Dolgozók Lapja, 1969. december (24. évfolyam, 279-302. szám)

1969-12-03 / 280. szám

VItÁG PROLETÁRJAI, EGYESÜUETEKI SZERDA AZ MSZMP KOMÁROM MEGYEI BIZOTTSÁGA ÉS A MEGYEI TANÁCS LAP­A 80 fillér Négy bányász megmentéséért folyik a küzdelem A vizsgáló bizottság tájékoztatója a Zobák-aknai bányaszerencsétlenségről A komlói Zobák-aknán hét­főn történt bányaszerencsét­lenséggel kapcsolatban kedden délben az alábbi tájékoztatás­ adta a gázkitörést és sújtó­légrobbanást vizsgáló bizott­ság. A Mecseki Szénbányák Zo­­bák-bányaüzemében a lítóakna továbbmélyítését szál­és a 3. szint feltárását a bányá­szati aknamélyítő vállalat végzi. Az akna továbbmélyí­tésének munkái több mint egy éve folynak., 1969. december 1-én az aknatalp a 3. szint alatt kb. 91 méterre volt. Ekkor — 12 óra 25 perc kö­rül — az aknatalpon várat­lan gázkitörés történt. A gáz­kitörés nagy mennyiségű sze­net és kőzetet dobott ki, a nagy átmérőjű aknát is kb. 20—25 méter hosszban fel­­töltötte és maga alá temet­te az aknatalpon dolgozó Ko­csis József, Nehéz Illés Alajos vájárokat, Ferenc, Ko­vács Vilmos segédvájárt és halálukat okozta. A gázkitörést a 3. szinten sújtólégrobbanás követte, a sújtólégrobbanás következté­ben Andrási Ernő, Harmat József vájárok és Ludvig Ádám csillés az életüket vesz­tették. A gázkitörés és súj­tólégrobbanás következtében tizenhárman sérültek meg. Azonnal megindult a bánya­mentés. A sérülteket igen rövid idő alatt a külszínre szállították. A pécsi és a komlói kórházban ápolják őket. A kedd déli orvosi je­lentés szerint egy fő álla­pota életveszélyes, négy dol­gozó sérülése súlyos, a töb­biek közepesen és könnyeb­ben sérültek, várható, hogy ezek egy része rövidesen el­­hagy­ja a kórházat. A zobáki bányaüzemben a termelés december 1-én 16 órától tovább folyik. A 3. szint feltáró munkálatai és az akna továbbmélyítés ugyanis a termelő szintek­től teljesen függetlenített Az Országos Bányaműszaki Főfelügyelőség vezetésével, a Bányaipari Dolgozók Szak­­szervezetének, a Nehézipari Minisztériumnak és a rend­őrségnek a bevonásával a szakemberek a mentést kö­vetően azonnali helyszíni szemlét tartottak, megálla­pították a helyreállításhoz szükséges intézkedéseket és azokat a teendőket, amelyek a nagy mennyiségű szén és kő alatt levő négy dolgozó kihozásához szükségesek. Egy­úttal a vizsgálatot megindí­tották. A vizsgáló bizottság uta­sította az Aknamélyítő Vál­lalat igazgatóját, hogy a ren­delkezésre álló legnagyobb létszámmal állítsák helyre szellőztetést, pótolják a meg­a­semmisült vagy tönkrement légajtókat. Fogjanak hozzá a gázkitörés következtében a 3-as szinti vágatokra kitört nagy mennyiségű szénpor fel­takarításához. Vizsgálják meg a lemosásához, villamos­berendezéseket és szállítógé­pet, s ezeket hozzák üzem­képes állapotba. Ezen intézkedések végre­hajtását hétfőn este kilenc órakor kezdték meg és kedd délre a munkálatok elké­szültek, így lehetővé vált, hogy az aknát, ahol a négy dol­gozó van, a bányamentők meg­vizsgálják. A legnagyobb biz­tonsággal, elővigyázattal vég­zett „felderítés” eredményé­től függően ad a vizsgáló bi­zottság engedélyt az akna al­ját feltöltő nagy mennyiségű szén eltávolítására, amely egyúttal utat nyit a csak­nem nyolcszáz méter mély­ben rekedt, szerencsétlenül járt emberekhez. Hóvihar a Dunántúlon Erős hóviharokról érkezett jelentés kedden a dunántúli megyékből. A Bakonyban és a Balatoniés vidékére december első két napján szinte szünet nélkül erős szél fújt Kedden a széllökések­ sebessége meg­haladta az óránkénti 80 kilo­métert A vasárnap és hétfőn lehullott vastag hórétegből sok helyen magas hótorlaszok keletkeztek a közutakon. Veszprém megye területén kedden már több mint 30 út volt járhatatlan. Veszprém és Nagyvázsony között több he­lyen is egy méternél maga­sabb torlaszok akadályozták a közlekedést. A közúti igazga­tóság gépei egész nap dolgoz­tak, de szinte mindvégig szél­malom harcot vívtak a szél­lel: a vihar percek alatt meg­semmisítette munkájuk ered­ményét Az utakon több mint 50 autó rekedt meg. Ezeket si­került szabaddá tenni , hó­ekével segítettek a mentőknek is, akik Gombáspusztáról egy súlyos beteg gyermeket csak nagy erőfeszítések árán tud­ták a veszprémi kórházba szál­lítani. Fejér megyén 95—100 kilo­méteres sebességgel száguldó szél söpört végig. A nyomában keletkezett méteres hőtorla­­szok sok helyütt megbénítot­ták a közlekedést. Elakadtak a hajnali munkásjáratok, menetrendszerinti autóbuszok. a A mentőszolgálat egyelőre megbirkózott a nehézségekkel. Átsegítették az akadályokon azt a mentőkocsit is, amelyik Zámoly községnél akadt el egy szülő nővel — a beteget szánnal szállították el hófú­vásmentes területre, ahol egy másik mentőkocsi várta. A Mecsek vidékén az első ■.dugót” Kővágószőlősről jelez­ték a közúti igazgatóságnak. A havas-csúszós úton két mo­toros hóeke és 18 autóbusz szorult össze. A különös hely­zetet az autóbuszok vezetőinek türelmetlensége idézte elő. Nem várták meg, amíg leg­alább egy irányban elindulhat­nak, ehelyett mindkét irány­ban kerülni akarták a hóeké­ket. Végül is lehetetlenné tet­ték a hóekék munkáját. Mecseki Ércbányából lánctal­­­pas vontatót irányítottak az út felszabadítására. Mint ugyancsak a keddi je­lentések hírül adták, ország­szerte megkezdődött a vadak etetése. Megindul a magyar—csehszlovák kishatármenti forgalom Az illetékes vállalatok fel­vehetik a kapcsolatot a kije­lölt csehszlovák partnerekkel, megindulhat a magyar—cseh­szlovák kishatármenti forga­lom — jelentették be kedden a Belkereskedelmi Minisztéri­umban tartott értekezleten. Magyar részről a közvetlen határmenti vagy közeli hét megye 23 járásának és váro­sának — csehszlovák részről 13 járásnak és városnak — kereskedelmi vállalatai vesz­nek részt a forgalomban, amelynek árulistája mintegy 52 féle cikket, árucsoportot, illetve szolgáltatást, — gép­­kölcsönzést, gépjavítást, bér­munkát — tartalmaz. Az idén mintegy húszmillió forint értékű árut cserél két ország határmenti keres­­­kedelme. A magyar vállala­tok és szövetkezetek egyebek között salakblokkot és radiá­tort adnak sör és n­o­metikai fcikkek ellenében. A Belkeres­kedelmi Minisztérium szerint a helyi lehetőségek megfelelő kihasználásával jövőre mini­málisan 100—100 millió fo­rint értékű áru cseréjére van lehetőség a magyar—csehszlo­vák határmenti forgalomban A decemberi bérfizetések rendje Az év végi pihenőnapok át­helyezése miatt a Magyar Nemzeti Bank a SZOT-tal, egyetértésben szabályozta decemberi bérfizetések nap­­­ját. Eszerint az állami szövetkezeti gazdálkodó szer­és­zek december 21-én, 22-én és 23-án esedékes béreket de­cember 20-án, a 24-én és 25- én járó béreket 22-én fize­­tik, míg a 26. 27., 28-i bér­fizetések napját 23-ra hoz­zák előree Mai számunkban: Közigazgatási változások Közös bölcsességgel 3. oldal­­ A korszerűbb életmód az új igények forrása Az együttműködés jegyében 4. oldal Iskolai szakkörből — tudományos intézet Segítség a háztáji gazdaságoknak Megyénk útjain 5. oldal 0. oldal ÉPÜL A SOPRONI TVTORONY A kelet-nyugati mikrolánc utolsó — nyugati láncszeme — a 135 méter magas ív­torony építése rövidesen befejező­dik Sopronban­ Az URH, normál és színes televíziós közve­títések, valamint az első lépésben 480 egyidejű telefonbe­szélgetésre alkalmas berendezés monumentális vasbeton- tornyát december végén adják át az építők. Készül a Dorog—Tatabánya közötti út Évekkel ezelőtt elkészült a Dorog—Tokod—Baj­na—Tata­­­­bánya közötti, megyénket át­lós irányban átszelő útvonal. Az útvonalnak mintegy 7 ki­lométeres szakasza, Bajnától Tarjánig az építkezésből ki­maradt Az Esztergom—Dorog felől közlekedő járművek vezetői szívesen igénybe vennék ezt az összekötő utat de a vi­szonylag jelentéktelen szakasz olyannyira járhatatlan, illetve nehezen volt járható, hogy in­kább a kerülő utat választot­ták és Dunaalmás—Tata vo­nalon közelítették meg Tata­bányát.­­ A KPM Győri Közúti Igaz­gatósága ez évben nagy erő­vel hozzáfogott ennek az út­szakasznak az elkészítéséhez. A munkálatok mintegy 8 mil­lió forintot igényelnek. Az utat a székesfehérvári Köz­úti Építő Vállalat dolgozói készítik, s 6 méter széles pá­lyát építenek Bajna és Tar­­­ján között. A szakasz 2x7 centiméteres rétegben, bazalt borítást kap és a pálya felső színére zúzalékot terítenek. Az­­ építkezés során több helyen emelni kellett az utat a ta­lajvíz okozta ártalmak meg­előzésére. A tervek szerint az összekö­tő út elkészülésének végleges határideje a jövő év májusa. Ennek ellenére az útépítők munkájának köszönhető­, hogy mindössze kétszáz méteres szakasz elkészítése van hátra Lényegében az útszakasz jár­ható. AUTOMATA FÉLSOROMPÓ Egyheti próbaüzemeltetés utáni kedden délelőtt átad­ták rendeltetésének az M 1-es úton, a Vértesszőllős és Tata közötti vasúti átkelőhely modern automata félsorompóját. A Hegyeshalom—Budapest közötti vasútvonalnak ezen a pontján naponta átlag 140 vonat halad át. A régi rendsze­rű sorompók egy-egy vonat áthaladásakor 3—4 percre el­zárták a közúti forgalom elől a vasúti útkereszteződést. Az automata félsorompó üzembe helyezésével a várakozási idő 1—1 és fél percre csökken. A közeljövőben elkészülő Tata—Almásfüzitő közötti fél­sorompóval már befejeződik az­ M 1-es út kereszteződésé­nek automata sorompóval való teljes ellátása. A komá­romi és a hegyeshalmi útkereszteződésben ugyan régi rendszerű sorompó továbbra is indokolt,működik de ezek üzemeltetése Már az új sorompó biztosítja a szabad utat a gépkocsik sitáin fest Vico! a le­ginkáb­­­b van rájuk A dorogi járás csaknem va­lamennyi üzemében problér­mát okoz a munkaerőhiány! Ezt különböző módon igye­keznek áthidalni. Több helyett a gazdasági vezetők a K192^> szervezethez fordultak segít*­ségért. Ez történt a nyerges­­újfalui eternitgyárban is. A SO tagot számláló KISZ-alap­­szervezet­­ szívesen vállalta a társadalmi munkát, annál leg inkább, mert az üzem is igyekezett módot találni arra,­ hogy anyagilag támogassa­­ a KISZ-szervezetet A KISZ-fiatalok jól tudják, hogy erre csak munkával tarthatnak igényt. A múlt év­ben például 88 400 forint ér­tékű társadalmi munkát vé­geztek a gyárban, olyan fel­adatok megoldásán, amelyet a gazdaságvezetés sürgősnek és halaszthatalannak ítélt A fia­talok a társadalmi munkáért kapott összegből a szervezet kulturális életének fellendí­tésére törekedtek, s kirándu­lást, színházlátogatást szer­veztek. Eredményes volt a Viscosa Gyár exportja Évközben megváltoztatta ez évi eredménytervét a nyerges­­újfalui Magyar Viscosa Gyár, s hétmillióval növelte azt Most az év végén azonban úgy néz ki, hogy a megemelt ered­ménytervet is túlteljesítik négy-ötmillió forinttal. Igen jól alakult a vállalat export­­evékenysége. A múlt eszten­­dőben az árbevétel húsz szá­zaléka volt az export, az idén azonban már harminc száza­lk. Ez csaknem teljes egé­szében tőkés export. A legna­­gobb tétel az exportban lanamid rost, és a danamid a selyem szállítása, ezekből Angliába’ a Küldenek Német szövetségi Köztársaságba,­ Iránba stb. Az elért eredmé­nyek alapján mintegy kétszáz­ezer forinttal nagyobb lesz­ a­észesedés összege, mint tav­­­aly. 4 jövő évi programban szerepel Lakókocsi • svéd megrendelésre Svéd megrendelésre lakóko­csi prototípusát készíti el Labor Műszeripari Művek. A a lakókocsit személygépkocsi után kapcsolják majd. Ha az elkészült kocsi megnyeri Vevő tetszőét, jövőre nagyobb a megrendelésre számíthat a­állalat. A Jövő-M acofttmát­sát kialakították, s az első felé­re lekötötték a vállalat kap­aitását. Az ez évi eredmény­iielégítően alakulnak. Az végéig hatvanötmilliós , ere­lényre számítanak. Az eddigiek szerint úgy n­ő­, hogy részesedésként an­nyit kapnak majd dolgozói m­int ag c&nalg easlepdófr«

Next