben a 06-20/554-244- es telefonszámra! A hét kérdése: Ön egyetért azzal, hogy a válság egyben lehetőség is? Várjuk olvasóink SMS-szavazatait! Küldjenek frappáns választ vagy egy egyszerű igent, nemet a kérdésre! A legjobb válaszokat megjelentetjük! Szívesen vesszük, ha kérdést is javasolnak, miről tudjuk meg a köz véleményét?

Next