Dolgozók Lapja, 1977. október (30. évfolyam, 231-256. szám)
1977-10-16 / 244. szám
1ST?. október 1?., Vasárnap KÉPZŐMŰVÉSZEI IRODALOM A DOLGOZOK LAPJA VASÁRNAPI MELLÉKLETE A ZSOSZI 60. évfordulójának évében I. A szovjet színházak nagy rendezőegyéniségei A SZÖVI el-’ színházi élet 1919. augusztusában került idő alatt világhírű lett. Meg- B^____^_= jelentős rensor aszú házak tényleges u hódították Prágát, Bécset, Berdező egyéniségeinek kibontako lamosítására. Az alkalmi szín- lnt is — egy külföldi vonzása a századforduló korai házi társulások és állandó cs - dégkörút során, éveire nyúlik vissza. Hiszen pártosulások jöttek létre. Ko- Sztanyiszlavszkij a naturaa legismertebb, leggigantika-zülük azokat a legrangosab- lista ábrázolásmód, a pszichésabb nevek a moszkvai és a bakat emeljük ki, ahol nagy lógiai módszerekre, majd sokoleningrádi színházak rendező- rendezői egyéniségek dolgoz zatosan a társadalmi-politikai csillagai, mint Sztanyszlávszkijnak. A forradalom utáni szín- szituációk elemzésére építi fel és Meyerhold vagy mások neházi élet megértéséhez azon rendezéseit. Nem könnyen juvel szorosan összefonódnak a ban vissza kell nyúlnunk a tottel a forradalom utáni modern orosz színművészet forradalom előtti évekhez. években kialakított szocialista, megszületésével Ahogy a fír- realista színpadi ábrázolásig, radalmi erők erősödtek, úgy Mindenekelőtt szükséges Közben ugyanis még elkalarizmosodtak bizonyos művészi ----- - --------- megemlékozott az irreális színpadi ábszándékok is, amelyek végül lenünk K. Sz Sztanyiszlavsz- vázolás világába, a szecesszióa szocialista színházművészet kis nevét, akinek rangos színházhez vezettek el. háza a forradalom utáni évek- A szecessziós színház címe-A cári színházak monopo- ben Moszkvai Akadémiai Mű- létének megfogalmazását lisztikus helyzetének megszűnése Színház néven folytatta Sztanyiszlavszkij egy másik nese után csökkent az udvari működését. Sztanyiszlavszkij nagy orosz rendezővel, V. E. színházak száma és szép szám- az orosz és szovjet színházak Meyerholddal dolgozta ki. ban kezdtek szaporodni a tő legimpozánsabb és legtöbbet Sztanyiszlavszkij egy stúdiót kés vállalkozású magánszín- vitatott rendezői egyénisége is rendelkezésére bocsátott a házak. Ezekben az új típusú Műkedvelő színészként és Művész Színház volt színészinházakban eresztettek gyö- rendezőként indult. Az ő névészének, hogy kísérletezhessen keret a forradalom előtti időhez, valamint V. I. Dancsenko Ez a stúdió — főként a gyenben a haladó művészi török drámaíró nevéhez fűződik az ge színtársulat miatt — megvések. új típusú színházművészi bukott A szecesszió ekkor A forradalom győzelme a programjának és szervezete azonban egész Európában lábszínházi világban lassú vál- nek kialakítása közvetlenül a rá kapott és Sztanyiszlavszkijt tojást jelentett. Nem államo- századforduló előtt. Új szín- továbbra is foglalkoztatta, sították azonnal a színházakat, házuk a Nagy nyilvánosság Később azonban viszcsupán a tőkés érdekeltséget Moszkvai Művész Színháza nészatért a realizmushoz, hátat számolták fel. Közös szerződésen mutatkozott be forradal- fordított a szecesszió ködös visi rendszert vezettek be az ál- TM pogramjával, félredobva a lágának, falatok és a színházak között, régi teátrális játékmodort, a Meyerhold viszont egész mivel a fiatal szovjet állam a hamis pátoszt, a ripacskodást, életét, pályáját ennek a műanyagilag nem tudta fedezni a konvenciókat. A természetes vészi irányzatnak szentelte, színházak költségvetéseit, ily gesztusokat keresték a színpadódon ingyenessé vált a színben. Első bemutatójukkal, egy A forradalom előtti ház, átmeneti időre, mintegy Tolsztoj-darabbal átütő erejű . —■— ■ [UNK] [UNK].... időszak másfél évre. A nézőterekre új sikert arattak. Klasszikusokat harmadik nagy rendezőalakja, nézőközönség tódult be, olyan játszottak tovább, de az év- A. J .Tajrov mindkét rendezőnek, akik többnyire akkor irdeklődés mégis csökkent. Üjjel, Sztanyiszlavszkijjal ésmerkedtek a színházművészet- ötlettől vezérelve mutatták be Meyerholddal is szembefértel. Mindez a színészek szó- Csehov már korábban megbódult. Eleinte Meyerhold melmára sem volt könnyű feladat, kott darabját, a Sirályt. Hallett dolgozott, ő is szecesszi A forradalmi időszak meg+llatlan sikerük volt, amely őket és darabokat rendezett, de remtette a látványos előadás is meglepte. Ettől kezdve sor hamarosan megnyitja a sokat, az úgynevezett agitációsra következtek a különböző Moszkvai Kamara Színházat, színjátékot. A színészektől ez Csehov-művek. A színház új Rendezéseibe betört a konsta kor sokoldalúságot, univerzaita módszerrel vitte szín- raktivizmus, az anyagok, azális tudást követelt Nínpadra a nagy orosz szerző formák, a technika esztétikaritkán látványos, nagy revjisze- drámait S ezzel új fejezetet mának keresése. Mindez nem rű előadásokra került sor, kezdet, a színjátszás története több, mint rafinált formájaamelyben a tömegek is szemben. A Sirály szimbólumként télt. Olyan színészt képzeleet kaptak. Ilyen volt példa- ott látható színházi függönyű- magának, aki függetlenül „A kommün bukása”, mákön. így lett a Művész Szín- szerzőtől, a díszlettől és egy m a jus elsején, amely óriási Ica- ház Csehov Színháza. Szta- dal uralkodik a színen, hisztériával zajlott le. Csaknyiszlavszkij együttese rövid Szémann Béla DOLGOZÓK LAPJA Sarkady Sándor: Loyréssi téren A régi téren új a tábla. Márvány az ünnep ürügyén. A másikat jobban szerettem: Az vas volt, egyszerű, kemény. Az aranyport a szél lefújja. A betűk holnap feketék — Kapkodj kalaphoz vagy szavakhoz, Itt emlékezni nem elég. Egy betemetett patak zúg itt, Ropog egy elporladt fahíd: Cingár őrszem dobbantja rajta Ormótlan nagy bakancsait. A szemek szuronyéle villan. És: „Hátra arc!" — ha áltatod. Ide a jelszó nem belépő. Jöhetsz, ha — mint ő — vállalod. Itt állni kell a sarat sírig. S győzni, hetente hat napig. A világteremtés — a munka ! Szikrázó hétköznapjait! A régi szél süvít a téren S harsogj kelettől nyugatig. Megállsz-e minden förgetegben Ahogy ő állott ugyanitt? Itt silbakolt a tél havában (Sopron egyik kis közterén) Az emberiség szolgálatára Petőfi Sándor közlegény! A Kossuth Könyvkiadó most megjelent újdonságai közül említést érdemel népszerű sorozatban napvilágot látott új kötet, a Mit kell tudni Kubáról? Kerekes György ismerteti benne az ország földrajzát, történetét, gazdaságát, bemutatja Kuba Kommunista Pártját, az ország államhatalmi szerveit, továbbá társadalmi és tömegszervezeteit; megismertet a szigetország szociálpolitikájával, nemzetközi kapcsolataival kulturális- és sportéletével. Széles réteget érdekelhet sok érdekes táblázattal tássá a statisztikai összehasonlímegjelent könyv. A műszaki, értelmiség társadalmunkban. A szerző — Németh József — a műszaki értelmiség létszámának, szakmai összetételének, anyagi helyzetének alakulását vázolja, s egyebek között az MSZMP értelmiségi politikájának hatását a műszaki értelmiségre. Sok színes olvasnivalót tartalmaz és hasznos információkat is nyújt . 1978-as Érdekes renddriura. .. Európa Könyv km idozásában látott napvilágot Tadeusz Konwicki Szerelmi krónika című regénye. A könyv két Szerelméről szól fiatal végzetv ndalmi helyzetük akiket távelválaszt Új könyvek egymástól. A kitűnő lengyel valamint A világirodalom retró szuggesztív képet fest egy mekei 7. sorozatában George letűnt világról, az első sze Sand világhírű regénye, a relémről és a közeledő hábo- Mauprat. ra megfoghatatlan előérzete- A Gondolat Kiadónál járól. Brahm könyve a jutott napvilágot a Baj van a goszláv Elkesander Tisma gyermekemmel? című haszműve. Regényének hőse belnes kötet. Egy-egy tanulmány fő monológja során újra át-foglalkozik benne az érzékeli az ,,eltűnt” időt. Az em- szervi és mozgásfogyatékosok, fékezés folyamata a hajdani a krónikus beteg gyerekek fiatalember szüleinek, rokon nevelésével; az antiszociális írainak, ismerőseinek sorsát irányba indulók szülei és követi halálukig, az újvidéki vérengzés napjáig. A szerző azt kutatja, hogyan viselkednek az emberek az iszonyat, a halál árnyékában. A Modern Könyvtár sorozatban jelent meg Peter Weiss A per című drámája. A nálunk is jól ismert szerző ez alkalommal Kafka A per című regényét alkalmazta színpadra. Most jelent meg Georgi Miser matriarchátus című regénye (Modern Könyvtár); újobb kiadásban Paris Mundstock úr, Ladislav Roger Vaüland Szép maszk és 325 ezer frank című regénye (egy kötetben e kettő;; Emile Zola egyik leghíresebb regénye, a Nana; Abe Kohó A homok asszonya, Joseph Heller A 22- es csapdája című regénye pszichológiai rehabilitációjával; az örökbefogadás kérdéseivel, az elvált szülők gyermekeinek a válásból fakadó problémáival. A kötet szerzői kiváló szakemberek, pszichológusok és gyógypedagógusok. Megjelent a Világjárók sorozatban Sugár András A távolságot, mint üveggolyót... című, sok érdekes képpel is kísért riportkönyve, valamint Horst Klengel topából Az ókori Szíria története és kultúrája, szintén sok kép illusztateWrai. s ALKOTÓ MLN £ A Látogatás a Zenetudományi Intézetben A budai vármegyédben egy----------- emeletes műemlékházban található a Magyar Tudományos Akadémia Zenetudományi Intézete. „Társbérletben” lehet, hiszen egy táblán az is olvasható, hogy itt van a nemzetközi hírű Bartók Archívum, s az eleddig még Ismeretlen Zenetörténeti Múzeum. A kapualjban gótikus ülőfülkék, a lépcsőházban nagyméretű Bartók-fotó, a szobákban a boltíves mennyezet alatt, íróasztalok szomszédságában szép régi hangszerek, könyvek, dokumentumok, lemezborítók. Ilyen külsőségek között dolgozik Ujfalusy József zeneesztéta igazgatása alatt a Zenetudományi Intézet. De hogyan? — erre Szekeresné Farkas Márta, az intézet tudományos munkatársa válaszol, így kis helyreigazítással kezdi. — Nem vagyunk társbérletben, hiszen mind a Bartók Archívum, mind pedig a Zenetörténeti Múzeum az intézet szerves része. Az Országház utca másik oldalán, az MTA több tudományos intézete között dolgozik a Népzenei főosztályunk. A közelben épülget az új otthon. Az eredeti tervek szerint már 1975-ben beköltözhettek volna. A régi műemlék illetve műemlékjellegű ház átépítése sok nem várt nehézséggel járt — ezért még jó ideig itt szűkölködnek.egy Az utcáról közben német, angol nyelvű szófoszlányok hallatszanak fel. A hazánkban megforduló sok-sok külföldi vendég közül most néhányan odalent Bartók és a múzeum nevet böngészve azon tanakodnak, hogy mi is lehet itt, bejöhetnek-e? Sajnos nem. A szoba, — mely a XX. század legnagyobb magyar zeneszerzőjének emlékét idézi, személyes tárgyait őrzi és sok-sok dokumentumot — munkahely, ahol Somfai László vezetése alatt kutatók dolgoznak. Természetesen helyet szorítanak a külföldről érkezett kollégáknak, Bartókkutatóknak. A nagyközönség számára azonban nincs nyitva az intézmény. Az archívum munkatár [UNK] [UNK] [UNK] sai nem csak Bartók Béla életművének kutatásával és feldolgozásával foglalkoznak. A Zenetudományi Intézet egyik legfontosabb feladata az öt kötetesre tervezett Magyar Zenetörténet összeállítása, megírása. Nagy, átfogó műnek szánják. (Az első kötet már elkészült, nyomdára vár.) Az V. kötet tartalmazza majd a XX. század zenéjét. S ki gondolná, hogy ennyire közel napjainkhoz annyi sok feltáratlan, ismeretlen anyag vár feldolgozásra. Ezt is a Bartók Archívum munkatársai végzik. A Zenetörténeti Múzeum, mely idestova tízesztendős — 1969-ben létesült — azon kevés múzeumok közé tartozik, amelynek anyagát eddig még nem tudták bemutatni. A kétszáz hangszer között — amely gyűjteményüket képezi — híres zeneszerzők és előadóművészek hangszerein kívül régi és érdekes darabok vannak És sok más emléktárgy is. Évek óta gyarapodik a raktári készletük. (Ezt a szó szoros értelmében kell érteni, hiszen itt az Országgyűlés utcában csak mutatóban van egy-egy hangszer, a többi értéket az óbudai és a soroksári raktár őrzi.) Ha majd elkészül a székházuk, akkor lesz arra hely és mód, hogy a múzeum — amelyet Falvy Zoltán, az intézet igazgatóhelyettese nyit — betöltse feladatát, bás a magyar zenei élet összegyűléss fogsz ”” feat tart!, In,... példányosát. Emellett ° év^g|^0"^rfn “íí ® Sík“ -ré^ í kaT' “ dalommal, SfsSSSSS ^ A^ujtemény is raktarba^í 2? * zenetudósod de ° “ÜTM cis* tő közönség is kedveld?*^' gathat, néLlödS r 0?°"* gathat. *** olvas ★ ÍXUíS" “? » swart * x íssaS1xss X j;; 1taéí.„tórgedal” rantsem elvont téma Ma zenészek, zeneszerzők és előadóművészek, zenekarok és kórusok élnek, hanem zene szerető közönség is. A nőnek, a komoly zenének és* modern zenének is megvan * maga tábora, de sokszor keerednek is e frontok." Hiszen a nép szeretete ne?m késed,? komoly zene iránti 1*1-érdekeV* VISZOnt N0S tehát érdekes a zene és az emberekapcsolatát kutatni, a zenénk különböző embercsoportok ZiSZak0r0lt hatás*‘ tárgy n (például munkásdalok kialakva» stb., M.,Mt . Z. “ ‘ k0,*“k pártosság és népiesség ">« témán dolgoznak. Az utca Mifélén dolgozik a Sárosi Bálint vezette Népzent ! * . P2e,le! Foosztalii. Munkájuk gazdag és sokrét! hiszen dallamkutatástól a nép uncig sok mindennel foglalkoznak a Magyarországon elő nemzetiségek zenéjével éppúgy, mint a hazájuktól járólemmagyarok zenekultúrája. Kálmán Györgyi