Klió - Történelmi szemléző folyóirat, 2000 (9. évfolyam, 1-3. szám)

2000 / 2. szám - ÚJ MÓDSZERTANI MEGKÖZELÍTÉSEK - Kármán Gábor: Történelem és etnológia

Martin Guerre visszatérése című könyveivel kapcsolatban is.­ Ginzburg nem az élet teljességét vizsgálja, hanem csak a mentalitás szférájába akar betörni, Davis pedig inkább foglalkozik szereplői választásainak okaival, és sokkal kevesebbet árul el a XVI. századi francia társadalomról. Christiansen tehát veszni látja az élet és a társadalom teljessége bemutatásának igényét. Az ellenérvet, mely szerint ezzel a történelem a struktúráktól végre visszatér a megélt emberi életek történetéhez, elveti. Umberto Ecóra hivatkozik, aki szemiotikai főművében (La struttura assente) megírta: igaz ugyan, hogy a struktúra mint olyan nem létezik a környező világban, emberi konstrukció, ám feltétlenül szükséges konstrukció, hiszen csak ezen keresztül vagyunk képesek a világot értelmezni, így Christiansen szerint nem lehet értelme a struktúratörténet és a megélt élet története szembeállításának. Alighanem ezen a ponton következik a legmeglepőbb fordulat a cikkben. A dán etnológus azt írja, ismer is olyan művet, mely egyszerre képes bemutatni a megélt életet és az abban érzékelt struktúrákat, és ez Eco A rózsa neve című regénye. Az, hogy az irodalomból hoz példát a történetírás problémájának megoldására, rámutatnak Christiansen gondolati rendszerének egy nagyon lényeges pontjára. Ezt az utolsó tanulmányban fejti ki részletesebben. A dán etnológus gyakorlatilag a Hayden White-i gondolatot viszi tovább (anélkül, hogy hivatkozna rá), mely a történelem és az irodalom közti, nagyon elmosódott határ kérdését boncolgatja.­ Pontosabban nem is annyira továbbvitelről van szó, mint inkább arról, hogy Christiansen más szempontból, más eszkö­zökkel, de hasonló eredményre jut, mint White. Az irodalomtudós a végeredményt, a szöveget vizsgálja, és annak alapján, narratológiai eszközökkel állapíthatja meg, hogy nincs gyökeres különbség a történetírás és az irodalom között. Az etnológus ezzel szemben a célt vizsgálja, és azt mondja: bár más tudományok („a kenyér”) az anyagi léthez, a megélhetéshez elengedhetetlen segítséget nyújtanak, az irodalom és a humán tudományok („a só”) is nélkülözhetetlenek az élethez. Hasznosságuk részben az élvezetben van, melyet nyújtanak, részben pedig olyan példákat és modelleket adnak, melyek az életvezetésben felhasználhatók. Nemcsak a célok kötik azonban össze a két kulturális ágat. Christiansen módszertani szempontból is közelíteni kívánja egymáshoz a humán­ t. Carlo Ginzburg: A sajt és a kukacok. Egy XVI. századi molnár világképe. Ford. Galamb György János. Budapest, 1991. Európa. (Mérleg) illetve Natalie Zemon Davis: Martin Guerre visszatérése. Ford. Lafferton Emese, Sebők Marcell. Budapest, 1999. Osiris. (Osiris mikrotörténelem) 7. Magyarul válogatás műveiből: Hayden White: A történelem terhe. Összeáll.: Braun Róbert. Budapest, 1997. Osiris. (Horror metaphysicae), melyben elsősorban a címadó tanulmány alapozza meg a kérdéskör vizsgálatát. 6

Next