Dolgozók Lapja, 1980. november (33. évfolyam, 257-281. szám)

1980-11-18 / 270. szám

4 DOLGOZÓK LAPJA Ötvösművész Lapunk egyik márciusi­­ , -----számában „Vissza­térés a szülőföldre” címmel Fecske András Balatoni Klá­ra ötvösművész (aki akkor végzett az Iparművészeti Főis­kolán) diplomamunkáit mu­tatta be, és a­ szülőföldre, Ta­tabányára való visszatérési szándékáról írt. A fiatal, kez­dő művész felsőgallai családi házuk egyik­ kis szobájában rendezett be „műtermet", azóta is itt dolgozik. A szán­­­déka ma is változatlan: itt akar élni, alkotni szülőváro­sában. Amikor megkerestem, arról érdeklődtem, min dolgo­zik, milyen kezdeti nehézsé­gekkel kellett és kell szembe­néznie, milyen segítséget vár esetleg a várostól, a megyé­ből — hevesen tiltakozik, hogy írjak róla. Ezt a tiltakozást közismert­­ szerénységének is tulajdonít­hattam volna (főiskolai taná­ra, Kertész Géza szerint „nem a tülekedő, mindent ki­is hajtó típushoz tartozik, in­ká­bb szerénységével, minőségi ‘munkájával tűnik ki"), ám en­nél több van jelenlegi vissza­húzódása, elzárkózása mögött. Gyorsan igyekszik leszögezni:­­semmit nem vár a várostól, a megyétől, most már nincs­­ szüksége segítségre, megáll a maga lábán. Amire szüksége van (hiszen egy ötvösművész­nek igen komoly szerszám­­készlettel, kisgépekkel stb. kell rendelkeznie munkájá­hoz), azt­ majd beszerzi a kö­vetkező években. Balatoni Klára annak ide­jén Tatabányám­ kezdte szak­középiskolai tanulmányait, de tanárai (elsősorban­ Nausch Géza akkori ötvösművész, most kovácsművész) inspirálá­­sára — akik hamar felismer­ték tehetségét — Budapestre, a Képző- és Iparművészeti Gimnáziumba Amikor elvégzi megy tanulni­ a gimnáziu­mot, első nekifutásra felve­szik a főiskola ötvös szakára. Nausch Géza­ — akinek fel­ségei lai műhelyében már a gimnáziumi évek alatt is szinte mindennapos vendég, és sokat tanul tőle, ma mesterének vallja, — javasol­n­ ja neki, hogy kérjen megyei ösztöndíjat, mert­­ ha valaki, ő igazán megérdemli (anyja öz­vegyen nevelte két lányát). Félénken bekopog a megyei tanács egyik irodájába, ahol az „illetékes hivatalnok" e szavakkal küldi el: „Menjen kislány kőművesnek, akkor adunk ösztöndíjat, művészre nincs szükségünk”. Csoda ezek után, hogy az akkor, a re­ményteli indulás kezdetén kapott seb azóta is eleven benne? Hiszen ha nehezen is, saját erejéből elvégezte főiskolát, s most már valóban a nem szorul segítségre .. . Azt viszont ő is tudja, hogy saját erőből nagyon hasznos évek telnek el, amíg megteremti a gondtalan alkotómunkához szükséges feltételeket, s azt csinál, amit szeretne... Benézek műtermébe, ahol­­­­­­ az ablakhoz he­lyezett asztalon szerszámok, félig kész, vagy éppen formá­lódó, alakuló ötvösmunkák, ékszerek, rézlemezek. A falon lévő polcon még igen foghíjas a szerszámok helye, csak a legszükségesebbeket szerezte be. De a másik szobában egész kis könyvtárra való mű­vészeti irodalom található. Ba­latoni Klára kérésemre meg­mutatja legújabb munkáit, két míves kidolgozású réz­­dísztájat, melyeket a zsűri el­fogadott, s éppen a megren­delést várta az Iparművészeti Vállalattól. Tulajdonképpen minden ötletével, munkájával bizalommal fordulhat a válla­lathoz, — s ezeket az alkotá­sokat saját művészi elképzelé­sének kiteljesítésével készít­heti el — megrendelésre szá­míthat. Arra voltam kíváncsi, részt szeretne-e vállalni a megye művészeti életében, amely egyelőre csupán a kiállításo­kon való szereplésben merül ki. (Csak mellékesen: Tata­bányán, Tatán évek óta kísér­leteznek valamilyen szervezett formát adni a művészeti élet­nek, de minden eddigi pró­bálkozás csak ideig-óráig ho­zott eredményeket,­­ viszont Esztergomban az egy éve mű­ködő Balassa Társaság mű­vészeti szekciója igen eredmé­nyesen tevékenykedik­. — Ha a kiállításon szereplés, részvétel jelenti való a művészeti életet, természete­sen nem zárkózom el — mondja a fiatal művész. — Egyelőre nincsenek olyan munkáim, melyekkel jelent­kezhetnék egy-egy megyei, vá­rosi tárlatra. Ha lesznek, majd jelentkezem. Viszont tény, hogy nekem az Iparmű­vészeti Vállalat jelenti a biz­tos támpontot, a megélhetést, sok minden hiányzik még műhelyemből, amiket csak fo­kozatosan szerezhetek be. De megjegyzem, hogy a ma is mesteremnek tartott Nausch Géza, bármilyen szerszámra, egyébre van szükségem, kész­séggel segít. Minden kérdés­sel, bizalommal fordulhatok hozzá ... S­­ ha részt is szán­d­ékszom venni a megye kiál­lítási életében, ami természe­tes, hiszen telezem el itt élek, nen kö­magam a város­nak, a megyének ... A megyei tanács művelő­désügyi osztályának munka­társa a főiskola befejezése, a művész hazatelepülése után felkereste őt Felsőgallán, s elbeszélgetett vele elképzelé­seiről, s arról, milyen formá­ban segíthetik a fiatal, most induló ötvösművészt. Itt el­sősorban megrendelésekre gondolnak a­­ megye művésze­ti életének vezetői, melyre van lehetőségük. De vélemé­nyünk szerint ösztöndíjjal, netán műteremmel is hozzá­járulhatnak­­ egy fiatal, te­hetséges ötvösművész elindu­lásához, kibontakozásához! Ez sem tűnik illuzórikus el­képzelésnek .... megye kulturális éle­tének vezetői évek óta hangoztatják, hogy erősíteni szeretnék a művé­szeti életet, alkotóbb körül­ményeket akarnak teremteni az itt megtelepült művészek­nek (erre is vannak pozitív példák), újabb művészeket­­írókat szeretnének idevonza­­ni. Akkor jobban figyeljünk oda azokra, akik itt szület­tek, nőttek fel, s a művészi diploma megszerzése után, visszatértek a szülőföldre. Balatoni Klára esetében arra lenne szükség, hogy az elin­dulásnál szerzett sérelem gör­cse oldódjék, megszűnjön, hogy tudja, felismerje; szük­ség van itt rá, számítsanak művészi munkájára,­­ ha kell, segítik is! Gyürke Zoltán so-és tv-műsor KOSSUTH RADIO 4.27: Tűnődés a ..Gyorsuló idők­­ben. III. rész. 8.37: Verbunkosok, nóták. u.44: Zenés képeskönyv. 10.05: MR 10—14. 10.35: Borodin­­i, szimfónia. 11.09: A Magyar Népdal Hete. 11.39: Jósika Miklós: Em­lokirat­. 12.35: Törvénykönyv. 12.50: A Rádió Dalszínháza. 14.42: Arcképek a német­ iroda­lomból. 15.10: Hidas Frigyes műveiből. 15.23: NyitnUcék. lti.Oe: Antal István zongorázik. 17.07: Magyar­­­ jakobimusok. II. 0 (befejező) rész. 17.45: A Szabó-cs­alád­. 19.15: Világhírű előadói művészek. 20.05: Erdészek. Riport. 20.35: Nóták. 21.03: Agyunk élettana. 21.35: Romantikus kórusművek. 22.20: Tíz perc külpolitika. 22.30: Operaáriák. 22.5­0: Meditáció. 23.00: A Ma­gyar Nép­dal Hete. 0.10: Táncdalok. PETŐFI RADIO 8.05: Cseh polkák. R.y.: Tíz perc külpolitika. 8.33: Társalgó. 1<­.33: Zenedék előtt. 12.3­7: Melódiákoktól. 13.29 : Éneklő 1 fi­fi sá­g. 14.00: Kettőtől hatig .­­ • 18.00: Tip-lop parádé. 18.33: Beszélni nehéz. 18.45: A Magyar Népdal Hete. 29.09: Filmzene. 19.20: Kon­zen­álás — sugarakkal. 19.90: Csak fiataloknak! 330.93: Mindenki könyvtára. 21.OS: Zenéjét szerezte: Gershwin. 21.36: Hubay Jenő csárdajelenetei­­ből. Ia.OO: Zeneközelben. 3. MŰSOR 9.00: Iskolára­dió. 9.30: Motetták. 9.45: 21.05: 11.10: 11.50: 14.00: 14.35: 15.00: IFOo : 16.39: 16.59: 17.35 : 19.05: 19."5: 19 *0: Kb. Kb­ss: őseink-e az avarok? 21 10: 21 45 Orff: A hold. Opera. Fenyő István versei. Kamarazene. Romantikus muzsika. A Magyar Népdal Hete. Dávid O’sztrah hegedül. Iskola n­ dió. A Magyar Népdal Hete. Mi a véleményed? Opera •’’.’iák. Otto Klemperer vezényel. Iskol­arádi­ó. vajda Já­nos versei. A dalirodalom remekei. n 7 ? c­z felvételek. Kilátó. BUDAPESTI TV #.09: Tévétorna. (Sz) 8.0­ 5: Iskolatévé. 10.25 : Óvodá­so­k fi­l­mm­űs­ora. 1*0.50: Stop! (Sz) 11.OO: Hírek. 16.06: Csak gyerekeknek! Kisfilm­­összeállítás. (Sz) 16.45: Nyilvántartó hivatal. IX/8. (Sz) 17.30: Mindenki iskolája. 18.40: Kambodzsai memento. (Sz) in­fo: Tévétémna. (Sz) 19.15: Esti mese. (Sz) 19.30: Tv-híradó. (Sz) 20.00: Ártatlan kék szemek. VI/6. (Sz) 20.30: stúdió . A Televízió kul­turális hetilapja. (Sz) 21.50: Kockázat. (Sz) 22.20: Tv-híradó 3. (Sz) 2. MŰSOR 3­0.00: Kedvünkre. 20.40: Vezetni tudni kell. — VECft. (Sz) 21.05: Tv-híradó 2. /Sz) 21.30: ..Napfényes hatszobás la­kás”. NSZK-tévéfilm. (Sz) POZSONYI TV 15.55: Iskolatévé. 16.25: Sz­aka munkástanulók műsora. 16.55: Tudomány és technika. 17.35: 13.15: 18.30: 1R.40: 19.10: 19.20: 19.30: 20.00: 21.45: 21.55: 22.00: 22.30: Matematika mindenkinek. Tisztelet a kollektívának. Esti mese. Autósok — motorosok. Pá­r perc kön­nyű­zene. időjá­rá­sjelen­tés. Tv-híradó. Az utolsó vacsora — kubai film. Pár perc könnyűzene. A hét könyvei. Tv-híradó 2. K­órushan­gversen­y. 23.13: Hírek. 2. MŰSOR 17.45: Hírek. 18.00: Szórakoztató műsor. 18.40: A Zánkai Úttörőtábor — ri­­portfilm. 18.55: Ifjúsági Zenei Stúdió. 19.30: Paraibola — Dubnik. 19.50: Tv-torna. 20.00: Az ifjúsági tv-klub. 22..30: Labd­arúgás Firenzében. 22.45: Tv-híradó, (Ism.) BÉCSI TV 9.30: Angol nyelvlecke. 10.00: Mi leszek, ha nagy leszek? 10.30: Mindig, ha a lény kialszik. Film. 12.10: Po­­ da­rk, Fi­l­m­sorozat. 17.00: Kicsinyek műsora. 17.55: Jó éjszakát gyerekek. 18.00: A császárnő futára. Film­sorozat. 18.30: MI/ 19.00: Osztrák képek. 19.30: Tv-híradó. 20.15: Riportfilm Dél-Afrikáról. 21.00: Tü­körképek. 21.15: Kívánságműsor. 22.40: Hírek. II. PROGRAM . 19.30: Tv-híradó. 20.15: Mi vagyok én? Vidám sor. Utcaszínház. Rip*«*. rr*6-(Sz) MM. november 1S., seeíl Tv-előzetes bérgyilkos Riccardo becsületes ember benyomását kelti, képességei­nek elismeréssel adóznak gazdag polgárok. Mígnem egy­a szer — a véletlen folytán — kibújik belőle a szörnyeteg. Az olasz filmben — csütörtökön este — olyan népszerű művé­szek szerepelnek, mint Belinda Lee, Sylva Koscina: KÜLÖNC Pénteken este „A magyar dráma 30 éve" sorozatban Illyés Gyula: Különc című drámájának tévéváltozatát lát­hatjuk Teleki László alakját Sinkovits Imre formálja meg. Az író így vall művéről: „Ha nem drámahősnek választom Teleki Lászlót, akkor is szíve­sen vállalom, hogy ismertetem sorsát, igyekszem fényt irányí­tani rendkívüli személyiségé­re. KERESZTKÉRDÉS Befejeződött a „Játék a be­tűkkel” című játék, helyette • Egri János vezetésével új tár­sasjátékban vehetnek részt a tévénézők. A „Keresztkérdés” nevű játékhoz a keresztrejt­vény fejtés adta az alapötletet. Új társasjáték kezdődik Itt is két játékos vetélkedik,­ egymás hibáit és erényeit fel­használja kell a rejtvényben elrejtett aforizmát ni ük. Az első játékra megfejte­pénte­ken, 18.15-kor kerül sor. HALÁL a KERTBEN Simone Signorét az egyik főszereplője a francia—mexi­kói filmnek, mely 1956-ban ké­szült, rendezte: Luis Bunuel. Kényszerű összezártságban utazik néhány ember a hajón. Hátuk mögött az üldözők, folyó két partján az őserdő ti­­­tokzatos, áthatolhatatlan fala. Szükség van a megértésre, a­z összetartásra... Nagy siker volt az 50-es években Mikszáth: Különös há­zasság című regényének filmváltozata. Vasárnap délután 14,40-kor kerül a képernyőre A Különc című Illyés-dráma két szereplője Ilyen az ifjúságunk A mai fiatalokat elítélő olykor jogos — megjegyzése­­­ket hallva, mint egy szigetre a tenger közepén, úgy gondo­lok az Almásfüzitői Timföld­gyár fiataljaira. Nem állítom, hogy egytől-egyig tökéletesek, mégis, amikor bizonyítani kellett, mindig helytálltak. A gyermekek nemzetközi évé­ben remekbe szabott egész­napos programmal köszöntöt­ték a legifjabbakat. A forra­dalmi ifjúsági napok alkalmá­ból évente valami egyedivel rukkol k­i a KISZ-bizottság. Mondhatja bárki, jó a szer­vezőmunka ebben a gyárban, de miért vonnak le ebből messzemenő Mert nemcsak következtetést­ jól előkészítettek, a programok de az ér­deklődés is szokatlanul nagy. Érdektelenség miatt egyetlen műsor sem maradt el. S nem elsősorban discókkal, koncer­tekkel csábítják a fiatalokat, bizonyítva, hogy nem ez az egyetlen szórakozási forma, amire tódulnak a tinédzserek. A­­ közelmúltban fórumot hívtak össze. Jóval többen ér­deklődtek a gyár jövőjéről, tették szóvá mindennapjaink gondjait, mint ahogy azt rendezők előzetesen elképzel­­­ték. Legutóbb műveltségi vetél­kedőt szerveztek. Korábbi máshol szerzett — tapasztala­­­taim alapján arra gondoltam: négy-öt csapat gyűlik össze, hogy válaszoljon a kérdésekre. Ismét kellemesen csalódtam. Tizenhét csapat jött össze, rendezőket is meglepte a ren­­­geteg jelentkező, egyszerűen nem volt elegendő asztal, de hát ezen könnyen segítettek. Haza senkit sem küldtek, nem valamiféle, a külvilágtól­­ hermetikusan elzárt rendezvé­nyek ezek. A helyi iskola út­törői, a komáromi gyermekvá­ros kis lakói szinte vendégeknek számítanak,állandó A műveltségi vetélkedőn a komáromi Alpári Gyula kö­zépiskolai kollégium is ha­lván csapattal nevezett be. Munkásfiatalok, szakmunkás­tanulók, gimnazisták és úttö­rők mérkőztek a pontszerző versenyen. Politikai, irodalmi, földrajzi, zenei, galmi ismereteikről, ifjúsági méz­­ügyes­ségükről, ötletgazdagságukról győzve meg a zsűrit. Péntek­ délután kezdődött és estébe nyúl a nemes versengés. Szem­mel láthatóan élvezték a „vérre” menő játékot. Nem néztek minduntalan az órájuk­ra, nem léptek le, mert jól érezték magukat. Igaz a díj­­­kioszás után disco következett, de nem ezt harangozták be elsőként a rendezők. Nyilván­való volt, hogy senki sem azért küzdötte végig a tizennégy fordulós vetélkedőt, hogy utána táncolhasson. A kettő azonban harmonikus egységet alkotott, kiegészítve a mai if­júság művelődési, szórakozási igényeit. Ilyen is a mi ifjúságunk! Túllőnek azok a célon, akik a rockkoncertek italmaimorban őrjöngő, magukkal kezdeni semmit sem tudó fiataljaiból általánosítanak. — román — Tízéves a Herman Ottó Kör Szakköri bemutató Tatán November 15—16-án tartot­ták meg Tatán, a művelődési központ színháztermében megyei Herman Ot­tó-körök ti­­­zedik szakköri bemutatóját (10 éves a Herman Ottó Kör). Az előadások, vetítések előtt szom­baton Harsányi Lászlónét a megyei tanács művelődésügyi osztályának vezetője köszöntöt­te a bemutató résztvevőit, s egyúttal átnyújtotta a Kiváló szakkör címet bizonyító okle­velet a komáromi művelődési központ szakkörének.környezetvédelmi Az idei szakköri bemutató két részből állott: szombaton került sor a neszm­élyi szige­tek élővilágáról készített dia­kének vetítésére, bemutatásá­ra. A Herman Ottó körök tag­jainak minden évben szervez­nek táborozást, ahol a részt­vevők tíz nap, két hét alatt intenzív megfigyelő­ munkát végeznek, majd kutató­fel­dolgozzák az anyagot. Ez ki­tűnő alkalom arra, hogy egyes jelenségeket folyamatosan, ala­posabban megfigyelhessenek, méréseket, stb. végezzenek ta­náraik felügyelete alatt, út­mutatásai alapján. A nyáron a szakköri tábort a neszm­élyi Duna-szigeten szervezték meg, ahol a gye­rekek sátorokban laktak. Már a vadregényes környezet, csodálatos szigeti világ is ma­a­radandó élményt nyújtott a résztvevőknek, a fő cél, a szi­get élővilágának tanulmányo­zása pedig igen érdekes, izgal­mas feladatnak bizonyult. A tábor tagjai nagy becsvággyal, lelkesedéssel dolgoztak a tíz nap alatt (máskülönben az is­kolai körökből a legjobb ta­gokat küldik a tanárok a tá­borba). A tábor munkáját Árendás Vera tanár, Skoflek István, Ál­lami-díjas, a tatai Kuny Do­mokos Múzeum munkatársa és Csaba Attila, (a tatai gimná­zium volt diákja, a Herman Ottó Kör egykori tagja), a sze­gedi József Attila Tudomány­­egyetem hallgatója irányítot­ták. A gyerekeknek minden szükséges eszköz rendelkezé­sükre állt a megfigyelésekhez, „tudományos munkához”. Csak mellékesen jegyezzük meg, hogy ezek a nyári táborok na­gyon népszerűek, az ideire közel ötvenen jöttek el. Közü­lü­lük sokar­ bemutattá­k munká­jukat a Természettudomány O* Hetek keretében rendezett szakköri bemutatón. A neszmélyi szigetvilág élő­világának bemutatása a szi­getről és a táborról felvételekkel kezdődött, készített majd a táborozók (a tatai, tatabá­nyai, budapesti László gimná­zium diákjai, az almásneszmé­­lyi, baji, szomódi, dömösi ál­talános iskolák tanulói) mu­tatták be igen rövidre szabott, néhány perces, tömör beszá­molójukat tábori munkájuk­ról. Felvételeket láthattunk Duna és a holtágak algáiról, a a szigetek gombáiról, a halakról, a madárvilágról, a gerinces ál­latokról, a növényvilágról (fás szárú növények, pillangós vi­­rágúak, gyógynövények, stb.), a talajvizsgálatról, a makro­­klímai mérésekről, a porszen­­­nyezés, vízszennyezés vizsgála­táról, a Duna mikrofaunájáról, pókfaunájáról, stb. Mint a be­számolók bizonyították, az évente megrendezett táborozá­sok igen eredményesek. A szakköri szemle második napján, vasárnap a tízéves Herman Ottó Kör első tagjai összefoglaló feldolgozásaikat mutatták be Aknády Zoltán tanár Komárom megye ásvá­­nyáb­ól, Kiss Klára, a KÖJÁLZ dolgozója az Általér vízgyűjtő rendszerének szennyezettségé­ről, Remetei József tudomá­nyos kutató az Általér víz«* gyűjtő rendszerének algáiról,­ dr. Takáts Ágoston orvos, a fo­lyócska alsóbbrendű faunájá­ról, dr. Csőkör Zoltán orvos,­ a megye gombaflórájáról, Mé­száros Ibolya, (az egri Tanár­­képző Főiskola hallgatója, tatai gimnázium egykori vég­­­zőse) megyénk moháiról, csi­­ Máiról, Markó Ibolya laborató­riumi dolgozó a tájegység por­­­szennyezettségéről, Csaba Atti­la és dr. Hably Lilla tudomá­nyos kutató Komárom megye ősnövény adatairól tartott ös­­­szefoglaló bemutatást. Ezután a Herman Ottó-kö­rök tagjai egész évben folyta­tott (természetesen szakmait irányítással végzett) munká­jukba nyújtottak betekintést néhány perces vetítes­képes előadásaikkal. Az előadások témáját a természetvédelem, környezetvédelem, a barlan­gok, ásványok, a biológia, pa­leontológia szolgáltatták. So­kan évek óta végeznek rend­­­szeres megfigyeléseket, méré­­­seket, kutatómunkát egy-egy területen. A szakköri bemuta­tó színes, csodálatos világot feltáró, életközelbe hozó elő­adásai iránt nagy volt az ér­deklődés, a művelődési köz­pont megtelt színházterme zsú­folásijj

Next