A Kisfaludy-Társaság Évlapjai, Új Folyam 1. (1860-1863)

Irodalmi munkálatok - Erdélyi János: Aesthetikai tanulmányok

közönség eltölti az utczát énekkel. A zene belső formája idő (tempo), ütem, a legszabatosabb mathematikai szi­gorral, a tartam, hosszabb, rövidebb mozgásával a han­gok fel- és alászálló hullámain, mi a mozam (rhythmus). A­mi végre a művészetek legutolsóját, vagy helye­sebben legfenségesebbjét illeti, mely a költészet, ennek jellemző sajátsága, Hegel szerint, azon hatalomban áll, melylyel az érzéki elemet, mely alól a képírás és zene kezdék már felszabadítani a művészetet, a szellemnek és képzeteinek aláveti. Mert a hang, mint a költészet külső anyagja, benne már nem zengő érzelem, hanem magá­ban jelenték nélküli jegy, jegye e magában összerű­ kép­zetnek, nem pedig a határozatlan érzéseknek, ezek árnya­latai­ és lépcsőzetesek. A hang benne szóvá lesz, gon­dolatokat, képzeteket jelölni, párosítván a képzetek vég­telen világát a hangra szükséges idővel. Ez érzéki elem azonban, mely a zenében közvetlenül egy volt az érzés­sel, becs és tartalom nélküli jegygyé száll alá, miért a költői előadás eleme nem a hang, mint olyan, hanem a költői képzet, és szellemi nézelhetőség, a­mi egyúttal a lelkiség, gondolatiság eleme, és nem csupán a költészeté kizárólag, hanem átvonul a művészet minden alakjain, különös önállásra fejlődik mindenikben. A költészet igy, mint képzetek alkotása, anyaművészet, s egyetemességi ranggal bir a többi felett, előállítván a magában sza­baddá lett, érzéki a^iMaior többé nem kötött szelle­met, mert alkotói vagy kötői képzelődés nélkül nincs művészet. „Erham^^msre Mutter, Poesie!“ [zengi K­a­­ckertnél a hangászat valamennyi műfaj nevében, igen helyesen.

Next