Klió - Történelmi szemléző folyóirat, 2006 (15. évfolyam, 1-3. szám)

2006 / 1. szám - HISTORIOGRÁFIA ÉS TÖRTÉNELEMELMÉLET - Erős Vilmos: Breisach, Ernst: A posztmodern kihívás és következményei

villantja fel az író. Művének későbbi fejezeteiben azután visszatér a problémára s az említett névsorban feltűnik Nietzsche, Heidegger, Saussure, Bergson is. Roppant, de szükségszerű leegyszerűsítéssel mondhatjuk, hogy ők vetették fel először a posztmodern olyan alapvető téziseit, mint: az ismeretek perspektivikus érvényessége és a hatalom általi meghatározottsága (Wille zur Macht - mondja Nietzsche), a referencialitás kérdése (v. ö. a langue és a parole megkülönböztetése Saussure-nél), a gondolatok nyelvi közvetí­tettségének problémája, vagy általában a haladás, a progresszivitás, a „moder­nizáció” mondjuk Condorcet értelmében vett mibenlétének megkérdőjelezése. Könyvének a posztmodem legfontosabb pozícióit számba vevő részében azután Breisach a közvetlen előzményeket, helyesebben a posztmodem szerinte első szakaszának momentumait idézi fel. Különösen is rámutat arra a szellemi és kulturális közegre, melyben jogosnak tűnhettek a posztmodern új kérdésfeltevései. Ezek közül a hatvanas években az egzisztencializmus, az antropológiai strukturalizmus és a marxizmus hegemón pozíciójára mutat rá. Az első fázis alapvető reprezentánsai így Hayden White, Frank Ankersmit, Hans Kellner és mások - pl. Roland Barthes - joggal mutathattak rá e pozíciók naiv objektivitáshitére és szcientizmusára, a történeti látásmód persze relativizáló, de legalább reflektivitásra késztető szempontjainak hiányára, vagy a szintén egyoldalúsághoz vezető szociologizmusra. (Recenzens következő megjegyzése: természetesen az itt felvetett alakok és problémák a velünk élő jelen problémái is. Példaként Georg G. Iggers és Frank Ankersmit vitáját említeném meg.­ A vita igazából a historizmus kérdései körül forgott, amelyet Ankersmit - pl. Mannheim Károlyhoz, de akár Meineckéhez is kötődően - a történeti gondolkodás egyik legnagyobb forradalmaként értelmez, s a posztmodem egyik legfontosabb előzményének tekint. Ehhez képest Iggers még a hatvanas évek marxizáló pozíciójához ragaszkodik, s a historizmust és a német történeti gondolkodás ehhez köthető hagyományát azért utasítja el, mert hermeneutikus beállítottságú, és ignorálja az általános, időtől, feltételektől független normativitást. Iggers ebből követ­kezően konzekvens, de persze legenyhébben szólva is vitatható tézise, hogy a posztmodern egy új barbárság szócsöve. Recenzens plusz/további megjegyzése: ha mondjuk elfogadjuk, mint ahogy sokan teszik, Ankersmit értelmezését, akkor le kell vonni annak további konzekvenciáit is. Ha a historizmus a posztmodern elődje, újjá kell értékelni a nálunk a két világháború között regnáló szellemtörténetet is (Ankers mit ilyesmit is ért a historizmus fogalmán), s bizony lehet sok mai törekvés pozitív előképe, pl. a maga művelődéstörténeti, de akár a feltétlen progreszivitást megkérdőjelező, vagy irodalmias-idiografikus, esztéticista megközelítésével is. 2. V. ö. Erről Erős Vilmos: Posztmodern historizmus. Klió 1997/2. 15-18. o. 4

Next