Dolgozók Lapja, 1981. szeptember (34. évfolyam, 204-229. szám)

1981-09-29 / 228. szám

4 A­z első reagálás: a döbbeneté. Hát még ilyen is van! (Naívság, hát hogyne volna!) De éppen a főváros szívében? (Hát hol lenne, ott van meg­felelő forgalom.) És ilyen szemérmetlenül, nyíltan árusítják magukat! (Ezt csak így lehet!) S van rájuk vevő? (Például am a kövér „szépségre’’, aki be i­s vallotta, hogy ő tudja, valóban nem valami jó nő! Bz.”) A Kék fény szerdán este különleges témát járt körül — olyat, amiről ritkán és szemérmesen beszé­lünk — a prostitúciót, a nemi erkölcs kérdését. S nem szemérmesen, szemlesütve, köntörfalazva, hanem nyíl­tan, őszintén — pontos képet és kórképet festve a je­lenségről. Ezért is sikerült jobban, mint a Bűn című korábbi tv-sorozat, amely szociológiai­ hátteret igyeke­zett ugyan adni a fiatalkori bűnözésnek, a prostitúció­nak, de olykor túljutott a személyiség j­ogos védelmé­nek határain. A Kék fény adása — szűkszavúsága el­lenére is — tudott szociális hátteret adni a jelenség­hez, arról az ijesztő sivárságról beszélt, ami a bűnö­zés, a lumpen életmód tartozéka, kísérő jelensége. De hogyan lehet­­­­ a nem csupán a Rákóczi térre korláto­zódó­­ „üzletet” felszámolni? Az is kiderült: csak rendőri, erkölcsrendészeti, adminisztratív intézkedé­sekkel nem lehet eredményeket elérni. Több kell eh­hez, s bár elcsépeltük már a „társadalmi összefogás” kifejezést , mégis erre van szükség. Pontosabban ar­ra, hogy a társadalmi lét és tudat szintjének emelésé­vel, a műveltség növelésével, az érzelmi kultúra gaz­dagításával akadályozzuk meg e társadalmi jelenség újratermelődését. Majd, egyszer... Ki tudja, mikor ju­tunk el odáig? ... Egészen más téma: a játék, a vetélkedő. Szeren­csére leszokott a televízió a hatalmas stábokat mozgató város- és megyevetélkedőkről, megmaradtak viszont a játék intimebb, szórakoztatóbb, ismeretterjesztő jelle­gű formái: a Kapcsoltam, a Lehet egy kérdéssel több? — és mindenekelőtt a Fele sem igaz! Számomra ez a harmadik játéktípus a legvonzóbb, a legrokonszenve­sebb. Több okból is. Leginkább alkalmas az ismeretek közlésére, arra, hogy a néző is részese legyen a já­téknak, maga is buzgón próbálja kitalálni a feladvá­nyokat, s közben tanuljon, új ismereteket szerezzen. Igaz, módja van erre a Kapcsoltam és a Lehet egy kérdéssel több? esetében is. Van azonban mindkét já­téknak kínos kísérő jelensége: a Kapcsoltam esetében például tudni kell a választ, a megoldást. S a televízió nagy­­ nyilvánossága előtt szerepelve még az átlagosnál nagyobb műveltségi anyaggal rendelkező^ ember is „le­blokkolhat”, kínos helyzetbe kerülhet. Előfordul, hogy a le­­egyszerűbb, alapműveltségünk részéhez tartozó kér­désre nem tudja a választ — s ez rendkívül kompro­mittáló lehet. A Fele sem igaz! éppen azért jó játék, mert ez nem elsősorban tudáspróbát jelent — itt „totózni” kell — a három válasz közül kell kiemelni a legvalószí­nűbbet, az igazit. Másrészt ebben, a műsorban egy sor érdekes embert — művészt, tudóst — ismerhettünk meg közelebbről is. Legutóbb például Mészöly Dezső író és műfordító, Grétsy László nyelvész és Zsadon Andrea énekesnő adtak­­.csalafinta sebre, szellemesen, érdekesen, mintegy választ a kezdő­­szakmájukba vágóan „vezették félre” a játékosokat, hogy aztán an­nál világosabbá váljék az igaz válasz, teljesüljön a játékos-komoly cél, a hatásos ismeretterjesztés. 1*1­gy tűnik, ebben a műsorban — a többfelé kalan­­­­dozó — Vágó István is magára talált. Mint az érdekes kérdéskörök kiválasztója, a szellemes válaszok formába öntője — a játék szerkesztő-műsor­vezetője — nagy szerepet vállal abban, hogy ez a mű­sor népszerű, vonzza az érdeklődőket, s minden adás új érdekességeket ígér,, kínál nem csak a témaköröket, de a választ adó közreműködőket tekintve is. — 6 — Éjszakai előadás (Földes Vilmos karikatúrája; BOL«0TATC LAP­JA' A Művelődési Minisztérium megvizsgálta Oktatásügyünk időszerű kérdései (I.) A minisztériumi vizsgálat váltalják, lassítják az önálló megyénk oktatásügyéről is át­­tanulás kialakulását, fogó körképet adott. Termé- Az igaz, hogy a megye vé­­szetesen a teljesség igénye tézményi ellátottsága messze nélkül — csak néhány gondo­ van az optimálistól, azonban a latot össze a kiemelve —, foglaljuk jó szervezést dicséri, hogy köz­­tényeket — az egyes zetesítéssel az iskolák .99,3 iskolatípusok legfontosabb jel­ százalékában biztosított e­lemzőit elemezve. Kezdjük szakrendszerű oktatás, és mi­­rögtön az alsófokú oktatási­nimális az összevont tanuló­intézményekkel. csoportban tanulók aránya (1,5 Az óvoda. Gondjai ismertek, százalék). Számottevő eredményt értünk Elérkeztünk legérzékenyebb­el az V. ötéves tervben, az pontunkhoz, a napközihez. Tu­­óvodás korúak ellátási aránya lajdonképpen a számok maga- 84,5 százalékról 87,8 százalék- kort­ra emelkedett. A fejlődés egy­ ad okot, beszélnek: aggodalomra hogy a tanulóknak értelmű, megelégedésre azon­ csak 26,3 százaléka részesül ban nincs okunk, hiszen óvó- napközi otthoni ellátásban, dáink nagy részét (különösen­­ összehasonlításként az orszá­­g városokban) rendkívüli zsu­­gos átlag: 38,3 százalék.) Ha foltság jellemzi, ehhez még hozzávesszük, hogy A tankötelezettségről. Vég­ az V. ötéves tervben csupán behajtásában ellentétes­­en- 0,3 százalékkal emelkedett a denciák érvényesülnek, mert tanulók napközi otthoni ellá­­tá­­s, hogy az általános iskoláz tottsága — országos arány 7,7 tanköteles korban végzők ara­ — még m­a valamivel jobb az orszá­­maradás. jobban kitűnik a le­ Persze az illetékes gás átlagnál, gond azonban, szervek jól ismerik a problé­­mágy a hatévesek beiskolázási mákat, s egyetlen vigasztaló aránya csökken (külön szó- momentum — állandóan kere­iünk majd a ve­szélyeztetett sik a kiutat, gyerekekről). Az általános is­ A középfokú oktatásról. Az iólák tartalmi munkájáról iskolahálózat eddigi módosítá­­megállapították: ,,A pedagógu­­saira, a változásokra szükség sok újszerű többsége jól megértette volt. A közgazdasági, egészség­feladatait, elsősorban ügyi és óvónői szakközépisko­­l tantárgyi követelmények vo­­lák alakulásakor a megye vo­­natkozásában, az iskolai élet kolaszerkezetét a gazdasági egészét meghatározó alapelvek szempontok, a munkaerőigény ismerete, s különösképpen és a meglévő adottságok haza­­gyakorlati megvalósítása azon­ rozták meg. ban még nem áll ilyen fokon”. Szakmunkásképző intézmé-A későbbiekben is gondot nyerik struktúrájuk­­ kialakítá­­ához, ezért különösen figye- sóban is igyekeznek kiszolgál­­temre méltó az a tény, hogy az n­ a megye szakmunkásige­­alapkészségek (olvasási, szá­­nyeii, eredményesen alkalmaz­­molási, beszéd) elsajátításában kodnak az ipari szerkezethez, hiányosságok mutatkoznak. Tóth Ilona Ennek következményei is le­hetnek: a középiskolában hat­ (Folytatjuk) Felhívás! Az 1981. évi megyei amatőrfilmes tokáikékor­a A Komárom megyei Tanács művelődésügyi osztálya, Komárom megyei Művelődési Központ és a tatabányai Pus­a­kin Művelődési Központ 1981. november 22-én, délelőtt 9.30- tól Tatabányán, a Puskin Művelődési Központ Stúdiójában (az V. sz. újvárosi általános iskola mellett, a Kodály tér 4. sz. alatt) rendezi meg az ez évi megyei amatőrfilmes talál­kozót. A találkozóra várják a megye összes amatőrfilmesét és filmjét. Bemutatható bármilyen témakörben, normál, szuper 8-as, valamint 16 mm­-es technikával készített, magnóhan­­gosítású, vagy mágnes- és fényhangos film. Nevezhető videó­­anyag is, mely maximum « órás terjedelemben, 12 colos szalagra, fekete-fehér technikával készült. A találkozó egyben megyei előzsürije is a decemberben Tatabányán megrendezésre kerülő XI. Észak-dunántúli Táj­egységi Szemlének. Ezen kívül alkalmat ad kötetlen beszél­getés formájában, a filmes problémák megbeszélésére. A ta­lálkozóra a filmeket a helyszínen lehet nevezni. (A találkozóval kapcsolatos minden kérdésben felvilágo­sítást nyújt Kerekes László, megyei művelődési központ Ta­ta, Tel.: 169. és Sulyok Kálmán. Puskin Művelődési Központ Tatabánya, Tel.: 12-131, október 1-től, tel.: 12-509.)­ ­ Az Észak-dunántúli armatőrfilmes tájegységi szemlére A Komárom megyei Tanács művelődésügyi osztálya, a Komárom megyei Művelődési Központ és a tatabányai Pus­kin Művelődési Központ 1984. december 12—13-án Tatabá­nyán rendezi meg Győr-Sopron, Komárom, Vas és Veszprém megye amatőrfilmesei részére a XI. Észak-dunántúli Tájegy­ségi Filmszemlét. A szemle 1981. december 12-én 12.00 órakor kezdődik. Helyszíne: MSZMP Oktatási Igazgatósága, Tatabánya V., Schönherz Z. 7. 52. A szemlére nevezhető minden normál, super 8-as, vala­mint 16 mm-es film, magnóhangosítással, illetve mágnes-, és fényhang csíkkal. Nevezhető videó-anyag is, mely 1­2 colos szalagra max. 1 óra terjedelemben, fekete-fehér technikával készült. Nevezés a helyszínen, de a rendező bizottság köszö­nettel veszi a filmek előrejelzését. A szemlére önköltséges alapon szállást (egy személy ré­szére 160 forint) és étkezést (vacsora, reggeli, ebéd kb. 109 forint) tudunk biztosítani. A szemle legjobb filmjeit díjaz­zuk. A szemlével kapcsolatosan felvilágosítást nyújt, lásd az előző felhívást! A nevezéseket az alábbi címre kérjük küldeni: Puskin Művelődési Központ 2800 Tatabánya II., Kossuth I.. u. 4. A részvételi szándékot 1981. november 15-ig kérjük jelezni. Komárom­ megyei Tanács Komárom megyei Puskin Mű­viHori­e­ it művelődésügyi osztálya Művelődési Központ Központ 4500 kilométer autóbusszal — tíz nap alatt — 7. Könnyek az Akropoliszon elphoi után pazar szép­ségű kis görög város­kában kényszerpihenőt tartottunk. Így rendeltek az is­tenek, akik, Görögország föld­jén ez természetes, számos em­beri praktikára is képesek. Úgy marasztaltak bennünket a városközpontban,­­hogy a busz bal első kerekéből kipa­rancsolták, a levegőt. Jobbra egy dinnyeárus, ahol végre megkóstolhattuk „hazájában” a görögdinnyét. (Nálunk sem rosszabb!) Betértünk egy kis vegyes­boltba is, a tulajdonos szíve­sen kínálta az autót — jó erős köménnyel ízesített szőlőpá­linkát. Ízlett, hát vettünk né­hány palackkal. A késő esti órákban értünk Athénba, de szerencsére eb­ben a városban igazán könnyű tájékozódni. Két központi te­re — a Szüntagma és az Omo­­nias — innen indulnak a su­gárutak. Szállásunk az Omo­­nias közelében volt. Nede ácsi, még Athén sem ejthet úgy ra­bul, hogy elsoroljam látniva­lóit. Két kedves epizód idekíván­kozik. Végigjártuk a másnapi városnézés keretében a Nem­zeti Régészeti Múzeumot. Szök­ünk vissza a buszba, az énektanárnő saját szerzemé­nyű himnuszt dúdol, aztán ol­dalba böki a szomszédját: „Tudod, nekem az összes kö­zött a Poszi jobban” (Poszi tetszett a leg­azonos Posei­­donnal, a tengerek istenével — egyesek szerint egyébként Ze­­usz-szobor) — kérdezte „Miért éppen ő?" a kolléga. „Mert minden férfialaknak hiány­zott egy­ fontos része, a Poszi­­nak meg megvolt.” Ez olyan tündéri indoklás, hogy perce­kig a hasunkat fogtuk a neve­téstől. A másik: ismét a rajztanár­­nő. Lefelé jövünk az Ateropo­­liszról és hullana­k­ a könnyei. „Gyerekek, ez olyan csodála­tos ... " Az öröm, a gyönyö­rűség ékkövei ezek a könnyek. S most térjünk vissza az úti­beszámoló első részében emlí­tett Vandoridoszhoz. Számom­ra ugyanis Athén legnagyobb élménye — a Piaka este. Min­den más megtanulható, meg­ismerhető a könyvekből, is­merős a filmekről, fényképek­ről. A Piaka szerintem Van­­doridosz, a turisták istenének áldozati oltára. Az elnevezés nem görög, ennyivel tartozom. Úgy is fogalmazhatnék: saját szóalkotás. Amikor athéni is­merőseimnek feltártam az új isten felfedezését, helyeslően nevettek és gratuláltak. Való­jában Düoniszosz újkori hívei­­ gyűltek itt össze estéről estére, kortyolgatják a Retinát (gyantás bort), vagy a Santa Helénát, szól a buzuki... S mivel az ókorban, amikor megszülettek az istenek, még nem létezett a turizmus mai formája nyilván nem is lehe­tett görög istene. Aki pedig eljut földre, nap mint nap csak azt hallja, itt is, meg ott is ezek és azok az istenek lak­tak, cselekedeteik pedig a következőig . .. Az utolsó athéni estét a Piákéra szántuk. Jó néhány utca az Akropolisz tövében, hegyoldalban, s minden utca minden házában vendéglő, mulató, kocsma. Minden ven­déglőből, mulatóból, kocsmá­ból árad , az utcára a buzuki­­zene, az ének, a jókedv, a vi­dámság. Jártunk fel-alá mi is, de anyagi lehetőségeink meg­lehetősen korlátozottak voltak a hazaindulás előtt. A jobb helyeken eg­y üveg borért el­kértek 300 drachmát is (150 forint). Végül a legfelső utcá­ban találtunk egy kis boltocs­kát, meghatározhatatlan korú asszony volt a tulajdonos, de mint a mesében, kedvesen ki­szolgált bennünket, hűtőből vette elő a bort — mindössze 50 drachmát kért. Itt volt helyünk. Letelepedtünk a ház­a elé, ki székre, ki a padkára, majd a borozás után találtunk egy nekünk megfelelő vendég­lőt. Igaz, a pincér egy pillana­tig furcsán nézett ránk, ami­kor eléje borítottuk összes ap­rópénzünk, mondván, ezen hozzon bort, kicsit morgott, hogy náluk enni is szoktak, de megtudta, honnan jöttünk és megenyhült. Ebben a vendég­lőben láttuk, hogyan kel fel az asztaltól egy idős férfi, pontban éjfélkor, s hogyan járja el a szirtakit, amit a vi­lág oly jól ismer Zorba ré­vén. E­lőtte többször hiába kérték táncra, nem mozdult, és valahány­­szor kosarat adott a pincér­nek, mert hiszen ő volt itt a ceremóniamester, a szomszéd asztalnál földhöz vágtak egy tányért. A bánatpénzt pedig a zenészek elé szórták. Az öreg­hez két nő is csatlakozott. Ez a tánc hamisítatlan volt, szen­vedélyeket kifejező, kár, hogy nem volt nálunk fényképező­gép. (Vége) wor V limes D

Next