Dolgozók Lapja, 1970. május (25. évfolyam, 101-126. szám)

1970-05-23 / 119. szám

YILAG PROLETÁRJAI, EGYESÜLJETEK! VÁlbOZÓK/am 1970. május 23. SZOMBAT AZ MSZMP, KOMÁROM MEGYEI BIZOTTSÁGA ÉS A MEGYEI TANÁCS LAPJA XXV. évf. 119. sz. Ára: 80 fillér Megnyílt a BNV mány több tagja, valamint a politikai, gazdasági, társadal­mi élet számos vezető képvi­selője. Ott voltak a BNV al­kalmából Budapestre érkezett külföldi kormányküldöttségek és kereskedelmi delegációk­ Részt vett a megnyitón a bu­dapesti diplomáciai testület számos vezetője és tagja. Je­len voltak a külföldi pavilo­nok igazgatói és kiállítók­ képviselői,a magyar • A vásárt dr. Bíró József külkereskedelmi miniszter nyitotta meg. Utána a ven­dégek körsétára indultak a vásárvárosban. A körséta után Timár Má­tyás, a ’ Minisztertanács el­nökhelyettese a következők­ben foglalta össze tapasztala­tait az MTI munkatársának adott nyilatkozatában: “ Egy ilyen kis ország számára, mint hazánk, külö­nösen fontos fórum a nemzet­közi vásár, mert szakembe­­rei­nk értékes információkat cserélhetnek a termelés, a műszaki színvonal nemzet­közi helyzetéről, mód nyílik a kereskedelmi és nem utolsó sorban a termelési kapcsola­tok kiépítésére, elmélyítésére. Idei vásárunk jól szolgál­ja e célokat- mert a tavalyi­nál is nagyobb a kiállítók száma, több árut mutatnak be, ösztönzőbben kibontako­zott a verseny. A 34 ország e jelentős gazdasági fóruma jó lehetőségeket ad kereskedelmi és kooperációs tárgyalásokra. — A Budapesti Nemzetközi Vásár is kifejezi, hogy jelen­tős eredményeket ért el nép­gazdaságunk. Pénteken délelőtt 9 órakor ünnepélyesen megnyílt az 1970. évi Budapesti Nemzet­közi Vásár. A vásárváros fő­terén — ahol külön kiállítás szemlélteti a népgazdaság, s ezen belül a külkereskedelem negyedszázados eredményeit —, Droppa Gusztáv, a S­ung­expo vezérigazgatója és dr. Vitéz András, a BNV igazga­tója üdvözölte a vendégeket. A megnyitón részt vett Fock Jenő, a Minisztertanács elnö­ke, Apró Antal, Timár Má­tyás, a Minisztertanács elnök­­helyettesei, Cseterki Lajos, az Elnöki Tanács titkára- a kor. Pénteken délelőtt, Bíró József külkereske­delmi miniszter megnyitotta az idei Budapesti Nemzetközi Vásárt. Képünkön, a megnyitót követően a vásár megtekin­tésére indulnak a vendégek. Hatalmas apparátus segíti az árvízsújtotta területek ellátását A Tisza menti árvízsúj­ leg Kiszombor és Makó kö­­zött a területeken a kitelepí­­tett szünetel a forgalom. A tettekkel és a gátat védőkkel vasutasok 12 vagon terméske­­együtt csaknem 60 000 ember vet és több ezer homokzsákot ellátásáról kell gondoskodni, készítettek elő a töltés vé­ A megyei tanácsok keres­­delmére. A veszélyeztetett vedelmi osztályai szervez­ területekről az ország más ték, illetve szervezik az ellá- részébe utazóknak ingyenes tájt, amelyben különösen vasúti jegyet adnak ki, nagy segítséget nyújtanak az Az árvíz sújtotta területe­­általános fogyasztási és érté­­ken a hirtelen jött áradás kerítési szövetkezetek. A következtében csaknem 40 Belkereskedelmi Minisztér tehergépkocsi maradt benn Kium intézkedésére Buda­ a vízben, s az autóközleke­­déstről és az ország más vi­­déki vállalatoknak 100 gép­­dékeiről 20 mázsa szárazkol- kocsija csak a vasúti töltése­­bászt, 20 mázsa szalámit és kén bírt elmenekülni a víz 50 mázsa turista szalámit elől. Jelenleg csaknem 3­000 szállítottak a Tisza menti te- tehergépkocsi segít az árvíz­­fületekre. Megérkezett ren- védekező-anyagok szállításá­­tleltetési helyére az a 30 ban, a kitelepítésben és a tehergépkocsi is, amely ruha- visszatelepítésben. Az árvíz­neműket szállított a kitele­­zés elöntött területeken mint­­sítetteknek és az árvízkára­ egy 250 kilométer hosszú út­­sul­aknak. Az árvízvédelmi hálózat került víz alá. Az kormánybizottság belkereske- előzetes becslések szerint eé­­delmi összekötőjének vele- nek körülbelül 60 százaléka ténye szerint az árvízsúj- megrongálódott­­tattá területeken és a meg­­­­szállító járművek és a áradt folyók mentén az ellá- földmunkagépek zavartalan tál jól szervezett és megse­ működtetéséhez rendkívül lelő, sok üzemanyag szükséges. Az Az élelmiszeripari üzemek ÁFOR naponta 400 tonna ezekben a napokban a­szó- benzint és 700 tonna gázola­jat mér ki az árvíz sújtotta területeken. A zavartalan üzemanyagellátás érdekében 35 tankautót irányítottak eb­be a tankautó térségbe.­­ Ebből hét tulajdonképpen mozgó benzinkút, amely köz­vetlenül a gátak mellett vagy kásosnál 30—40 százalékkal több áruval látják el a ti­szántúli területeket. A Mezőgazdasági és Élel­mezésügyi Minisztérium in­tézkedésére megfelelő men­­­nyiségű vegyszerről gondos­kodtak, amellyel a kitelepí­tett lakosság visszatérése az egyéb veszélyeztetett hó­­előtt fertőtlenítik az istálló- íveken szolgáltat üzemanya­got és gazdasági épületeket, gát a földmunkagépeknek és A vasutasok az árvíz első szállító járműveknek. Intéz­­napja óta több ezren vesznek kedtek arról is, hogy üzem­részt a védekezésben, a gép anyag utalvány nélkül is ké­­pek, felszerelések szállítását szolgálják az igénylőket, s ban. A legutóbbi jelentések majd utólag számolnak el. szerint a mátészalka-csengeri Gondoskodtak az ÁFOR-ku­­vonalon már megkezdték a tak rendszeres feltöltéséről Vasút helyreállítót, Jelen­ is. számunkban: Kölcsönös bizalom Így szoktuk meg Ki mint vett ágyát. Felszabadulási rejtvénypályázat kérése Sport 3. oldal 4. oldal Az SZMT elnökségének 5. oldal 7. oldal Elkéstek a fagyosszentek Ha kissé késve is, de saj­nos megérkeztek a fagyos­szentek. Mi­nt a Meteoroló­giai Intézet ma délelőtti ügye­letesétől megtudtuk: az euró­pai időjárási térkép legszem­betűnőbb jelensége a hatal­mas hideg légáramlás, amely ,a Jeges-tengertől elindulva az Északi-tenger térségén és Ke­­let-Európán át egészen Kis- Ázsiáig érezteti hatását. Ezen az óriási területen erősen fel­hős az ég, többfelé esik az eső, Kelet- és Délkelet-Euró­­pában helyenként zivatarok kíséretében. Az Északi-tenger és a Brit-szigetek fölött vi­haros északnyugati-északi szél fúj és a hőmérséklet csökken. A Skandináv-félsziget északi felén ma reggel gyengén fa­gyott. A jelek — s ez nem túl bíztató — arra mutatnak, hogy a hideg levegő utánpót­lása több napra biztosított, ezért élénk északi szélre, hi­deg víkendre kell számíta­nunk. Esők inkább ma­­ és holnap­ra várhatók, vasárnap már csak kevés helyen lesznek fu­tó záporok. Vasárnapra már erős lehűlésre, esetleg hajna­li talajmenti fagyra is számít­hatunk. A nappali legmaga­sabb hőmérséklet aligha ha­ladja meg a 20 fokot. Szénkénegrobbanás és tűz az autóbuszon Elemi rendszabályok meg­­ülésre helyezte tulajdonosa. A szegése miatt veszélyes tűz demizson leesett, és eltört. A ütött ki csütörtökön, a Vér­ kiömlött vegyszer azonnal tesboglárra közlekedő egyik meggyulladt távolsági autóbuszon, szénké- Csak azért nem és felrobbant, következett nem gyulladt meg, és robbant be súlyos tömegszerencsétlen­­fej. Az egyik utas demizsonban szénkéneget szállított, s a ve­szélyes vegyszer meggyulladt és felrobbant. Köztudomású, hogy tűzveszélyes folyadékot tömegközlekedési eszköz utas­terébe bevinni szigorúan ti­los. A rágcsálók irtásához használatos szénkéneg a me­leg következtében gyorsan nö­veli térfogatát és könnyen robban. A szénkéneget demizsont az hattafe meg. ség, mert csupán öten tar­tózkodtak az autóbuszban. Mindnyájan könnyebb égési sérüléseket szenvedtek. Vértesboglár Komárom me­gyén kívül eső község. A fe­nyegető veszély miatt a leg­közelebbi állami tűzoltóságot riasztották. A helyszínre ki­vonult tatabányai erők lokali­zálták a tüzet, de az autóbusz kiégését már nem akadályoz­ Figyelmeztető adatok AZ EGYIK TATABÁNYAI üzem vezetőjével nemrég a munkafegyelemről beszélget­tünk, s e beszélgetés során hangzottak el az alábbi mon­datok: — Sajnos, elég gyakran elő­fordul, hogy némelyik dolgo­zónk munkakezdéskor ittasan jelenik meg a munkahelyen. Mit tehetünk? Ha nagyon it­tas, hazaküldjük, de ha csak egy kicsit is használható ál­lapotban vart, munkába kell állítanunk, mert még így is munkaerőhiánnyal küzdünk, egy embert is nehéz nélkü­löznünk. Az egyik építkezésen arról panaszkodtak, hogy fizetési napokon, ha csak korábban beomlás ellen nem utaznak haza a dolgok Ugyancsak május­bók — a szabad szombatot a megelőző pénteken — nem le­het megakadályozni, hogy sze­szes italt igyanak, s bizony előfordul, hogy ittasan csel­lengenek vagy dolgoznak állványokon. A két­­ példát annak kap­csán idéztük fel, hogy a na­pokban tette közzé a Köz­ponti Statisztikai Hivatal az üzemi balesetek­­ számának alakulásáról készített felmé­résének adatait. A jelentés megállapítja: 1965 óta van ugyan némi javulás, ugyan­akkor figyelmeztetőek azok az adatok, amelyek szerint éven­te 1000 bányászra 98, ugyan­ennyi kohászra 72, élelmi­­szeripari dolgozóra pedig 55 szakmai sérülés jut. Az építő­iparban— ahol szigorú mun­kásvédelmi rendszabályok van­nak érvényben— a biztonsági előírások be nem tartása miatt 1969-ben 62 építőmunkás vesz­tette életét. Intő példákat — akár egé­szen a közelmúltból is — saj­nos, sokat idézhetnénk. Csak a legutóbbi napokban, május 18-án két halálos üzemi bal­eset történt. Az oroszlányi súj­tólégrobbanás okait még vizs­gálják, a lábatlani halálos balesetnél viszont már bebi­zonyosodott, hogy a szenny­vízgödör, amely egy munkást maga alá temetett, nem volt biztosítva. 18-án Ta­tabányán négy bányász sé­rült meg egy megszaladt csil­létől. Idézhetnénk a komáro­mi lenfonó baleseti statiszti­káját, ahol ez évben mint­en az eddigit felülmúlóan alakult a baleseti helyzet; igen sok kézsérülés, ezek egy része a a dolgozók figyelmetlenségéből, többségük azonban a bizton­sági berendezések nem kielé­gítő volta miatt következett be. Ez évben tehát nem javult kellően megyénkben a hely­zet a balesetek számát illető­en, és ez arra kell hogy ösz­tönözze az üzemek gazdasági, műszaki vezetőit, a szakszer­vezeteket, hogy figyelmük kö­zéppontjába állítsák a balese­tek megelőzését. Lehet ugyan hivatkozni munkásvándorlásra, arra, hogy a sok az új dolg­ozó, akik kön­­­nyebben szenvednek balesetet. Lehet hivatkozni a dolgozó A fenti példák, sajnos, nem hibájára, arra, hogy ittas volt, s nem tartotta be a bizton­sági előírásokat. De alaposab­bá lehet tenni a baleseti ok­tatást, biztonságosabb munka­­körülményeket lehet teremte­ni, a munkafegyelmet megszi­lárdítani, oly módon, hogy it­tas embert, bármennyire is szükség van a munkaerőre, nem engednek munkába áll­ni. A BALESETEK MEGELŐ­ZÉSÉNEK munkahelyenként más és más módja van. Eze­ket megvizsgálni, betartani és betartatni, s ahol kell változ­tatni­ és javítani — nem lehet másodrendű feladat. S hogy ez sürgős tennivaló, erre az el­mondottaknál is jobban fi­gyelmeztet az év első hónap­jának országos baleseti sta­tisztikája: 32 000 dolgozót ért a munkahelyén baleset, közü­lük kilencvenen vesztették életüket. egyedi esetek, másutt is elő­fordulnak hasonlók — s ha ezt tekintjük, a okainak vizsgálatánál balesetek máris arra a következtetésre jutha­tunk, hogy az ilyenfajta en­gedékenység érthetővé teszi a balesetek számának növeke­dését. Húsz perc alatt a beteghez érkezik az ügyeletes orvos Az új inspekciós szolgálat első eredményei Tatabányán A tatabányaiak még nagyon jól emlékeznek arra, — hiszen május elsejéig ez volt a hely­zet — hogy az éjjeli ügyeletet tartó orvos a hívástól számí­tott 2—3 órára érkezett meg a beteghez. Amióta átszervezték az ügyeleti szolgálatot, és két gépkocsi szállítja az orvoso­kat, lényegesen megváltozott a helyzet. Dr. Szatmári József főorvos arról tájékoztatta a szerkesz­­tés ijedelemből vagy men­­tőségünket, hogy a betegek- gondolatlanságból egyesek je­­het átlagosan 15—20 perc alatt mentéktelen, múló rosszullét kiér az orvos­ esetében is riasztják az ügye-Állandó ellenőrzést vezet- letes orvost. Ez azzal a ve­tünk­be — mondotta el dr­­széllyel jár, hogy a valóban Szatmári József. — A városi súlyos beteghez késlekedve ér­tanács egészségügyi osztályé- kezik a segítség, nak egyik orvosa szúrópróba- A délutántól, reggelig mfí­­szerűen kereste fel az mns-­ködő orvosi ügyeleti szolgálat pekciós orvos által felkeresett, lényegesen meggyorsult és az ügyeleti naplóban feltünte- színvonalában is javult Tata-tett címeket. Így győződtünk meg arról, hogy május elseje óta gyökeresen megváltozott a helyzet. Egy hirtelen rosszul­ lett asszony férje motorkerékpá­ron ment be Tatabánya-Újvá­rosból a kórházhoz, hogy ki­hívja az ügyeletes orvost — mondotta dr. Szatmári. — Az orvos előbb érkezett a beteg­hez, mint a visszatérő moto­ros.­­ Kedvező helyzet alakult ki a gyermekek ellátásánál is. Különösen tapasztalható ez va­sárnap. Ebben az időszakban gyermekszakorvos van szol­gálatban. A megbetegedett bányán. Nemcsak két gépko­csi közlekedik, de két orvos is tevékenykedik. Az új utakat gyorsabban bonyolítják le, így az orvos kevésbé fárad munkája közben. Ennek ered­e­­ménye, hogy nagyobb figye­lemmel láthatja el betegét mind az ügyeleti idő alatt, mind szolgálata után, másna­pi rendelése idején. Tatabányán tovább kívánják javítani az ügyeleti ellátást. Már megrendelték az URH- készüléket. A rádiós értesíté­sek révén menet közben út­irányt változtathat majd az orvost szállító gépkocsi. Kis­gyermekek így az eddiginél könösen fontos ez, mikor a jobb ellátást kapnak, keve­sebbet kell kórházba küldeni közülük. Szóba kerültek a nehézsé­gek is. — Az egyik legnagyobb gondunk, — mondotta dr. Szat­mári József —, hogy felesfé­város távolabbi pontján jár az inspekciós orvos. Lehet ugyan­is, hogy visszaérkezve a köz­pontba, ismét abba a körzet­be kell visszatérnie egy idő­közben érkezett bejelentés miatt.

Next