Dolgozók Lapja, 1969. december (24. évfolyam, 279-302. szám)
1969-12-03 / 280. szám
VItÁG PROLETÁRJAI, EGYESÜUETEKI SZERDA AZ MSZMP KOMÁROM MEGYEI BIZOTTSÁGA ÉS A MEGYEI TANÁCS LAPA 80 fillér Négy bányász megmentéséért folyik a küzdelem A vizsgáló bizottság tájékoztatója a Zobák-aknai bányaszerencsétlenségről A komlói Zobák-aknán hétfőn történt bányaszerencsétlenséggel kapcsolatban kedden délben az alábbi tájékoztatás adta a gázkitörést és sújtólégrobbanást vizsgáló bizottság. A Mecseki Szénbányák Zobák-bányaüzemében a lítóakna továbbmélyítését szálés a 3. szint feltárását a bányászati aknamélyítő vállalat végzi. Az akna továbbmélyítésének munkái több mint egy éve folynak., 1969. december 1-én az aknatalp a 3. szint alatt kb. 91 méterre volt. Ekkor — 12 óra 25 perc körül — az aknatalpon váratlan gázkitörés történt. A gázkitörés nagy mennyiségű szenet és kőzetet dobott ki, a nagy átmérőjű aknát is kb. 20—25 méter hosszban feltöltötte és maga alá temette az aknatalpon dolgozó Kocsis József, Nehéz Illés Alajos vájárokat, Ferenc, Kovács Vilmos segédvájárt és halálukat okozta. A gázkitörést a 3. szinten sújtólégrobbanás követte, a sújtólégrobbanás következtében Andrási Ernő, Harmat József vájárok és Ludvig Ádám csillés az életüket vesztették. A gázkitörés és sújtólégrobbanás következtében tizenhárman sérültek meg. Azonnal megindult a bányamentés. A sérülteket igen rövid idő alatt a külszínre szállították. A pécsi és a komlói kórházban ápolják őket. A kedd déli orvosi jelentés szerint egy fő állapota életveszélyes, négy dolgozó sérülése súlyos, a többiek közepesen és könnyebben sérültek, várható, hogy ezek egy része rövidesen elhagyja a kórházat. A zobáki bányaüzemben a termelés december 1-én 16 órától tovább folyik. A 3. szint feltáró munkálatai és az akna továbbmélyítés ugyanis a termelő szintektől teljesen függetlenített Az Országos Bányaműszaki Főfelügyelőség vezetésével, a Bányaipari Dolgozók Szakszervezetének, a Nehézipari Minisztériumnak és a rendőrségnek a bevonásával a szakemberek a mentést követően azonnali helyszíni szemlét tartottak, megállapították a helyreállításhoz szükséges intézkedéseket és azokat a teendőket, amelyek a nagy mennyiségű szén és kő alatt levő négy dolgozó kihozásához szükségesek. Egyúttal a vizsgálatot megindították. A vizsgáló bizottság utasította az Aknamélyítő Vállalat igazgatóját, hogy a rendelkezésre álló legnagyobb létszámmal állítsák helyre szellőztetést, pótolják a megasemmisült vagy tönkrement légajtókat. Fogjanak hozzá a gázkitörés következtében a 3-as szinti vágatokra kitört nagy mennyiségű szénpor feltakarításához. Vizsgálják meg a lemosásához, villamosberendezéseket és szállítógépet, s ezeket hozzák üzemképes állapotba. Ezen intézkedések végrehajtását hétfőn este kilenc órakor kezdték meg és kedd délre a munkálatok elkészültek, így lehetővé vált, hogy az aknát, ahol a négy dolgozó van, a bányamentők megvizsgálják. A legnagyobb biztonsággal, elővigyázattal végzett „felderítés” eredményétől függően ad a vizsgáló bizottság engedélyt az akna alját feltöltő nagy mennyiségű szén eltávolítására, amely egyúttal utat nyit a csaknem nyolcszáz méter mélyben rekedt, szerencsétlenül járt emberekhez. Hóvihar a Dunántúlon Erős hóviharokról érkezett jelentés kedden a dunántúli megyékből. A Bakonyban és a Balatoniés vidékére december első két napján szinte szünet nélkül erős szél fújt Kedden a széllökések sebessége meghaladta az óránkénti 80 kilométert A vasárnap és hétfőn lehullott vastag hórétegből sok helyen magas hótorlaszok keletkeztek a közutakon. Veszprém megye területén kedden már több mint 30 út volt járhatatlan. Veszprém és Nagyvázsony között több helyen is egy méternél magasabb torlaszok akadályozták a közlekedést. A közúti igazgatóság gépei egész nap dolgoztak, de szinte mindvégig szélmalom harcot vívtak a széllel: a vihar percek alatt megsemmisítette munkájuk eredményét Az utakon több mint 50 autó rekedt meg. Ezeket sikerült szabaddá tenni , hóekével segítettek a mentőknek is, akik Gombáspusztáról egy súlyos beteg gyermeket csak nagy erőfeszítések árán tudták a veszprémi kórházba szállítani. Fejér megyén 95—100 kilométeres sebességgel száguldó szél söpört végig. A nyomában keletkezett méteres hőtorlaszok sok helyütt megbénították a közlekedést. Elakadtak a hajnali munkásjáratok, menetrendszerinti autóbuszok. a A mentőszolgálat egyelőre megbirkózott a nehézségekkel. Átsegítették az akadályokon azt a mentőkocsit is, amelyik Zámoly községnél akadt el egy szülő nővel — a beteget szánnal szállították el hófúvásmentes területre, ahol egy másik mentőkocsi várta. A Mecsek vidékén az első ■.dugót” Kővágószőlősről jelezték a közúti igazgatóságnak. A havas-csúszós úton két motoros hóeke és 18 autóbusz szorult össze. A különös helyzetet az autóbuszok vezetőinek türelmetlensége idézte elő. Nem várták meg, amíg legalább egy irányban elindulhatnak, ehelyett mindkét irányban kerülni akarták a hóekéket. Végül is lehetetlenné tették a hóekék munkáját. Mecseki Ércbányából lánctalpas vontatót irányítottak az út felszabadítására. Mint ugyancsak a keddi jelentések hírül adták, országszerte megkezdődött a vadak etetése. Megindul a magyar—csehszlovák kishatármenti forgalom Az illetékes vállalatok felvehetik a kapcsolatot a kijelölt csehszlovák partnerekkel, megindulhat a magyar—csehszlovák kishatármenti forgalom — jelentették be kedden a Belkereskedelmi Minisztériumban tartott értekezleten. Magyar részről a közvetlen határmenti vagy közeli hét megye 23 járásának és városának — csehszlovák részről 13 járásnak és városnak — kereskedelmi vállalatai vesznek részt a forgalomban, amelynek árulistája mintegy 52 féle cikket, árucsoportot, illetve szolgáltatást, — gépkölcsönzést, gépjavítást, bérmunkát — tartalmaz. Az idén mintegy húszmillió forint értékű árut cserél két ország határmenti kereskedelme. A magyar vállalatok és szövetkezetek egyebek között salakblokkot és radiátort adnak sör és nometikai fcikkek ellenében. A Belkereskedelmi Minisztérium szerint a helyi lehetőségek megfelelő kihasználásával jövőre minimálisan 100—100 millió forint értékű áru cseréjére van lehetőség a magyar—csehszlovák határmenti forgalomban A decemberi bérfizetések rendje Az év végi pihenőnapok áthelyezése miatt a Magyar Nemzeti Bank a SZOT-tal, egyetértésben szabályozta decemberi bérfizetések napját. Eszerint az állami szövetkezeti gazdálkodó szerészek december 21-én, 22-én és 23-án esedékes béreket december 20-án, a 24-én és 25- én járó béreket 22-én fizetik, míg a 26. 27., 28-i bérfizetések napját 23-ra hozzák előree Mai számunkban: Közigazgatási változások Közös bölcsességgel 3. oldal A korszerűbb életmód az új igények forrása Az együttműködés jegyében 4. oldal Iskolai szakkörből — tudományos intézet Segítség a háztáji gazdaságoknak Megyénk útjain 5. oldal 0. oldal ÉPÜL A SOPRONI TVTORONY A kelet-nyugati mikrolánc utolsó — nyugati láncszeme — a 135 méter magas ívtorony építése rövidesen befejeződik Sopronban Az URH, normál és színes televíziós közvetítések, valamint az első lépésben 480 egyidejű telefonbeszélgetésre alkalmas berendezés monumentális vasbeton- tornyát december végén adják át az építők. Készül a Dorog—Tatabánya közötti út Évekkel ezelőtt elkészült a Dorog—Tokod—Bajna—Tatabánya közötti, megyénket átlós irányban átszelő útvonal. Az útvonalnak mintegy 7 kilométeres szakasza, Bajnától Tarjánig az építkezésből kimaradt Az Esztergom—Dorog felől közlekedő járművek vezetői szívesen igénybe vennék ezt az összekötő utat de a viszonylag jelentéktelen szakasz olyannyira járhatatlan, illetve nehezen volt járható, hogy inkább a kerülő utat választották és Dunaalmás—Tata vonalon közelítették meg Tatabányát. A KPM Győri Közúti Igazgatósága ez évben nagy erővel hozzáfogott ennek az útszakasznak az elkészítéséhez. A munkálatok mintegy 8 millió forintot igényelnek. Az utat a székesfehérvári Közúti Építő Vállalat dolgozói készítik, s 6 méter széles pályát építenek Bajna és Tarján között. A szakasz 2x7 centiméteres rétegben, bazalt borítást kap és a pálya felső színére zúzalékot terítenek. Az építkezés során több helyen emelni kellett az utat a talajvíz okozta ártalmak megelőzésére. A tervek szerint az összekötő út elkészülésének végleges határideje a jövő év májusa. Ennek ellenére az útépítők munkájának köszönhető, hogy mindössze kétszáz méteres szakasz elkészítése van hátra Lényegében az útszakasz járható. AUTOMATA FÉLSOROMPÓ Egyheti próbaüzemeltetés utáni kedden délelőtt átadták rendeltetésének az M 1-es úton, a Vértesszőllős és Tata közötti vasúti átkelőhely modern automata félsorompóját. A Hegyeshalom—Budapest közötti vasútvonalnak ezen a pontján naponta átlag 140 vonat halad át. A régi rendszerű sorompók egy-egy vonat áthaladásakor 3—4 percre elzárták a közúti forgalom elől a vasúti útkereszteződést. Az automata félsorompó üzembe helyezésével a várakozási idő 1—1 és fél percre csökken. A közeljövőben elkészülő Tata—Almásfüzitő közötti félsorompóval már befejeződik az M 1-es út kereszteződésének automata sorompóval való teljes ellátása. A komáromi és a hegyeshalmi útkereszteződésben ugyan régi rendszerű sorompó továbbra is indokolt,működik de ezek üzemeltetése Már az új sorompó biztosítja a szabad utat a gépkocsik sitáin fest Vico! a leginkább van rájuk A dorogi járás csaknem valamennyi üzemében problérmát okoz a munkaerőhiány! Ezt különböző módon igyekeznek áthidalni. Több helyett a gazdasági vezetők a K192^> szervezethez fordultak segít*ségért. Ez történt a nyergesújfalui eternitgyárban is. A SO tagot számláló KISZ-alapszervezet szívesen vállalta a társadalmi munkát, annál leg inkább, mert az üzem is igyekezett módot találni arra, hogy anyagilag támogassa a KISZ-szervezetet A KISZ-fiatalok jól tudják, hogy erre csak munkával tarthatnak igényt. A múlt évben például 88 400 forint értékű társadalmi munkát végeztek a gyárban, olyan feladatok megoldásán, amelyet a gazdaságvezetés sürgősnek és halaszthatalannak ítélt A fiatalok a társadalmi munkáért kapott összegből a szervezet kulturális életének fellendítésére törekedtek, s kirándulást, színházlátogatást szerveztek. Eredményes volt a Viscosa Gyár exportja Évközben megváltoztatta ez évi eredménytervét a nyergesújfalui Magyar Viscosa Gyár, s hétmillióval növelte azt Most az év végén azonban úgy néz ki, hogy a megemelt eredménytervet is túlteljesítik négy-ötmillió forinttal. Igen jól alakult a vállalat exportevékenysége. A múlt esztendőben az árbevétel húsz százaléka volt az export, az idén azonban már harminc százalk. Ez csaknem teljes egészében tőkés export. A legnagobb tétel az exportban lanamid rost, és a danamid a selyem szállítása, ezekből Angliába’ a Küldenek Német szövetségi Köztársaságba, Iránba stb. Az elért eredmények alapján mintegy kétszázezer forinttal nagyobb lesz aészesedés összege, mint tavaly. 4 jövő évi programban szerepel Lakókocsi • svéd megrendelésre Svéd megrendelésre lakókocsi prototípusát készíti el Labor Műszeripari Művek. A a lakókocsit személygépkocsi után kapcsolják majd. Ha az elkészült kocsi megnyeri Vevő tetszőét, jövőre nagyobb a megrendelésre számíthat aállalat. A Jövő-M acofttmátsát kialakították, s az első felére lekötötték a vállalat kapaitását. Az ez évi eredményiielégítően alakulnak. Az végéig hatvanötmilliós , erelényre számítanak. Az eddigiek szerint úgy nő, hogy részesedésként annyit kapnak majd dolgozói mint ag c&nalg easlepdófr«