Mezőgazdasági Népoktatás, 1941 (26. évfolyam, 1-12. szám)

1941-01-01 / 1. szám

4 MEZŐGAZDASÁGI NÉPOKTATÁS 1941. január hó a vélemény, hogy az I. fiúosztályban in­kább a szőlőművelést kellene tanítani és a fontosabb gyümölcsfatenyésztési anyagot a II. osztályba felvenni. Kissé terheltnek lát­szik a II. osztályra maradó részletes állat­­tenyésztés anyaga is s ebből kívánatos lenne a sertéstenyésztést már az I-ső osztályban tanítani, mert jelek szerint erre van idő is. Mindezek már részletkérdések és a várható új tanterv kiadása során fognak orvoslásra kerülni. Ugyancsak az új tanterv keretében kell megoldáshoz juttatni a testnevelés, ének és a fiúk kézimunkázásának anyagát is, mert a mostani helyi tanmenetekben ezek­nek a tudnivalóknak az anyaga iskolánként más és más. Testnevelés alatt egyesek tor­nát, mások egészségtani tudnivalókat vettek fel. Kézimunka alatt: háziipari foglalkozást, majd apró kézügyesítő készítmények elő­állítását végzik. Ének alatt egyházi, mások világi, hazafias dalok tanítását teljesítik. Ér­dekesek a felfogásbeli különbségek, de meg­határozott célkitűzés és tantervi anyag hi­ányában nagyon is az egyöntetőség kárára vannak. A fiúk kézimunka oktatásának ide­jében is kétféle megoldás valósult meg. Egyik az órarendszerinti heti két órai taní­tás, másik pedig a tanfolyamszerű és január hónapra felvett folyamatos tanítás heti 2— 3 félnapban, 46 óra idő alatt. A kísérleti év tapasztalatai fognak majd irányt adni a tüntető utasítás rendelkezéseinek. 6. Tanszer és tankönyv ellátás tekin­tetében is lényeges változásokat hozott a mindennapos tanítás. Mivel több a közis­mereti óra, több az irka, füzet, toll, tinta, stb. E tekintetben nincs is nagy baj. Tintát legtöbb helyen az iskola vesz. Általánosak lettek az iskolai és a mindenes füzetek, megélénkültek és kibővültek az iskolai dol­gozatok, javítások, a füzetek kezelésével járó teendők. Sajnos, az I. és 11. osztályoknak nem jelenhetett meg az 1938. évi tanterv szerinti könyvük, mert a küszöbön álló újabb tanterv már a mindennapossághoz fogja szabni az anyagot s ehhez igazodhatik a tankönyv is. Most a helyzeten úgy segíte­nek, hogy az első osztályokban használják az I. és 11. osztály könyvét, jövőben pedig a 11. osztályban a II. és 111. osztályosokét. Kényszerült megoldás, de jobb mint a tel­jes tankönyvhiány. Igen nehéz a leányta­nulók kézimunka anyagának a beszerzése is, mert legtöbb helyen kifogyott a készlet, nincs választék, ami van, drága és még­sem megfelelő. A háborús helyzet megszűnéséig e téren nem is várhatunk javulást. Jelek szerint a kézimunkázásban visszaesés lesz átmenetileg, hogy majd a heti 4 órai taní­tással a későbbi években e tárgy tanítási sikere annál jobban fellendüljön. 7. Még csak a tantestületekről néhány szót. Nagyon megérzi a mindennapos taní­tás a gazdasági szaktanítók és tanítónők hiányát, a fiatalok katonai képzésre való bevonulását, az utóbbi hónapok átminősí­téseit. Zavart keltő a beosztott tanítók hely­változása is. Némelyik iskolánkban nem tel­jes még a régi tanítási rendszer szerinti tantestület sem, a mindennapossághoz meg épen kevesen vannak. Ezek az átmeneti zavarok csak helyi jellegűek, orvoslásuk mindenütt folyamatban is van. M­egnyug­­vásra szolgál, hogy az iskoláinkhoz beosz­tott néptanítók és tanítónők csakhamar be­illeszkedtek iskolánk szellemébe, tanítási rendszerébe, ezzel komoly és hatásos tá­mogatói a mindennapos tanításoknak, va­lamint az iskolai ügymenetnek. Géher Lajos. -----------------o——C*-----------------­A mezőgazdasági népiskola bajairól és orvoslásáról (Hozzászólás) I. Iskoláink közel fél-évszázados fennállá- Elsősorban is tőlünk — akik éveken, év­­ük óta nem voltak ilyen nagy váltság előtt, tizedeken keresztül benne éltünk és érte mint most és mindannyian érezzük, hogy a küzdöttünk — várhatják el az illetékesek, mezőgazdasági népoktatás a közel­jövőben hogy minden rendezés nélkül tárjuk fel még nagy átalakuláson fog keresztülmenni, sebeinket, de ugyanakkor nyomatékosan rá-

Next