Dolgozók Lapja, 1967. augusztus (22. évfolyam, 179-205. szám)

1967-08-03 / 181. szám

5 30 millió forint utakra A Komárom megyei Tanács útépítő Vállalat ez évben 30 millió forint értékben végez útépítő munkát, s ezzel 70 ezer négyzetméter területen aszfaltozott utat készít vagy újít fel. Esztergomban több mint öt­millió forint értékben készí­tenek korszerű utcákat. Leg­nagyobb jelentőségű a Zalka Máté utca, ahol az év végé­ig 1400 négyzetméteren vé­geznek aszfaltozást. Itt a kor­szerű világítás mellett autó­­buszmegálló és autóparkírozó is készül. De befejezést nyer a Vár úton is a 12 gépkocsi számára alkalmas parkírozó. Folyik az útépítési, illetve felújítási munka az Eperjesi és Petőfi Sándor utcában is. Dorogon nemrégiben került átadásra az Iskola utca 600 méteres aszfaltozott szaka­sza. Több mint egymillió fo­rintot fordítanak a Munkás útra, ahol 780 méteres asz­falt burkolatú szakasz ké­szül. Komáromban 9 ezer négy­zetméteren végeznek útbur­kolást. Tatán a Fényes-fürdő és a város különböző részein végeztek útjavításokat. Orosz­lányban a Borbála-telephez vezető út vízrendezése és burkolása folyik. És lehetne sorolni tovább azokat a he­lyeket, ahol a megyei Tanácsi Útépítő Vállalat munkája nyomán már eddig vagy ez­után kerülnek jobb állapotba utak és utcák. De aki gép­járművel járja a megye út­jait, az látja és érzi a vál­tozást a már megjavított uta­kon. DOLGOZOK LAPJA A KRESZ-TOTÓ III. fordulója A KRESZ-totó III. forduló­jának helyes megfejtése a kö­vetkező: 2, 2, 2, 2, 2, x, x, 2, 2, 2, 1, 1, x, + x. A 13+1 találatot elért já­tékosok között megtörtént a sorsolás. Nyertek: Tóth Zsu­zsanna, Tatabánya I. Ság­vári E. u. 21; Szabó Tibor, Tata­bánya, Kilián krt. 29; ifj. Mészáros Lajos, Tatabánya I. Ságvári E. u. 7/c. Skrinyár Rudolfné, Tatabánya II. Sár­berki u. 100; idős. Soós Kál­mán, u. 100.Oroszlány, Alkotmány Azok a szel­vény tulajdono­sok, akik mindhárom fordu­lóban telitalálatot értek el, jogot nyernek arra, hogy részt vegyenek a megyeszékhelyen megrendezésre kerülő, nyil­vános KRESZ-TOTÓ nyeremény sorsoláson.tárgy­ WWWOWWWWtfWWWWW- -WWW.V.-.V.U1 A sorompó 100 percen túl is zárva tartható? Nem egészen. Ilyen, hogy egy vasúti sorompó 100 percen túl is zárva tartható, nincsen. Olyan sorompóval viszont már valamennyi gépjárművez­ető találkozott, amelyre az van felírva — 10 percen túl is zárva tartható. Egy rosszindu­latú gépkocsivezető, akit a sors és kezelője arra ítélt és büntetett, hogy 15, vagy 20 percig oda szegezte a lezárt sorompó mögé a forró úttestre, fellázadt Fellázadt és pálcát tört az ilyen gyakorlat felett, s keserű haragjában a meglé­vő 10-es szám mellé, a maga igazának bizonyítására egy nullával növelte annak érté­két. Hogy miért kell a vasúti sorompót lezárni azt a gyerek is tudja, hogy miért kell 5—6 perccel előbb vagy 10 percen túl is zárva tartani, van aki ezt is tudja. De akikért ezt teszik, akiket ezzel úgymond védenek, sajna éppen ezek nem értik vagy nem akarják megérteni. Tanúja voltam egy esetnek, amikor több mint félszáz gép­kocsi sorakozott fel a lezárt sorompó két oldalán. Mond­tam azt, hogy tíz perc eltelté­vel a gépkocsivezetők bosszú­san forgatták fejüket, arcukról pedig lesírt a néma kérdés: Na mi lesz? Egyesek a gépkocsi dudájának hangját eresztették meg a ,,bakter” felé. Mit te­hetett ez az em­ber egyebet, megvonta vállát és kezét szét­tárta. Ebben sok minden ben­ne volt. De annyi legalábbis, hogy a szabály vagy: ami biztos, az szabály, az biztos. Inkább tíz perccel előbb, mint egy pillanattal később. A baleset megelőzése kétség­kívül fokozott elővigyázatossá­got követel meg, ez esetben azonban az arra illetékeseknek meg kellene vizsgálni, hogy ez a túlzott elővigyázatosság előse­gíti-e, vagy növeli-e a baleseti éppenséggel veszélyt. Az esetenként indokolatlanul hosszú ideig tartó útlezárás, éppen a megnövekedett közúti forgalom miatt rejti magában a veszélyt. Ami­kor a lezárt, majd szabaddá váló úton meglendül a kocsisor, ilyenkor nem kevesen az elvesztett perceket, a sebesség fokozásá­val kívánják behozni. Egymást előzve, versenyezve száguldoz­nak, hogy 5—6 vagy 10—15 per­cet pótoljanak. Az, hogy menetrendszerinti autóbuszokat, néha egyszerre hármat négyet is feltart a vo­nat áthaladása előtt 5—6 perc­cel leengedett sorompó, csak­­csak elmegy valahogy, de mi történik akkor, ha mentő-tűz­oltó, vagy más fontos ügyben lévő kocsikat állítanak meg, ezek a 10 percen túl is zárva tartható sormpók? A kisegítő Gépkocsik kanyarodnak a tatabányai benzintöltő állo­másra. Valahonnan messzi út­ról jönnek és ott állnak meg szomjasan, porosan, a ben­zinszagot árasztó töltők mel­lett. Az egyik kocsihoz nyurga termetű fiú közeledik. Kezé­ben vödör és szivacs. Odalép a gépkocsihoz letörli ablakát, lemossa a port, ellenőrzi a hűtővizet s ha szükséges, fel­tölti a tartályt. — A szünidő alatt végzem ezt a kisegítő munkát — mondja Gyenes Tamás közép­iskolai tanuló — miközben gyors szakszerű mozdulattal tükörfényesre varázsolja az imént még homályos ablakot. Az ÁFOR-tól kapom a fize­tést, a feladatom, hogy így segítsek az autósokon akik hozzánk jönnek üzemanya­gért. És amikorra a gépkocsi benzintartálya megtelik, ad­digra Gyenes Tamás is végez munkájával. Indulhatnak az autók, frissen, jóllakottan messzi utakra... • / UgUSZ ... j. csütörtök Fél év alatt 3 ezren vizsgáztak le gépjárművezetésből Gyakran látni a KPM­ Autós Közlekedési Tanintézet gépko­csiját, benne az oktatóval és a jövendő gépkocsivezetővel. Az autó elején és hátulján ott a figyelmeztető T-betű. Mint­ha csak azt mondaná a vezető helyett a szembe, vagy a mö­götte haladóknak: vigyázz, én csak most ismerkedem a gép­járművel, most látom csak, hogy milyen keskeny is ez a közút, amelyen százával és ezrével, szinte káosznak tűnő­en jönnek és mennek a külön­böző típusú gépkocsik és mo­torkerékpárok. Ilyenkor még nem tudja az ember, hogy ezekből, a most még olyan szorongva ülő és vezető, idegesen kapcsoló, az autózást, s vele a sebességet ízlelgetőből a vizsgák sikeres befejezése után, nem lesz-e vágtázó, a sebességkorlátozó rendelkezésre többször is öttyet hányó ember. Most azt mondják 60 kilométeres sebes­ségnél többel nem mennek so­ha. De mit hoz a holnap?! Bízunk benne, hogy ezek, akik itt a KPM Autóközleke­dési Intézetnél, ahol 8 héten keresztül, kitűnő oktatók se­gítségével tanulják és sajátít­ják el a szükséges tudnivaló­kat, nem felejtik el a kapott tanácsokat Az év elejétől s, tanintézetnél szinte megszakí­tás nélkül indulnak a tanfo­lyamok, — Július 24-én fejeztünk be egy 8 hetes, nemhivatalos gép­kocsivezetői tanfolyamot és július 31-én már indult a kö­vetkező — tájékoztat Katona Miklós, a KPM Autóközleke­dési Tanintézet Komárom megyei kirendeltségének veze­tője. Gépkocsi, vontató, mo­tor-, valamint segédmotorke­­rékpár vezetésből megyénk­ben az elmúlt fél év alatt mintegy háromezren szerezték meg a vezetési jogosítványt. A tanintézet megyei kiren­deltsége a rábízott feladatot úgy végzi, hogy oktatógárdá­jának minden tagja a lehető legtöbbet nyújtsa. Saját helyi­ségek hiányában bérletben kénytelenek az órákat megtar­tani. Különösen nagy felada­tot vállalt és végez Inczédi László, aki a tanfolyamokon az elméleti oktatásokat vezeti, de ott sorakoznak ugyanilyen lelkesen társai is. Jól igazol­ják ezt a legutóbb, július 24- én megtartott gépjárműveze­tői vizsga eredményei is. A tanfolyam 75 hallgatója közül csak 7-et „húztak el” egyes tantárgyakból. Héterek, másodpercek, balesetek A rendőrség közúti baleseti statisztikája mindig szomorú, fájdalmas és elgondolkoztató. Pedig a számok tükre, bár­mennyire is összesít és fi­gyelmeztet, valahogy csak szá­mok maradnak. Hiányoznak belőlük azok, amik megragad­ják az embert. Az iszonyat és a rémület, a félelem és a bor­zongás, ami egy-egy közvetlen baleset látványa tud bennünk kelteni. Egy félelmetesen csi­korgó gépkocsi kerekeinek a hangja napokig képes fü­lünkbe csengeni, egy szeren­csétlenül járt gyerek sikolya, nyögése hetekig, egy végzetes és tragikus baleset képétől pe­dig hónapokig nem tudunk szabadulni. Mert a kép, az elénk táru­ló látvány nem egy újságban olvasott esemény felsorolása, egy baleset rövid leírása. Több ennél. Ez maga a való­ság. Pedig a letakart, agyon­roncsolt ember, az úttesten megalvadt vér, az összenyomo­rított jármű, a féknyomot és az eseményt rögzítő fehér kré­ta-vonalak, a körben álló sá­padt tanúk és a kíváncsi né­zők mind valamennyien ott vannak a statisztikai számok mögött még akkor is, ha róluk nem tesz ez említést. 1967 első félévében me­gyénkben 365 baleset történt. A fél év alatt 9 halálos és 13 súlyos baleset. Azóta ezek a számok tovább emelkedtek. Július 13-án Neszmélyem­esi­ kordult meg egy gépkocsi fék­je. Egy fiatalasszony, lakásá­tól alig harminc méterre ment az úttesten. Háttal rótt a gépkocsinak és úgy gondol­ta, hogy ez is úgy suhan el mellette, mint a többi. Ez a gépkocsi nem suhant el mel­l­lette, hanem elütötte. És hiába csikordult fel két­­ségbeesetten Oroszlányban aru­nak a gépkocsinak a fékje, amely az úttesten a kijelölt át­­kelőhelyen haladó, 6 éves ki­s­lány felé száguldott. A meg­engedettnél­­ nagyobb sebesség itt is halált okozott. Mert ha a gyalogos nem az úttesten, hanem a részére megszabott útszakaszon megy, ha a gépjármű nem a megen­gedettnél gyorsabb sebesség­gel közeledik, ha... -Sorolni lehetne tovább, de az bizonyos, ha a KRESZ-ben meghatározottak alapján köz­lekedtek volna, ma nem le­­­nének ezek a súlyos és szomo­­rú statisztikai adatok. Betörőfogós — locsolóautóval Hajnali három óra volt amikor Hosszú Miklós tatai lakos munkába menet észre­vette, hogy az Egyetértés Tsz zöldségboltjának ajtaját va­laki feltörte. Mivel az üzlet­nek nem volt hátsó kijárata, csak az utca felőli részéről lehetett oda bemenni, nyil­vánvaló volt, hogy a betö­rő csak itt hagyhatja el az üzletet is. Éppen azon töprengett, hogy miként tudná ártalmat­lanná tenni a betörőt, ami­kor megpillantotta a város hatalmas locsolóautóját . Feltörték a zöldséges boltot, a tettes, valószínű a boltban tartózkodik — közöl­te azonnal Bukva Jánossal a locsolóautó vezetőjével. Több se kellett Bukva Já­nosnak, hiszen ő nemcsak gépkocsivezető volt, hanem önkéntes rendőr is. Azonnal irányt változtatott, letér az útról és a járda hosszában nyomult az üzlet felé. A ha­talmas kocsi teljes szélesség­ben elzárta az ajtót, s ezzel a tolvaj menekülésének út­ját is. A meglepett tolvaj, a több­­szőrősen büntetett, 27 éves Kiss József tata-paulamajon lakos, a fényszóróktól meg­világított üzlet egyik sarká­ban a függöny mögött kere­sett menedéket. Ott találtak rá a már zsebre gyűrt, lo­pott pénzzel együtt. Kiss Jó­zsef decemberben szabadult a börtönből, azóta Tatán és Almásfüzitőn követett el ha­sonló betöréseket. hírek _ A II. Országos Autóst»l­lálkozót augusztus 13-án ren­dezik meg Tatán. A találko­zón az országban először há­romtusa versenyre is sor ke­rül. Autóval ügyességi ver­seny, majd lovaglás és csó­nakkal meghatározott távol­ság elérése. A versenyre van benevezés a helyszínen .or­­­ténik. •k — A Trabant-gyár műsza­ki képviselője, a tatabányai Szerviz Állomáson több hely­beli műszaki szakembernek mutatta be a Trabant gép­kocsikra szerelt Hycomat tí­pusú kapcsolót. Ennek segít­ségével, a tengelykapcsoló mű­ködtetése nélkül lehet a gép­kocsit indítani és a kívánt sebességet kapcsolni. A szer­­kezet lehetővé teszi, hogy rokkant, féllábú emmberek le­vezethessék a gépkocsit.

Next