Dolgozók Lapja, 1965. november (20. évfolyam, 191-215. szám)

1965-11-03 / 192. szám

4 A neszmélyi program A neszmélyiek eddig is szép eredményeket értek el a kulturális munkában. Most eztán már van egy nagyon csinos művelődési otthonuk is, tehát fokozott lehetősé­geik nyíltak a tartalmas nép­művelő munka kibontakozta­tásához. Az idei kulturális program neszmélyi megfelel ezeknek a lehetőségeknek és a várakozásnak. Csupán a kö­zeljövőben lebonyolításra ke­rülő műsorról érdeklődtünk a művelődési otthon igazgatójá­tól, Karvai Ottótól, s ebben is bizonyítékát kaptuk annak, hogy valóban­ tartalmas, gaz­dag programmal gondoskod­nak a falubeliek kulturális igényeinek kielégítéséről. — Szeptember óta ismét összejárnak a próbákra a tánccsoport és a együttes fiataljai — színjátszó mondta Karvai Ottó. — A színjátszók november derekán már be is mutatkoznak a közönségnek egy egyfelvonásossal. A kö­vetkező hetekben érkezik hoz­zánk az NDK-ból egy vendég­­együttes, annak a fogadására is készülünk. Lesz hamarosan író-olvasó találkozó is: no­vember tizedikére a népszerű Molnár Gábort várjuk. Rövidesen megindul a ter­melőszövetkezeti akadémia előadássorozata, s megkez­dődnek az ismeretterjesztő előadások is. Tizenkét alka­lommal kerül sor ezekre az idén, a lehető legváltozato­sabb programmal, hogy mindenki megtalálja az érdek­lődésének megfelelő témát. A klubmunka új színfoltot jelent a neszmélyi kulturá­lis életben. Egyelőre úgy ter­vezik, hogy csak két-három hetenként lesz kötött foglal­kozás, később aztán sűrítik majd ezeket a tematikus ös­­­sze­jöve­teleket. Szerveznek KISZ-klubot, öregek klubját is. Nemrég volt egy nagysike­rű Bilicsi-est, s már várja a közönség a Déryné Színház Gül Baba-előadását. rán A rövid kis tájékozódás so­még valamire felfigyel­tem. Neszmélyen az a gya­korlat alakul ki, hogy a hely­szűkében lévő iskola egyes szakköreinek, így a kézimun­­kázóknak, az orosz társalgási körnek, az énekkarnak , a művelődési otthon szívesen biztosít helyet. Nem valami nagy, világraszóló újítás ez, tudom. Viszont sok helyen, ahol a művelődési otthon tar­talmi munkája nem a legki­válóbb még, s az iskolások vagy mások pedig egyszerűen nem találnak maguknak he­lyet a népművelési, politikai vagy más jellegű foglalkozá­sok számára. S amire különös gonddal készülnek a neszmélyiek: egy Radnóti-est, amely egyúttal a művelődési otthon névadó ün­nepsége is lenne. Érthető, ha ennél különösképpen ragasz­kodnak a színvonalhoz, a ma­radandó élményt nyújtó kul­turális esemény rangjához­ ül. Ennyi­ elég is talán ízelítő­s bizonyítékául annak, hogy Neszmélyen nem csu­pán egy szép, új művelődési otthon vann, hanem igyekez­nek pezsgő életet is teremte­ni a falak között. —is. DOLGOZOK LAPJA Érdekes tematika a KOMÉP műszaki akadémiáján A KOMÉP szakszervezeti bizottsága és a Tudományos Ismeretterjesztő Társulat kö­zös rendezésében újszerű elő­adássorozat indult a mérnö­kök, közgazdászok és techni­kusok részére az építők tata­bányai székházában. A mű­szaki akadémia a szakembe­rek továbbképzését segíti elő. A­z első előadást nagy sikerrel tartották meg. Ez­ alkalommal a műszaki értelmiségnek a szocializmus építésében be­töltött szerepéről esett szó. A további témák is érdekes­nek ígérkeznek. Az akadé­mia résztvevői előadást hal­lanak majd a gazdasági me­chanizmusokról, a termelés irányításáról, a népgazdasági beruházások és az építőipar összefüggéseiről, a vállalati te­vékenység elemzéséről. Tv-krónika A harmadik este Századunk szülötte a tele­vízió, érthető hát, ha egyik jellemzője éppen az állandó nyugtalan útkeresés, önmaga lehetőségeinek mind újabb és újabb felfedezése. Vala­hogy ezt érezzük abból a tö­rekvésből is, ahogy a televízió gárdája a szombat esti csúcs­időre kellemes szórakozást kí­ván biztosítani a nézőknek. A legutóbbi „Szom­baton este” — műsor a harmadik, s nyugod­tan mondhatjuk, az eddigi leg­sikerültebb ilyen összeállítás volt. Természetesen még nem mondhatjuk el azt, hogy egy teljesen kiforrott összeállítást láttunk. Sok kisebb-nagyobb döccenés akadályozta meg, hogy belefeledkezzünk a tv­­nézésbe. Hogy csak néhányat említsünk ezek közül: a jó­szándék ellenére is sikerület­len volt a „Hungária-vacsora” kínálgatása az újdonsült elő­fizetőknek, vértelen vita folyt a legújabb Leclerc történet első és második fele között, Heltai Jenő darabja vala­hogy nem illett bele a mű­sor egészébe. Suta volt a Rá­kóczi úti riport és hanglemez­osztás is — az alkalmilag ös­­­szeverődött közönség magatar­tása miatt. Szentkirályi Ibolyának, televízió új felfedezettjének a a hangja — nem túlzás — pár­ját ritkítja. Figyelemre méltó az 1-es stúdióból sugárzott adás eredetisége, Fónay Már­ta most is ragyogó volt. A két kis jelenet közül különösen a bírálatról szóló mondható si­kerültnek. A tanulság a legfontosabb. A televízió gárdája megtalál­ta a régóta keresett műfajt, mert nagyon helyesen arra épített, hogy a néző eredeti, friss, pergő és technikailag is dicséretes műsor részese sze­ret lenni. i. Színházi esték (Trapszódia az ó­­ ra­­j adta­tás­ró­l Talán nem túlzás a tata­bányai Bányász Irodalmi Szín­pad produkcióit, bemutatóit a színházi szórakozások rang­jával illetni. Igaz, lehetősé­gekben, és hatásban termé­szetesen sok esetben nem ér­heti el az együttes az igazi színházat — a múlt év jó tapasztalatai azonban már meggyőztek arról, hogy ran­s­zos szórakozást tud nyújtani, jó halmi­ fóruma lehet az iro­művészeti ismeretter­jesztésnek is. Ezért is terem­tettek az idén már amolyan „kis színpado ” a Népház ka­maratermében, mert az idei programban több színpadi mű, és keretjáték segítségé­vel színpadra állított, megje­lenített verses és prózai ös­­­szeállítás szerepel. Ezért is vártuk érdeklődés­sel és kíváncsisággal az idei első nagyobb szabású bemu­tatkozást, két érdekes költői mű bemutatóját. Főként az­ért, mert egy kis stílusválto­zást, előbbrelépést is ígér­tek az előzetes elképzelések, a haladást a speciálisabb irodalmi formáktól a színpadi megjelenítési mód, az élőbb, elevenebb ábrázolás és ha­tás felé. Az volt tehát a jo­gos kérdés, vajon meg tud-e birkózni a fiatal irodalmi színpad a vállalt nagy fela­dattal, s valóban színházat, színházi élményt tud-e te­remteni? Talán kissé magasra állít­juk a mércét, mégis azt kell megállapítani az első előadás után: nem sikerült igazán meggyőzően indítani az idei igényesebb vállalkozást. bemutatott két költői mű kö­­­zül az sikerült jobban, ame­lyik nem kívánt a szerep­lőktől színészi játékot. Pi­linszky János Sötét menyor­szág című oratórium, amely a háború gyermekáldozatai­nak állít emléket csak a költői képek, gondolatok út­ján szól és hat. S amit kap­tunk a szereplőktől az hite­les volt, elevennek érez­tük. Garai Gábor Rap­szódia az elragadtatásról című költői művének gon­dolati mondanivalóját, líráját azonban már nemcsak a sza­vak megjelenítő erejével, te­hát versmondással, de moz­gással, a színészi játék jel­lemábrázoló erejével kellett közvetíteni. S kiderült, a vers­mondáshoz szokott, tehetsé­ges előadók erejét meghalad­ta ez a vállalkozás. Sokat veszített az a gazdag költői játék érzelmi hatásá­ból azzal is, hogy a kis rög­tönzött szí­npádon nem lehe­tett igazán illúziót keltően fénnyé, színné, mozgássá, ze­névé, egyszóval: káprázattá formálni ezt a költői láto­mást. Márpedig ez a vízió csak hiteles érzelmi hatásá­val együtt gondolati és han­gulati színeinek teljes és ma­radéktalan kibontásával hat, s még a legkisebb megbicsak­lás is egyszerre szétrombolja a játék varázsát. Viszonylag kevesen ültek a nézőtéren és ez önkéntelenül sugallja a kérdést: vajon elég vonzó volt-e ez az ös­­­szeállítás? S ez mindjárt a szerkesztési koncepció gyen­geségeire is rávilágít. Kissé eluralkodtak a műsorban a tragikusabb színek, hangula­tok. Szerencsésebb lett vol­na, ha a Rapszódiát felszaba­­dultabb hangvételű, és nem tragikus érzéseket sugalló já­ték követi. A két ellentétes hatású mű — a gondolkod­­tatás és a magvas szórakoz­tatás ellentétpárjával von­zóbbá, népszerűbbé tehette volna az előadást és paradox módon egységesebbé is. A produkció felsorolt gyen­géi ellenére is nyilvánvaló: az irodalmi színpad tehetsé­ges erőkből áll, és figyelem­re méltó igényességgel vál­lalja az irodalom népszerűsí­tésének szerepét. Az volna hát a helyes és célravezető, ha a vállalkozásaik a jövő­ben jobban megfelelnének le­hetőségeiknek, képességeik­nek, és méginkább közeled­nének a közönség igényeihez is.­­ (8- 8-) 1­anári í. ősz van, s az orvos, dr Zsu­pán Sándor tudja már ma­gáról, hogy ettől az évszaktól évről évre jobban idegenke­dik. Kifürkészhetetlen okok miatt ilyenkor tompa magá­nyosságérzet szállja meg, be­felé elmereng, kifelé pedig türelmes közönnyel Ma van a születésnapja, tekint, de erre is úgy gondol, mint va­lami jelentéktelen esetleges­ségre. Zavarja, hogy miatta sürgölődnek a házban, szí­vesen rákiáltana Magdira, a háztartási alkalmazottra, arra a harsány csitrire, hogy ne kergesse a tyúkokat, hagy­ják a fenébe az ünnepi ebé­det. Csend, s még nagyobb ma­gány kellene neki. Legalább egyetlen napra. Minden ideg­szálát fáradtnak érzi és ta­lán ettől a fáradságtól van, hogy nyomasztó szomorúság borul rá. Ezt is objektív tényként veszi tudomásul, va­lamiféle száraz szemérmesség­gel veti meg a saját szenve­dését. Hagyva a házat, hogy hadd zengjen a születésnapi készülődéstől, kilopja magát a kertbe, ahol az első fagy jöttéig mindig szívesen idő­­zik. Kissé zsúfolt a kert, kedve nélkül szerint burjánzik benne sok­fajta növény. Középütt szőlő­lugas formál alagutat, két oldalt gyümölcsfák magasod­nak a málnabokrok fölé. Dr. Zsupán Sándor szórakozottan böngész a lombok között, ku­tatja az egyik szilvafát, de túl magasan van a gyümölcs. Ágaskodna­k érte, amikor ol­dalról arca elé nyúlik egy női tenyér, rajta három szem szíva. Majd halk nevetés. Zsupán hálásan visszamoso­lyog asszonyára, megfelezi ve­le az egyik gyümölcsöt. — Doktor úr, milyen érzés harminc évesnek lenni?. . . — kérdezi tréfásan az as­­­szony. — Majd harminc év múl­va megmondom. Nem veszí­ted el addig a türelmedet? — mondja a férj, ugyancsak tré­fásan. S egy pillantás elég, a játékból komoly ölelés hogy le­gyen. Egy kicsit ünnepélyes, egy kicsit szomorú. Az as­­­szony becézi emberét, őszinte hízelgéssel csüng a nyakán. va.— Ma nem mehetsz seho­Zsupánnak még az egyszerű hazugsághoz sincs nagy bá­torsága. Bizony­tal­an meggyő­ződéssel helyesel. — Jó, hiszen megbeszéltük... — Itthon foglak — jelenti ki annál határozottabban az asszony. — A mai napra még a fehér köpenyedet is eldug­tam. Csak az enyém leszel. — De az anyámhoz. Oda el kell mennem. Vár. — Ebédre akkor is gyere haza. — Ha az istenek is úgy akarják... — mondja Zsupán már megint mókázva, de kön­­­nyedségében van valami eről­­tetettség. Ünneprontás lenne bevallania az igazat, de sem­mi kedve az egész ceremóniá­hoz. Egyetlen határozott kí­vánsága, hogy magára akar maradni. Nincs semmi célja, még csak laza elképzelése sem. Menni akar, menni, men­ni, amerre fővel esik, közben gondolkodni, megszabadítva az agyát mindenféle napi kö­telezettségtől. Túlságosan fá­radt, túlságosan másokért él ahhoz, hogy még ezen a na­pon is engedelmeskedjék, bár­mennyi gyengédséggel pró­bálja kényszeríteni a felesége. Úgy véli semmi értelme tele­­zabálnia magát tyúklevessel, disznósülttel, puncstortával, amikor egyebet nem akar, mint egy nagyot lélegezni. Siet a garázshoz, kifarol kocsijá­val az alumíniumbódéból. Fe­lesége még hozzá szalad. — Ne várakoztass meg!... — kérleli kiabálva, mivel a kocsi ablakai zárva vannak. Zsupán lehajtja az üveget, kiszól. — Jásznak is haza kell vinnem az akkumulátort. — Pont ma. .. — Már egy hónapja ígérem neki. — Ne rontsd el a napo­mat, Sándor... Mulatni aka­rok. Arra is, ami volt, arra is, ami lesz. — Én is... — bólintott az orvos, s a jókedély minden nyoma eltűnik az arcáról. Gázt ad, a kocsi gyors iram­ban kigurul az udvarról. Csendes az őszi táj. A tá­volban, végtelen táblákon von­szolják a vetőgépeket, a trak­torokat. Alacsonyan terpesz­kedik felettük a szürke ég, gyanús a felhők lusta ólál­kodása. Decemberben szo­kott ilyen laza és mégis sú­lyos lenni a borulás, amikor hószag fakítja meg a levegő zamatát, s néhány óra múl­va, gyér pillézéssel megindul a hóesés. Korai lenne még, hiszen csak Károly nap van, november eleje. A föld sze­retne még fekete maradni, miként az orvos haja, de ezt sem kímélik ezek a mostani kurta őszök: feje búbján ugyan védekezik az ifjúság, de halántékát hóval szórta be a szél, pontosan úgy, ahogy er­re­felé az enyhe domboldala­kat szokta. Zsupán kocsija magányosan halad a kátyus makadámúton. Az orvos kevesli a levegőt, rést nyit az ablakon. Úgy tűnik, mintha hallucinálna: izgatott embert zúdít be rá a huzat,hangzavart (Folytatjuk) 1965. november 3. szerda Magi/ színészek filmen Filmklub a Turul moziban Érdekes közös vállakozásba kezdett a Tudományos Isme­retterjesztő Társulat és a me­gyei moziüzemi vállalat. Nagy színészek filmen címmel film­klubot indít a tatabánya-újvá­rosi Turul mozi. A program érdekessége, hogy olyan nagy filmszínész egyéniségeket lát­hat a közönség, akik jelentős szerepet játszanak a film tör­ténetében. Az első előadásra november 13-án kerül sor. Ekkor a tra­gikusan elhunyt francia mű­vész Gerard Philippe alakítá­sát láthatjuk a Félkegyelmű című filmben. A sorozat to­vábbi 7 előadására november decemberben és januárban ke­rül sor. Az előadásokra szombaton­ként délután 3 órai kezdettel kerül sor,­­ és csak a bér­lettulajdonosok tekinthetik meg a bemutatott filmeket. Bérleteket a Turul mozi pénz­táránál és a Technika Házá­ban, a TIT megyei szervezeté­nél válthatók.

Next