Dolgozók Lapja, 1983. június (38. évfolyam, 128-153. szám)

1983-06-22 / 146. szám

í az esélyegyenlőségért Az iskolakörzetesítés három évtizede A KISISKOLÁK sorsáról az utóbbi hetek­ben fellfingolt viták való­jában nem új keletűek, mi­ként maga a körzetesítés sem az, hiszen több évtize­des múlt áll mögötte. Magyarországon az általános iskolák összevonása már 1961-ben megkezdődött a kormány 15. számú törvényerejű rendelete nyomán. Ekkor több kis létszámú osztatlan, illetve részben osz­tott általános iskolát egy körzetbe soroltak­ be, abból a célból, hogy a felső tagozatos tanulók színvonalas, a kor igényeinek megfelelő szakrendszerű oktatásban részesülhessenek. Egy emberöltő pergett le azóta, de a körzeti központi iskolákat ma is e szerint a helyes­­ elgondolás szerint szervezik. Aligha akad olyan ellenzője az iskolák tömbösíté­­sének, aki pedagógiai érvekre hivatkozva emelné föl szavát a körzetesítés ellen, mivel a tágas, kellően fel­szerelt, jól felkészült tanárokkal ellátott iskolák sok­kal kedvezőbb tanulási feltételeket nyújtanak a gye­rekeknek, mint­­ az egytanítós, egytermes iskolák, ahol egyetlen tanulócsoportba van összegyűjtve a település valamennyi diákja. Ám figyelemre méltó társadalompolitikai ellenérv: ha külterületen élő gyerekeknek körzetesítés esetén, ha kollégiumba kerülnek, egy hétre el kell szakadni­uk családjuktól, vagy naponta buszra, kerékpárra kell ülniük, hogy eljussanak a központi iskolába, és az időveszteség, a fáradtság növeli hátrányos helyze­t­­­tüket a műveltség megszerzésében. Súlyos gond az is, hogy a körzetesítéssel iskolák­­ válnak kihasználatlanná az apró falvakban, s ami ezzel­ együtt jár: a pedagógusok eltávozásával köz­ségek sora marad értelmiség nélkül, ezáltal meglehe­tősen sivár helyzetbe jutott, mert tudvalevő, hogy pedagógus nemcsak a diákság tanítómestere, hanem a ..a helyi szellemi élet, közművelődés és közélet kulcs­embere is. Ily módon a körzetesítés akaratlanul is a társadalmi esélyegyenlőség ellen hat. A mélyreható társadalmi változások következté­ben valójában válságba kerültek a kisebb települé­sek,, és megindult a falusi népesség látványos elván­dorlása a városok felé. Számos helyen oly mértékű volt az elköltözés, hogy egy kisebb létszámú osztály­ra való gyerek sem maradt a községben, illetve a külterületi körzetben. Az iskolák körzetesítése tehát mindenképpen elkerülhetetlenné vált. Most 116 általános iskolai diákotthonunk van, 9206 növendékkel. Vitathatatlan, hogy a körzeti is­kolák a korábbinál több tanulónak nyújtanak a kö­zépfokú oktatást megalapozó, szakszerű ismereteket, vagyis sz­ámottevően hozzájárulnak a művelődési esé­lyek kiegyenlítéséhez. A körzetesítés lebonyolítása kö­rül azonban még sincs minden rendben. Ahonnan pa­nasz érkezik, ott nem az elvekkel, hanem minden esetben a végrehajtással volt vagy van baj. Egyebek közt a szülők beleegyezése nélkül hozott tanácsi dön­tésekkel*^,, tárgyi fell­ételeiy hj4n^,^l,.^§zanjps .me­­gyében, akadt, rá példa, hogy­ a megyei tanácsnak ne­met kellett mondania a syplyi tanács döntésére, mert az elhamarkodott körzetesítéssel a megelőzőnél ros­­­szabb helyzetet teremtettek volna. Úgy ítélik meg a Művelődési Minisztériumban, hogy a körzetesítések zömére mégiscsak az átgondolt tervezés volt jellemző. A tanácsok általában arra tö­rekedtek, hogy ahol lehetséges,­­ ott az alsó tagozat megmaradjon a falvakban, még azon az áron is, hogy összevont tanulócs­oportban tanulnak majd a gyere­kek. A fő az, hogy jól képzett, nagy gyakorlati ta­pasztalattal rendelkező tanító foglalkozzék velük. De intő jel, hogy a nyugdíjba vonulók utánpótlását mind nehezebben lehet megoldani, ilyenkor sok helyütt kényszerűségből a körzetesítéshez folyamodnak, amit erősít az is, hogy az általános iskola negyedik osztá­lyában megkezdődött egy-két tantárgy szakszerű ok­tatása. Továbbra is országos alapelv marad, hogy ha egy iskolában az 1—3. osztályosok száma tíz alá süllyed, akkor a tanulók iskoláztatásáról máshol kell a ta­nácsnak gondoskodnia. Viszont, ha egyes települése­ken a­ tanulólétszám növekszik, akkor az alsó tagoza­tot újból megindíthatják. Végeredményben mindig a helyi körülményektől függően kell az illetékeseknek fordulat a három évtize­des folyamatban, nem szá­moljuk föl a körzeti is­kolákat, mindössze a szakrendszerű oktatás szinte teljes körű bevezetésével lelassulnak a körzetesítés lépései az oktatásügyben, ugyanúgy, mint a közigazgatásban. A­­ [UNK] további korszerűsítés — miként Sarlós István figyel­­m­eztetett rá az Akadémia tavaszi közgyűlésén, — „nem indokolja, hogy a településekből minden társa­­­­dalmi, kulturális szervezetet a tanácsi székhelyekre­­­ koncentráljanak, településeink többségét megfosszák a 5.­­ helyi közösséget összekovácsoló, megtartó társadalmi­­ tevékenység lehetőségétől”. eljárniuk. ______________ NINCS TEHÁT A bizots­ítványosztás idején.., DOLGOZÓK LAPJA 1983. június 22., szer­da Vendégek Recklinghausenből Az előadás záró pillana­taiban, amikor a közönség elismerő tapsa újra kiszó­lította a színészeket a színpadra, német nemzeti­ségi viseletbe öltözött fia­talok hatalmas kosár virá­got helyeztek el a színpad­kép közepén. Ez a kedves gesztus is jelezte: ünnepi színházi est tanúi, résztve­vői voltak a nézők ezen az estén — a tatabányai Nép­ház ismét érdekes és kü­lönleges produkciónak ad­hatott otthont a múlt szom­baton. Nem először járt már külföldi társulat a Népházban, ezúttal néme­tül hangzottak fel a klas­­­szikus veretű szavak, hi­szen a mű szerzője, Hein­rich von Kleist Goethe és Schiller kortársa, műve az egyetemes színházkultúra maradandó értékei közé tartozik, és időnként ma­gyar színházak is felfede­zik. Ezúttal az NSZK-beli Rech­­linghauseni Fesztivál Színház társulatának tagjai idézték fel a XIX. századot, Ádám falu­si bíró krimibe illő éjszaka; kalandjait, mert a Der zerb­rochene Krug, azaz ,,Az el­tört korsó” története a bíró előtt játszódik, aki míg máso­kat vádol, maga lepleződik le. .. A szerző, Kleist nem volt szerencsés író — műveit nem fogadta korában elismerés, csak az utókor fedezte fel, őrizte meg. Ő maga az őrült­ség határán élt, _s halála is olyan külön^se^e­ s^ot, mint a sorsa. (Cinikus búcsúleveleket írt az ifjókí­in­ak, és egy halál­­raszánt asszonnyal együtt ön­gyilkos lett.) Ádám bíró. Az eltört korsó főszereplője is torz jellem, aljas és gonosz — ám a figurát mégsem ezek a patologikus vonások éltetik, hanem az, hogy egy korszak embertípusává tudott válni, a hatalmával visszaélő falusi hivatalnok torzképe lett. A színpadi dialógusok meg­értése ezúttal nem okozott nehézséget. A nézőtéren ugyanis sokan ültek azok, akik a környező nemzetiségi községekből, településekről érkeztek az előadásra — jó lehetőség volt ez a német nyelv archaikus szépségeinek, ízeinek­ megismerésére is. A németül kevesebbet értők pedig a kitűnő készülék segítségére tolmács­­támasz­kodhattak. Bánffy György nagyszerűen közvetítette a dialógusokat — „szereplése" lehetővé tette, hogy a párbe­szédek árnyalatait is érzékel­hessük, és egyszerre halljuk a német és a magyar szöveget. Nehéz a produkció egészé­nek értékeit röviden összefog­lalni. A klasszikus művek új­­raidézésének elsősorban érték­megőrző, kultúraközvetítő szerepe van és ez a színházak kötelessége. Természetesen a Kleist-vígjáték nem „mai színház”, kissé nehézkesebb, lassúbb ritmusú, keményebb veretű, mint amilyen művek­hez ma a színház a közönsé­­­gét hozzászoktatta. Ennek el­lenére a darab és a produk­á­ció sajátos naturális ízeivel, színeivel, a színészi játék a jellem- és a típusteremtés igényeivel, s az ünnepi elő­adás a maga különlegességei­vel megragadta a közönséget, és sajátos színházi élményt jelentett. Ezért­ hangzott fel az előadást követően az elis­merést kifejező taps, amely többször színpadra szólította a társulat kitűnő művészeit. Az előadást követően a vá­ros és a szénbányák vezetése fogadást adott a vendégek tiszteletére, és Sárközy Géza, a városi tanács elnöke kö­szöntötte a barátságot, a nemzetközi kapcsolatokat ápoló vendégművészeket. A társulat u­gyani­s a SZOT és a Ném­et Szakszervezeti Szövet­ség ■Rül­tt­wnn kapcsolatainak jegyében látogatott el Ma­gyarországra. — g — Jelenet az előadásból. A vádlott, Ruprecht (Willi Labmeier), az álnok Ádám bíró (Günter Lamprecht) előtt. A további szereplők: Liebt írnok (Wolf Anioi) és Welter jogtanácsos (Alexander Wagner). rp r „ t­érzene fi Tatán rádió­­felvétellel Az Almásfüzitői Timföld­gyár Petőfi Sándor Művelő­dési Házának fúvószenekara Mesterházi György karnagy vezetésével „térzenét” adott Tatán, amelyet a Magyar Rá­dió 24 perces műsorban ké­sőbb sugároz. Az eredeti terv szerint a Zsigmond korabeli vízivár udvara adott volna otthont a felvételnek, de az időjárás közbeszólt, s ezért a megyei m­űvelődési központ­ban vették fel a négy szám­­ból álló térzenei műsort. Tel­ke: Öreg bajtársak indulója. Farkas Ferenc: Régi magyar táncok. Dvorzsák: VIII. szláv tánca, és Tolz: Tavisó indu­lója hangzott el a műsorban, amelynek szerkesztője Hollós Lajos, zenei rendezője Bárány Gusztáv, hangmérnöke Tóth László és a bemondó Pármai Éva. A timföldgyáriakat hoz­­zátartozók, ismerősök, munka­társak kísérték el a rangos eseményre. A timföldgyári zenekar felvétel­ közben Tóth László hangmérnök a keverőasztalon . Munkában a műszakiak allít­ja össze a műsort

Next