Kisiparos, 1937 (18. évfolyam, 1-10. szám)

1937-01-09 / 1. szám

KISIPAROS Ipari szociálpolitika, a kis- és törpeü­zemek hatósági támogatása Miskolc város törvényhatósági bizottsága a városi tisztviselők részére u. n. szociális tanfolya­­mot rendezett, amelynek kereté­ben Kovács Lajos ipt. főjegyző felkérés folytán a fenti címen tar­totta meg előadását. Az előadás­nak különös jelentőséget ad az a körülmény, hogy a város jö­vendő vezetői ennek a ma mél­tán kiexponált kérdésnek az is­mertetését attól a »tárgyilagos harmadiktól“ hallhatták, aki az­zal a legközvetlenebb utakon foglalkozik. Az előadás előbb felvázolta, hogy ez idő szerint mi a valóság a magyar ipari szociál­politikából, majd elősorolta, hogy ezen a téren mit vár a kisipa­rosság az államtól és hatóságok­tól. Az előadásnak ezen utóbb említett részéből néhány kiraga­dott részlettel helyénvalónak lát­juk itt is megemlékezni. A szociális segítés útja ezen a területen szinte elválaszthatat­lanul összefolyik a gazdasági meg­erősítés útjával. Az iparűzés kér­dése ma már kevésbé a szak­tudás, mint inkább a tőke kér­dése. A tőkével csak a tőke tud versenyezni s miután ezt a háború és az azt követő gazdasági vál­ságok pusztításaként a kézmű­vesipar teljesen elveszítette, a lét és nemlét határán olyan hitel­lehetőséget sürget a kisiparosság, amely a minimális forgótőkéhez hozzájuttatja. Nem lehet ilyen­nek tekinteni a pár év előtt kí­­sérletképen bevezetett u. n. fede­zet nélküli segélyhitelt, mert ebben inkább a segélyen van a hang­súly és nem a termelést táplálni hivatott hitelnyújtáson. A kis­iparosnak olyan apróbb hitelekre van szüksége, amelyekkel kisebb vállalatait, esetleg a vállalati ös­­­szeg lekötésével, lebonyolíthatja. Minden hivatalos tekintéllyel és társadalmi összefogással küzdeni kell az ellen, hogy az u. n. üz­leti élet a maga mohó érdekeiért mesterséges bizalmi krízist tenyésszen és ezzel leértékelje a hitelnek nemcsak az anyagi bázisát, ha­nem erkölcsi fundamentumát is. Egy igazi orvosság látszik itt célravezetőnek:a községi takarék­pénztárak és hite­lszövetkez­etek léte­sítése. Meg­van erre a törvényes útmutatás is az 1924. évi XVII1. t. c.-ben, vagyis az ipari szövet­kezetekről szóló törvényben, csak kormányintézkedés kellene arra, hogy az Iparosok Országos Köz­ponti Szövetkezetének köteles­ségévé tétessék a kisiparosság hitelszerveinek országos kiépí­tése és organizálása. A Buda­pesti Kisipari Hitelintézet példája világosan mutatja, hogy milyen áldásos tud lenni a gyámolító kéz, ha ott van, ahol a legége­tőbb szükség van rá és milyen hatalmas gazdasági és szociális erőforrást jelent az a nagykö­zönség. A Budapesti Kisiparo­sok részére, ha a legnépesebb és legproduktívabb polgári kate­gória életlehetőségeit előmoz­dítja a közület. A háború után válságos hely­zetbe jutott kisipar sokat szen­ved a közterhek nyomása alatt és a segítséget természetesen itt is elsősorban és mindenekfölött a vele közvetlenül érintkező ható­ságok józan megértésétől és praktikus intézkedéseitől várja. Tudott dolog, hogy a mi adó­rendszerünk nem valósítja meg a közteherviselésnek sem az ál­­talánosságra, sem a közvetlenségre, sem pedig az arányosságra vo­natkozó ideális elveit. Mincs adó­mentes létminimum, nincs a kere­seti adózásban progressió és az egész adórendszer meglehetősen keveset épít az u. n. adómorálra. A hatósági támogatást a kisipa­rosság itt abban látná, ha a be­csületes, jóhiszemű adóbevallá­sok elfogadtatnának, a rosszhisze­­műek pedig drákói módon ke­zeltetnének, Így, ha magában az adótörvényben nem is érvénye­sül a progressió, megvalósítaná ezt a polgárok tisztessége és az ellenőrző hatóságok ébersége és bizalma.* A szabad pályák önálló exisz­­tenciáinak sajátos tömegérzése az utóbbi időben, hogy a bi­zonytalan gazdasági lehetősé­gekkel szemben elaggás, elbe­­tegesedés, vagy váratlan meg­rokkanás esetére el legyen ké­szítve a kölcsönös segélynyújtás szerény fedezéke: a nyugdíj. Miután ezt a kisiparosság sem helyi szervezkedéssel, sem orszá­gos összefogással a maga erejé­ből megvalósítani nem tudja, megint csak az állam és köz­hatóságoknál kénytelen zörgetni, hogy történjen gondoskodás az elaggott és megrokkant önálló iparosokról is. Állíttassék fel az önálló­ iparosok aggkori és rok­kantsági biztosító intézete, még­pedig teljesen függetlenül" az Orsz. Társadalombiztosító Inté­zettől, tisztán és kizárólag a kis­iparosság hozzájárulásaiból és autonóm ellenőrzése alatt. Az állam csupán annyi támogatást adjon, hogy az iparos által, ille­tőleg javára önállósulása előtt az OTI öregségi-rokkantsági ága­zatánál befizetett tőkék javára utaltassanak át az önálló iparo­sok nyugdíj­tartalék-alapjának. Miután ez a kérdés is azok közé tartozik, amelyek realizálása elől az államhatalom előbb-utóbb nem térhet ki, a helyi hatósá­gokra az a fontos feladat hárul, hogy a megvalósítást szerető megértéssel eszközölt anyag­gyűjtéssel gyorsítsák meg. * A kisiparosságnak a közszállí­­tásokba való erőteljesebb bevo­nása terén az utóbbi időkben kétségtelenül sok javulás tör­tént. A most érvényben lévő Közszállítási Szabályzattal szem­ben valóban már nagyon kevés kifogás emelhető; A tény vi­szont, hogy a közszállítások kö­rül még igen gyakori a panasz s ez egyedül annak tudható be, hogy a szabályok alkalmazásá­nál nincs meg a hatóságok kö­zött a jogegység és amit az egyik tágítólag értelmez, azt a másik éppen megfordítva megszorító­­lag hajtja végre és vica versa. Az igazi hatósági támogatás a kisipar részére itt abban áll, hogy igyekszik a közszállítást a közszempontok érvényesítése mellett a verseny számára is a legmagasabb erkölcsi színvona­lon megtartani, mert csak itt van megadva a lehetőség arra, hogy a minőség és megbízható­ság szempontjából különb meg-

Next