Dolgozók Lapja, 1970. május (25. évfolyam, 101-126. szám)
1970-05-23 / 119. szám
YILAG PROLETÁRJAI, EGYESÜLJETEK! VÁlbOZÓK/am 1970. május 23. SZOMBAT AZ MSZMP, KOMÁROM MEGYEI BIZOTTSÁGA ÉS A MEGYEI TANÁCS LAPJA XXV. évf. 119. sz. Ára: 80 fillér Megnyílt a BNV mány több tagja, valamint a politikai, gazdasági, társadalmi élet számos vezető képviselője. Ott voltak a BNV alkalmából Budapestre érkezett külföldi kormányküldöttségek és kereskedelmi delegációk Részt vett a megnyitón a budapesti diplomáciai testület számos vezetője és tagja. Jelen voltak a külföldi pavilonok igazgatói és kiállítók képviselői,a magyar • A vásárt dr. Bíró József külkereskedelmi miniszter nyitotta meg. Utána a vendégek körsétára indultak a vásárvárosban. A körséta után Timár Mátyás, a ’ Minisztertanács elnökhelyettese a következőkben foglalta össze tapasztalatait az MTI munkatársának adott nyilatkozatában: “ Egy ilyen kis ország számára, mint hazánk, különösen fontos fórum a nemzetközi vásár, mert szakembereink értékes információkat cserélhetnek a termelés, a műszaki színvonal nemzetközi helyzetéről, mód nyílik a kereskedelmi és nem utolsó sorban a termelési kapcsolatok kiépítésére, elmélyítésére. Idei vásárunk jól szolgálja e célokat- mert a tavalyinál is nagyobb a kiállítók száma, több árut mutatnak be, ösztönzőbben kibontakozott a verseny. A 34 ország e jelentős gazdasági fóruma jó lehetőségeket ad kereskedelmi és kooperációs tárgyalásokra. — A Budapesti Nemzetközi Vásár is kifejezi, hogy jelentős eredményeket ért el népgazdaságunk. Pénteken délelőtt 9 órakor ünnepélyesen megnyílt az 1970. évi Budapesti Nemzetközi Vásár. A vásárváros főterén — ahol külön kiállítás szemlélteti a népgazdaság, s ezen belül a külkereskedelem negyedszázados eredményeit —, Droppa Gusztáv, a Sungexpo vezérigazgatója és dr. Vitéz András, a BNV igazgatója üdvözölte a vendégeket. A megnyitón részt vett Fock Jenő, a Minisztertanács elnöke, Apró Antal, Timár Mátyás, a Minisztertanács elnökhelyettesei, Cseterki Lajos, az Elnöki Tanács titkára- a kor. Pénteken délelőtt, Bíró József külkereskedelmi miniszter megnyitotta az idei Budapesti Nemzetközi Vásárt. Képünkön, a megnyitót követően a vásár megtekintésére indulnak a vendégek. Hatalmas apparátus segíti az árvízsújtotta területek ellátását A Tisza menti árvízsúj leg Kiszombor és Makó között a területeken a kitelepített szünetel a forgalom. A tettekkel és a gátat védőkkel vasutasok 12 vagon terméskeegyütt csaknem 60 000 ember vet és több ezer homokzsákot ellátásáról kell gondoskodni, készítettek elő a töltés vé A megyei tanácsok keresdelmére. A veszélyeztetett vedelmi osztályai szervez területekről az ország más ték, illetve szervezik az ellá- részébe utazóknak ingyenes tájt, amelyben különösen vasúti jegyet adnak ki, nagy segítséget nyújtanak az Az árvíz sújtotta területeáltalános fogyasztási és értéken a hirtelen jött áradás kerítési szövetkezetek. A következtében csaknem 40 Belkereskedelmi Minisztér tehergépkocsi maradt benn Kium intézkedésére Buda a vízben, s az autóközlekedéstről és az ország más vidéki vállalatoknak 100 gépdékeiről 20 mázsa szárazkol- kocsija csak a vasúti töltésebászt, 20 mázsa szalámit és kén bírt elmenekülni a víz 50 mázsa turista szalámit elől. Jelenleg csaknem 3000 szállítottak a Tisza menti te- tehergépkocsi segít az árvízfületekre. Megérkezett ren- védekező-anyagok szállításátleltetési helyére az a 30 ban, a kitelepítésben és a tehergépkocsi is, amely ruha- visszatelepítésben. Az árvízneműket szállított a kitelezés elöntött területeken mintsítetteknek és az árvízkára egy 250 kilométer hosszú útsulaknak. Az árvízvédelmi hálózat került víz alá. Az kormánybizottság belkereske- előzetes becslések szerint eédelmi összekötőjének vele- nek körülbelül 60 százaléka ténye szerint az árvízsúj- megrongálódotttattá területeken és a megszállító járművek és a áradt folyók mentén az ellá- földmunkagépek zavartalan tál jól szervezett és megse működtetéséhez rendkívül lelő, sok üzemanyag szükséges. Az Az élelmiszeripari üzemek ÁFOR naponta 400 tonna ezekben a napokban aszó- benzint és 700 tonna gázolajat mér ki az árvíz sújtotta területeken. A zavartalan üzemanyagellátás érdekében 35 tankautót irányítottak ebbe a tankautó térségbe. Ebből hét tulajdonképpen mozgó benzinkút, amely közvetlenül a gátak mellett vagy kásosnál 30—40 százalékkal több áruval látják el a tiszántúli területeket. A Mezőgazdasági és Élelmezésügyi Minisztérium intézkedésére megfelelő mennyiségű vegyszerről gondoskodtak, amellyel a kitelepített lakosság visszatérése az egyéb veszélyeztetett hóelőtt fertőtlenítik az istálló- íveken szolgáltat üzemanyagot és gazdasági épületeket, gát a földmunkagépeknek és A vasutasok az árvíz első szállító járműveknek. Intéznapja óta több ezren vesznek kedtek arról is, hogy üzemrészt a védekezésben, a gép anyag utalvány nélkül is képek, felszerelések szállítását szolgálják az igénylőket, s ban. A legutóbbi jelentések majd utólag számolnak el. szerint a mátészalka-csengeri Gondoskodtak az ÁFOR-kuvonalon már megkezdték a tak rendszeres feltöltéséről Vasút helyreállítót, Jelen is. számunkban: Kölcsönös bizalom Így szoktuk meg Ki mint vett ágyát. Felszabadulási rejtvénypályázat kérése Sport 3. oldal 4. oldal Az SZMT elnökségének 5. oldal 7. oldal Elkéstek a fagyosszentek Ha kissé késve is, de sajnos megérkeztek a fagyosszentek. Mint a Meteorológiai Intézet ma délelőtti ügyeletesétől megtudtuk: az európai időjárási térkép legszembetűnőbb jelensége a hatalmas hideg légáramlás, amely ,a Jeges-tengertől elindulva az Északi-tenger térségén és Kelet-Európán át egészen Kis- Ázsiáig érezteti hatását. Ezen az óriási területen erősen felhős az ég, többfelé esik az eső, Kelet- és Délkelet-Európában helyenként zivatarok kíséretében. Az Északi-tenger és a Brit-szigetek fölött viharos északnyugati-északi szél fúj és a hőmérséklet csökken. A Skandináv-félsziget északi felén ma reggel gyengén fagyott. A jelek — s ez nem túl bíztató — arra mutatnak, hogy a hideg levegő utánpótlása több napra biztosított, ezért élénk északi szélre, hideg víkendre kell számítanunk. Esők inkább ma és holnapra várhatók, vasárnap már csak kevés helyen lesznek futó záporok. Vasárnapra már erős lehűlésre, esetleg hajnali talajmenti fagyra is számíthatunk. A nappali legmagasabb hőmérséklet aligha haladja meg a 20 fokot. Szénkénegrobbanás és tűz az autóbuszon Elemi rendszabályok megülésre helyezte tulajdonosa. A szegése miatt veszélyes tűz demizson leesett, és eltört. A ütött ki csütörtökön, a Vér kiömlött vegyszer azonnal tesboglárra közlekedő egyik meggyulladt távolsági autóbuszon, szénké- Csak azért nem és felrobbant, következett nem gyulladt meg, és robbant be súlyos tömegszerencsétlenfej. Az egyik utas demizsonban szénkéneget szállított, s a veszélyes vegyszer meggyulladt és felrobbant. Köztudomású, hogy tűzveszélyes folyadékot tömegközlekedési eszköz utasterébe bevinni szigorúan tilos. A rágcsálók irtásához használatos szénkéneg a meleg következtében gyorsan növeli térfogatát és könnyen robban. A szénkéneget demizsont az hattafe meg. ség, mert csupán öten tartózkodtak az autóbuszban. Mindnyájan könnyebb égési sérüléseket szenvedtek. Vértesboglár Komárom megyén kívül eső község. A fenyegető veszély miatt a legközelebbi állami tűzoltóságot riasztották. A helyszínre kivonult tatabányai erők lokalizálták a tüzet, de az autóbusz kiégését már nem akadályoz Figyelmeztető adatok AZ EGYIK TATABÁNYAI üzem vezetőjével nemrég a munkafegyelemről beszélgettünk, s e beszélgetés során hangzottak el az alábbi mondatok: — Sajnos, elég gyakran előfordul, hogy némelyik dolgozónk munkakezdéskor ittasan jelenik meg a munkahelyen. Mit tehetünk? Ha nagyon ittas, hazaküldjük, de ha csak egy kicsit is használható állapotban vart, munkába kell állítanunk, mert még így is munkaerőhiánnyal küzdünk, egy embert is nehéz nélkülöznünk. Az egyik építkezésen arról panaszkodtak, hogy fizetési napokon, ha csak korábban beomlás ellen nem utaznak haza a dolgok Ugyancsak májusbók — a szabad szombatot a megelőző pénteken — nem lehet megakadályozni, hogy szeszes italt igyanak, s bizony előfordul, hogy ittasan csellengenek vagy dolgoznak állványokon. A két példát annak kapcsán idéztük fel, hogy a napokban tette közzé a Központi Statisztikai Hivatal az üzemi balesetek számának alakulásáról készített felmérésének adatait. A jelentés megállapítja: 1965 óta van ugyan némi javulás, ugyanakkor figyelmeztetőek azok az adatok, amelyek szerint évente 1000 bányászra 98, ugyanennyi kohászra 72, élelmiszeripari dolgozóra pedig 55 szakmai sérülés jut. Az építőiparban— ahol szigorú munkásvédelmi rendszabályok vannak érvényben— a biztonsági előírások be nem tartása miatt 1969-ben 62 építőmunkás vesztette életét. Intő példákat — akár egészen a közelmúltból is — sajnos, sokat idézhetnénk. Csak a legutóbbi napokban, május 18-án két halálos üzemi baleset történt. Az oroszlányi sújtólégrobbanás okait még vizsgálják, a lábatlani halálos balesetnél viszont már bebizonyosodott, hogy a szennyvízgödör, amely egy munkást maga alá temetett, nem volt biztosítva. 18-án Tatabányán négy bányász sérült meg egy megszaladt csillétől. Idézhetnénk a komáromi lenfonó baleseti statisztikáját, ahol ez évben minten az eddigit felülmúlóan alakult a baleseti helyzet; igen sok kézsérülés, ezek egy része a a dolgozók figyelmetlenségéből, többségük azonban a biztonsági berendezések nem kielégítő volta miatt következett be. Ez évben tehát nem javult kellően megyénkben a helyzet a balesetek számát illetően, és ez arra kell hogy ösztönözze az üzemek gazdasági, műszaki vezetőit, a szakszervezeteket, hogy figyelmük középpontjába állítsák a balesetek megelőzését. Lehet ugyan hivatkozni munkásvándorlásra, arra, hogy a sok az új dolgozó, akik könnyebben szenvednek balesetet. Lehet hivatkozni a dolgozó A fenti példák, sajnos, nem hibájára, arra, hogy ittas volt, s nem tartotta be a biztonsági előírásokat. De alaposabbá lehet tenni a baleseti oktatást, biztonságosabb munkakörülményeket lehet teremteni, a munkafegyelmet megszilárdítani, oly módon, hogy ittas embert, bármennyire is szükség van a munkaerőre, nem engednek munkába állni. A BALESETEK MEGELŐZÉSÉNEK munkahelyenként más és más módja van. Ezeket megvizsgálni, betartani és betartatni, s ahol kell változtatni és javítani — nem lehet másodrendű feladat. S hogy ez sürgős tennivaló, erre az elmondottaknál is jobban figyelmeztet az év első hónapjának országos baleseti statisztikája: 32 000 dolgozót ért a munkahelyén baleset, közülük kilencvenen vesztették életüket. egyedi esetek, másutt is előfordulnak hasonlók — s ha ezt tekintjük, a okainak vizsgálatánál balesetek máris arra a következtetésre juthatunk, hogy az ilyenfajta engedékenység érthetővé teszi a balesetek számának növekedését. Húsz perc alatt a beteghez érkezik az ügyeletes orvos Az új inspekciós szolgálat első eredményei Tatabányán A tatabányaiak még nagyon jól emlékeznek arra, — hiszen május elsejéig ez volt a helyzet — hogy az éjjeli ügyeletet tartó orvos a hívástól számított 2—3 órára érkezett meg a beteghez. Amióta átszervezték az ügyeleti szolgálatot, és két gépkocsi szállítja az orvosokat, lényegesen megváltozott a helyzet. Dr. Szatmári József főorvos arról tájékoztatta a szerkesztés ijedelemből vagy mentőségünket, hogy a betegek- gondolatlanságból egyesek jehet átlagosan 15—20 perc alatt mentéktelen, múló rosszullét kiér az orvos esetében is riasztják az ügye-Állandó ellenőrzést vezet- letes orvost. Ez azzal a vetünkbe — mondotta el drszéllyel jár, hogy a valóban Szatmári József. — A városi súlyos beteghez késlekedve értanács egészségügyi osztályé- kezik a segítség, nak egyik orvosa szúrópróba- A délutántól, reggelig mfíszerűen kereste fel az mns-ködő orvosi ügyeleti szolgálat pekciós orvos által felkeresett, lényegesen meggyorsult és az ügyeleti naplóban feltünte- színvonalában is javult Tata-tett címeket. Így győződtünk meg arról, hogy május elseje óta gyökeresen megváltozott a helyzet. Egy hirtelen rosszul lett asszony férje motorkerékpáron ment be Tatabánya-Újvárosból a kórházhoz, hogy kihívja az ügyeletes orvost — mondotta dr. Szatmári. — Az orvos előbb érkezett a beteghez, mint a visszatérő motoros. Kedvező helyzet alakult ki a gyermekek ellátásánál is. Különösen tapasztalható ez vasárnap. Ebben az időszakban gyermekszakorvos van szolgálatban. A megbetegedett bányán. Nemcsak két gépkocsi közlekedik, de két orvos is tevékenykedik. Az új utakat gyorsabban bonyolítják le, így az orvos kevésbé fárad munkája közben. Ennek eredeménye, hogy nagyobb figyelemmel láthatja el betegét mind az ügyeleti idő alatt, mind szolgálata után, másnapi rendelése idején. Tatabányán tovább kívánják javítani az ügyeleti ellátást. Már megrendelték az URH- készüléket. A rádiós értesítések révén menet közben útirányt változtathat majd az orvost szállító gépkocsi. Kisgyermekek így az eddiginél könösen fontos ez, mikor a jobb ellátást kapnak, kevesebbet kell kórházba küldeni közülük. Szóba kerültek a nehézségek is. — Az egyik legnagyobb gondunk, — mondotta dr. Szatmári József —, hogy felesféváros távolabbi pontján jár az inspekciós orvos. Lehet ugyanis, hogy visszaérkezve a központba, ismét abba a körzetbe kell visszatérnie egy időközben érkezett bejelentés miatt.