Dolgozók Lapja, 1967. augusztus (22. évfolyam, 179-205. szám)
1967-08-03 / 181. szám
5 30 millió forint utakra A Komárom megyei Tanács útépítő Vállalat ez évben 30 millió forint értékben végez útépítő munkát, s ezzel 70 ezer négyzetméter területen aszfaltozott utat készít vagy újít fel. Esztergomban több mint ötmillió forint értékben készítenek korszerű utcákat. Legnagyobb jelentőségű a Zalka Máté utca, ahol az év végéig 1400 négyzetméteren végeznek aszfaltozást. Itt a korszerű világítás mellett autóbuszmegálló és autóparkírozó is készül. De befejezést nyer a Vár úton is a 12 gépkocsi számára alkalmas parkírozó. Folyik az útépítési, illetve felújítási munka az Eperjesi és Petőfi Sándor utcában is. Dorogon nemrégiben került átadásra az Iskola utca 600 méteres aszfaltozott szakasza. Több mint egymillió forintot fordítanak a Munkás útra, ahol 780 méteres aszfalt burkolatú szakasz készül. Komáromban 9 ezer négyzetméteren végeznek útburkolást. Tatán a Fényes-fürdő és a város különböző részein végeztek útjavításokat. Oroszlányban a Borbála-telephez vezető út vízrendezése és burkolása folyik. És lehetne sorolni tovább azokat a helyeket, ahol a megyei Tanácsi Útépítő Vállalat munkája nyomán már eddig vagy ezután kerülnek jobb állapotba utak és utcák. De aki gépjárművel járja a megye útjait, az látja és érzi a változást a már megjavított utakon. DOLGOZOK LAPJA A KRESZ-TOTÓ III. fordulója A KRESZ-totó III. fordulójának helyes megfejtése a következő: 2, 2, 2, 2, 2, x, x, 2, 2, 2, 1, 1, x, + x. A 13+1 találatot elért játékosok között megtörtént a sorsolás. Nyertek: Tóth Zsuzsanna, Tatabánya I. Ságvári E. u. 21; Szabó Tibor, Tatabánya, Kilián krt. 29; ifj. Mészáros Lajos, Tatabánya I. Ságvári E. u. 7/c. Skrinyár Rudolfné, Tatabánya II. Sárberki u. 100; idős. Soós Kálmán, u. 100.Oroszlány, Alkotmány Azok a szelvény tulajdonosok, akik mindhárom fordulóban telitalálatot értek el, jogot nyernek arra, hogy részt vegyenek a megyeszékhelyen megrendezésre kerülő, nyilvános KRESZ-TOTÓ nyeremény sorsoláson.tárgy WWWOWWWWtfWWWWW- -WWW.V.-.V.U1 A sorompó 100 percen túl is zárva tartható? Nem egészen. Ilyen, hogy egy vasúti sorompó 100 percen túl is zárva tartható, nincsen. Olyan sorompóval viszont már valamennyi gépjárművezető találkozott, amelyre az van felírva — 10 percen túl is zárva tartható. Egy rosszindulatú gépkocsivezető, akit a sors és kezelője arra ítélt és büntetett, hogy 15, vagy 20 percig oda szegezte a lezárt sorompó mögé a forró úttestre, fellázadt Fellázadt és pálcát tört az ilyen gyakorlat felett, s keserű haragjában a meglévő 10-es szám mellé, a maga igazának bizonyítására egy nullával növelte annak értékét. Hogy miért kell a vasúti sorompót lezárni azt a gyerek is tudja, hogy miért kell 5—6 perccel előbb vagy 10 percen túl is zárva tartani, van aki ezt is tudja. De akikért ezt teszik, akiket ezzel úgymond védenek, sajna éppen ezek nem értik vagy nem akarják megérteni. Tanúja voltam egy esetnek, amikor több mint félszáz gépkocsi sorakozott fel a lezárt sorompó két oldalán. Mondtam azt, hogy tíz perc elteltével a gépkocsivezetők bosszúsan forgatták fejüket, arcukról pedig lesírt a néma kérdés: Na mi lesz? Egyesek a gépkocsi dudájának hangját eresztették meg a ,,bakter” felé. Mit tehetett ez az ember egyebet, megvonta vállát és kezét széttárta. Ebben sok minden benne volt. De annyi legalábbis, hogy a szabály vagy: ami biztos, az szabály, az biztos. Inkább tíz perccel előbb, mint egy pillanattal később. A baleset megelőzése kétségkívül fokozott elővigyázatosságot követel meg, ez esetben azonban az arra illetékeseknek meg kellene vizsgálni, hogy ez a túlzott elővigyázatosság elősegíti-e, vagy növeli-e a baleseti éppenséggel veszélyt. Az esetenként indokolatlanul hosszú ideig tartó útlezárás, éppen a megnövekedett közúti forgalom miatt rejti magában a veszélyt. Amikor a lezárt, majd szabaddá váló úton meglendül a kocsisor, ilyenkor nem kevesen az elvesztett perceket, a sebesség fokozásával kívánják behozni. Egymást előzve, versenyezve száguldoznak, hogy 5—6 vagy 10—15 percet pótoljanak. Az, hogy menetrendszerinti autóbuszokat, néha egyszerre hármat négyet is feltart a vonat áthaladása előtt 5—6 perccel leengedett sorompó, csakcsak elmegy valahogy, de mi történik akkor, ha mentő-tűzoltó, vagy más fontos ügyben lévő kocsikat állítanak meg, ezek a 10 percen túl is zárva tartható sormpók? A kisegítő Gépkocsik kanyarodnak a tatabányai benzintöltő állomásra. Valahonnan messzi útról jönnek és ott állnak meg szomjasan, porosan, a benzinszagot árasztó töltők mellett. Az egyik kocsihoz nyurga termetű fiú közeledik. Kezében vödör és szivacs. Odalép a gépkocsihoz letörli ablakát, lemossa a port, ellenőrzi a hűtővizet s ha szükséges, feltölti a tartályt. — A szünidő alatt végzem ezt a kisegítő munkát — mondja Gyenes Tamás középiskolai tanuló — miközben gyors szakszerű mozdulattal tükörfényesre varázsolja az imént még homályos ablakot. Az ÁFOR-tól kapom a fizetést, a feladatom, hogy így segítsek az autósokon akik hozzánk jönnek üzemanyagért. És amikorra a gépkocsi benzintartálya megtelik, addigra Gyenes Tamás is végez munkájával. Indulhatnak az autók, frissen, jóllakottan messzi utakra... • / UgUSZ ... j. csütörtök Fél év alatt 3 ezren vizsgáztak le gépjárművezetésből Gyakran látni a KPM Autós Közlekedési Tanintézet gépkocsiját, benne az oktatóval és a jövendő gépkocsivezetővel. Az autó elején és hátulján ott a figyelmeztető T-betű. Mintha csak azt mondaná a vezető helyett a szembe, vagy a mögötte haladóknak: vigyázz, én csak most ismerkedem a gépjárművel, most látom csak, hogy milyen keskeny is ez a közút, amelyen százával és ezrével, szinte káosznak tűnően jönnek és mennek a különböző típusú gépkocsik és motorkerékpárok. Ilyenkor még nem tudja az ember, hogy ezekből, a most még olyan szorongva ülő és vezető, idegesen kapcsoló, az autózást, s vele a sebességet ízlelgetőből a vizsgák sikeres befejezése után, nem lesz-e vágtázó, a sebességkorlátozó rendelkezésre többször is öttyet hányó ember. Most azt mondják 60 kilométeres sebességnél többel nem mennek soha. De mit hoz a holnap?! Bízunk benne, hogy ezek, akik itt a KPM Autóközlekedési Intézetnél, ahol 8 héten keresztül, kitűnő oktatók segítségével tanulják és sajátítják el a szükséges tudnivalókat, nem felejtik el a kapott tanácsokat Az év elejétől s, tanintézetnél szinte megszakítás nélkül indulnak a tanfolyamok, — Július 24-én fejeztünk be egy 8 hetes, nemhivatalos gépkocsivezetői tanfolyamot és július 31-én már indult a következő — tájékoztat Katona Miklós, a KPM Autóközlekedési Tanintézet Komárom megyei kirendeltségének vezetője. Gépkocsi, vontató, motor-, valamint segédmotorkerékpár vezetésből megyénkben az elmúlt fél év alatt mintegy háromezren szerezték meg a vezetési jogosítványt. A tanintézet megyei kirendeltsége a rábízott feladatot úgy végzi, hogy oktatógárdájának minden tagja a lehető legtöbbet nyújtsa. Saját helyiségek hiányában bérletben kénytelenek az órákat megtartani. Különösen nagy feladatot vállalt és végez Inczédi László, aki a tanfolyamokon az elméleti oktatásokat vezeti, de ott sorakoznak ugyanilyen lelkesen társai is. Jól igazolják ezt a legutóbb, július 24- én megtartott gépjárművezetői vizsga eredményei is. A tanfolyam 75 hallgatója közül csak 7-et „húztak el” egyes tantárgyakból. Héterek, másodpercek, balesetek A rendőrség közúti baleseti statisztikája mindig szomorú, fájdalmas és elgondolkoztató. Pedig a számok tükre, bármennyire is összesít és figyelmeztet, valahogy csak számok maradnak. Hiányoznak belőlük azok, amik megragadják az embert. Az iszonyat és a rémület, a félelem és a borzongás, ami egy-egy közvetlen baleset látványa tud bennünk kelteni. Egy félelmetesen csikorgó gépkocsi kerekeinek a hangja napokig képes fülünkbe csengeni, egy szerencsétlenül járt gyerek sikolya, nyögése hetekig, egy végzetes és tragikus baleset képétől pedig hónapokig nem tudunk szabadulni. Mert a kép, az elénk táruló látvány nem egy újságban olvasott esemény felsorolása, egy baleset rövid leírása. Több ennél. Ez maga a valóság. Pedig a letakart, agyonroncsolt ember, az úttesten megalvadt vér, az összenyomorított jármű, a féknyomot és az eseményt rögzítő fehér kréta-vonalak, a körben álló sápadt tanúk és a kíváncsi nézők mind valamennyien ott vannak a statisztikai számok mögött még akkor is, ha róluk nem tesz ez említést. 1967 első félévében megyénkben 365 baleset történt. A fél év alatt 9 halálos és 13 súlyos baleset. Azóta ezek a számok tovább emelkedtek. Július 13-án Neszmélyemesi kordult meg egy gépkocsi fékje. Egy fiatalasszony, lakásától alig harminc méterre ment az úttesten. Háttal rótt a gépkocsinak és úgy gondolta, hogy ez is úgy suhan el mellette, mint a többi. Ez a gépkocsi nem suhant el melllette, hanem elütötte. És hiába csikordult fel kétségbeesetten Oroszlányban arunak a gépkocsinak a fékje, amely az úttesten a kijelölt átkelőhelyen haladó, 6 éves kislány felé száguldott. A megengedettnél nagyobb sebesség itt is halált okozott. Mert ha a gyalogos nem az úttesten, hanem a részére megszabott útszakaszon megy, ha a gépjármű nem a megengedettnél gyorsabb sebességgel közeledik, ha... -Sorolni lehetne tovább, de az bizonyos, ha a KRESZ-ben meghatározottak alapján közlekedtek volna, ma nem lenének ezek a súlyos és szomorú statisztikai adatok. Betörőfogós — locsolóautóval Hajnali három óra volt amikor Hosszú Miklós tatai lakos munkába menet észrevette, hogy az Egyetértés Tsz zöldségboltjának ajtaját valaki feltörte. Mivel az üzletnek nem volt hátsó kijárata, csak az utca felőli részéről lehetett oda bemenni, nyilvánvaló volt, hogy a betörő csak itt hagyhatja el az üzletet is. Éppen azon töprengett, hogy miként tudná ártalmatlanná tenni a betörőt, amikor megpillantotta a város hatalmas locsolóautóját . Feltörték a zöldséges boltot, a tettes, valószínű a boltban tartózkodik — közölte azonnal Bukva Jánossal a locsolóautó vezetőjével. Több se kellett Bukva Jánosnak, hiszen ő nemcsak gépkocsivezető volt, hanem önkéntes rendőr is. Azonnal irányt változtatott, letér az útról és a járda hosszában nyomult az üzlet felé. A hatalmas kocsi teljes szélességben elzárta az ajtót, s ezzel a tolvaj menekülésének útját is. A meglepett tolvaj, a többszőrősen büntetett, 27 éves Kiss József tata-paulamajon lakos, a fényszóróktól megvilágított üzlet egyik sarkában a függöny mögött keresett menedéket. Ott találtak rá a már zsebre gyűrt, lopott pénzzel együtt. Kiss József decemberben szabadult a börtönből, azóta Tatán és Almásfüzitőn követett el hasonló betöréseket. hírek _ A II. Országos Autóst»llálkozót augusztus 13-án rendezik meg Tatán. A találkozón az országban először háromtusa versenyre is sor kerül. Autóval ügyességi verseny, majd lovaglás és csónakkal meghatározott távolság elérése. A versenyre van benevezés a helyszínen .orténik. •k — A Trabant-gyár műszaki képviselője, a tatabányai Szerviz Állomáson több helybeli műszaki szakembernek mutatta be a Trabant gépkocsikra szerelt Hycomat típusú kapcsolót. Ennek segítségével, a tengelykapcsoló működtetése nélkül lehet a gépkocsit indítani és a kívánt sebességet kapcsolni. A szerkezet lehetővé teszi, hogy rokkant, féllábú emmberek levezethessék a gépkocsit.